handdator

Visa fullständig version : Kedjespänning och underhåll



Mc-Bosse
2010-08-20, 21:06
Hej!

När jag kollar kedjans spänning är där olika mycket spel beroende på var på kedjan jag kollar. Jag kollar alltså på samma ställe på kedjan mitt mellan fram och bakdrev mitt på kedjan när den är närmast marken och trycker uppåt. För att kolla på annat ställe på kedjan snurrar jag kedjan. Olika spel beroende på var man kollar ska vara helt normalt då kedjor sällan slits jämnt. Eller?

Mitt problem är att jag tror inte att jag spänner den tillräckligt. När spelet kollas: ska jag trycka med kraft på kedjan eller bara trycka litegrann? Det sistnämnda brukar vara min melodi för jag är rädd för att spänna för mycket. Är det kraft som gäller så kan jag ju spänna kedjan rätt duktigt där var den är tightast och ändå kunna få till spelet på mellan 20-35 mm som det står att det ska vara i handboken.

Kanske 20 mm med kraft som gäller?

MVH: novisen. :)

Mats Liifv
2010-08-20, 21:11
Det ska vara med kraft, du känner och märker när det tar stopp!

Mc-Bosse
2010-08-20, 21:13
Det ska vara med kraft, du känner och märker när det tar stopp!

*lol*

Jag tänkte att sitter Mats vid datorn svarar han direkt och så rätt jag hade! :D

Då får jag ompröva kedjespänningsförfarandet och slipper nog höra och känna en slapp kedja mest hela tiden.

Tack Mats!

Mats Liifv
2010-08-20, 21:34
*lol*

Jag tänkte att sitter Mats vid datorn svarar han direkt och så rätt jag hade! :D

Då får jag ompröva kedjespänningsförfarandet och slipper nog höra och känna en slapp kedja mest hela tiden.

Tack Mats!

Bättre att kedjan är lite för slak än att den är för spänd. Frestar på den utgående axeln från växellådan bland annat.

Guzzi-Leif
2010-08-20, 22:14
Kolla så att inte den ojämna spänningen beror på en eller flera länkar som kärvar - det kan eventuellt "ledas upp" likt knäna på en nyvaken gubbe...
Det är viktigt att hitta den mest spända punkten så man inte, vilket Mats varnar för, får "fiolsträng" nånstans på varvet.

Mats Liifv
2010-08-20, 22:47
Kolla så att inte den ojämna spänningen beror på en eller flera länkar som kärvar - det kan eventuellt "ledas upp" likt knäna på en nyvaken gubbe...
Det är viktigt att hitta den mest spända punkten så man inte, vilket Mats varnar för, får "fiolsträng" nånstans på varvet.
Precis som sägs är det bäst att kolla kedjan på flera punkter. Kan skilja enormt mycket om du rullar lite på bakhjulet. Får inte bli bli som ovan....

Mc-Bosse
2010-08-20, 23:18
Länkar borde väl om de kärvar sluta med det otyget om jag är generös med kedjespray. Eller bör jag plocka av kedjan och kolla? Den är nitad så bakhjulet måste av vilket är onödigt jobb om det inte är nödvändigt.

Guzzi-Leif
2010-08-20, 23:23
Innan du spänner, kan du känna igenom länk efter länk. Det händer faktiskt att man får ta två tänger och vicka fram o åter för att leda upp. Å andra sidan är det nog dags att börja tänka på ett nytt drivpaket då...

På en modern kedja används rengöring/smörjmedel enbart för att hålla o-ringarna fräscha samt smörja sidoplattorna. Smörjmedlet för sprint/länk är applicerat en gång för alla.

Mc-Bosse
2010-08-21, 00:06
Innan du spänner, kan du känna igenom länk efter länk. Det händer faktiskt att man får ta två tänger och vicka fram o åter för att leda upp. Å andra sidan är det nog dags att börja tänka på ett nytt drivpaket då...

På en modern kedja används rengöring/smörjmedel enbart för att hålla o-ringarna fräscha samt smörja sidoplattorna. Smörjmedlet för sprint/länk är applicerat en gång för alla.

Se där! Jag har lärt mig något idag också! Vad gäller åldern så är det 1 300 mil gammalt och enligt besiktningskillen såg det inte speciellt slitet ut. Jag har kanske slarvat med smörjningen men jag smörjer då och då. Jag skriver dock aldrig upp mätarställningen. Jag ska spänna kedjan på rätt sätt imorgon så får jag se hur det känns.

Guzzi-Leif
2010-08-21, 00:18
Visst är detta (och några andra) Forum ett alldeles fantastiskt sätt att dela funderingar, kunskaper, sorger och glädjeämnen på!

Finessen med att rengöra o smörja relativt ofta är att fräscha oringar håller skiten borta från kedjans inre samt håller smörjan kvar därinne. Du kommer säkert att leva lycklig i många mil till med din kedja - ge den lite kärlek och kolla igenom länk för länk morgens så blir det bra.

