handdator

Visa fullständig version : Strängnäs Bike Show 2010



Jonas
2010-08-28, 19:39
Idag hade vi en härlig tur till Strängnäs där vi tittade på fina hojar. Sen blev det även en sväng till Mariefred. Mer om denna tur kan ni läsa om i min blogg. (se länk nedan).

Några bilder som smakprov:

2199 2200 2201 2202 2203

Jonas
2010-08-28, 19:45
Och här är två filmklipp:

Första klippet (http://www.youtube.com/watch?v=sq7aWLGVaxM) visar hur leffa har bytt hoj med Mats. Leffas fru ska få låna American i någon vecka för att prova custom.

Andra klippet (http://www.youtube.com/watch?v=0w39OQFeFwQ) är från Mariefred där vi njöt av solen i någon timma innan vi for hemåt. Tyvärr fick jag aldrig Danne att drutta i...

Mats Liifv
2010-08-28, 22:48
Vi som åkte i dag var, Jonas, Stefan, Leffa, Danne, Jeanette och jag. I bästa tänkbara hoväder styrde vi kosan mot Mariefred för att via Stallarholmen ta oss till Strängnäs. Där hade man en motorcykelutställning i parken mitt inne i stan. En Norrtäljeträff i miniatyr. Var en väldigt trevlig tillställning, i högsta grad anspråkslös. Här ställde alla ut, vad dom hade hade för hojar. Inga extremt dyra, konstiga, icke körbara hojar som körts dit på släp. Här var det hojar som verkade brukas som hojar ska göra och inga så kallade "Trailerqueens"! Det rådde en väldigt avspänd och trevlig stämning bland såväl publik som utställare. Själva tävlandet verkade inte så viktigt utan det viktiga var att umgås och ha trevligt. Två poliser gick runt och myste i det vackra sensommmarvädret. Tror knappast att dom behövde göra ett enda ingripande. Detta var verkligen ett evenemang för hela familjen.

På hemvägen bytte Leffa och jag hojar. Annelie, Leffas fru ska få låna min Triumph en tid för att testa om det är roligare att åka customhoj än Yamaha 600 Diversion. För min del är valet klart, en 600:a var ingenting för mig. Var nog säkert 15 centimeter för lång och tjugo kilo för tung för att ha något utbyte av en så´n. Hela hojen var dimensionerad för någon som var i en helt annan storleksklass än den jag har. Var ingen upplevelse som gav någon som helst mersmak för min del. Passar inte min körstil att varva 5.000 och ändå inte nå 100 km/h. Är van vid att göra det vid halva den siffran. Säkert en kul hoj för den som gillar höga varvtal, inbjuder till en aggressivare körstil än min...

Stannade till i Mariefred på hemvägen för att ta några bilder nere i hamnen, mittemot Gripsholms slott. Här blev vi kvar en god stund i det sköna vädret. Det hanns med både glass och besök på en av båtarna som låg inne i hamnen. Ägaren ville gärna förevisa sin båt och vi var inte sena att gå ombord för att få en förevisning. Så småningom var det dags att återvända till Stockholm och i Botkyrka, där vi flera timmar tidigare startade turen avslutades den även och våra vägar skildes för denna gång.

Lite bilder från mig!

Mats Liifv
2010-08-28, 22:50
Några bilder till!

Mats Liifv
2010-08-28, 22:53
Ytterligare några bilder...

Mats Liifv
2010-08-28, 22:57
Och avslutningsvis....

Nina
2010-08-29, 06:58
Cool bil, med Hillborn-sprut. Berätta gärna senare om Anneli gillar Triumph. :)

Mats Liifv
2010-08-29, 08:22
Cool bil, med Hillborn-sprut. Berätta gärna senare om Anneli gillar Triumph. :)
Bilen var inte tokig alls. Riktiga blomvaser eller regnmätare till insug. Dessvärre fick vi aldrig höra den in action.

