handdator

Visa fullständig version : Varselväst!



GeCe
2010-08-22, 06:59
När jag tankade sist fick jag köa och i kön var det ett par som kommenterade min väst med orden:

Vad bra det är med västarna som ni börjat använda ni syns mycket bättre med dem. Javisst gör man svarade jag och roligt att ni säger det för jag märker ju själv att man nu blir lättare observerad. Började med det för ett par år sedan och märket direkt att det gjorde skillnad.

Sånt värmer och visar att man gjort något rätt! ;)

Hur är det med varselväst här på hojen använder ni väst i någon större utsträckning?

Nina
2010-08-22, 07:26
Ledsen om mitt inlägg retar upp några nu men nej, jag förutsätter att jag inte syns alls och kör därefter.

simen
2010-08-22, 08:09
Vi kjöpa nya Rukkajackor i våras, och dom er gula och svarta, dom syns jättebra i trafiken så da slipper man at tenka på, ta på väst.

Ove
2010-08-22, 08:18
Ledsen om mitt inlägg retar upp några nu men nej, jag förutsätter att jag inte syns alls och kör därefter.

:D Nej du, mig retar du inte fastän jag använder antingen väst eller illgul jacka när jag är utanför 50-skylten. Förutsätter ändå att jag inte syns och gör som du - litar inte på någon. Blindstyren finns i alla kategorier från fotgängare till tyngsta lastbilen. :rolleyes:

:) En fördel att synas som jag upptackt är att den jag möter verkar kunna planera mötet långt tidigare än annars. Då slipper jag se :eek: bakom ratten/styret hos de mötande. :)

gunther
2010-08-22, 09:06
Pendlar till och från jobbet och har numera västen permanent hängd på jackan (på så vis slipper den bli ett extra moment).

Motormannen
2010-08-22, 10:27
Inför nästa säsong tänkte jag investera i denna: http://www.handelsboden.com/ProductPopup.aspx?filename=2002-F_43.jpg

engström67
2010-08-22, 10:45
Ledsen om mitt inlägg retar upp några nu men nej, jag förutsätter att jag inte syns alls och kör därefter.

Jag håller med dig,kör utan väst och kommer att fortsätta med det.Men det man kan göra är ju att se till att ha bra lyse på hojen,finns ju dom som inte ens andvänder det???

Ingemar
2010-08-22, 15:11
Jag går på Ninas och Engströms linje. Mobilpratande bilister är en stor riskfaktor hur jag än klär mig och så mycket av min klädsel syns förmodligen inte framifrån heller.
Bra ljus har jag. :)

Mr.Peter
2010-08-22, 15:34
Ingen karamellväst här heller,bara lyse det får räcka!

Mats Liifv
2010-08-22, 15:42
Har en gul jacka som jag använder ganska ofta, framför allt i dåligt väder. Har en ganska stor, ljus frontyta på hojen och ofta en ljus hjälm så det får räcka med det. Brukar inte sätta på mig väst annat än om jag leder någon typ av grupp och inte har min gula jacka.

Mc-Bosse
2010-08-22, 16:01
Helsvarta kläder med silverfärgad hjälm. Tror inte själv på att reflexväst hjälper ett dugg. Falsk säkerhet för mig och blindstyren ser mig ändå inte i en krissituation. Och ju fler som använder reflexväst desto mer allmänt förekommande blir den och då blir det inte längre en aha-upplevelse för andra trafikanter.

En stor framlampa alá 1981 har jag som dessutom är rätt inställd vad gäller ljusbild. Vilket innebär att den bländar mötande vid lite häftiga accelerationer men har rätt ljusbild vid normal körning. Precis som det ska vara.

tore
2010-08-22, 17:43
Varför är så många mot att synas med varselväst ?

Jan-Olov
2010-08-22, 17:56
Jag anser att en väst inte syns särskilt väl ute på landsvägen möjligen i stadstrafik, om jag möter en MC så det enda jag ser på lite håll är lyset, och hur troligt är det att en bilist kör på mig rakt bakifrån. Nej jag får nog se till att akta mig i stället och själv ha koll på omgivande bilister. Sedan har västen en nackdel nu på sommaren den täpper till venilationen i jackan.

engström67
2010-08-22, 18:06
Jag anser att en väst inte syns särskilt väl ute på landsvägen möjligen i stadstrafik, om jag möter en MC så det enda jag ser på lite håll är lyset, och hur troligt är det att en bilist kör på mig rakt bakifrån. Nej jag får nog se till att akta mig i stället och själv ha koll på omgivande bilister. Sedan har västen en nackdel nu på sommaren den täpper till venilationen i jackan.

