handdator

Visa fullständig version : Fråga om mutterdragare!?



MEHall
2010-09-21, 18:43
Någon som vet om det går att använda en mutterdragare med bits för phillips (stjärn) mejsel? :confused::rolleyes:

Jan-Olov
2010-09-21, 18:57
Allting går men jag tvivlar på att dom håller utan spricker. En vanlig skruvdragare med moment funkar fint, jag till och med gängar M4 med vanlig skruvdragare utan att dom går sönder.

Olle Å
2010-09-21, 19:11
Allting går men jag tvivlar på att dom håller utan spricker. En vanlig skruvdragare med moment funkar fint, jag till och med gängar M4 med vanlig skruvdragare utan att dom går sönder.

Em Bosch eller DeWalt batterimaskin kan du ju både gänga, borra och dra olika bits med, pga att de kan reglera hastigheten steglöst och även vridmomentet
Om du menar en 220V mutterdragare så är den alldeles för stark.

Mc-Bosse
2010-09-21, 20:22
Som jag fattat det så är hylsorna i min väska som följde med elmutterdragaren av annan och mer hållbar kvalité än andra hylsor för att klara kraften från mutterdragaren. Men prova med bits går ju, skiter det sig så skiter det sig menar jag...

MEHall
2010-09-21, 22:11
Ah ;) har just köpt en slagskuvmejsel där hylsan man sätter de bits som medföljer även kan användas med andra verktyg med 1/2 tums fäste. ;)


;D 8)

Jan-Olov
2010-09-21, 22:28
Det gäller bara att skruven tål den större påfrestningen, fördärvas skallen så får du värre problem. Mutterdragare tycker jag passar bättre till grövre arbete som hjulmuttrar och liknande. Men det är fritt att prova för vi lär så länge vi lever.

Manne
2010-09-21, 22:34
Använde tryckluftsdriven "mutterknackare" och torxbits för att lossa skivorna fram på min XJR, absolut enda chansen att få loss skruvarna, satt som berget!
Kostade dock ett antal torxbits men det var de värt.

MEHall
2010-09-22, 15:06
Mutterdragare eller Mutterknackare det är väl en ganska stor skillnad kan jag tro. :rolleyes:
Som jag sade så är bitshållaren på min slagskruvmejsel anpassad till att fungera med alla 1/2 tums socklar på alla verktyg med sådana. ;)

Manne
2010-09-22, 20:50
Mutterdragare eller Mutterknackare det är väl en ganska stor skillnad kan jag tro.

Mutterdragare, muttermaskin eller mutterknackare mig veterligen bara olika namn på samma maskin, eller har jag fel?
Däremot finns både el och tryckluftsdrivna.

MEHall
2010-09-23, 12:56
Mutterknack går med ett knackande sätt medans en mutterdragare går mer steglöst. Man har ju inte glömt det man en gång lärde sig i fordonsmekaniska utbildningen. ;) :cool:

Mc-Bosse
2010-09-23, 13:15
Mutterknack går med ett knackande sätt medans en mutterdragare går mer steglöst. Man har ju inte glömt det man en gång lärde sig i fordonsmekaniska utbildningen. ;) :cool:

En mutterknackare är just en mutterknackare och en mutterdragare är väl då en ordinär borrmaskin typ? Borrmaskinen kan ju dock vara kraftfull och endast avsedd för hylsor och inte borr men den slår inte.

?

MEHall
2010-09-24, 14:20
http://www.bbtools.se/bilder/AR7760_Large_1.jpg
Finns faktiskt tryckluftsdrivna. ;) Se länken. :cool:

Freda
2010-09-25, 00:21
En slagskruvmejsel använder man ENDAST till att avlägsna skadade eller hårt dragna skruvar.
För säker fastdragning använder man vanlig mejsel och gänglåsning typ Locktite
Om en skruv / mutter är ditsatt med gänglåsning använder man värmepistol för att lättare lossa den.

MEHall
2010-09-25, 07:03
Låter riktigt men något spår av locktite kan jag inte se på de skruvar jag vill lossa.
De sitter i kåpan för generatorn och det är ju aluminium och det kärvar som tusan när de i stort sett aldrig blivit lossade vad jag vet. :( :rolleyes:

Freda
2010-09-25, 10:31
Gänglåsning kanske inte är så lämpligt att använda i ett borrat och gängat hål, kan bli svårt att lossa.
När man sätter stålskruvar i aluminium hoppas jag dom använder insexskruvar.... stål + aluminium + vatten = problem så om konstruktionen är dålig och skruvskallen inte "tätar" mot aluminiumet så det kan tränga in vatten så brukar det bli problem, blir även problem om man drar för hårt då sabbas gängan i aluminiumet framförallt om gängan är kort.

MEHall
2010-09-26, 08:59
Inga Allen/insex skruvar tyvärr bara vanliga stjärnsruv. :(