Innan jag slutar tjata:
Vilken välsignelse det är med o-ringskedjorna! Klarar höga effekter, håller läääänge och kräver minimalt med enkel tillsyn. Långt ifrån "det var bättre förr".

GeCe
2010-08-21, 01:27
Brukar vara noga med att mäta på samma ställe och på samma sätt varje gång där hänget är som störst och se till att växeln är ur och att kedjan verkligen slakar och inte är anspänd på något sätt. Snurra bakhjulet så du är förvissad om den saken. Rengöring ibland är bra så inte länkar låser sig till varandra utan kan löpa fritt. Sen är det mycket viktigt att kedjan inte är för hårt spänd som Mats påpekar då den slits hårdare och också utsätter drivaxeln för kraftiga påkänningar. Om du spänner kedjan så den kan röra sig mer så håller den längre och du kommer att upptäcka att du inte behöver spänna den så ofta. På min sista offroad hade jag 5 till 5,5 cm då instruktionsboken sade tre cm och jag behövde sällan eller aldrig spänna kedjan.
Så gör jag och det har funkat! :)

Mc-Bosse
2010-08-21, 01:34
På min sista offroad hade jag 5 till 5,5 cm då instruktionsboken sade tre cm och jag behövde sällan eller aldrig spänna kedjan.

Jaha då har jag delvis motstridiga uppgifter... hmm. Ska kedjan vara slapp som jag har den eller ska den spännas enligt instruktionsboken... :confused:

Min tanke är ju att om jag spänner med minimumangivelsen som i mitt fall är 20 mm så kan jag dröja med att spänna den nästa gång.

GeCe
2010-08-21, 02:07
Min tanke är ju att om jag spänner med minimumangivelsen som i mitt fall är 20 mm så kan jag dröja med att spänna den nästa gång.

Effekten blir tvärt om!
Om du spänner efter mini-måttet 20 mm så får du ett större slitage på kedja och drivaxel och får spänna den oftare än om du har den slakare från början. Tro mig! Tänk bara på vad som händer om du råkar köra över ett större fartgupp i lite för hög hastighet och du får full utslag i fjädringen. Då räcker knappast minimåttet till för att kedjan ska löpa fritt.

Guzzi-Leif
2010-08-21, 02:34
Vet inte om jag missförstod dig GeCe men mätpunkten ska vara i det läge där kedjan är som mest spänd.
Annars håller jag med dig om att man gott kan ge några millimetrar extra slack - fast inte för mycket. Det det egentligen handlar om är ju att kedjan aldrig ska bli fiolsträng på grund av fjädringsrörelsen.
För övrigt finns det några exempel på mc som haft svinglagringen i linje med växellådans axel (eller bra nära) varför kedjans spänning inte alls ändras vid belastning/gupp - ingen dum lösning.

GeCe
2010-08-21, 03:45
Vet inte om jag missförstod dig GeCe men mätpunkten ska vara i det läge där kedjan är som mest spänd.

Bra att du reagerar för det där måste vi bena ut så inget missförstånd är begånget och sätter myror i huvet på MC bosse!

Har lärt att man skall mäta emellan dreven där det är som slakast det är utgångspunkten för mitt resonemang. Sen kan det vara saker emellan som gör att det är svårt att komma åt "mitt emellan" dreven. Men där det hänger som mest brukar ju synas och där mäter jag. Förutsättningen är att kedjan inte är spänd och att man mäter på samma sätt var gång och det är ju sådant man kan styra så det verkligen blir lika var gång. Använder mig av C-stödet nu på mina "nya" nu hojar varje gång.
När bakdrev och framdrev är i våg med varandra är väl annars det läge som kedjan är som mest spänd i men det läget fodrar ju att man vid mätningen uppnår det på något sätt och det kan ju vara lite opraktiskt svårt speciellt om man är ute på långtur och långt hemifrån sina ev.verktyg för ändamålet, ev. spännband för att trycka ned cykeln till det rätta läget . Det är väl kanske det som du syftar på?
Jag tror vi egentligen menar samma sak men med lite olika metoder och din är kanske lite mer vetenskaplig

Hade problem med Yamman jag köpte i höstas där kedjan vek ned sig efter att jag kört på dåliga grusvägar. Sist lät jag jag kedjan vara kvar med lite "häng" och större mått och har sedan dess inte behövt spänna något mer. Och det stämmer som du skriver att kedjan får inte vara för slak heller då kan andra skador uppstå och det måttet brukar vara angivet i vissa instruktionsböcker och för min senaste offroad jag nämnde var det 6 cm.

Olle Å
2010-08-21, 08:11
Håller med GeCe om att en slak kedja slits mindre än en hårt spänd. Gäller speciellt om du kör fort på blöta grusvägar en hel dag.
Känner en som tränade enduro och fick dra hojen en kilometer i skogen efter att fått kedjebrott vid nerslaget efter ett hopp. Han kollade sedan och konstaterade att kedjan hade varit för hårt spänd.
Om du är rädd att kedjan skall hoppa av så bör man ordna en kedjestyrare.
En av ytterst få hojar med centrerad drivaxel och bakaxel vid olika fjädring är väl en av Husqvarnas offroadhojar.

