handdator

Visa fullständig version : vad kostar lätt mc kort



dalemo
2010-09-20, 19:31
hej jag har kollat på bruhns trafikskola i v,f och där sa hon att lättmc kort ska kosta ca 15000kr
mer eller mindre.
och då är min fråga finns det ett annat stället som kostar mindre?

erkagn
2010-09-20, 19:47
Hej och välkommen! Vad det kostar beror nog mest på hur mycket du kan övningsköra själv och vad du har för vana med att köra t ex cross eller växlad moped. Så om du kan kombinera privat övningskörning med bilskolan kan det nog bli betydligt billigare. De som har tagit kortet mera nyligt än mig vet bättre vad de fasta kostnaderna för t ex riskutbildningar och sånt är på.

dalemo
2010-09-20, 19:52
ja jag har kört cross moppe i 2år så det kan jag men jag kan inte övningsköra lättmc hemma

Gawriel
2010-09-20, 20:20
jag tog mitt vanliga mc kort för 3 år sen o det kostade mig ca 11000
såvida du är inte under åldern för tung varför inte ta det direkt?

dalemo
2010-09-20, 20:56
ja det har jag också kollat på och jag ska nog ta det men man måste va 21 för det

dalemo
2010-09-20, 21:00
och jag tänkte testa lättmc först om det inte kostar 15000kr

Gawriel
2010-09-21, 05:40
beroende på din skicklighet så kommer det inte att kosta så mycket som 15
själv så hade jag bara kört moped innan, 2 handväxlad på köpet så jag hade då ingen riktig koordination på fot/koppling, med andra ord riktig nybörjare

MrFluke
2010-09-21, 05:45
Kostnaden beror på vart du bor, hur mycket du kört tidigare, om du kan köra privat och faktiskt på om du har lite talang eller inte.

Eftersom du är ung (lätt mc) så saknar du sannolikt trafikvana som andra får genom b körkortet.

Dom fasta kostnaderna kommer du aldrig undan, dvs syntest, tillstånd, risketta, risktvåa, teoriprov och körprov. Beroende på vart du bor så ligger det på ca 5,000kr (körtkortet tillkommer med 230kr) förutsatt att du klarar proven på första försöket. Vill du köra privat med handledare så är det ytterligare 170kr.

Dom flytande kostnaderna är körlektioner som skiljer sig markant i längd och pris, där får du själv jämföra vad som blir billigast per körd minut. Det är egentligen här som du kan påverka vad det kommer att kosta. Mitt körkort för MC kostade 7,480kr. Så det går att få det billigare om man vill.

Hoppas du fått lite hjälp av dettal.

OBS detta gällde mc kort för tung hoj, vet inte om det skiljer något mot lätt... :)

Lycka till!

dalemo
2010-09-21, 10:53
mm det va ganska bra men det skiljer inte mycket. men på bruhns så ska teori 1230kr lärobok 320kr mcbok 150kr distanstest 250kr körning 745kr 55min banhyra 500kr
och då undrar jag om det finns ett annat beter ställe behöver inte vara prisis här.
och jag övningskör bil och har kört cross moppe i minst 2år.

MrFluke
2010-09-21, 11:09
Jag hoppade teorin på skolan och pluggade som ett djur själv, satsar iofs alltid på alla rätt när jag pluggar inför prov hehe. Fick bara 62 av 65 så det blev ingen smörgåstårta på jobbet ;)

Titta efter vart det är billigast där du bor, google is your friend.
Gör upp en budget, vad får det maximalt kosta, vad kan du skära bort och hur kommer du i mål billigast. Har du kört cross och moppe så har du ganska mycket gratis skulle jag vilja påstå. Kör mycket bil i trafiken och plugga som en tok.

dalemo
2010-09-21, 14:26
okej tack

Beppe
2010-09-21, 22:46
Böcker behöver du nog inte köpa, de flesta bibliotek i landet har några teoriböcker som dessutom brukar vara av åretsmodell, finns somliga som dessutom har någon skiva till.
Kolla där så har du sparat in 1200 kr på böcker, dessutom kan du låna någon annan spännande bok när du ändå är där...

MrFluke
2010-09-22, 05:43
Böcker behöver du nog inte köpa, de flesta bibliotek i landet har några teoriböcker som dessutom brukar vara av åretsmodell, finns somliga som dessutom har någon skiva till.
Kolla där så har du sparat in 1200 kr på böcker, dessutom kan du låna någon annan spännande bok när du ändå är där...

Helt rätt :)