Håller med dig:)sedan kan man ju montera gula lampor,typ philips Gold syns mycket bättre än vanliga,eller xeonljus,det har jag,får komentarer hela tiden om hur bra jag syns,och det är ju det som är meningen:)

tore
2010-08-22, 18:17
Jag anser att en väst inte syns särskilt väl ute på landsvägen möjligen i stadstrafik, om jag möter en MC så det enda jag ser på lite håll är lyset, och hur troligt är det att en bilist kör på mig rakt bakifrån. Nej jag får nog se till att akta mig i stället och själv ha koll på omgivande bilister. Sedan har västen en nackdel nu på sommaren den täpper till venilationen i jackan.

Tanken är väl inte så, att om man bär väst att så kommer ifrån att ha koll på övriga trafikanter

F.ö.så är det ju i korsningar de flesta olyckor händer

Jan-Olov
2010-08-22, 18:44
Tanken är väl inte så, att om man bär väst att så kommer ifrån att ha koll på övriga trafikanter

F.ö.så är det ju i korsningar de flesta olyckor händer
Vist är det så, men om inte bilisten ser mig trotts västen så vad gör den då för nyttan. Jag tror nog mer på ett bra lyse kanske till och med på ett avvikande färg bara för MC skulle vara bra. Det är nog så att antingen tror man eller inte. Det är väl att vi har vårat eget val.

Motormannen
2010-08-22, 19:14
Min nästa hjälm ska vara vit har jag bestämt mig för, köper väl också den inför nästa säsong.

Ove
2010-08-22, 19:25
:) Jag har väl inte trott på väst heller, men så "blev jag med väst" i våras. Jag märker skillnad så jag är nu omvänd och tror på att det fungerar. :)

:) Nu hör det till saken att jag kör väldigt lite på stora vägar och i stadsmiljö för finns det alternativ väg så väljer jag den. På små kurviga vägar med kantvegetation, krön och annat sitter faktiskt lyktan så lågt att den inte syns i många lägen. Då är det bra med ljus hjälm och illgult som syns mot skogen i bakgrunden. Märker att mötande ser mig mycket tidigare och jag får bättre plats i kurvor och ffa. över krön dar jag haft en del rysarmöten tidigare. ;)

GeCe
2010-08-22, 22:46
Ledsen om mitt inlägg retar upp några nu men nej, jag förutsätter att jag inte syns alls och kör därefter.

Nej, du är bara för rolig! ;D

gunther
2010-08-23, 07:50
Det verkar som det är lite si och så med inställningen till västen. De flesta verkar vara emot med den ena invändningen efter den andra. Likt jag själv var till för något år sedan.

...

Som sagt, bär väst det kan vara den lilla skillnaden som räddar dig och tänk bil som en opålitlig älg. Tänker jag fel?

Håller helt med.

Nina
2010-08-23, 08:08
…eller att bilister är korkade men det kan man inte skriva för man kör ju själv bil ibland hö hö. ;)
Jag håller med GeCe, en gul väst syns bra och på långt håll men det kan också innebära en slags falsk trygghet, den att man tror man syns bra och förväntar sig det. Men de flesta kör nog med insidan och förutsätter att trots gul väst så syns de inte. Många bilister tror att det är en moped som kommer körandes, på moppeskolor har alla i alla fall på lektionerna gula västar, om ungdomarna sen använder dem i praktiken verkar inte vara lika många, de flesta kör utan väst sen.
Dock har jag en gul väst när jag kör min Hva, den har inga bromsljus eller blinkers så där är tydliga handsignaler ett måste och en gul väst hjälper till att pocka på uppmärksamhet. :)

Mc-Bosse
2010-08-23, 11:05
Lite självlysande har jag ju.

1, varsel i mindre skala

Ove
2010-08-23, 11:43
… Många bilister tror att det är en moped som kommer körandes, på moppeskolor har alla i alla fall på lektionerna gula västar, om ungdomarna sen använder dem i praktiken verkar inte vara lika många, de flesta kör utan väst sen.