Olle Å
2010-08-21, 08:13
Håller med GeCe om att en slak kedja slits mindre än en hårt spänd. Gäller speciellt om du kör fort på blöta grusvägar en hel dag.
Känner en som tränade enduro och fick dra hojen en kilometer i skogen efter att fått kedjebrott vid nerslaget efter ett hopp. Han kollade sedan och konstaterade att kedjan hade varit för hårt spänd.
Om du är rädd att kedjan skall hoppa av så bör man ordna en kedjestyrare.
En av ytterst få hojar med centrerad drivaxel och bakaxel vid olika fjädring är väl en av Husqvarnas offroadhojar.

Mc-Bosse
2010-08-21, 11:33
Vill Pewa ändra trådrubriken till "Kedjeunderhåll" för nu blandar jag in tvättning/smörjning också.

När det gäller tvättning/smörjning av kedja (och då pratar jag O-ringskedjor och inget annat) så finns det hur många varianter som helst har jag märkt.

1, Aldrig smörja kedjan med något annat är 5-56 eller WD-40 för kedjan är smord en gång för alla innanför o-ringarna och 5-56/WD-40 tränger bort skiten utanför o-ringarna och det är det enda som behövs.

2, Sniglar från skogen ska vara bra för smörjegenskaperna ska vara bra och det är billigt. Jo gamla vagnshjul smordes ju med sniglar men 2010 ska vi inte behöva döda djur för att smörja kedjan tycker jag!

3, Vidare var det någon som kört 8 000 mil på sitt drivpaket och bara använt växellådsolja för bil som smörjmedel.

4, Det ska ta flera timmar av omvårdnad med tvätt, tork och smörjning för annars fungerar det inte.

5, Högtryckstvätt fungerar utmärkt med lagom tryck 1 dm från kedjan eftersom o-ringarna klarar detta.

6, Högtryckstvätt är ett djävulens påfund och förstör garanterat o-ringarna.

7, Biltema kedjespray, Preem kedjespray (svindyr) med flera är bra. Sådkedjeolja som tydligen är billig men för mycket klistrig. Nä precis lagom klistrig säger en annan.

8, Har aldrig smort en o-ringskedja och dom har fungerat utan problem alltid. Dom är ju permanentsmorda era puckon!

Myckat har man att ta ställning till som människa! :D:D:D

Guzzi-Leif
2010-08-21, 12:03
GeCe; såhär menar jag:

-Baksvingen helt utfjädrad (på centralstöd om sådant finns) eftersom instruktionsbokens mätvärde (nästan alltid) anknyter till det
-Mätpunkt enligt i-boken (oftast mitt emellan dreven)
-Rotera hjulet till du hittar det läge på kedjan där du får den mest spänd/minst rörlighet upp och ner
-Mät
-Justera

Nädu; jag är inte särskilt vetenskaplig (eller överdrivet kunnig heller), däremot fallen för enkla, billiga lösningar på livets problem. Faktum är att en väldigt enkel lösning när det gäller kedjor är att göra exakt som det står i instruktionsboken.

Guzzi-Leif
2010-08-21, 12:09
Mc-Bosse; såhär tror jag:

-Smörj heller ofta och lite än sällan och mycket!
-På långtur kan man gärna avsluta dagen med en sprutt medan kedjan är varm och innan nattens fukt sveper in den i dagg.
-Hitta en kedjespray som är lättanvänd, billig och som inte skitar ner alltför mycket!
-Grusvägssand och lera bör man inte ha kvar på kedjan; ta lite fotogen eller CRC/WD40 på en trasa och torka rent + smörj.
-Högtryck? I närheten av vitala delar på en mc? Bara för cross- och enduroåkare som ändå byter lager, kedjor m.m. lika ofta som jag byter skjorta!

Keep it simple!!!!

Mc-Bosse
2010-08-21, 14:19
Dom visste vad dom gjorde hos Kawasaki 1981.

Avfettat kedjan, högtryckat den (med förstånd), låtit den torka, ställt in spelet 25 mm och smort var det ska smörjas men inte med olja SAE 90 utan med Chain Lube.

Eftersom där finns bild i handboken på var på kedjan det ska smörjas så startade jag motorn, la i ettan och släppte kopplingen med bakhjulet i luften. Det lilla röda röret till sprayflaskan använde jag och riktade det bara några millimeter från där var det ska smörjas. Tryck på flaskan i några sekunder på de 4 anvisade ställena och de va klart.

Nu är det ju rent och fint överallt mot innan när jag smorde hej vilt överallt på kedjan.

