handdator

Visa fullständig version : Lånade en hoj under dagen och njööööt



Hagis
2010-08-23, 15:57
Vet inte om jag är i rätt tråd så jag hoppas jag inte ställer till det för någon admin :rolleyes:

Hade ett möte idag som jag verkligen inte kände för att åka komunalt till så jag frågade en nära vän om jag inte kunde låna hans hoj under dagen? Vilket gick bra ;D
Startade med en promenad till garaget och hämta ut hojen, drog hem igen och parka utanför och tiden gick helt plötsligt så jäkla sakta så jag började nästan klättra på väggarna hehe.

Jag och fästmön bestämde oss för att åka ner och ta en lunch innan hon skulle iväg till jobbet och jag iväg på mötet. Startar igång Intrudern och rullar sakta iväg mot pizzerian, käkade lite och tog det lugnt fram tills det var dags att dra iväg.

Nya klubbtröjan satt som en smäck, solen sken, vinden var mild och trafiken på motorvägen var gles. Fötterna hitta fram till fotpinnarna och väl på motorvägen trycker jag på lite och gasar förbi en lastbil. Jag känner mig som en kung ;D

Ligger i lagom marshfart och bara njuter, tittar ner på mätaren och tycker ändå jag ligger rätt fort! 100 km/tim :eek: (110 väg) men jag verkligen njuter och finner inget nöje i att vrida mer på gasen. Det dyker upp en del mindre lastbilar och jag ser mig över axeln, vrider på och kör om men fortfarande inte en enda gång över 120 km/tim. Vart väll några ställen som det vart lite kö bakom mig i omkörningsfilen men det var mer så att bilisterna beskådade ryggemblemet än hytte med händerna om att man tog tid på sig att köra om hehe...

Jag kom fram ca 45 min före utsatt mötestid då jag var osäker på vägen dit, men när jag kom fram så kände jag mig jäkligt lugn. Tillskillnad mot när man skakat runt på motarden eller stressat på med sporthojen, jag bara njöt. Jag har insett att även när man ligger i kommunen och ligger 40-45 km/tim så är det en så underbar körning som inte går att jämföras med någon annan modell av hoj, då menat sport, motard osv!

Det här var körglädje och jag ser fram emot att få ta hojen till stan på onsdag för nästa möte och då med fästmön bakpå. För jag har helt klart blivit frälst, det är inget snack om saken att det blir en lite äldre glidare till nästa år :D

erkagn
2010-08-23, 16:03
Ja, man kopplar av och njuter när man gör glidare.

Jonas
2010-08-23, 16:06
Härlig läsning! Att köra en tung glidare är speciellt. Med BMW´n kunde jag lätt ligga i 140 och bara åka med. Med Kawan glider jag fram majestätiskt och njuter. Och inte vill man att det går fort för då kommer man ju fortare fram...;)

Mats Liifv
2010-08-23, 16:12
Klart avstressande för själen att åka glidare, ingen tvekan på den punkten!:)

Hagis
2010-08-23, 16:40
:) nä jag ville verkligen inte sluta köra! tog en extra vända förbi farsans jobb men insåg att han är fortfarande i grekland. Tog en jävla omväg för att posta ett brev :D och nu ska jag bara vänta in dom sista 15 min så ska jag pierca polarens styvson och sen är det ut en liten vända igen för att åka ner till garaget och skruva polarens ktm

GeCe
2010-08-23, 19:23
Blir lite nyfiken här efter som jag gillar lugnet som en lågvarvig motor sprider omkring sig istället för en liten högvarvig sak som måste växlas hela tiden och jobbas med och kan påverka ens sinnestämmning. Hur mycket varvar t.ex. den där Intrudern eller din Kawa Jonas vid låt oss säga 90 KM?
Min Suzuki GSX 1400 2 600 r/m vid 90!

erkagn
2010-08-23, 19:27
De flesta glidarhojar har ju inte varvräknare. Men skulle tro varven är ungefär som din Suzuki GSX 1400, men att de känns som att glidarhojen varvar mindre pga motorgången hos v-twinen.

Jonas
2010-08-23, 20:54
Blir lite nyfiken här efter som jag gillar lugnet som en lågvarvig motor sprider omkring sig istället för en liten högvarvig sak som måste växlas hela tiden och jobbas med och kan påverka ens sinnestämmning. Hur mycket varvar t.ex. den där Intrudern eller din Kawa Jonas vid låt oss säga 90 KM?
Min Suzuki GSX 1400 2 600 r/m vid 90!

