handdator

Visa fullständig version : Bobbins



Nina
2010-08-31, 08:41
Dags att montera på bobbiner på nya hojen, de här modellerna saknar centralstöd så man får sätta på bobbins och använda depåstöd. Kommer bli spännande och se om jag lyckas få upp hojen på ett depåstöd sen, har aldrig använt ett men jag antar det är som med centralstöd – en viss teknik med det hela. :)

erkagn
2010-08-31, 09:39
Vad är bobbiner? Är de samma som kraschpuckar?

Mc-Bosse
2010-08-31, 09:47
Jag har noll koll men en googling på bobbins skickar mig till blider med bl a syrullar. :D
Var ska du montera Bobbins (http://www.google.se/images?hl=sv&q=bobbins&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=37J8TPveB8GROLn4wYIE&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDoQsAQwAw) ? ;)

Nina
2010-08-31, 10:45
De monteras på hjulnavet och är hållare för depåstöd. Så kan man hålla hojen vilande på dem istället för på sidostödet. Bild illustrerar bobbiner på navet med ett depåstöd fram.

http://www.eracing.se/shop/images/pdsfrt.jpg

erkagn
2010-08-31, 10:45
Jaha, där ser man. Alltid lär man sig nå nytt...

Nina
2010-08-31, 10:46
Kraschpuckar är något annat och monteras på andra ställen på hojen än på hjulnavet. =)
Det vita på utsidan av kåpan är en kraschpuck:
http://4.bp.blogspot.com/_3nHxch5rSqo/TE3Y6HAAsLI/AAAAAAAAAW4/fpj266G3e44/s1600/P1000331s.JPG

erkagn
2010-08-31, 11:29
oki! dem är väl till för att glida på om man kraschar...

DearHunter
2010-08-31, 12:10
Själv kör jag med vanlig domkraft underifrån och stabiliserar med C-stöd och/eller stag när jag servar, beroende på vad det är. Enkelt och flexibelt.

En viss fördel med depåstöden är att med hjälp av vissa så kan man flytta runt hojen lite hursomhelst eftersom stöden står på egna hjul..

Mats Liifv
2010-08-31, 12:16
Monteras dom på själva navet eller sitter dom monterade på stödet?

Nina
2010-08-31, 13:58
Själva stöden stöder sig på vad jag begriper, i de här bobbinerna som monteras på navet/naven. Puckarna glider hojen på om man ramlar, då kan övriga delar på hojen vara räddade, som kåpor men jag har en nakenhoj.

Ska se om jag hittar en bättre bild som visar var de sitter de härna bobbinerna. Men de sitter i alla fall på navet där framgaffeln möter hjulet och där svingen möter bakhjulet.

Nina
2010-08-31, 14:00
Då ska vi se, här sitter en på svingen baktill på en Triumph:

http://www.store.commoto.com/images/D675_Paddock-Stand-Bobbins.jpg

Och här står en hoj på två stycken depåstöd (fram + bak):
http://www.lockitt.com/images/oxpic/bikepaddock35.jpg

Mc-Bosse
2010-08-31, 14:04
Då ska vi se, här sitter en på svingen baktill på en Triumph:

Jaha det är alltså små fästen för att depåstödet ska kunna användas.

Nina
2010-08-31, 14:05
Jaha det är alltså små fästen för att depåstödet ska kunna användas.

Yes, helt korrekt. Du förklarade det så bra, Bosse. Tack! :D

gunther
2010-08-31, 15:33
...

Puckarna glider hojen på om man ramlar, då kan övriga delar på hojen vara räddade, som kåpor men jag har en nakenhoj.

...



Även om man har en nakenhoj så finns det ack så många saker att skydda m.h.a. kraschpuckar. Att råka ut för ett spräckt kopplingshus eller skrapad motorkåpa är exempel på sådant som kraschpuckar kan hjälpa med.

Har själv monterat kraschpuckar på min (naken)hoj.

Mats Liifv
2010-08-31, 16:19
Även om man har en nakenhoj så finns det ack så många saker att skydda m.h.a. kraschpuckar. Att råka ut för ett spräckt kopplingshus eller skrapad motorkåpa är exempel på sådant som kraschpuckar kan hjälpa med.

