handdator

Visa fullständig version : Pro-pipe och ljudnivåer



Meanie
2007-07-22, 23:33
Funderar lite på hur mycket ljud man sprider när man glider runt på gator och torg. Någon som har besiktigat en Kawa Mean Streak med Van&Hines Pro Pipe? Testat lite utan insats med men då känner man sig kriminell....

Nina
2007-07-23, 07:56
Jag har för mig att man måste byta tillbaka till originalet när man ska besikta hojen. Rätta mig om jag har fel men jag har fått höra att ingen mc släpps igenom utan originalsystemet på hojen.

pewa
2007-07-23, 21:45
Jag har för mig att man måste byta tillbaka till originalet när man ska besikta hojen. Rätta mig om jag har fel men jag har fått höra att ingen mc släpps igenom utan originalsystemet på hojen.


Att man måste byta är nog att ta i, vet flera som besiktat med slip-ons på utan bekymer. Men det finns ju bullergränser och jag skulle tippa att en hel del hojar hamnar en bit över..

Meanie, har själv kört med pipor utan insats till Ducatin.. det låter brutalt men man känner sig som sagt lite kriminell sen blir det ganska tröttsamt för skallen i längden också.

Här är en kille som moddat sina Pro Pipes lite för bättre ljudnivå:
http://s19.photobucket.com/albums/b170/04vrscb/Tune-Pro-Pipe/

Scorpio
2007-07-25, 20:14
Jag har alltid besiktat med system som faktiskt varit olagliga och det har gått bra. Men det är nog för att besiktningsmännen varit hyggliga och "släppt igenom" det. Hade det varit radfyror har jag en känsla att det nog inte gått igenom alla gånger..

Nästa år blir första gången med 54 mm Termignonisystem på Duccen, och jag tvivlar faktiskt på att det går lika bra här nere. Den bullrar ärligt talat väl mycket med detta system också..

Fredd
2007-07-28, 03:54
Funderar lite på hur mycket ljud man sprider när man glider runt på gator och torg. Någon som har besiktigat en Kawa Mean Streak med Van&Hines Pro Pipe? Testat lite utan insats med men då känner man sig kriminell....




Utan insats är inte att rekomendera om du inte vill reta upp allt och alla. Jag har lyssnat på ett par Pro Pipes med insats och tyckte de lät tillräckligt :)

Boogieman
2007-10-24, 21:29
Personligen så gillar jag inte när det låter för starkt. Mörkt, dovt muller från en V-Twin, gärna från en HD slår det mesta enligt mig 8)

Boogieman
2007-10-25, 10:12
Att skrämma slag på gamla tanter o små barn ligger inte för mig. Precis som du säger så infinner sig den "optimala njutningen" sig vid låga varv. (Vad gäller ljudet från en hoj alltså) ;)

Jåke
2007-10-25, 10:13
Personligen så gillar jag inte när det låter för starkt. Mörkt, dovt muller från en V-Twin, gärna från en HD slår det mesta enligt mig 8)

Håller med, enda problemet jag har med det är att folk ofta åker dessa hojar på så idiotlåga varv att de mest skakar och låter som fiskebåtar. Men det är bara jag, tillåmed en HD kan låta ballt i mina öron om man låter den varva lite mer än 2000 rpm (som den faktiskt är gjord att göra, om man ser till effektregistret). För att inte tala om twinnar med lite annan cylindervinkel. Mums... :D

@Meanie
För att ta upp en gammal diskussion. En bekant har inte en Kawa men väl en Honda VTX som varit utrustad med dessa pipor. Utan insats lät den bara dumt, och då menar jag ljudvolymen som var alldeles för hög.

Med insatser var ljudet OK men den gick bara genom besiktningen på ren tur. Mean Streak har lite mindre volym och kanske klarade sig bättre?

Boogieman
2007-10-25, 10:16
Om valet stod mellan fiskebåt eller symaskin så vore valet enkelt för mig åtminstone ;)

Jåke
2007-10-25, 10:21
Om valet stod mellan fiskebåt eller symaskin så vore valet enkelt för mig åtminstone ;)

För mig med. Dock har jag min hoj för dess funktion och inte för att lyssna på den när den står på tomgång.

Men jag ska villigt erkänna att kakburken som satt på original har fått ge vika för nånting mer effektivt. Huvudsyftet inte nödvändigtvis för att låta ballare utan för att förbättra andningen. Ett dovt morrande istället för astmatiskt väsande får man på köpet ;D

Samma sak med de båda tidigare hojarna, som var 90-graders twinnar 8)

Boogieman
2007-10-25, 10:27
Mycket att tänka på inför val av hoj. Klart som tusan den ska va funktionell och passa in på ens behov. Att det sen finns sånna som jag, som rent upplevelsemässigt ser det som ett plus i kanten att hojen är väljudande tillför ju bara debatten lite liv och näring :) (Får man hoppas) ::)

Boogieman
2007-10-25, 10:29
Om valet stod mellan fiskebåt eller symaskin så vore valet enkelt för mig åtminstone ;)


Samma sak med de båda tidigare hojarna, som var 90-graders twinnar 8)
Där kan man snacka om morr 8) 8)

Hamre
2007-10-25, 18:49
Kör en paralelltwin med Sebring slipon. När det varvar upp mot 8-9000 rpm då blir man salig. För att inte säga när man släpper gasen och motorbromsar :) :)
Det är annat än en smattrande lågvarvig hoj (vågar inte skriva custom)
En V-Twin på lite högre varv är också musik ;D

Boogieman
2007-10-25, 20:35
Det är annat än en smattrande lågvarvig hoj (vågar inte skriva custom)
En V-Twin på lite högre varv är också musik ;D
Håller med om att en smattrande hoj inte är ljuv musik. Gillar inte heller smatter 8)