handdator

Visa fullständig version : MC Däck (ålder)



Linnex
2010-09-08, 15:38
Kan MC däck bli för gamla och för hårda (normal landsvägskörning)?
Typ som vinterdäck till bil och bör bytas efter en viss tid?

MEHall
2010-09-08, 18:02
Allt med gummi ska man helst betrakta som färskvara så räkna med att ett däck som är mer än ett par år gammalt kan vara fullständigt trafikfarligt.
Ett exempel som jag själv råkade ut för var på en moped; hittade ett däck som såg bra ut i mönstret men sprack så att slangen tittade ut och exploderade.:eek:
Så satsa helst på nytt. ;)

Jåke
2010-09-08, 19:27
Definitivt kan de det. Rätt lagrade kan däck räknas som nya i kanske 5 år, men börjar man använda dem börjar de åldras. Därför ska man inte bedöma däcken bara efter hur mycket mönster som är kvar, utan hur länge man använt dem. Vid vanlig landsvägskörning tycker jag 2 säsonger är max (även om jag själv byter oftare av dyr erfarenhet), sen är däcken väldigt dåliga jämfört med hur de var som nya. Om de håller så länge :)

Det är delvis belastningen som åldrar dem, men även de värmecykler däcket utsätts för. Det blir varmt av användning, svalnar och så vidare. Materialet hårdnar och tappar fäste av detta liksom stommen tröttas ut av belastningen.

Olle Å
2010-09-09, 07:56
Jag lade på ett några år gammalt crossdäck fram på min TA, men kunde ganska snabbt konstatera att nabbarna på sidorna bröts av. Hade tidigare provat ett nytt likadant däck och där höll nabbarna, så visst åldras ett däck