handdator

Visa fullständig version : Blocket och bedragare



Linnex
2010-09-09, 11:32
Har satt ut annons igår på min Deauville och åkte direkt på ett bedrägeriförsök.

Fick ett intresseförfrågan på engelska. Svarade i princip samma som stod i annonsen fast då på engelska samt bad att han skulle ringa.

Fick då detta svar:



Hello

how i wish to come and view what am buying from you.but am currently out of state....i'm a marine engineer who's on a ship right now at Bermuda......I would want you to know that i will be paying via PayPal and i would pay the paypal transfer charges too...due to the distance as i'm in Bermuda presently...I want you to provide me with the following information for me to proceed with the Payment...

Name
Your PayPal e-Mail Address :
Amount

I would like you to know that after i make the payment i would tell my Private Courier Service to come and pick it up at your address once you receive the payment into your PayPal account.

Have a nice day.
Charles.

*****

Hoppas ingen går på detta men vill varna i a f.
Detta är inget nytt utan vad som händer är att om man går vidare är att han kommer få strul med vissa avgifter etc och ber om hjälp att säljaren betalar och förmodligen lockar med att betala överpris för det han/hon önskar köpa.

Starrider_Johnny
2010-09-09, 12:06
Jag fick också SMS från "Charles" när jag la ut min hoj på försäljning men jag svarade aldrig. Det var tydligen lika bra, jag förstod att det var något skumt.

fremas
2010-09-09, 12:21
Enkelt svara inte på svar som inte är på svenska eller är dåligt översatta till svenska

Nästa Ruskträffen 8-10/10

Ngn som ska dit?

http://www.tunatouringmc.se/RuskTr%E4ffen/Inbjudan_Rusk_2010.htm

Gawriel
2010-09-09, 12:36
får att åka på såna bluff så måste man väl vara bra naiv
standard procedur i Sverige är väl att man ringer till säljaren, kommer överens om att komma o titta och om man bestämmer sig för att ta varan så är det pengarna på bordet eller bankdosan redo

Nina
2010-09-09, 13:15
Ha ha, ja det där är så vanligt. Man blir kontaktad, på engelska, de är alltid på ett skepp i Bermuda, de säger att de skickar över pengar men de skickar också rejält för mycket betalt och ber dig betala tillbaka överskottet. Du får ett mail från ”Paypal”, inte den riktiga utan en kopia på ett äkta utskick och allt ser så jävla äkta ut. De som betalat tillbaka överskottet vilket är den egentliga anledningen till att de kontaktar dig har blivit grundlurade. Några pengar kommer aldrig till kontot för deras ”betalning” är inte ens gjord.

En annan sak de också gör är att betala dig, kommer och hämtar din hoj och vips drar de tillbaka betalningen. Där står du, utan vare sig hoj och betalning. Allt som handlar om mail på engelska ska man undvika.

Nina
2010-09-09, 13:22
Det finns ett roligt forum för just såna där, den är på engelska men kan man engelska lite grann så får man många skratt. Jag minns en tråd som handlade om Anus Laptops (http://www.thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=109), det slutade med att scammern blev grundlurad, han fick kartonger fyllda med rent skräp ur garaget.

fi_rr
2012-05-07, 21:39
Och nu heter denne man Marten Aakre...
Testade precis att trissa priset lite extra hehe. Får se vad han svarar.

Gawriel
2012-05-08, 08:28
hände precis samma sak häromveckan med några soffor som jag har på blocket, Marie Klein är en marine engineer på ett skepp i Bermuda o har tyvärr inte tid att hämta sofforna som kostar ynka 1000 spänn, därför så har jag "fått" 3500 extra för transporten, pengar som jag ska betala genom Western Union till en afrikanskt klingande namn i London.
Bara för skojs skull så har jag hållt på o mejlat fram o tillbaka o vill ha pengarna insatta på min PayPal

Olle Å
2012-05-08, 08:59
Finns ett annat bra sätt också och det är speciellt om en hoj legat ute länge och inte blivit såld. Du kan då bli kontaktad av någon som bjuder dig kanske 2000 för att hålla hojen i två veckor av någon anledning. Sedan då det gått två veckor så hör vederbörande inte av sig. Efter kanske ytterligare en vecka kommer någon annan med ett skambud på din hoj , som han tidigare sett men är intresserad av, men tycker den var för dyr. Detta ÄR JU I SIG INGET OLAGLIGT, MEN MAN KANSKE KAN FÅ EN HOJ GANSKA BILLIGT, om man har tålamod:eek::eek::eek:

TMax500
2012-05-08, 13:53
Och nu heter denne man Marten Aakre...
Testade precis att trissa priset lite extra hehe. Får se vad han svarar.Morten Aakre mailade mig igår, på engelska. Jag svarade att "om du är norrman och jag är svensk, så kanske vi kan kommunicera på ”skandinaviska”? Tänkte du komma hit och hämta den?".

Inget svar ännu. Svenska kanske inte är hans främsta gren...? :)