1, bättre med tunnare olja än ingen alls står det och det jämför jag med chain lube fast chain lube klistrar nog fast bättre än tjock olja.
2, här och ingen annanstans behöver det smörjas

GeCe
2010-08-21, 14:29
GeCe; såhär menar jag:

-Baksvingen helt utfjädrad (på centralstöd om sådant finns) eftersom instruktionsbokens mätvärde (nästan alltid) anknyter till det
-Mätpunkt enligt i-boken (oftast mitt emellan dreven)
-Rotera hjulet till du hittar det läge på kedjan där du får den mest spänd/minst rörlighet upp och ner
-Mät
-Justera

Nädu; jag är inte särskilt vetenskaplig (eller överdrivet kunnig heller), däremot fallen för enkla, billiga lösningar på livets problem. Faktum är att en väldigt enkel lösning när det gäller kedjor är att göra exakt som det står i instruktionsboken.

Tack för svar!
En sak som gjort mig osäker i frågan är att i den vanliga instruktionsboken iallafall dem jag haft har det bara stått ett mått och inga andra uppgifter om förutsättningarna för mätningen. Är det c-stöd som gäller så har vi fått lära oss något viktigt men jag tror ändå att huvudsaken är att man mäter på samma sätt varje gång för det finns ju hojar utan c-stöd som de flesta av mina offroad-hojar jag haft under åren.

Instruktionen du ger att hitta den mest spända läget är jag lite fundersam om då jag gjort tvärtom alla år och det funkat. Ska undersöka det där lite meri dag då jag en hoj i garaget på c-stödet.

Peo
2010-08-21, 22:14
Ett enkelt sätt att kolla om det är dags att byta drivpaket är att dra i kedjan längst bak på bakdrevet.

Går den att dra ut så långt att det går att se halva kuggen eller mer på drevet börjar det bli dags att byta drivpaket.

Kedjorna brukat även ha ett maxmått mellan ett visst antal länkar, t ex max 280 mm mellan 18 länkar. Går den dra ut mer är kedjan slut.

Mc-Bosse
2010-08-21, 22:20
.Instruktionen du ger att hitta den mest spända läget är jag lite fundersam om då jag gjort tvärtom alla år och det funkat. Ska undersöka det där lite meri dag då jag en hoj i garaget på c-stödet.

Eftersom du medvetet ställt spelet för mycket så har din inställning var det är slappast inte gjort någonting för då har där varit spel ändå på det mest sträckta stället. Hade du däremot ställt in minimispelet på det slappaste stället hade du slitet på allting rätt kraftigt och säkert med risk för kedjebrott.

Mats Liifv
2010-08-21, 22:32
Instruktionen du ger att hitta den mest spända läget är jag lite fundersam om då jag gjort tvärtom alla år och det funkat. Ska undersöka det där lite meri dag då jag en hoj i garaget på c-stödet. Har alltid mätt med centralstödet och det mest spända stället. Har inte funderat så mycket över det utan det har fallit sig naurligt för mig. Brukar även sätta mig på hojen och mäta för att få en uppfattning om hur spänt det blir när det är belastat.

GeCe
2010-08-21, 22:58
Bosse:
Du har allt rätt i det du skriver. :) Och det har jag gjort i alla år och det funkar ju men nu ska man ev. lära om och då uppstår frågetecken om en sak man tyckte var självklar.

Mats:
Leif:
kollade min GSX 1400 ikväll och med "min" mätmetod och c-stöd och på det slappaste stället har jag 3 cm men då har jag inte rört inställningen efter att jag köpte cykeln i april. Men har åkt lite grusväg med tung last och passagerare så kedjan har nog hittat sitt läge även om jag med blotta ögat inte sett någon skillnad. Känt på kedjan ibland och inte märkt något då heller och drivpaketet är i nyskick.

Men hur märker det mest spända läget för när jag snurrar på hjulet så hänger ju kedjan hela tiden. Behöver nog en mer handfast beskrivning om jag ska lyckas lära mig det där av er annars får jag väl rådfråga "min" verkstadskille om saken vid tillfälle. För mig faller det så att säga inte naturligt utan snarare tvärtom.

Har också tidigare på min sista offroad som saknade c-stöd mätt med hjälp av tredje person då cykeln varit belastad med passagerare och packning och det är ju också ett sätt om man har möjlighet.

Mats Liifv
2010-08-21, 23:09
Men hur märker det mest spända läget för när jag snurrar på hjulet så hänger ju kedjan hela tiden. Behöver nog en mer handfast beskrivning om jag ska lyckas lära mig det där av er annars får jag väl rådfråga "min" verkstadskille om saken vid tillfälle. För mig faller det så att säga inte naturligt utan snarare tvärtom.
Bara snurra hjulet och känn efter. Kanske är din kedja så bra att detta inte inträffat ännu. Märks tydligt när tillståndet finns. Från att ha verkat bra justerad blir kedjan som en fiolsträng när du snurrat en liten bit på hjulet.

Mc-Bosse
2010-08-21, 23:24
Bara snurra hjulet och känn efter. Kanske är din kedja så bra att detta inte inträffat ännu. Märks tydligt när tillståndet finns. Från att ha verkat bra justerad blir kedjan som en fiolsträng när du snurrat en liten bit på hjulet.

