handdator

Visa fullständig version : Körning i halka



Olle Å
2010-09-23, 09:01
Förhoppningvis en tråd där vi kan ge tips till dem som kör på våra halkiga höstvägar.
Kan ju börja med däcken. Lägg på grovmönstrat som kan kompletteras med skruvdubb vid ishalka. Vill man köra då det snöat så skall man helst ha typ crossdäck med skruvdubb eller vanliga bildubb. Detta gäller ju vid vanlig vägkörning.
Har man centralstöd på hojen och en skruvdragare så tar det inte många minuter att dubba ett däck fast det sitter på plats.
Tänk då på att bromssträckan blir längre med dubb.
Kom igen med mera tips!!!!!!!!!

engström67
2010-09-23, 10:16
Förhoppningvis en tråd där vi kan ge tips till dem som kör på våra halkiga höstvägar.
Kan ju börja med däcken. Lägg på grovmönstrat som kan kompletteras med skruvdubb vid ishalka. Vill man köra då det snöat så skall man helst ha typ crossdäck med skruvdubb eller vanliga bildubb. Detta gäller ju vid vanlig vägkörning.
Har man centralstöd på hojen och en skruvdragare så tar det inte många minuter att dubba ett däck fast det sitter på plats.
Tänk då på att bromssträckan blir längre med dubb.
Kom igen med mera tips!!!!!!!!!

Jag låter hojen stå och blänka,skonad från salt och skit istället och tar jeepen med 4x4 och kör med:p Förlåt kunde inte låta bli.Det är säkert skitkul att köra på vintern om man har en hoj för det.Har kört cross på sjöis och det är ju hur kul som helst.Men lite mer till ämnet,för att få så bra fäste som möjligt på isiga,snöiga vägar så borde det ju vara så mjukt gummi som möjligt i däcken,cross däck har ju 0 bett på is och hård snö,dom krafsar väl lite i snön bara men gummit är för hårt.Jag tänkte på typ trial däck borde inte det vara något? kanske för mjuka så dubbarna ramlar ur,inte vet jag:)