Har själv monterat kraschpuckar på min (naken)hoj.Skulle jag också göra om jag körde hoj av den typen att det fanns sådana att tillgå. Har inbyggda på min BMW LT....;)

Nina
2010-08-31, 16:22
Jo, det har jag också funderat på att sätta på hojen. Synd att drutta omkull med den och spräcka div delar som säkert kostar skjortan att fixa.

Mats Liifv
2010-08-31, 16:24
Jo, det har jag också funderat på att sätta på hojen. Synd att drutta omkull med den och spräcka div delar som säkert kostar skjortan att fixa.Kostar gör det helt säkert och inte så lite heller...Med lite tur tar dom upp en större del av smällen och begränsar skadorna åtminstone.

Jan-Olov
2010-08-31, 20:31
Hur får man upp hojen på depåstöd ensam? Jag har ett depåstöd fram för att kunna serva bromsarna på ett enkelt sätt, men då står hojen redan på centralstödet.

Mc-Bosse
2010-08-31, 21:01
Kostar gör det helt säkert och inte så lite heller...Med lite tur tar dom upp en större del av smällen och begränsar skadorna åtminstone.

Mina störtbågar skötte sig ypperligt då jag vurpade. Inga skador på motorn alls. Bågen vek sig på höger sida men den rättade jag bara till igen.

Nina
2010-09-01, 07:13
Gissar man rätar upp hojen innan man häver bak stödet så åker hojen upp på stödet självmant ungefär som med centralstöd.

Jåke
2010-09-02, 23:06
Ta en sväng förbi Uppsala kan jag visa, det är lättare och mer begripligt än att förklara per text. I princip går det ut på att känna sin hoj, att våga lita på sin balans så man törs stå bakom hojen och räta upp den från sidostödet. Tekniken sen är lite olika beroende på hur lång räckvidd man har.

Lättmutad med fika är jag åxå :)

Nina
2010-09-03, 07:55
Ta en sväng förbi Uppsala kan jag visa, det är lättare och mer begripligt än att förklara per text. I princip går det ut på att känna sin hoj, att våga lita på sin balans så man törs stå bakom hojen och räta upp den från sidostödet. Tekniken sen är lite olika beroende på hur lång räckvidd man har.

Lättmutad med fika är jag åxå :)

Ha ha, jag med min vanliga tur lär väl tippa hojen åt andra hållet… Jag får ta en sväng upp och muta dig på en fika så får du ge mig en lektion i hur man gör. Jag vet inte hur många inkörningsmil jag har kvar på moppen, kanske skulle ta det när den är inkörd och oljan bytt.

Men, är det därför det är gummibelagt på höger sida på bakre depåstödet, att man håller och balanserar upp hojen med vänster hand och trycker in stödet med höger hand? Har sett att det är nån svart beläggning på höger sida på depåstödet och ingenting på vänster sida.

Nina
2010-09-03, 07:56
…fast min BSA har ju inbyggt depåstöd där jag balanserar upp hojen före jag drar den bakåt. Men så väger den betydligt mindre också.

Kret
2010-09-03, 19:33
Ha ha, jag med min vanliga tur lär väl tippa hojen åt andra hållet… Jag får ta en sväng upp och muta dig på en fika så får du ge mig en lektion i hur man gör. Jag vet inte hur många inkörningsmil jag har kvar på moppen, kanske skulle ta det när den är inkörd och oljan bytt.

Men, är det därför det är gummibelagt på höger sida på bakre depåstödet, att man håller och balanserar upp hojen med vänster hand och trycker in stödet med höger hand? Har sett att det är nån svart beläggning på höger sida på depåstödet och ingenting på vänster sida.

Jag låter sidostödet vara nere och jobbar upp det från höger sida.
Tippar den så finns antingen jag eller stödet i vägen.
Jag gör följande:
Rätar upp hojen, sätter depåstödet på plats och fixerar det med foten.
Sen är det bara att trycka ned det med foten och allt är klart.

Tog ett par gången innan det gick utan problem.

Nina
2010-09-04, 08:14
Jag var förbi Triumph i går och kikade på ett annat depåstöd de också tar hem, de visade mig lite snabbt, verkar inte vara så svårt faktiskt. Det är väl som med centralstödet: en viss teknik för att få upp hojen. I början kämpar man som en tok innan man kommer på tekniken och allt blir så mycket lättare så jag antar det är väl ungefär så med depåstödet också.