handdator

Visa fullständig version : Service idag



erkagn
2010-09-10, 07:52
Idag är det dags att serva hojen. Det är ganska exakt ett år sedan 100-milaservicen och nu har den gått 190 mil. Min Yamaha har ju 1000-milaintervaller på servicen. Men vad hjälper det att man bara kört 94 mil sedan förra servicen när för att garantin skall gälla måste serva minst en gång per år.

Men det blir bara en liten oljeservice idag.

Otroligt att man kört så lite i sommar.

erkagn
2010-09-10, 07:53
Tänkte efter servicen ta en mc-tur tillsammans med min kompis. Har ju tagit semester idag. Lite surdimma och blött nu på morgonen, men hoppas solen kommer fram och torkar upp det hela.

NeXTer
2010-09-10, 16:47
94 mil på ett år?! Det är ju knappt runt kvarteret!

Har du någon bra förklaring? :P

erkagn
2010-09-10, 17:19
94 mil på ett år?! Det är ju knappt runt kvarteret!

Har du någon bra förklaring? :P

Nej, har ju inte det. Helt otroligt faktiskt. Men har på helgerna fullt upp att skjutsa min mamma på olika grejor. Sen så regnade augusti bort här i Umeå. Men nästa år ska jag skärpa mig.

Idag blev det ändå en tur på ca 18 mil efter jag gjort bort servicen. Riktigt fint väder faktist.

nippe
2010-09-16, 17:19
jag satt just och tänkte på det där med service. har ingen aning när min affe var på service senast eller hur ofta det ska göras... eller vart man kan göra det för den delen.. hur vet man sånt??

Gert
2010-09-16, 18:04
jag satt just och tänkte på det där med service. har ingen aning när min affe var på service senast eller hur ofta det ska göras... eller vart man kan göra det för den delen.. hur vet man sånt??

Har du ingen servicebok? Annars gör en egen som du kan lägga bland din andra papper som tillhör moppen, service bör väl göras var 1000:e mil eller en gång om året iaf.

erkagn
2010-09-16, 18:22
Har för mig att Hondorna brukar servas var 600 mil, eller en gång om året. Men varannan 600 mil är en enkel oljeservice som man kan göra själv.

Mavve65
2010-09-16, 18:47
jag har precis gjort 600 mila service på min honda. Eftersom jag är så jävla oteknisk fick de byta olja och filter samt justera kedjan. Det kostade 1700 kr. Var lite saftigt tycker jag, så nu måste jag skärpa mig och försöka lära mig skruva lite själv. Under tiden fick jag låna en scooter som skulle kostat 150 kr, men det glömde de ta betalt för....

erkagn
2010-09-16, 18:52
jag har precis gjort 600 mila service på min honda. Eftersom jag är så jävla oteknisk fick de byta olja och filter samt justera kedjan. Det kostade 1700 kr. Var lite saftigt tycker jag, så nu måste jag skärpa mig och försöka lära mig skruva lite själv. Under tiden fick jag låna en scooter som skulle kostat 150 kr, men det glömde de ta betalt för....

Då fick du lite valuta för pengarna. Var de en mc-skoter, eller en eu-moppe du fick låna?

V Saarela
2010-09-16, 19:17
Har för mig att Hondorna brukar servas var 600 mil, eller en gång om året. Men varannan 600 mil är en enkel oljeservice som man kan göra själv.

Hondorna servas 100, 600, 1200 osv. Fr om årsm 2008 behöver man inte göra den första 600-mila servicen(man får göra den själv)
Honda har dessutom inga krav på årsservice. Däremot måste man ju åtminstone byta vätskor...var det vartannat år?

Olja byts var 1200 mil. Givetvis får man inte skruva(läs serva) i hojarna själv.

V Saarela
2010-09-16, 19:24
jag har precis gjort 600 mila service på min honda. Eftersom jag är så jävla oteknisk fick de byta olja och filter samt justera kedjan. Det kostade 1700 kr. Var lite saftigt tycker jag, så nu måste jag skärpa mig och försöka lära mig skruva lite själv. Under tiden fick jag låna en scooter som skulle kostat 150 kr, men det glömde de ta betalt för....

På en 08 cb600 behövs inget oljebyte. Dessutom just 600-milaservicen får man göra själv. Vill man lämna in den, så torde den väl kanske 200-300 spänn.
Att du sen beställer service utöver ordinarie service....well :)

nippe
2010-09-16, 19:32
efter lite letande hittade jag faktiskt både ett papper som sa vad som skulle göra vid hur många mil och efter hur lång tid... och att min tydligen varit inne på "stora servicen" för 400mil sen (4 år sen)

Mavve65
2010-09-17, 07:29
Ja, det var en dyrköpt erfarenhet, men nu har jag (förhoppningsvis) lärt mig något.
Scootern var en Yamaha 125:a. Ganska behagligt med automatväxel i stan och smidigt att smita förbi en kö med.

Mc-Bosse
2010-09-17, 19:34
Idag är det dags att serva hojen. Det är ganska exakt ett år sedan 100-milaservicen och nu har den gått 190 mil. Min Yamaha har ju 1000-milaintervaller på servicen. Men vad hjälper det att man bara kört 94 mil sedan förra servicen när för att garantin skall gälla måste serva minst en gång per år.

Men det blir bara en liten oljeservice idag.

Otroligt att man kört så lite i sommar.

Detta är fullständigt ocker och inget annat från tillverkaren och deras serviceintervaller. Service efter 90 mil? Hade det varit någon ryggrad överhuvudtaget i ansvariga så hade de satt stämpeln till dig utan kostnad och inte gjort något överhuvudtaget. 90 mil efter en 100-milaservice? Och betala för ett fullständigt onödigt oljebyte?

Jag blir fullständigt rasande över sånt och vet inte var jag ska ta vägen! :mad: Ja jag kan gå så långt att jag skulle kunna slå ansvarig på käften i ren ilska! :mad:

erkagn
2010-09-17, 20:10
Detta är fullständigt ocker och inget annat från tillverkaren och deras serviceintervaller. Service efter 90 mil? Hade det varit någon ryggrad överhuvudtaget i ansvariga så hade de satt stämpeln till dig utan kostnad och inte gjort något överhuvudtaget. 90 mil efter en 100-milaservice? Och betala för ett fullständigt onödigt oljebyte?

Jag blir fullständigt rasande över sånt och vet inte var jag ska ta vägen! :mad: Ja jag kan gå så långt att jag skulle kunna slå ansvarig på käften i ren ilska! :mad:

Jo, de är helt vansinnigt att man är tvingad serva efter så få mil men ett år bara för att få en stämpel i boken så att den 5-åriga garantin skulle fortsätta gälla. Vore ju annars om jag kört 500 mil eller så under sommarn.

V Saarela
2010-09-18, 09:41
Ja, den som köper hoj bör ju tänka lite på hur sevicarna är upplagda. 1000 milaintervaller låter ju bra, men om man nu kör lite varje år och det är även årsservicar på hojen....jaa då.....

Folk klagar på servicekostnader och försäkringar på hojarna. Jag har noll koll på pengar hemma, men när jag frågade frugan om bilarna....jag blev häpen av vad bilarna kostade i service o försäkring. Plötsligt tyckte jag att det är billigt med hoj! :)


Nåja, att lämna in på service är ju inget tvång. Man kan låta bli också? :)

Mavve65
2010-09-23, 15:03
Nu kanske jag inte behöver byta oljan vid 1200 mil eftersom den byttes vid 600 mil....?