Skulle vilja påstå att inga yngre mopedister har varselväst. Det är precis som hos större knuttar - coolfaktorn KAN sänkas. :eek:
Dom enstaka moppar man ser med varselväst befolkas av medelåders och äldre. :rolleyes:

Nina
2010-08-23, 13:50
Skulle vilja påstå att inga yngre mopedister har varselväst. Det är precis som hos större knuttar - coolfaktorn KAN sänkas. :eek:
Dom enstaka moppar man ser med varselväst befolkas av medelåders och äldre. :rolleyes:

Ja faktiskt, så är det nog. Man ser en moppe med varselväst och nog är det allt en äldre då.

RobbeS
2010-08-23, 14:53
Skulle vilja påstå att inga yngre mopedister har varselväst. Det är precis som hos större knuttar - coolfaktorn KAN sänkas. :eek:
Dom enstaka moppar man ser med varselväst befolkas av medelåders och äldre. :rolleyes:

Det mest intressanta är väl att "Coolfaktorn" överhuvudtaget finns! Vad är det för "Coolt" med att köra hoj egentligen? Det gjorde min farfar redan 1920 och ända fram till slutet på 50 talet då han hade råd att köpa en Bubbla. Han ansåg sig inte vara det minsta "cool".
Att köra mc är ju inte direkt svårt, komplicerat, avancerat eller ens ovanligt. Men som allt annat så har även mc körning utvecklats till en materialsport precis som Golf, Segling, jakt, fiske och till och med löpning. Det är bara att se i det här forumet, som ändå är väldigt sansat jämfört med många andra, vilka diskussioner det blir om allt från tändstift och olja till hjälmar och avgassystem.

För mig är mc ett trevligt sätt att ta sig fram på vägarna och få se saker. Om det görs med varselväst eller inte påverkar ju inte körupplevelsen direkt. Om folk sen ser mig som Cool eller en tönt är fullständigt ointressant då jag kör för min egen skull och inte som imageförstärkare.
Sen är ju säkerhet alltid bra då jag inte är beredd att offra livet eller min hälsa för att få köra hoj. OM en varselväst kan få mig att synas lite bättre i vissa situationer så är det en billig trygghetshöjare. Men som nämnts tidigare så är omdöme det viktigaste för att ta sig hem hel efter en mc tur.

GeCe
2010-08-23, 19:36
Det mest intressanta är väl att "Coolfaktorn" överhuvudtaget finns! Vad är det för "Coolt" med att köra hoj egentligen? Det gjorde min farfar redan 1920 och ända fram till slutet på 50 talet då han hade råd att köpa en Bubbla. Han ansåg sig inte vara det minsta "cool".
Att köra mc är ju inte direkt svårt, komplicerat, avancerat eller ens ovanligt. Men som allt annat så har även mc körning utvecklats till en materialsport precis som Golf, Segling, jakt, fiske och till och med löpning. Det är bara att se i det här forumet, som ändå är väldigt sansat jämfört med många andra, vilka diskussioner det blir om allt från tändstift och olja till hjälmar och avgassystem.

För mig är mc ett trevligt sätt att ta sig fram på vägarna och få se saker. Om det görs med varselväst eller inte påverkar ju inte körupplevelsen direkt. Om folk sen ser mig som Cool eller en tönt är fullständigt ointressant då jag kör för min egen skull och inte som imageförstärkare.
Sen är ju säkerhet alltid bra då jag inte är beredd att offra livet eller min hälsa för att få köra hoj. OM en varselväst kan få mig att synas lite bättre i vissa situationer så är det en billig trygghetshöjare. Men som nämnts tidigare så är omdöme det viktigaste för att ta sig hem hel efter en mc tur.


Kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg Robbe tycker den är så djäkla bra rakt igenom och bra, kunde inte sagt det bättre. "Vad är det för coolt egentligen att köra hoj" t..ex, skitbra.
Tack, du tar udden av en massa skitsnack med den ena poängen efter den andra! Din farfar var nog en klok man!

räven
2010-08-23, 20:53
Jag mår cool när jag kör hoj. Tänker inte så mycket. Trivs med vad jag gör. Vägen omgivningen fyller min uppmärksamhet. Krokig asfalt är det jag å hojen å vägen "coolt". Föresten va fanken är coolt för något.

MetalTroll
2010-08-23, 21:06
Ledsen om mitt inlägg retar upp några nu men nej, jag förutsätter att jag inte syns alls och kör därefter.

För att citera min far: Som motorcyklist måste man ta för givet att folk kör som idioter.

Skrattade gott när jag läste ditt inlägg! ;D

Ove
2010-08-23, 21:11
Föresten va fanken är coolt för något.