Precis!

Jag både ser på kedjan och känner på motståndet i hjulet när det blir spänt. Men som Mats säger: det tar sin tid innan kedjor blir ojämnt slitna.

Eftersom du GeCe egentligen enligt gängse regler inte haft "rätt" spänd kedja på dina hojar så har du kanske aldrig upplevt detta extra motstånd där blir i hjulet när man snurrar. Men vänta bara. Du lär märka det på din nuvarande hoj när milen rullat iväg lite.

Nu när jag fått kläm på var den exakta mitten på min kedja är så råkar det falla sig så att om jag kan trycka upp kedjan på dess mest spända ställe precis i nivå på en plåt jag har på hojen så är där 25 mm spel. Mycket praktiskt faktiskt. Kan jag trycka kedjan förbi är där mer spel och då bara till att justera.

GeCe
2010-08-22, 06:23
Tja, vad säger man! Kanske skött mina kedjor för bra under åren eller bytat drivpaketet för tidigt för det som ni beskriver känner jag inte igen riktigt men ska i fortsättningen observera det här. Har tre hojar med kedja och får kolla upp speciellt min vardagshoj 600cc som går lite mer än de andra.
Att ha tre hojar gör ju att milen fördelas så det tar sin lilla tid att komma upp i ett par tusen mil speciellt denna sommar med sjukdom och inlagd på lasarett som gjort denna sommar helt misslyckad ur mc-synpunkt. Köpte GSXn för flera planerade långturer till Norge och runt i Sverige och det hann bara bli en hittills så den nyinköpta GSXn har det inte vara mycket nytta med, endast 350 mil drygt.

Det blev en intressant tråd detta men jag fortsätter tillsvidare att mäta som jag gjort tidigare då det funkat för mig hittills, tills jag kommer underfund med det "riktiga" sättet att mäta. För jag tror huvudsaken fortfarande det är vikigast att vara konsekvent och mäta på samma sätt och med samma metod varje gång man mäter. Eftersom det märks ganska väl med landsvägshoj på dåligt underlag och grusväg om kedjespänningen är för tajt anser jag mig ha saken under kontroll ändå.
Har varit inblandad i en sådan här spörsmål i ett offroad-forum för något år sedan och då kom vi fram till att det bästa sättet att mäta var att ställa dreven och svingen i horisontalplan om jag inte missminner mig. Där också kedjan skulle ha sitt mest sträckta läge. Då fodras att man använde spännband för att trycka ihop fjädringen för att hitta det läget. Aningen opraktiskt.

Tackar medverkande i tråden den var givande och man fick lära sig något nytt. :)

Jan-Olov
2010-08-22, 10:41
Någon egen erfarenhet från att spänna kjedjan har jag inte ännu det har inte behövts på min hoj. Rent allmänt vet jag när det gäller remskivor är att spänns de för hårt så slutar det med att kullagren skär ihop, detta måste gälla även med kjedjor och hjullager.

Hasselman
2010-08-22, 18:17
Jag satte på en D.I.D X-ringkedja på min hoj i våras. (Bytte (eller heter det böt ?) även dreven och monterade en Loobman (http://www.loobman.co.uk)kedjesmörjare) Jag fick byta drivpaket efter att ha kört ca 1000 mil på varierat underlag. Kedjan hade flera stela länkar, flera X-ringar hade krupit ut och framdrevet hade fått sneda vassa kuggar. En trolig orsak till att X-ringarna krupit ut var att jag, efter åtskilliga blöta grusmil, tvättat bort grus o sand från kedjan med 5-56. Det verkar som att 5-56 löser upp gummit i X-ringarna >:( . Jag tror inte att det är SAE90 transmisinsoljan jag har i Loobmannen som är boven.
Nu har jag satt på en Biltemakedja med drev från Lelles, får väl se om den håller lika "länge", den får iallafall klara sig utan 5-56.

Mats Liifv
2010-08-22, 18:33
Det verkar som att 5-56 löser upp gummit i X-ringarna >:( . Jag tror inte att det är SAE90 transmisinsoljan jag har i Loobmannen som är boven.
Tror det är precis vad som händer. Löser säkert upp det fett som finns i kedjan från leverans. Inte alls avsett för kedjesmörjning. Kommer säkert att fungera mycket bättre i fortsättningen, utan 5-56!

Motormannen
2011-03-16, 15:31
Lånar tråden i en fråga. På besiktningen i höstas sa de att kedjan var för slak och jag funderar på att köpa en ny, tror inte den är bytt sedan hojen var ny 1982 och nu har den gått 1800 mil och dessutom sliter man väl på drevet om man spänner den? Så, talade med Suzuki-handlaren här i stan och de skulle ha 1160 kr för en ny kedja, är det dyrt eller gör jag klokt i att köpa en på Biltema om de håller samma kvalitét?

