handdator

Visa fullständig version : Norge



engström67
2010-08-22, 10:54
Nyss hemkommen från en liten tripp på 260mil i norge,från söder upp till trollstigen,den som inte har åkt hoj i Norge,se till att prova det,helt suveränt sköna kurvor,fina vyer och inte alls det tempo som i sverige,längtar till nästa år igen,men då blir det att prova norra delen:).Men först ner till Assen och se om Rossi hänger med ännu:)

Guzzi-Leif
2010-08-22, 11:48
Håller helt med och dessutom; det ligger ju så nära!

räven
2010-08-22, 12:36
Ja man blir lite avundsjuk på typ Värmlänningar.

Olle Å
2010-12-28, 17:15
Vi försöker ju att boka in en tripp upp till Trondheim och sedan söderut längs kusten i mitten av juni.:beer:

Manneman
2010-12-29, 14:33
Jag och en kompis är himla sugna på en tur i Norge till sommaren så jag tänkte kolla om det är någon som har en lämplig rutt att rekommendera för ett första besök i vårt grannland, vi bor i blekinge så gärna en rutt söderifrån.

räven
2010-12-29, 15:20
Jag och en kompis är himla sugna på en tur i Norge till sommaren så jag tänkte kolla om det är någon som har en lämplig rutt att rekommendera för ett första besök i vårt grannland, vi bor i blekinge så gärna en rutt söderifrån.

Ni börjar över Silpinge.

Manneman
2010-12-29, 15:39
Ni börjar över Silpinge.

Perfekt och sedan fortsätter vi åt vilket håll ? :D

räven
2010-12-29, 17:30
Perfekt och sedan fortsätter vi åt vilket håll ? :D

Backaryd, Stockholm, Konga,Kampingemåla,Kåramåla, Nöbble, Värlanda,Furuby,Rottne, Asa,Kännastubba,Sävsjö,Malmbäck,Forserum. En bra början, dax att välja sida om vänern, då kan man ta samma sida om vättern.

Ove
2010-12-29, 18:26
Perfekt och sedan fortsätter vi åt vilket håll ? :D

:p Det är nog bättre att be Räven köra före och visa vägen för hans karta är så sliten att den inte längre går att läsa. :D ;)

räven
2010-12-29, 18:30
:p Det är nog bättre att be Räven köra före och visa vägen för hans karta är så sliten att den inte längre går att läsa. :D ;)

Tycker du jag ska spendera slantar på en ny ?

Olle Å
2010-12-29, 19:44
Tycker du jag ska spendera slantar på en ny ?

Jaa, det behövs väl kanske för att när man blir äldre så glömmer man ju det senaste, sägs det, tror jag. varför har jag glömt.

Olle Å
2010-12-29, 19:47
Jag och en kompis är himla sugna på en tur i Norge till sommaren så jag tänkte kolla om det är någon som har en lämplig rutt att rekommendera för ett första besök i vårt grannland, vi bor i blekinge så gärna en rutt söderifrån.

Hur lång tid har ni tänkt spendera på turen räknat hemifrån? Beroende på det så kan jag lägga upp en lämplig tur åt er. Måste också få veta vad för hojtyper ni kör.:)

Manneman
2010-12-30, 13:18
Hur lång tid har ni tänkt spendera på turen räknat hemifrån? Beroende på det så kan jag lägga upp en lämplig tur åt er. Måste också få veta vad för hojtyper ni kör.:)

Tacksam för alla tips, vi kommer att försöka vara iväg från en vecka till max 10 dagar totalt.

Ove
2010-12-30, 13:49
Tycker du jag ska spendera slantar på en ny ?

:hmmmm2: Njaää? Det blir nog en onödig utgift. Du hittar ju redan alla vägar och navigerar för övrigt efter solen. Nä det vore en vansinnesaffär som det heter i Snåland. :D

Seth
2010-12-30, 15:03
Norge är riktigt fint att åka i. Jobbade där i somras och då blev det att ta mc.
Ska Semestra 1v i norge i Stryn på en mc träff. enkelresa 80 mil :D ser klart fram emot det.

Olle Å
2011-01-01, 07:58
Norge är riktigt fint att åka i. Jobbade där i somras och då blev det att ta mc.
Ska Semestra 1v i norge i Stryn på en mc träff. enkelresa 80 mil :D ser klart fram emot det.

Grattis. då har du ju de främsta sevärdheterna inom räckhåll. Glöm bara inte att ta färjan mellan Hellesylt och in till Geiranger. Kanske Norges finast färjetur.:beer:

Hamre
2011-01-01, 16:38
Jag och en kompis är himla sugna på en tur i Norge till sommaren så jag tänkte kolla om det är någon som har en lämplig rutt att rekommendera för ett första besök i vårt grannland, vi bor i blekinge så gärna en rutt söderifrån.