:rolleyes: Att vara cooool är att vara j--ligt märkvärdig men ändå inte. Helst ska man ha ansiktet nollställt på gränsen till hjärndöd för då är man dessutom ball. :rolleyes: :D ;)

RobbeS
2010-08-23, 22:01
Kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg Robbe tycker den är så djäkla bra rakt igenom och bra, kunde inte sagt det bättre. "Vad är det för coolt egentligen att köra hoj" t..ex, skitbra.
Tack, du tar udden av en massa skitsnack med den ena poängen efter den andra! Din farfar var nog en klok man!

Tackar:). Man låter väl som en riktig tråkmåns men det bjuder jag på då syftet är att avdramatisera detta med mc körning.
Så alla ni som vill köra mc, ta kortet, köp en mc och utrustning anpassad efter plånboken och åk iväg å njut. Känner ni er säkrare med en varselväst köp en sån också.

Chappy
2010-08-23, 22:10
:rolleyes: Att vara cooool är att vara j--ligt märkvärdig men ändå inte. Helst ska man ha ansiktet nollställt på gränsen till hjärndöd för då är man dessutom ball. :rolleyes: :D ;)

Aha!! Som när man ser sig i spegeln på morgonen innan kaffet då?

GeCe
2010-08-23, 22:42
Jag mår cool när jag kör hoj. Tänker inte så mycket. Trivs med vad jag gör. Vägen omgivningen fyller min uppmärksamhet. Krokig asfalt är det jag å hojen å vägen "coolt". Föresten va fanken är coolt för något.

:cool: Jag tror coolt är något kallt och otrevligt som inte har med mc-körning att göra!

GeCe
2010-08-23, 22:48
Tackar:). Man låter väl som en riktig tråkmåns men det bjuder jag på då syftet är att avdramatisera detta med mc körning.
Så alla ni som vill köra mc, ta kortet, köp en mc och utrustning anpassad efter plånboken och åk iväg å njut. Känner ni er säkrare med en varselväst köp en sån också.

Tråkmåns, inte då! :)
Men realist som ser igenom det falska som jag försöker göra själv för att hitta verkligheten bakom den finputsade och skimrade ytan. Som så mycket annat i vårt förskönande tillvaro!

Mats Liifv
2010-08-23, 23:06
Så alla ni som vill köra mc, ta kortet, köp en mc och utrustning anpassad efter plånboken och åk iväg å njut. Känner ni er säkrare med en varselväst köp en sån också.
Svårare än så ska det inte behöva vara. Skit samma vilken hoj man kör, bara man kör den man gillar!

Motormannen
2010-08-23, 23:20
Tråkmåns, inte då! :)
Men realist som ser igenom det falska som jag försöker göra själv för att hitta verkligheten bakom den finputsade och skimrade ytan. Som så mycket annat i vårt förskönande tillvaro!

Nonsens! Alla vet väl att tjejer svimmar så fort de ser Tom Cruise på sin GPZ 900 (rätt hoj, va?)! Klart det är ballt! ;)

Nä, skämt åsido...

Ett väldigt trevligt transportsätt helt enkelt som får en att titta på omgivningarna på ett annorlunda sätt än när man är instängd i automobilens tråkiga kupa. Min Saab 9-5 känns som en stridsvagn jämfört med hojen!

engström67
2010-09-28, 07:30
Varför är så många mot att synas med varselväst ?

Har man ett snyggt ställ så vill man ju inte förstöra detta med en ful väst:)

Olle Å
2010-09-28, 15:19
Har man ett snyggt ställ så vill man ju inte förstöra detta med en ful väst:)
Det är ju just detta fenomen som säkerhetstänkandet vill bryta.
Hellre framkommen med gul väst än kanske icke uppmärksammad och omkommen.

Olle Å
2010-09-28, 15:23
Är du 60+, så är du välkommen i gänget med Sveriges snyggaste varselvästar.
Anmäl dig till Räven, så fixar han dem.

DearHunter
2010-09-28, 15:53
Är du 60+, så är du välkommen i gänget med Sveriges snyggaste varselvästar.
Anmäl dig till Räven, så fixar han dem.

Hmmmm... är de röda med slät päls och urtagna ? :D

Ove
2010-09-28, 17:02
Hmmmm... är de röda med slät päls och urtagna ? :D

:rolleyes: Nej, gula och uppstoppade ... med gubbe. :aetsch: