handdator

Visa fullständig version : Ang depåstöd



fistkiller
2010-08-25, 22:26
Hej har en liten fråga,någon som testat detta typ av stöd! tänkte mest på vikten på min hoj intruder 1500,tyckte det verkade praktiskt under vinter, o tex när man ska byta olja mm ??:confused:

Mats Liifv
2010-08-26, 11:09
Tillverkaren av stödet bör väl ha angivit en maxbelastning?

Bäst att kolla för att vara på den säkra sidan. "Better safe than sorry"....

Figurehead
2010-08-26, 11:45
Biltema säljer ett liknande stöd som jag köpte i våras. Fungerar skitbra med en maxbelastning på 240 Kg om jag inte minns fel...

fistkiller
2010-08-26, 13:27
Biltema säljer ett liknande stöd som jag köpte i våras. Fungerar skitbra med en maxbelastning på 240 Kg om jag inte minns fel...

Jag läste på stödet max 169kg,men vilken custombåge väger så lite min väger ca 300kg,men man lyfter ju inte hela hojen,det är det som gör mig osäker:confused: Tack för era svar,hur mycket väger din hoj Figurehead:)

gunther
2010-08-26, 15:11
Jag läste på stödet max 169kg,men vilken custombåge väger så lite min väger ca 300kg,men man lyfter ju inte hela hojen,det är det som gör mig osäker:confused: Tack för era svar,hur mycket väger din hoj Figurehead:)

Det där depåstödet på bilden tror jag nog att du får räkna med hela hojjens vikt på. Anledningen till det är att det pallar upp i mitten (eller nära mitten) på hojjen. Även om något av hjulen tippar över mittpunkten och står på marken så är det inte mycket det lättar lasten på själva depåstödet. Det hade varit en annan sak om det var ett stöd som tar i gaffeln eller svingen.

Skulle till och med gå så långt som att säga att jag är villig att stoppa in ett finger under valfritt däck efter att du lyft upp bågen på det där stödet utan att vara rädd för krosskador.

- edit -

sen är det ju inte osannolikt att dom byggt/dimensionerat stödet med tolerans för överbelastning vilket kan göra att man klarar sig ändå. samma tänk som med wire till hissar.

Mats Liifv
2010-08-26, 15:50
Det där depåstödet på bilden tror jag nog att du får räkna med hela hojjens vikt på. Anledningen till det är att det pallar upp i mitten (eller nära mitten) på hojjen. Även om något av hjulen tippar över mittpunkten och står på marken så är det inte mycket det lättar lasten på själva depåstödet. Det hade varit en annan sak om det var ett stöd som tar i gaffeln eller svingen.

Skulle till och med gå så långt som att säga att jag är villig att stoppa in ett finger under valfritt däck efter att du lyft upp bågen på det där stödet utan att vara rädd för krosskador.

- edit -

sen är det ju inte osannolikt att dom byggt/dimensionerat stödet med tolerans för överbelastning vilket kan göra att man klarar sig ändå. samma tänk som med wire till hissar.

Håller med Gunther! Se till så att det stöd du köper klarar hojens hela vikt. Inte kul om det rasar. Köpte en annan lyft från Biltema för min offroadhoj. Trots att den skulle klara vikten, om än att det var ganska precis, vek den sig. Se till att ha rejäl marginal! Fick naturligtvis pengarna tillbaka när jag reklamerade. Hände inget med hojen dessbättre.

Figurehead
2010-08-26, 23:01
Jag läste på stödet max 169kg,men vilken custombåge väger så lite min väger ca 300kg,men man lyfter ju inte hela hojen,det är det som gör mig osäker:confused: Tack för era svar,hur mycket väger din hoj Figurehead:)

Den vägen drygt 240 Kg. Vikten fördelas ju helt beroende på vart du väljer att placera stödet. Jag lyfter alltid så långt bak jag kommer åt, så att hojen väger så mycket den kan på framhjulet.
Skulle gissa att ca 70-80% av vikten ligger på stödet dock.