Har ingen varvräknare, men skulle gissa på omkring 2200. Känns som om den bara flyter fram. Den högvarvar i alla fall inte. Kör lätt i 120 utan att motorn arbetar högpresterande. :)

Har Vanes & Hines som kan låta en del om man drar rullen i botten, men uppe i fart går den relativt tyst. ;)

GeCe
2010-08-23, 22:01
Låter trevligt!
Ja, det är ju stor skillnad på en fyra och en tvåa. En fyra tänder ju 4 ggr mot en tvåa som tänder 2 ggr och kan göra stor skillnad. Vet det eftersom jag kört mycket W-Twin med mina offroad. Gäller encylindrisk också. Upplevde den senaste offroaden som varvade över 5000 r/m vid 90 som lugnare än min lilla radfyra i Yamahan som vill ha 4000 r/m vid 90 som dessutom har en växel för mycket, den sjätte helt i onödan där det hade räckt med en annan utväxling i lådan och 5 växlar.

Ska man ha en radfyra har jag alltid sakt, att den ska ha minst 1000 cc i motorn för att bli trivsam och nu har jag en 1400 cc som jag använder som glidare med en motor som sprider lugn och gör körningen behaglig och avkopplande. Tyvärr klarar min rygg inte en custom. 600 cc är en eftergift för smidigheten och som slänghoj till vardags och får duga med tanke på det låga priset

Tack för svar!

Gurrag
2010-08-23, 22:11
Gratulerar till en trevlig upplevelse.
Känns skönt att läsa om när det går bra för människor!

Hagis
2010-08-23, 22:15
Intrudern är uppborrad till nästan 1700 cc men har ingen varvräknare! Jag skulle tippa på att när jag låg på 6an och ca 120 så låg jag väll på strax över 2000 varv. 5an och 100 km/tim så ligger den på ungefär det samma! Som det beskrevs ovan, även denna glider fram och har samma rör så det dundrar bra om man vrider på och den svarar bra!

Hagis
2010-08-23, 22:17
Gratulerar till en trevlig upplevelse.
Känns skönt att läsa om när det går bra för människor!

:) tackar. Ska man bara hitta en egen med lite mil bakom sig till nästa säsong :)

GeCe
2010-08-23, 22:34
Intrudern är uppborrad till nästan 1700 cc men har ingen varvräknare! Jag skulle tippa på att när jag låg på 6an och ca 120 så låg jag väll på strax över 2000 varv. 5an och 100 km/tim så ligger den på ungefär det samma! Som det beskrevs ovan, även denna glider fram och har samma rör så det dundrar bra om man vrider på och den svarar bra!

Låter synnerligen bekvämt men förvånad att det är så många växlar bara!
Lycka till med letandet efter "drömhojen"! :)

Hagis
2010-08-23, 22:44
haha gällande växlarna så kan jag ha fel, jag räkna dom aldrig. Som sagt, var så inne i mitt så dom detaljerna hade jag inte koll på. :rolleyes:

Edit: Men lite google och ja du har rätt hehe bara 5 växlar!

Jonas
2010-08-23, 22:47
Tyvärr klarar min rygg inte en custom.

Jag har också en rygg som ger sig till känna då och då, men på min nuvarande hoj sitter jag hur bra som helst. Minst lika bra som på BMW´n. Rak i ryggen. Skulle aldrig klara av en annan typ av glidare där man sitter framåtlutad som en räka.

Mats Liifv
2010-08-23, 22:51
:) tackar. Ska man bara hitta en egen med lite mil bakom sig till nästa säsong :)Vet inte miltalet på Patriks hoj men så här skrev han i en annons:

Suzuki VS 1400 Intruder, -95.

Bästa årsmodellen med 67 Hk/113Nm orginal, blank och kromad motor nu ett minne blott.

Bara godbitar som betyder nåt för prestanda:

Kraft och vrid i massor ordnat med Dynojet steg 3+äkta KN filter hos Schneiders, nu 85Hk/130Nm.

Vance & Hines Classic 2 sköter utblås och buller. Vridet blev så bra att det behövdes kraftigare kopplingsfjädrar, Schneiders såklart.