Mc-Bosse
2011-03-16, 16:09
Lånar tråden i en fråga. På besiktningen i höstas sa de att kedjan var för slak och jag funderar på att köpa en ny, tror inte den är bytt sedan hojen var ny 1982 och nu har den gått 1800 mil och dessutom sliter man väl på drevet om man spänner den? Så, talade med Suzuki-handlaren här i stan och de skulle ha 1160 kr för en ny kedja, är det dyrt eller gör jag klokt i att köpa en på Biltema om de håller samma kvalitét?

Sliter på dreven kör du inte om du spänner den rätt. Kedjan ska spännas emellanåt liksom. 1800 mil är ju 1800 mil men ser kedja och drev bra ut så bara spänn den lite. Och ska du byta så ska hela paketet bytas. Kedja, fram och bakdrev.

Mats Liifv
2011-03-16, 17:15
Instämmer med Bosse!

Har ingen erfarenhet av BILTEMAS kedjor, men har hört många som kör offroadhojar med deras kedjor, till belåtenhet. Om jag vore som du skulle jag testa. Verkar lämpligt att byta ut en så gammal kedja till något fräschare, men testa först om den går att spänna till lämpligt slack, och att den inte har stela länkar. Slacket ska vara likadant över hela kedjans längd. Inte lagom på en punkt och som en fiolsträng på en annan, vilket är ganska vanligt när de är slitna.

Mc-Bosse
2011-03-16, 17:51
Tillägger att en mckedja är en rätt så robust konstruktion som klarar rätt så omild behandling i form av slarv med spänning och likaså klarar den slarv med smörjning till en viss grad. Jag ställer mig frågande till de rekommenderade bytesintervallet på 1 500 mil. Besiktningsmannen sa att min kedja och bakdrev inte alls såg slitna ut trots 1 300 mil.

Sen kan ju kedjan vara slapp på ett ställe men ha rätt spänning på ett annat. Jag har bara besiktigat en mc och han bara kände på ett ställe mellan dreven och där råkade det vara acceptabelt spel. Hade han klagat hade jag bett honom att snurra bakhjulet tills han hittat de minst slappa stället.

Motormannen
2011-03-16, 18:01
Alright, så ska man byta kedja så måste man byta drev också? Låter dyrt det om jag ändå ska sälja den närmare våren så jag kan inhandla min ''drömhoj''! :)

nippe
2011-03-16, 19:14
om man inte byter båda så nöter man väldigt på både kedja och drev...

Olle Å
2011-03-16, 19:34
Om du kör uteslutande asfalt och sköter smörjningen ordentligt så kan du ju köra flera tusen mil med drivpaketet. Kör du en del blött grus, så kanske drivpaketet är slut på 700 mil.

Nilsson
2011-03-16, 22:16
tycker du ska rengöra och smörja upp kedjan , jag kör ca 3000 mil på ett drivpacket och då ska man veta att jag e inte snäll mot mina grejer

Freda
2011-03-16, 23:55
Ska du rengöra kedjan tycker jag du ska koka den i ett bra fett för ändamålet.
Tror att vanligt hjullagerfett kan funka bra eller kanske grafitfett.

Om det inte är en dyrare O-ringkedja då förstås då ska du inte koka den.
Som andra skriver ska man alltid byta drev samtidigt med kedjan och om dreven är väldigt slitna
så är det bara byta allt. Du ser på dreven att dem är väldigt slitna om man tex kört mycket med alldeles för dåligt spänd kedja så börjar topparna på dreven bli böjda och ev botten på drevet bli "oval"

En annan sak, 5-56 hör inte hemma på en kedja överhuvudtaget, 5-56 löser fett och smörjer alldeles för dåligt.

Hasselman
2011-03-17, 20:13
I höstas satte jag på o-ringkjedja från Biltema med drev från olika mc-handlare i sydsverige. Jag lovade tidigare i denna tråden att återkomma med rapport om hållbarheten för kedjan. Förra veckan bytte jag till en ny D.I.D X-ringkedja + nya drev. Min tidigare erfarenhet av Biltemas mc-grejer är att kvaliteten inte alls står i proportion till priset. Jag har visserligen (nästan) aldrig handlat dyrare verktyg eller andra produkter hos Biltema men däremot billiga saker som oftast varit tillfälliga lösningar på problem. Kedjan tycker jag har hållit en väl så god kvalitet jämfört med min tidigare D.I.D-kedja som jag förmodligen förstörde med 5-56.
Kedjan från Biltema höll ca 1400 mil, på blandade underlag för det mesta i blöta och regn men även ca 400 mil i kyla ned mot -25*C. Sista tvåhundra milen har gott rätt mycket på salt/sandade vägar och med knapp smörjning. Jag glömmer ofta att smörja eftersom jag mestadels kört med kardan på mina tidigare hojar.
När jag varit omkull för femte gången för att kedjan hoppat av bakdrevet mitt i ett perfekt uppställ på snöiga vägar bestämde jag att det var dags att byta det. Orsaken till att kedjan "spårat" ur var troligen för mycket sidospel, för slapp kedja pga ojämnt slitna länkar och dåligt underhåll.

Mitt omdömme om Biltemas kedja: Helt klart godkänd livslängd till vettigt pris :).

Ps. Igår åkte skidorna av, imorn hotas det med en dm snö i Borlänge :(

engström67
2011-03-17, 21:01
I höstas satte jag på o-ringkjedja från Biltema med drev från olika mc-handlare i sydsverige. Jag lovade tidigare i denna tråden att återkomma med rapport om hållbarheten för kedjan. Förra veckan bytte jag till en ny D.I.D X-ringkedja + nya drev. Min tidigare erfarenhet av Biltemas mc-grejer är att kvaliteten inte alls står i proportion till priset. Jag har visserligen (nästan) aldrig handlat dyrare verktyg eller andra produkter hos Biltema men däremot billiga saker som oftast varit tillfälliga lösningar på problem. Kedjan tycker jag har hållit en väl så god kvalitet jämfört med min tidigare D.I.D-kedja som jag förmodligen förstörde med 5-56.
Kedjan från Biltema höll ca 1400 mil, på blandade underlag för det mesta i blöta och regn men även ca 400 mil i kyla ned mot -25*C. Sista tvåhundra milen har gott rätt mycket på salt/sandade vägar och med knapp smörjning. Jag glömmer ofta att smörja eftersom jag mestadels kört med kardan på mina tidigare hojar.
När jag varit omkull för femte gången för att kedjan hoppat av bakdrevet mitt i ett perfekt uppställ på snöiga vägar bestämde jag att det var dags att byta det. Orsaken till att kedjan "spårat" ur var troligen för mycket sidospel, för slapp kedja pga ojämnt slitna länkar och dåligt underhåll.

Mitt omdömme om Biltemas kedja: Helt klart godkänd livslängd till vettigt pris :).

Ps. Igår åkte skidorna av, imorn hotas det med en dm snö i Borlänge :(

snö,grrr men jag har hört att dom ändrat sig,sol och plusgrader hoppas:)

Caarl
2012-04-02, 13:56
Har ni något bra tips på vad man kan använda sig av för att rengöra kedjan innan omsmörjning?:hmmmm2:
Känns inte helt rätt att ta avfettningsmedel:rolleyes:
Stod innan i tråden att man kan använda fotogen eller wd40, känner inte för att använda wd40 på hojen, och fotogen har jag ingen kunskap om.
Några fler alternativ som ni använt er av?;)

Olle Å
2012-04-02, 15:16
Skulle vara bra om någon gammal egenpulare kan svara. Förr kunde man ju ta av kedjan och lägga den i frugans bästa kastrull efter att den tvättats i diesel eller fotogen, med tjock olja som värmdes upp rejält. Oljan trängde då in överallt i kedjan.:eek:
Vet inte om det kan funka på en o-ringkedja.:confused:
Annars är det nog svårt att få in smörja till rullarna.:flute::flute:

MEHall
2012-04-02, 20:41
Har läst i en artikel i MC guiden att kedjan ska smörjas efter en körning då oljan typ chainlube kryper bättre in mellan länkarna. Vad gäller rengörningen så skall man borsta bort värsta smutsen med en inte för hård borste, detta gäller då O och X-rings kedjor. Det är vad jag läste i alla fall. ;)




:cool:

Pfaff
2012-04-02, 21:30
Om kedjan känns olika spänd på olika provställen, skulle jag misstänka att den är sliten.
På den tiden jag körde hoj med kedja, minns jag en hemresa efter tre månader runt i Europa, att hojen gick som en känguru de sista 200 milen.
Men det var förstås före O-rings-kedjornas tid.

Ove
2012-04-02, 21:39
:rolleyes: Lat är jag och erkänner det gärna. Jag smörjer och kör, ser till att det blir lite vax eller olja helst innan det är torrt. Rengör kedjan - aldrig! Bara kladdigt och jobbigt. Kan konstatera att jag kör lika långt med kejor och drev som dom som sköter kedjan minutsiöst och skulle det vara några hundra mil som jag förlorar betalar jag gärna den pengen för att slippa kladdet. :flute:

Mc-Bosse
2012-04-04, 04:00
Är det inte så att kedjor av idag är pemanentsmorda till vis del och det är bara det yttre som vi egentligen smörjer med chain lube eller liknande? Att koka eller på annat sätt tvätta dessa kedjor förstör kanske packningarna till det inre som är permanentsmort?

Är inte O-ringkedja standard?

Mats Liifv
2012-04-04, 07:47
Är det inte så att kedjor av idag är pemanentsmorda till vis del och det är bara det yttre som vi egentligen smörjer med chain lube eller liknande? Att koka eller på annat sätt tvätta dessa kedjor förstör kanske packningarna till det inre som är permanentsmort?