Verkligen en trevlig utställning med en hel massa roliga hojar och även några bilar att titta på. Den utställningen lär jag besöka igen, inga avspärrningar, vakter eller inträdesavgifter. En riktig happening....:)

Nina
2010-08-29, 08:51
Bilen var inte tokig alls. Riktiga blomvaser eller regnmätare till insug. Dessvärre fick vi aldrig höra den in action.

Verkligen en trevlig utställning med en hel massa roliga hojar och även några bilar att titta på. Den utställningen lär jag besöka igen, inga avspärrningar, vakter eller inträdesavgifter. En riktig happening....:)

Det är då det är roligt att komma och kika när det inte är så mycket ”om sig och kring sig” i allt. Synd ni inte fick höra bilen, kommer nog fler tillfällen. :)

Nina
2010-08-29, 08:52
Glömde tillägga att ni verkar ha haft det trevligt med bra väder. =)

Mats Liifv
2010-08-29, 18:55
Det är då det är roligt att komma och kika när det inte är så mycket ”om sig och kring sig” i allt. Synd ni inte fick höra bilen, kommer nog fler tillfällen. :)

Nånting får mig att tro att ljudet hade fallit undertecknad i smaken! ;)

gunther
2010-08-30, 07:53
...

Säkert en kul hoj för den som gillar höga varvtal, inbjuder till en aggressivare körstil än min...


...


*vissla* =)

Mats Liifv
2010-08-30, 08:17
*vissla* =)Härligt att det finns hojar för alla smaker! :D

Nina
2010-08-30, 10:33
Oh ja, det är tur man utvecklat hojar för olika ändamål och smaker, annars vore det lite tråkigt? Men skulle man ha tråkigt om man aldrig fått se eller prova nåt annat å andra sidan?
För min del gillar jag just nu den körning en Str3 R inbjuder, dess sittställning vilken verkar ge mig mer kontakt med hojen än andra hojar (?) och dess vrid, oh mitt andra namn måste vara vridmoment. :)

Mats Liifv
2010-08-30, 11:50
För min del gillar jag just nu den körning en Str3 R inbjuder, dess sittställning vilken verkar ge mig mer kontakt med hojen än andra hojar (?) och dess vrid, oh mitt andra namn måste vara vridmoment. :)Precis så är det för mig, gillar ett sätt att köra under en period för att sedan kunna byta när andan faller på...Snart börjar andra halvlek av grussäsongen. Ska bland annat till Värmland en helg och köra samma vägar som man kör i Rally-VM. Det är riktigt kul det....! :D

Nina
2010-08-30, 12:01
Precis så är det för mig, gillar ett sätt att köra under en period för att sedan kunna byta när andan faller på...Snart börjar andra halvlek av grussäsongen. Ska bland annat till Värmland en helg och köra samma vägar som man kör i Rally-VM. Det är riktigt kul det....! :Dskoj! Hoppas det går bra i Värmland och hojen inte krånglar. :)

Mats Liifv
2010-08-30, 12:13
skoj! Hoppas det går bra i Värmland och hojen inte krånglar. :)Tack, behöver lite tur så att jag kommer "i mål" nå´n gång. En gång har jag fått bryta för en trasig dekompvajer, en gång vurpade jag och slog mig gul och blå och senast var det förgasarstrul som gjorde att jag fick ge upp. Med en dåres envishet ger jag mig på det igen och hoppas att talesättet "Lyckan står den djärve bi!" stämmer....;)

Nina
2010-08-30, 12:53
Du kanske helt enkelt har haft fel moppar med dig (Skramlaha t ex), nu har du ju en KTM, antar du ska köra med den så den kanske låter dig komma i mål utan fadäser. :)

Mats Liifv
2010-08-30, 15:59
Du kanske helt enkelt har haft fel moppar med dig (Skramlaha t ex), nu har du ju en KTM, antar du ska köra med den så den kanske låter dig komma i mål utan fadäser. :)Återstår att se förstås. Två tekniska strul med Yamahan som annars fungerat bra. Min KTM har, peppar, peppar inte strulat tekniskt.... ännu. :rolleyes: