handdator

Visa fullständig version : Kommer fyrtakt att ta över?



turbo
2007-04-18, 09:22
kollade på nya crossmodeller i förra veckan och det verkar som att det kommer allt fler fyrtaktsmodeller, även på mindre hojar som 250cc.

Kommer fyrtakt ta över crosvärlden eller är det bara ett roligt komplement till det gammla klassiska tvåtaktarna?

Fredd
2007-04-18, 18:55
Är inte fyrtakt mycket dyrare?

TcAnders
2007-04-18, 19:08
Det tycker jag absolut dom gjort, kolla i ALLA klasser förutom ev. 85cc ( där 150 4-t är på G).. 99% utav förarna kör 4-t.. Detta gäller då Motocross, I Enduro finns det fortfarande 2-t kvar..


Ev. att 2taktarna kommer tillbaka om dom ändrar reglerna som det pratas lite överallt om, t.ex. 350cc 4-t mot 250cc 2-t..

// Anders

pewa
2007-04-18, 19:16
Har också märkt att det kommer mer och mer fyrtakt. Är en rätt stor skillnad att köra, jag har alltid diggat tvåtakt men vridet i fyrtaktarna gör att det blir lite skönare körning.

Nu är jag bara amatör dock..

Dom blir förhoppningsvis billigare framöver också då det finns en större beg.marknad, verkar rätt så tunt än sålänge.

turbo
2007-04-20, 14:13
Det tycker jag absolut dom gjort, kolla i ALLA klasser förutom ev. 85cc ( där 150 4-t är på G).. 99% utav förarna kör 4-t.. Detta gäller då Motocross, I Enduro finns det fortfarande 2-t kvar..


Ev. att 2taktarna kommer tillbaka om dom ändrar reglerna som det pratas lite överallt om, t.ex. 350cc 4-t mot 250cc 2-t..

// Anders


har man tänkt ha 350cc fyrtaktare och 250cc tvåtaktare i samma lopp alltså?

TcAnders
2007-04-21, 00:01
har man tänkt ha 350cc fyrtaktare och 250cc tvåtaktare i samma lopp alltså?


Det ryktas så ja.. Vi får väl se hur det blir inom en snar framtid skulle jag tro..

// Anders

Fredd
2007-04-23, 19:09
Anders, Husqvarnan är fyrtakt va?

TcAnders
2007-04-23, 20:38
Anders, Husqvarnan är fyrtakt va?


Stämmer mycket bra..

// Anders

pewa
2007-04-23, 23:20
Husqvarna verkar fina! Är det nån större skillnad på japsarna?

TcAnders
2007-04-24, 09:58
Husqvarna verkar fina! Är det nån större skillnad på japsarna?


Jag körde Yamaha yz450f tidigare, och jag tycker enbart bra saker om denna Husqvarna, jag är riktigt nöjd!
Jag vet faktiskt ingen större skillnad mellan en Japs och en Husqvarna, förutom att Husqvarnan är 9099100943 gånger snyggare..

Jag kan ju tillägga att man får grymt mkt blickar i depån när man glider runt där inne på en Husqvarna istället för att vara som "alla andra" och köra Japs/Ktm..

// Anders

pewa
2007-04-24, 11:49
Alltid kul att stå ut lite men Husqvarna verkar vara bra grejer dessutom, hört många som är nöjda.
Sneglat lite på deras supermotarder också, SMR 510 och SM 610, ser riktigt fina ut!

Själv kör jag YZ250 när jag leker i skogen, hade en Honda förut men det är ingen större skillnad. Yamahan är några årsmodeller nyare och det känns ju men inte annars.. Hade jag haft pengar hade jag ägt en fyrtaktscross istället.

Vad kan man få en schysst begagnad för? Räcker med en 250 för mig.