Är inte O-ringkedja standard?Du resonerar helt rätt Bosse! Koka kedjorna var det nog länge sedan någon gjode. O-ringar håller kvar fettet. Ingen bra ide´att ge sig på kedjorna med kokning. Vi kan nog betrakta o-ringskedjor som standard, har i alla fall själv inte använt något annat under de sista trettio åren eller så.

Caarl
2012-04-04, 17:57
Nu är kedjan nytvättad, och insmord! Använde lampolja. Fint som smör blev det! :D

Mc-Bosse
2012-04-05, 02:29
Du resonerar helt rätt Bosse! Koka kedjorna var det nog länge sedan någon gjode. O-ringar håller kvar fettet. Ingen bra ide´att ge sig på kedjorna med kokning. Vi kan nog betrakta o-ringskedjor som standard, har i alla fall själv inte använt något annat under de sista trettio åren eller så.

Man hör att kardan är att föredra och jag kan förstå att underhållsfritt är bättre men:

Efter mina snart 3 år med motorcykel så har jag ju insett att man behöver inte hålla på så mycket med kedjan. Det heter att den ska smörjas typ var 150 mil men inte kan kedjan vara tillverkad med marginaler som gör att den lägger av i förtid om man skulle hoppa över smörjningen någon gång?

1 100 mil (tror jag) har jag kört på drivpaketet jag fick ditsatt när jag köpte hojen och än ser inte kuggar och sånt speciellt slitet ut. Detta trots att jag hört att 630-kedjan Kawasaki har utrustat min mc med egentligen är för kraftig och sliter ut sig själv på något sätt, minns inte riktigt formuleringen.

Jag ägnar bara kedjan uppmärksamhet när jag hör att den slamrar och känner när jag kör att den börjar bli slapp. Då kör jag lite till (för jag är slö) och spänner den sedan och smörjer samtidigt. Jag spänner hellre lite mindre än mer för pianospänd kan aldrig vara bra för dreven. Tiden får utvisa hur länge drivpaketet håller ...

Håkan46
2012-04-05, 11:15
Jag håller med föregående. Kedjan behöver inte smörjas lika mycket som tidigare kedjor utan O-ringar.
Har kört ett antal hundra mil utan smörning utan att märka någon förändring i ljud etc..
Utvändig avtorkning med fotogen på trasa, efter vattentvätt.
Eventuellt lite kedje vax (spray) emellanåt, lysfotogen fungerar också då det i princip är paraffin i flytande form.

//Håkan

V Saarela
2012-04-06, 06:07
Jag hade väl inte tänkt smörja alls min kedja på Varaderon, men nu blev det gjort pga av vissa skäl.
Den är smord en gång vid ca 1100 mil samt en gång vid ca 1600 mil, då den också fick sin första justering. Nu har hojen rullat 2000 mil. Kedjan rasslar väl lite mer än när den var ny, man kan röra den lite i sidled mot drevet, men annars verkar den funka.....än så länge :)

Känns spontant att, är man riktikt ivrig så smetar man på var 100:e mil, annars verkar det som att det räcker det gott med att smörja var 4-500:e mil. Lite försiktigt då på insidan när man precis kört klart för dagen.

Med tanke på att en medelsvensson kör 4-500 mil per år så känns argumentet med att kardan är bättre för man slipper smörja kedjan lite långsökt. Känns som att, orkar man inte böja sig ner 1-2 gånger per år, så funderar man ju då.....vem kör hojarna åt dom? :)

Mats Liifv
2012-04-06, 19:30
Kör på samma linje som Saarela!

Rörde aldrig kedjan på min förra Varadero. Körde runt sexhundra mil utan smörjning eller justering. Normalt blir det väl någon eller ett par smörjningar per säsong. Funkar bra för min del, andra smörjer betydligt oftare och är nöjda med det.

Gurrag
2012-04-06, 23:10
Hmmm.
Eftersom jag älskar gruskörning så blir det en hel del skit på hojen och kedjan.

Jag har fått tippset att tvätta kedjan med kjedjeborste och disel innan jag smörjer in igen. är detta något man bör lyssna på?

V Saarela
2012-04-07, 07:29
Hmmm.
Eftersom jag älskar gruskörning så blir det en hel del skit på hojen och kedjan.

Jag har fått tippset att tvätta kedjan med kjedjeborste och disel innan jag smörjer in igen. är detta något man bör lyssna på?

Smörja och tvätta kedja är religion. Det finns nog lika många teorier och sätt som det finns hojåkare. Man kör på den varianten som man själv tror på....och detta sätt är förmodligen ett av sätten :)

Själv har jag aldrig rengjort en kedja. Detta betyder inte att jag är en slarver med hojar, tvärtom, jag är noga med servicar och t o m fuskar mellan garantiservicarna med att göra egna på det.
Känns bara ibland att, det lilla man vinner på att överarbeta kedjor med tvätt o dylikt är inte värst stor.

Man bör iallafall tänka på att:
- en kladdig kedja drar åt sig smuts och grus
- en högtryckstvätt på o-ringskedja är självmord för den.