handdator

Visa fullständig version : Kinesisk Cruiser



Mc-Bosse
2010-09-13, 13:33
Hej!

Min granne såg en annons på Blocket om två mc för 14 000: - totalt. Det visade sig vara två identiska kinesiska TMS 400cc cruiser. Den ena körklar och den andra behöver kompleteras med vissa delar. Jag var med när han köpte dom av en privatperson. Det visade sig att säljaren själv köpt dom av Trendimport här i byn för 9 000: - totalt. Trendimport har sitt huvudlager för sverige i Höör. Det är mc som av någon anledning hamnat i ett hörn i lagerlokalen någonstans för de har varit transportskadade eller någon kund ångrat sig och lämnat tillbaka hojen.

Eftersom mc:n antagligen är skitbillig att köpa in från Kina så är det inte lönt att beställa reservdelar ansåg väl Trendimport. Jag vet att en Eu-moped köps från Kina för ca: 1000 till 1500: - och säljs för upp till 12 000: - här i sverige.

Jodå jag körde den ena hem och det är en twinmotor på 400cc och riktigt customstuk med framflyttade fotpinnar och så. Femväxlad. Snabb? Nja... jag är ju bortskämd med min 74 hk och 750cc men för dom pengaran så är det ett klipp tycker jag! Det blr rött från 120 på hastighetsmätaren så det är ju ingen racer med 100 höll jag utan att det kändes ansträngt. Lite ranglig i växelspak och finishen kunde ju vara bättre. T ex var det redan början till lite rost på sina ställen, muttrar, bultar och sånt.

Jag måste också tillägga att båda två är -08. Den körklara har rullat 704 mil och den som behöver kompleteras har bara gått... håll i er! 13 mil! :D

De kostar nya 38 000: - (för en då :D)) så nog har grannen gjort ett klipp tycker jag. Jag funderar på att ge ett lågt bud på den icke körklara bara för att det kan vara kul med en kinesisk mc! Reservdelar går säkert att beställa.

http://www.hojtorget.se/ads/335799/tms-cruiser-x2-400cc

Bilder på TMS 400cc Cruiser

Gawriel
2010-09-13, 13:56
ser ut att vara en Virago 535 kopia

erkagn
2010-09-13, 14:27
Kanske Yamaha-delar passar rakt av. Ifall det inte går få tag i orginaldelar...

Mc-Bosse
2010-09-13, 14:38
Fler bilder för intresserade

Mc-Bosse
2010-09-13, 14:40
Kanske Yamaha-delar passar rakt av. Ifall det inte går få tag i orginaldelar...

Det tror jag knappast. Ett försök till kopia är mc:n men absolut inte som originalet! Inte en enda del på denna mc:n är kombatibel med originalet.

fistkiller
2010-09-13, 20:46
Det tror jag knappast. Ett försök till kopia är mc:n men absolut inte som originalet! Inte en enda del på denna mc:n är kombatibel med originalet.

har själv haft en kinahoj,funkade kanon men som sagt inte så snabb,men dom har väldigt
pålitliga motorer, i princip byggt efter dom gammla motorerna, och delar finns det gott om,Paul i Gärsnäs har mängder av reservdelar till sådana, saknar min kinahoj ibland enkel o billig i drift, så absolut inget dåligt köp ;D

erkagn
2010-09-13, 21:05
Är inte felet att japanerna blivit lika dyra på sina hojar som de europeiska hojarna. Ja till och med dyrare. Så de finns en chans de kinesiska hojarna gör om det japanska undret, bara de skärper till kvaliteten lite granna.

Mc-Bosse
2010-09-13, 22:18
har själv haft en kinahoj,funkade kanon men som sagt inte så snabb,men dom har väldigt
pålitliga motorer, i princip byggt efter dom gammla motorerna, och delar finns det gott om,Paul i Gärsnäs har mängder av reservdelar till sådana, saknar min kinahoj ibland enkel o billig i drift, så absolut inget dåligt köp ;D

Tack för tipset om Gärsnäs! Om grannen nappar på mitt bud för den mc:n som behöver lite delar så är ju Paul i Gärsnäs värt ett besök.

Benke
2010-09-14, 10:20
Paul har inte firman i Gärsnäs längre den finns i Simrishamn http://www.mcmarinofritid.se/

// Bengt

Ove
2010-09-14, 13:30
Är inte felet att japanerna blivit lika dyra på sina hojar som de europeiska hojarna. Ja till och med dyrare. Så de finns en chans de kinesiska hojarna gör om det japanska undret, bara de skärper till kvaliteten lite granna.

Ingen tvekan: Kineserna kommer att bli lika bra som japanerna i sinom tid. Det var inte många decennier sen vi fnissade åt "Made in Japan". Nu är dom ledande när det gäller kvalitet. ;)

räven
2010-09-14, 14:02
[QUOTE=Ove;4 "Made in Japan". Nu är dom ledande när det gäller kvalitet. ;)[/QUOTE]

Nu skojjar du väl ändå ?