TcAnders
2007-04-24, 15:59
Alltid kul att stå ut lite men Husqvarna verkar vara bra grejer dessutom, hört många som är nöjda.
Sneglat lite på deras supermotarder också, SMR 510 och SM 610, ser riktigt fina ut!

Själv kör jag YZ250 när jag leker i skogen, hade en Honda förut men det är ingen större skillnad. Yamahan är några årsmodeller nyare och det känns ju men inte annars.. Hade jag haft pengar hade jag ägt en fyrtaktscross istället.

Vad kan man få en schysst begagnad för? Räcker med en 250 för mig.


Okeyokey, jo det kan jag tänka mig..
Du kan få en schysst begagnad till nästan vad som helst, det beror helt och hållet på vad du vill lägga själv som vanligt.. 20 000:- och du kanske får en fin 01-02?.. Lite till och du har en fin 03:a.. Osv..

// Anders

pewa
2007-04-24, 21:08
20.000 för en fin -01/-02 fyrtaktare låter lite väl billigt men jag ska inte säga säkert, ingen större koll på det området

Fredd
2007-04-24, 22:16
Anders, Husqvarnan är fyrtakt va?


Stämmer mycket bra..

// Anders


Gött! Kört mycket 2t innan?
Många gillar fyrtakt men jag är åndå lite kär i tvåtaktarna :)

TcAnders
2007-04-24, 22:17
20.000 för en fin -01/-02 fyrtaktare låter lite väl billigt men jag ska inte säga säkert, ingen större koll på det området


Har kollat runt lite och ändrar nu mitt svar från 20 till 25 000:-.. För dom pengarna bör du kunna hitta en 01/02 i ett helt ok skick.. Lite letande så står den i ditt garage.. ;D
Men jag skulle råda dig en så ny hojj du kan, som är välskött.. När dom gått många timmar så börjar det mesta i motorn bli slitet, lager.. kanske växellåda?.. kolv, vevstake.. ventiler.. nästintill allt..

Men det säger ju sig självt kanske.. ???

// Anders

TcAnders
2007-04-24, 22:21
Gött! Kört mycket 2t innan?
Många gillar fyrtakt men jag är åndå lite kär i tvåtaktarna :)


Jo jag har kört endel 2t.. Började på 80cc som gick över till 125cc.. Och från det direkt till 450cc (4t) sen ner till 250cc (2t) och nu är jag tillbaka på 450 4t..
Jag gillar fortfarande 2t.. absolut.. Ljudet i dom är väldigt gott tycker jag..

http://www.youtube.com/watch?v=zjw3Uo9UwOQ

Där får du höra lite gott ljud ifrån Falun 2006..

// Anders

Fredd
2007-04-26, 00:41
Nu blev man sugen på att skita ner sig lite! Är det du på filmen?

TcAnders
2007-04-26, 17:14
Nu blev man sugen på att skita ner sig lite! Är det du på filmen?


Jajjemän..=)

// Anders

Fredd
2007-04-26, 20:47
Nu blev man sugen på att skita ner sig lite! Är det du på filmen?


Jajjemän..=)

// Anders


Skoj! Måste ta mig ut i kogen snart känner jag :)

TcAnders
2007-04-26, 21:25
Nu blev man sugen på att skita ner sig lite! Är det du på filmen?


Jajjemän..=)

// Anders


Skoj! Måste ta mig ut i kogen snart känner jag :)


Hehe, åk till crossbanan istället.. :o Så får du lite tempoträning..

// Anders

turbo
2007-04-27, 11:58
finns det nått som är sämre med fyrtaktare jämfört med tvåtaktare? förutom att de är dyrare att köpa och äga..

TcAnders
2007-04-27, 14:30
finns det nått som är sämre med fyrtaktare jämfört med tvåtaktare? förutom att de är dyrare att köpa och äga..


Enda nackdelen jag kan komma på såhär är vikten, dom väger lite mer.. Men det märks endast då man vurpar och måste resa upp hojjen, annars är hojjarna så välbalancerade dom kan bli..

