handdator

Visa fullständig version : Flyg och motordag i Vallentuna



AT-gubben
2010-08-26, 20:40
Lions club Vallentuna arrangerar detta event. Massor med motorer, flyg och annat som har motorer som brummar.

Kom och glo samtidigt som du med ditt inträde bidrar till en bättre värld.
Distans MCK finns på plats och visar upp vad vi går för med allt vad klubben har med olika hojar. Allt ifrån enduro till knäskrap

Mats Liifv
2010-08-26, 21:53
Trevligt evenemang det där, ska försöka ta mig dit i år! Kunde inte förra året.

Kan rekommenderas för alla med motorintresse i någon form!

Motormannen
2010-08-26, 22:38
Jag ska vara där i grönkläder den 5 September och förevisa militär sjukvård med mina kamrater. :-) Älskar Vallentuna Flygande Veteraners DC-3a!

DearHunter
2010-08-26, 23:21
Var där förra året med barnen.
Grabben parkerade sig där hemvärnet huserade medans jag försökte vinna en HD på lotteri.

Såg en uppvisning med Spitfiren. Jag tror att det var samma pilot som omkom nyligen i Norge. :(

Hursomhelst, evenemanget är värt ett besök. Massor av fina byggen, roliga flygplan och bilmodeller

Nina
2010-08-27, 06:31
Undrar om man skulle leta sig dit med Trean i år? :)

Mats Liifv
2010-08-27, 07:44
DC -3:an i ger mig rysningar av välbehag, vilket mäktigt ljud!

Kanske skulle vi göra ett gemensamt besök, alla som vill?

Nina
2010-08-27, 08:59
DC -3:an i ger mig rysningar av välbehag, vilket mäktigt ljud!

Kanske skulle vi göra ett gemensamt besök, alla som vill?

Ja DC-3:an låter suveränt gott och jag var lite smått avundsjuk på dem som hade fått åka med upp i luften med den. :)

Jag åker gärna med nån för jag hittar inte dit, jag minns inte hur jag körde sist jag var där, enda minne jag har av vägen var att jag tyckte vägen var lagom kringelikrokig och trevlig. :)

Mats Liifv
2010-08-27, 09:24
Vi skulle kunna starta hemifrån mig vid lämplig tid, dom som vill!

DearHunter
2010-08-27, 09:26
Det vore ett trevligt sätt att mötas på. Var där förra året och tyckte om det.
Naturligtvis så kör man hoj dit...:)

DearHunter
2010-08-27, 09:26
Vi skulle kunna starta hemifrån mig vid lämplig tid, dom som vill!

Aha...morgontrött ;-)

Nina
2010-08-27, 09:46
Aha...morgontrött ;-)

Ha ha ha, trodde en hojkörning kan få upp vem som helst på morgnarna! :p
Jag följer gärna med, om ingen har något emot. Jag får förstås fråga gubben om lov också. :o

DearHunter
2010-08-27, 10:29
Ta med gubben så är det någon som håller ordning på dig.. ;D

Nina
2010-08-27, 10:30
Ta med gubben så är det någon som håller ordning på dig.. ;D

Han vill inte följa med, han avskyr mc tyvärr. Jätteskoj när man sitter bredvid i bilen och han häver ur sig: Jävla hojåkare. :p

DearHunter
2010-08-27, 10:34
Han vill inte följa med, han avskyr mc tyvärr. Jätteskoj när man sitter bredvid i bilen och han häver ur sig: Jävla hojåkare. :p

Köp en hatt åt honom :rolleyes:

Mats Liifv
2010-08-27, 11:14
Köp en hatt åt honom :rolleyes:

...och en Volvo!

Villa och vovvar har han ju redan.....;)

DearHunter
2010-08-27, 11:24
...och en Volvo!

Villa och vovvar har han ju redan.....;)

:D:D:D:D:D:D:D:D

Varje Volvo bör ha en TIR skylt (Tummen I Rö...) ;)

Nina
2010-08-27, 11:43
Volvo har vi haft och inget vi kommer köpa igen (överreklamerat sk*t). Jag får väl häva ur mig Jävla modellflygare istället. ;)

Mats Liifv
2010-09-04, 19:46
För den som vill åka gemensamt till Vallentuna startar jag klockan 10:00 från Lollandsgatan 5 i Kista.
Tror det blir en kanondag, brukar vara mycket kul att titta och inte minst lyssna på!

Den som vill åka med kan lämpligen anmäla sig här i tråden så att jag vet om jag ska vänta in någon!

DearHunter
2010-09-04, 21:54
Vi kommer tyvärr inte. Jag och grabben ska på f.m. ta hand om kåken, trädgården, trappen, köra massa till tippen....och sedan kommer hans polare och länsar huset på läsk, kakor, hamburgare, pop-corn .... ska stå med högaffel och vattenslang så de inte ens vågar komma närheten av min dator....jäkla godismonster och IT-termiter....... :(

Nina
2010-09-05, 06:02
För den som vill åka gemensamt till Vallentuna startar jag klockan 10:00 från Lollandsgatan 5 i Kista.
Tror det blir en kanondag, brukar vara mycket kul att titta och inte minst lyssna på!

Den som vill åka med kan lämpligen anmäla sig här i tråden så att jag vet om jag ska vänta in någon!

Jag var ut i går och körde en hel del, jag får nog inte köra även i dag också så jag kommer inte. Berätta gärna sen hur det var där. :)

Mats Liifv
2010-09-05, 15:44
Var en kanondag i ett strålande höstväder.

