handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag köpa för allroundhoj+



Myre Där Uppe
2010-09-11, 11:59
Jag ska nu köpa mig en motorcykel efter att har varit utan i allt för många år.
Jag har provat Honda transalp 650 tråkig & för klen motor, Suzuki v-strom 650 ganska rolig men lite tråkigt utseende, Triumph tiger 955 en härlig maskin men den jag provade var lite för dyr för mig.
Så nu undrar jag vad ska jag välja? Jag är sugen på en Aprilia Caponord -01, Triumph tiger -00, vad är största skillanden på 900 & 955cc? är också lite nyfiken på Yamaha TDM.
Kom gärna med förslag på andra motorcyklar.
Jag vill helst inte betala mer än 45000 kr.
Mvh Jörgen

erkagn
2010-09-11, 12:23
En Africa Twin?

RobbeS
2010-09-11, 14:16
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=varadero&cg=1140&w=3&st=s&ps=4&pe=6&rs=&re=&c=0&ca=1_7&l=0&md=th

780615
2010-09-11, 19:22
Varaderon borde ju vara något att kika lite närmare på tror jag?

GeCe
2010-09-12, 08:26
Jag ska nu köpa mig en motorcykel efter att har varit utan i allt för många år.
Jag har provat Honda transalp 650 tråkig & för klen motor, Suzuki v-strom 650 ganska rolig men lite tråkigt utseende, Triumph tiger 955 en härlig maskin men den jag provade var lite för dyr för mig.
Så nu undrar jag vad ska jag välja? Jag är sugen på en Aprilia Caponord -01, Triumph tiger -00, vad är största skillanden på 900 & 955cc? är också lite nyfiken på Yamaha TDM.
Kom gärna med förslag på andra motorcyklar.
Jag vill helst inte betala mer än 45000 kr.
Mvh Jörgen

Hej och välkommen till en trevlig sajt.

Har själv åkt Transalp 600 cc i många år och tourat fullpackad med passagerar och det har funkat bra om man inte har för bråttom som jag sällan haft.

Vill du ha en smidig allroand-cykel med lite mer pulver i skulle jag nog överväga den där Suzukin V-storm för det där med utseende är något man snart vänjer sig vid och åsikterna vad som är snyggt spelar väl inte så förbaskat stor roll om hojen funkar bra. Finns ju även i 1000 cc version. Och det finns många som tycker den är snygg och hojen, båda varianterna har fått bra omdömen i tester bl.a för kåpan och vindskyddet vilket inte alltid är fallet i den här hoj-kategorin. Det brukar ha stor betydelse för trivseln i det långa loppet.

Provkörningar är det som gäller men gamla AT:n liksom Varaderon är tunga klumpedunsar att handskas med vilket du snart märker när du provar. Att skillnaden på en 900 cc och en med 950 skulle vara så stor att det skulle avgöra ett köp eller inte tvivlar jag på men provkör.
Yammaha TDM är en trevlig hoj som jag har provkört ordentlig en gång och blev mycket imponerad av men det är ju ingen allrounhoj med sitt lilla framhjul.

Good Luck!

Myre Där Uppe
2010-09-13, 00:04
Tack för era svar.
Min fundering angående Tigern är vad som är skillnaden på 900cc & 955cc.
Sedan undrar jag om det är någon som har provat eller äger en Aprilia Caponord jag tycker den är väldigt tilltalande.
V-strom 1000 kanske man skulle prova!
"Vilka stora bekymmer man kan ha!"
Jörgen

erkagn
2010-09-13, 06:04
Har du aldrig funderat på BMW då? Finns ju både 800 och 1200 GS.

GeCe
2010-09-13, 06:27
Tack för era svar.
Min fundering angående Tigern är vad som är skillnaden på 900cc & 955cc.
Sedan undrar jag om det är någon som har provat eller äger en Aprilia Caponord jag tycker den är väldigt tilltalande.
V-strom 1000 kanske man skulle prova!
"Vilka stora bekymmer man kan ha!"
Jörgen

"Stora" bekymmer men roliga bekymmer vill jag påskina för vad är inte roligare än att köpa och kolla efter en ny hoj.
Den BMW som ekagn nämde 1200 GS är ju en toppencykel och väldigt allround och användbar till allting men ska helst vara av en av den senaste modellen då de tidigare är lite tyngre och klumpigare. Kan man hitta en bra beg. till vettigt pris kan det vara ett mycket bra köp för som ny är de svindyra, minst c:a 150.000 med lite extrautrustning om det räcker, för en ny. Men å andra sidan är det slitstarka cyklar som om inte elektroniken krånglar vilket händer brukar det kunna bli många bekymmerslösa mil.
Provkör, provkör är det som gäller!

Vill du veta mer om Aprilia Caponord och Tigern är väl det enklaste att googla på de namnen så kanske du får upp till 100-tals svar att gotta dig i och begrunda. Skadar ju inte att försöka.

Här ett ex. http://www.bike.se/review/view.php?id=830

räven
2010-09-13, 10:57
Eftersom du inte skriver vad du mest vill köra för vägar. 45000 kr. Utan tveka försöka hitta en BMW gs 1100 eller en 1150 till vinterpris. Bra pulver i motorn, bra chassi. För tunga för riktigt skogsbus.

nikason
2010-09-19, 08:43
Största skillnaden mellan 900 o 955 är enkel! 900 förgasarmotor med lite råare gång, enklare o fixa om nåt strular plus att den har lite goare bottendrag, 955an är insprutad o enligt många ett "flickigare" utseende.

Har själv en Tiger 900 till salu! Hör av dig om du kan vara intresserad!!!

Myre Där Uppe
2010-09-19, 21:31
Största delen av hojåkandet blir väl till jobbet, men jag bor på landet & här finns mycket fina grusvägar & asfaltsvägar också.
Bmw är ju lockande men dom pengarna jag vill lägga ut så får man väl en som har gått väldigt långt & har många mil på mätaren. Jag vill ju också att min sambo ska trivas där bak så därför har jag fastnat lite för Tigern, Aprilia Caponord & V-strom 1000, Bmw verkar som sagt lite för dyrt & är dom värda sina pengar.
Fortfarande fundersam!!!

nikason
2010-09-20, 09:09
Min sambo trivs bättre bak på Tigern än Honfa VF1000F´en ja hade innan... Om BMW är värda sina pengar vet ja inte, dom kostar nog mer o äga än Tigern gör...

BIG1
2010-09-20, 18:09
Har en bekant som haft sin Tiger 900 väldigt länge. Jag har blivit skjutsad på den och satt som en prins. 85 råstarka hästar i gamla trippeln räcker nog långt om man inte har racingkomplex.

nikason
2010-09-22, 09:08
Det går o dra på en hel del med en gammal Tiger oxå... Min måste bort snarast! Har ont om plats i garaget då en annan hoj ska inhandlas!

engström67
2010-09-22, 09:46
Jag kan då rekomendera tigern 955,an har haft 2 st själv,väldigt driftsäker och bränslesnål.Har åkt mycket i norge med mina och jag tycker den var kanon.Vill du åka undan lite så går det bra med,den är ju vassast i gänget.Är en kanon hoj tycker jag.

Myre Där Uppe
2010-09-24, 12:32
Tackar för alla synpunkter & tips!
Jag var i Vetlanda i går & köpte mig en V-strom 1000.
Resan till Kil(Värmland) gick utan problem, känns riktigt gött med hoj igen efter alla år utan.
Ha det bra alla hojåkare!

erkagn
2010-09-24, 12:47
Tackar för alla synpunkter & tips!
Jag var i Vetlanda i går & köpte mig en V-strom 1000.
Resan till Kil(Värmland) gick utan problem, känns riktigt gött med hoj igen efter alla år utan.
Ha det bra alla hojåkare!

Grattis till hojen! Så skoj:)

Molgan
2010-09-24, 13:42
Grattis! Och nu vill jag att du moddar den till det här stuket och börjar med lite seriöst hojåka:

http://img.villagephotos.com/p/2005-8/1063360/EBR2008-111.jpg

=)

Mats Liifv
2010-09-24, 14:23
Grattis! Och nu vill jag att du moddar den till det här stuket och börjar med lite seriöst hojåka:

http://img.villagephotos.com/p/2005-8/1063360/EBR2008-111.jpg

=)Den blev riktigt grym i det utförandet!:thefinger:

Myre Där Uppe
2010-10-01, 00:46
Ja nu har man fått köra hoj några dagar & undrar varför man varit utan i alla dessa år men jag får skylla på barn hus m.m.
I dag har jag & min kära sambo varit köpt en ny hjälm till henne, så till helgen blir det premiärtur med passagerare.
Omstylingen får nog vänta tills man blir lite mer varm i kläderna!
Har ni bra tips på var hur man lär sig åka säkert & kul på grusvägar.
Ha de gött!!!:)

Mats Liifv
2010-10-01, 11:02
Har ni bra tips på var hur man lär sig åka säkert & kul på grusvägar.
Här finns ett förslag. (http://www.andersjonsson.se/adventurebike_wermland.htm) Du kan alltid kolla med Anders så kan han förhoppningsvis hjälpa dig vidare!

Ett annat förslag. (http://bmwklubben.se/view.php?id=38) Du behöver inte köra BMW för att delta på deras körningar. Kontakta gärna Kerstin Berg, så kan hon förhoppningsvis ge dig tips.

Kanske även Olle Å här på forumet ge dig tips. Om han inte ser tråden kan du alltid skicka PM!

Myre Där Uppe
2010-10-01, 14:08
Hej Mats & tack för tipsen. Kerstin & Olle Berg har jag åkt långfärdsklridskor med på vintern, vi är med i Solstaskäret, välden är liten ibland!

Mats Liifv
2010-10-01, 14:24
Hej Mats & tack för tipsen. Kerstin & Olle Berg har jag åkt långfärdsklridskor med på vintern, vi är med i Solstaskäret, välden är liten ibland!Kanon , då känner du dom redan. Om du går in på min blogg kan du läsa om när vi körde vägarna som används i Svenska Rallyt. En årligen återkommande aktivitet som jag gärna deltar i!

Olle Å
2010-10-01, 19:53
Kerstin och Olle Berg var med på en Vårtur jag arrangerade här i Värmland för ett par år sedan, där också Räven deltog