// Anders

pewa
2007-04-29, 14:32
I och med att det är så många fördelar och att många redan gått över känns det lite som att tvåtaktarna kommer att dö ut.. kanske inte på kort sikt men i långa loppet.

TcAnders
2007-04-29, 19:10
Jag skulle vilja säga att 2t redan är dött.. Iaf i dom högre nivåerna utav förare om man säger så.. Kolla VM/SM.. Jag tror inte det är nån som kör 2t?!

Enda chansen att 2t kommer tillbaka skulle då vara om man ändrar klasserna, eller om dom kommer på någon riktigt revolutionerande uppfinning som gör att den får en liknande karaktär som 4t har..

// Anders

pewa
2007-05-01, 12:35
Jag skulle vilja säga att 2t redan är dött.. Iaf i dom högre nivåerna utav förare om man säger så.. Kolla VM/SM.. Jag tror inte det är nån som kör 2t?!

Enda chansen att 2t kommer tillbaka skulle då vara om man ändrar klasserna, eller om dom kommer på någon riktigt revolutionerande uppfinning som gör att den får en liknande karaktär som 4t har..

// Anders


Det klart, vem vill köra 2t när 4t har så mycket bättre egenskaper..
Men det tillverkas väl 2t än av alla de stora märkena? Är det bara till hobbyåkare då?

Fredd
2007-05-04, 00:14
Jag skulle vilja säga att 2t redan är dött.. Iaf i dom högre nivåerna utav förare om man säger så.. Kolla VM/SM.. Jag tror inte det är nån som kör 2t?!

Enda chansen att 2t kommer tillbaka skulle då vara om man ändrar klasserna, eller om dom kommer på någon riktigt revolutionerande uppfinning som gör att den får en liknande karaktär som 4t har..

// Anders


Det klart, vem vill köra 2t när 4t har så mycket bättre egenskaper..
Men det tillverkas väl 2t än av alla de stora märkena? Är det bara till hobbyåkare då?


Än tillverkas det nya tvåtaktare från alla kända märken. Men med den utveckling som diskuteras här kanske det inte håller så länge till.

Gibson
2007-05-04, 12:50
Det är något speciellt med 2t men jag tror att dom kommer att försvinna pga alla miljökrav som är idag och dom kommer att bli fler, motorsporten över lag måste nog se sig omkring efter alternativa bränslen framöver för att få fortsätta med sin verksamhet, på både gott och ont. 8)

turbo
2007-05-05, 15:29
Det är något speciellt med 2t men jag tror att dom kommer att försvinna pga alla miljökrav som är idag och dom kommer att bli fler, motorsporten över lag måste nog se sig omkring efter alternativa bränslen framöver för att få fortsätta med sin verksamhet, på både gott och ont. 8)


Intressant det där med miljökrav! Många motorsporter släpper ut en del avfall och det lär blir hårdare krav längre fram.. flyg till exempel är ju rätt befriat från miljökrav men det börjar komma där också, ska det fungera måste nog allt bensindrivande begränsas, även crossåkandet.

Fredd
2007-07-28, 03:58
Jag provkörde en fyrtaktare i går, aldrig mera tvåtakt! :-\

pewa
2008-01-17, 22:05
Jag provkörde en fyrtaktare i går, aldrig mera tvåtakt! :-\


Jag instämmer! Provkörde några olika fyrtaktare förra sommaren och gillar karaktären på dem starkt! Mycket skönare tempo i körningen, bra för mig som är glad amatör ;)

TcAnders
2008-01-18, 18:12
Jajjemän, det går inte lika ryckigt.. Det gör att många orkar köra längre på 4-t.. Alltså längre tid..



// Anders

turbo
2008-01-21, 22:42
när fyrtaktarna börjar bli vanligare på beg-marknade och priserna sjunker lite tänker jag nog slå till på en 250, perfekt leksak! :)