Längs Västkusten upp till Bohuslän, Strömstad- Sandefjord(färja) Sen är det bara att välja höger eller vänster i Sandefjord!:)

Olle Å
2011-01-01, 20:19
Om ni kör offroad eller sporttourighojar kan jag gr er tips på ett fint vägval till Stryn.
Custtomhojarna får flytta upp fotplattor och avgasrör.

TMax500
2011-01-02, 11:25
Jag och en kompis är himla sugna på en tur i Norge till sommaren så jag tänkte kolla om det är någon som har en lämplig rutt att rekommendera för ett första besök i vårt grannland, vi bor i blekinge så gärna en rutt söderifrån.
Här har du en rutt http://www.mcforfun.se/sida14.html som var riiiktigt bra. Lite kort, kanske med tanke på din planering, men det går alltid att köra en omväg i Norge... (fråga någon lokal hojägare på en mack, de brukar dela med sig frikostigt med vägtips). En annan tur hittar du här http://www.mcforfun.se/sida11.html (inte riktigt lika detaljerad med vägnummer)

emmiz_75
2011-04-14, 21:24
det är bara så otrolitg vackert i Norge så det måste bara ses !!

Olle Å
2011-04-16, 07:25
Visst finns det otroligt mycket att se i Norge. Det blir faktiskt ganska nervpirrande ibland om man har en hoj som klarar även de små lite sämre vägarna. Då kan man även få se att den gamla agrara livsstilen till en viss del fortfarande fungerar.
Hur en del gamla vägar fortfarande får trafikeras är nog för oss svenskar en gåta. Vi som blivit vana med att det finns skyddsräcken överallt. Där kan du sakna räcken mellan en och annan sten som utmärker kanten på ett kanske flera hundra meter stup. På många av de vägarna finns det helt enkelt inte plats att mötas med två bilar. Till och med möte mellan mc och bil bör ske med försiktighet eftersom kanske vägkanten är lite dålig med stup utanför.
Kort sagt ett helt underbart land att åka hoj i. Det finns ju vägar som passar alla, det är ju bara att välja.

Motormannen
2011-04-16, 10:33
Har bara 62 mil till trollstigen så det ligger ju väldigt nära och bra, perfekt för en helgutflykt! :)

Skulle vilja åka till nordkapp också (där hojen redan har varit tydligen, med tanke på dekalen på topboxen) och till preikstolen eller vad den heter. Fast det är ju en lite längre resa som behöver lite mer planering.

Om någon ska iväg till trollstigen i sommar så let me know! :)

Finns förresten tungvattenfabriken i Norge kvar som nassarna ville åt och som SAS saboterade? Skulle vara intressant resmål!

Mats Liifv
2011-04-16, 19:03
Finns förresten tungvattenfabriken i Norge kvar som nassarna ville åt och som SAS saboterade? Skulle vara intressant resmål!

Svar på frågan!

Norsk Industriarbeidermuseum
Här skildras Norges industriella utvecklingen, och då särskilt i Rjukan. Här finns också en mycket intressant utställning om Rjukans roll under andra världskriget. I Rjukan fanns en avancerad kemisk industri, som Tyskland utnyttjade för att framställa tungt vatten till sin forskning om atomvapen. Museet berättar den spännande historien om hur den norska motståndsrörelsens lyckades utföra flera sabotage mot tungvattenanläggningen för att fördröja Tysklands försök att utveckla en atombomb.

Olle Å
2011-04-16, 20:54
När det gäller Preikestolen, så ligger den vid Lysebottnfjorden. Finns två sätt att se de. Det lätta sättet är ju att ta färjan från Lysebottn och se utsprånget 650 m över Fjorden. Det andra ÄR JU ATT TA EN PROMENAD PÅ CA TVÅ TIMMAR OCH KOMMA UT PÅ SJÄLVA PREIKESTOLEN OCH KUNNA SE RAKT NER 650 meter.

Kolla på Google så hittar du mera. Eller på sökmotorn www.visitnorway.no

Motormannen
2011-04-19, 00:00
Alright! :)

Finns det fler sevärdheter i Norge från kriget?

simen
2011-04-19, 07:43
Alright! :)

Finns det fler sevärdheter i Norge från kriget?

Tar du turen innom Oslo så finner du Norska hjemmefront museet, om Den Norska motstandsrörelsen. Det ligger på Akershus festning mitt i stan, Der ligger också Forsvarsmaktens museum. Ved sidan av hjemmefrontmuseet liggger retterstedet hvor Widkun Qvisling och andra nazister ble henrettet efter kriget.

Simen:)
Yamahadriver
Tanumshede