Helt naturligt hade en hel massa folk tagit sig dit för att titta på flygplan, bilar och motorcyklar i långa banor. Många kul, ovanliga både bilar och motorcyklar att titta på. Ett imponerande inslag var flyguppvisningen en konstflygare bestod oss med. Han körde ett enkelt nybörjarprogram, nog så häftigt i mina ögon. Fantastiskt hur man kan behandla ett flygplan, samtidigt som man pratar. Piloten berättade nämligen hela tiden vad han gjorde i högtalarna. Makalöst skicklig kille. Strosade runt och njöt i fulla drag av vädret samtidigt som jag plåtade flitigt. Motiven var oändliga....

Träffade på en del bekanta, exempelvis AT-gubben härifrån, kompisar från BMW-klubben och även en jobbarkompis.

Kul att snacka lite African Twin med AT-gubben. Har seriösa funderingar på att skaffa mig en sådan som grus/pendelhoj. Min nuvarande KTM upplever jag som en aning begränsad utanför grusvägarna. Visst funkar det, men inte så mycket mer....får se hur det blir!

Lite bilder från dagen:
1) DC-3:an som är stationerad på fältet.
2,3) Dubbeldäckare i formationsflygning.
4) Flygplan kan se ut på allehanda sätt, detta var ett av dom!

Fler bilder finns att se på bloggen!

DearHunter
2010-09-05, 18:15
Härligt att det blev av. Alltid lika kul. Tvärr så saknar vi en duktig flygare iår.
Hade varit kul att skaka tass med AT-gubben mfl...
Var hemvärnet med iår oxå?

Själv så tog jag mig en kortis till Nynäs ToR och stötte ihop med en kompis ;)
Därefter trädgårn.... äpplen har jag så det fyller hela huset. Äppelträdet har aldrig förr burit så mycket frukt.. Synd man inte kan driva hojen med det.... :)

Nina
2010-09-05, 18:32
Vi kommer tyvärr inte. Jag och grabben ska på f.m. ta hand om kåken, trädgården, trappen, köra massa till tippen....och sedan kommer hans polare och länsar huset på läsk, kakor, hamburgare, pop-corn .... ska stå med högaffel och vattenslang så de inte ens vågar komma närheten av min dator....jäkla godismonster och IT-termiter....... :(


Själv så tog jag mig en kortis till Nynäs ToR och stötte ihop med en kompis ;)
Därefter trädgårn.... äpplen har jag så det fyller hela huset. Äppelträdet har aldrig förr burit så mycket frukt.. Synd man inte kan driva hojen med det.... :)

Jaha, så du smet från uppgifterna?

DC3:an är alltid lika vacker, åkte inga andra med från dig, Mats?

DearHunter
2010-09-05, 18:47
Jaha, så du smet från uppgifterna?

DC3:an är alltid lika vacker, åkte inga andra med från dig, Mats?

Nja lite grann..... Morgonen var så fin så jag kunde bara inte missa en hojtur på f.m.. Vill Du att jag ska kasta äpplen på dig ? :p:D

Mats Liifv
2010-09-05, 18:52
Jaha, så du smet från uppgifterna?

DC3:an är alltid lika vacker, åkte inga andra med från dig, Mats?Nej, ensam representant härifrån. Träffade dock AT-gubben och snackade "Affe" samt en del andra, från BMW-klubben bland annat. Synd att inte fler tog chansen med tanke på hur trevligt och kul evenmanget är, dessutom i T-shirtväder.

Tycker det kan vara dags för försvarsmakten att uppdatera hojbeståndet! Dom här hojarna kan vi väl nästan anse som avskrivna vad gäller ekonomin vid det här laget.....;)

Danne
2010-09-05, 22:52
Hade gärna hängt på, men det fanns en hel del att fixa med hemma. Det går inte vara med på allt!

Danne

Mats Liifv
2010-09-05, 22:58
Hade gärna hängt på, men det fanns en hel del att fixa med hemma. Det går inte vara med på allt!

DanneNä, nån gång måste man vara hemma också! Du har ju haft en verkligt intensiv säsong Danne! Nästa ska inte bli sämre får vi hoppas! Står en del på programmet. Uppslag saknas verkligen inte för saker att göra med hojen som följeslagare!

Allting blir så mycket roligare när man har någon att dela sina upplevelser med, även om det funkar bra att åka själv ibland också! :D

Nina
2010-09-06, 07:00
Jag tror själva armén har KTM på 400 cc och de här gamla mopparna som Hva 258 får FMCK använda. Samma sak med bössorna, fick provskjuta AK5 men inget vi fick ha hand om, däremot AK4 som bäst. Annars lekte vi med M45 Bertil mest, gamla terrängbilar (11, 13, 20, 30/40) men inga nyare modeller, möjligen få provköra men inget vi fick ha och lära oss köra med. Man har skola på gamla fordon som de sa ska bort, jag undrade då varför vi ska lära oss på gamla saker som ändå ska bort men så var reglerna.

gunther
2010-09-06, 08:13
Jag var igår ute på en tur med en kompis som fick åka bakpå för första gången. Efter att ha åkt kringelikrokvägen från Hagby ÅVC så gick det ju inte att undvika att det fanns en massa flygplan och grejjer på det som då visade sig vara Vallentuna flygfält. Hade inte den blekaste om att det var där det hela skulle gå av stapeln. Tog en liten paus vid sidan av vägen och tittade på en del av dubbeldäckarnas program samt polishelikoptern som demonstrationsflög lite grann. Bra att veta var man har dom. ;)

Såg ut att ha varit en trevlig dag, blev ju himla trevligt väder också!