Linnex
2010-09-14, 14:16
Själv skall jag hämta en icke registreringsbar V3:a i övermorgon. Den har stått som visningsobjekt. Har gott 0 mil men saknar dokumenten för att kunna reg in den och säljs därför som reservdelshoj.
Synd att däcken åldras och mindre lämpligt att spara annars så hade enbart de gjort ± 0 på affären.

Jag kommer demontera den under vintern och kommer som sagt ha den till reservdelar...

Edit: Skall man ha kineser så skall man nog köpa 2 st på en gång :rolleyes:

Ove
2010-09-14, 15:04
Nu skojjar du väl ändå ?

:) Absolut allvarlig! Kvalitet finns inte väster om Uralbergen, kanske ett undantag för Skoda och Rolls-Royce. :cool:

Olle Å
2010-09-14, 15:21
huka dig Ove, för Räven laddar om !!!!!!!!!!!!!!!

räven
2010-09-14, 15:37
Skoda är väl en kaffesort? Alltid nyrostat? Öster om Ural fins oxå massa kaffe + en massa theeeeeeeeé. Du känner igen ljudet Ove

Guzzi-Leif
2010-09-14, 19:49
När det gäller industriell fordonstillverkning tror jag inte någon europeisk tillverkare slår någon japansk när det gäller kvalitet. Tyvärr...

Mats Liifv
2010-09-14, 20:24
När det gäller industriell fordonstillverkning tror jag inte någon europeisk tillverkare slår någon japansk när det gäller kvalitet. Tyvärr...Är rädd att jag måste dela din uppfattning....som ägare av tre icke japanska hojar...;)

räven
2010-09-14, 20:31
Är rädd att jag måste dela din uppfattning....som ägare av tre icke japanska hojar...;)
Bilar en sak men en hoj ska ge känslor.

Mats Liifv
2010-09-14, 22:20
Bilar en sak men en hoj ska ge känslor.Fås bäst hos en icke japansk hoj...en Engelsman, en Tysk och en Österrikare står i mitt garage....;)

fistkiller
2010-09-15, 09:32
Tack för tipset om Gärsnäs! Om grannen nappar på mitt bud för den mc:n som behöver lite delar så är ju Paul i Gärsnäs värt ett besök.

Trodde han fanns kvar i Gärsnäs,okej där ser man , vissa saker man kan byta ut o fixa själv på sin kina hoj,tex skruvar vissa beslag mm jag bytade ut motorfäste bultarna mot biltemas lock muttrar funkade jätte bra,annars finns en tendes att orginalet lossnar pga av vibbisar, motorn är ju inte gummiupphängd,men som sagt motorn är väldigt slitstark ju mer du kör den bättre går den,man måste bara byta olja ofta i början sen inga problem.;D

Mc-Bosse
2010-09-15, 20:20
Mitt låga bud på 5 000 kr för den icke körklare mc:n ligger kvar. Grannen sa direkt att han fått bud på 8 000 kr vilket är ren lögn! Han försöker... ;) Jag har inte bråttom för jag vet att den mc:n inte är lättsåld som den står och grannen annonserar inte.

Den saknar tank, stag/vajer och bromsljuskontakt till bakbromsen, baklyktan, batteri och frambromshandtaget.

Ps: Jag har nog inte nämnt att motorcyklarna har kardandrift vilket gjorde mig mäkta förvånad när jag såg det!

erkagn
2010-09-17, 18:57
Denna hoj hade en ovanlig färg. Är den från Kina eller Korea?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Kymco_Venox_250___02_Ny__bes_28739237.htm?ca=2&w=1

Märket heter Kymco.

Ove
2010-09-17, 19:04
Denna hoj hade en ovanlig färg. Är den från Kina eller Korea?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Kymco_Venox_250___02_Ny__bes_28739237.htm?ca=2&w=1

Märket heter Kymco.

Kymco kommer väl från Korea.

Mc-Bosse
2010-09-17, 19:42
Kymco har fina scootrar: http://www.kymco.se/mc/kymco_xciting500.html

erkagn
2010-09-17, 20:08
Kymco har fina scootrar: http://www.kymco.se/mc/kymco_xciting500.html

Ja, den var fin. Men inte så billig heller. Men kanske de inte längre är ett lågprismärke?

Linnex
2010-09-19, 00:21
Ja, den var fin. Men inte så billig heller. Men kanske de inte längre är ett lågprismärke?

Nä.. Kymco är ett asiatiskt kvalitetsmärke. Inte att jämföra med kina. Man få mycket för pengarna.
Näst största moppe märket i sverige.