Baklyse inbyggt i skärm, nerflyttade fotpinnar, framflyttade fotpinnar m reglage, stålomspunnen slang koppling o handbroms, miniblinkers bak, fram.

Väghållning fixat med Progressive Suspension fram o bakfjädring med cool sänkning som resultat.
Pris 45.000:-

Mats Liifv
2010-08-23, 23:01
haha gällande växlarna så kan jag ha fel, jag räkna dom aldrig. Som sagt, var så inne i mitt så dom detaljerna hade jag inte koll på. :rolleyes:

Edit: Men lite google och ja du har rätt hehe bara 5 växlar!I början hade dom bara fyra växlar....

Motormannen
2010-08-23, 23:24
Vilka customhojar är det som låter så in i bomben när de gasar på, eller låter alla så? Låter som en dov ksp m/58 för tusan och man får örsprång om man står för nära!

Kommer absolut att vilja provköra en custom i framtiden! :)

Jonas
2010-08-24, 00:01
Vilka customhojar är det som låter så in i bomben när de gasar på, eller låter alla så? Låter som en dov ksp m/58 för tusan och man får örsprång om man står för nära!

Kommer absolut att vilja provköra en custom i framtiden! :)

Långt ifrån alla låter högt. Men många. Dock är min erfarenhet att de flesta väljer ljuddämpare som låter vid gaspådrag, men där ljudet lägger sig vid vid gasavslag. Vid lugnt gaspådrag låter min hoj inte särskilt mycket, men kan väcka döda vid fullt drag med rullen. Jag föredrar dock lugna gaspådrag, men erkänner att jag vid väl valda tillfällen drar på i t.ex. tunnlar. :D

Sen finns de som tycks ha ryckt bort ljuddämparna helt och som måste vara döva. KLåter för jäkligt och går aldrig att smyga med. Fattar inte grejen. Stör alla i ens omgivning och även föraren varför han/hon nästan alltid kör med hörselproppar... :(

Klart du ska prova en glidare och har du råd, så köp en också! ;)

GeCe
2010-08-24, 09:41
Jag har också en rygg som ger sig till känna då och då, men på min nuvarande hoj sitter jag hur bra som helst. Minst lika bra som på BMW´n. Rak i ryggen. Skulle aldrig klara av en annan typ av glidare där man sitter framåtlutad som en räka.

Gratulerar att det funkar för dig med din rygg!
Jag önskar att det vore så enkelt för mig också. Rak i ryggen vill man ju vara men mitt problem då med benen framåt är att jag saknar stödet från dem och ryggen får ensam ta upp all belastning från vägbanan. Det förvandlas snart till en kniv i ryggen och sist jag provade en customfick jag kliva av hojen till min stora besvikelse efter endast någon km.
Nu har jag ju inte provat de senaste årsmodellerna och det kan kanske är möjligt att nyare custom är utrustade med bättre fjädring men det skulle fodras att jag fick prova en custom isåfall i några dagar för att prova ut det under många mil och det ställer sig säkert svårt att få av någon säljare.
På en vanlig "landsvägshoj" med lite kort avstånd till fotpinnarna där knäskålarna kommer lite högt upp har visat sig funka för mig när jag sitter avslappnat. Vi är alla olika och min rygg är inte bra och påverkad av sjukdom tyvärr.

Molgan
2010-08-24, 10:18
För jag har helt klart blivit frälst, det är inget snack om saken att det blir en lite äldre glidare till nästa år :D
Nu haru ju gått å blivit gubbe!! :D:D:D

Nä, skoj att hitta nya sätt att njuta på 2 hjul. Hade jag varit ekonomiskt oberoende skulle jag vilja ha ett hojgarage fullt med hojar av alla de slag så att man kunde välja en efter vad man var sugen på för dagen..

Hagis
2010-08-24, 11:12
Mats:
Jo fram till 94a tyckte jag mig läsa att dom bara hade 4 växlar och sedan efter det 5.
Annonsen lät intressant, dock måste jag bli av med min först!

Molgan:
:) tja jag får väll nog erkänna att jag i alla fall har tagit en kölapp. Föredrar ju "räk"stilen enligt beskrivningen hehe... fötter långt fram och något framåt lutad överkropp. Men det kommer väll en dag när man sitter här och skriver ett liknande inlägg och då med en ny insikt att "räkstilen" var en upplevelse men rak i ryggen är guld ;D