handdator

Visa fullständig version : Mc-förare känner sig svikna av NTF



pewa
2007-07-21, 09:06
http://www.hojen.nu/bilder/ntf.jpg
http://www.hojen.nu/bilder/nollvision.jpg


De senaste dygnen har två dödsolyckor med motorcyklar
ägt rum i Uppland och enligt NTF så kan inte motorcyklar
som fordon inkluderas i nollvisionen. Det har är något som
Sveriges motorcyklisters centralorganisation, SMC,
reagerat på.

SMC:s Lars Jansson och NTF:s Katarina Bokström
- Vi vill gärna ha en förklaring på vad NTF menar med att
motorcyklar inte ingår i nollvisionen, säger Lars Jansson,
medlem i SMC.

Men Katarina Bokström från NTF menar att det inte är så
konstigt att motorcyklar inte kan omfattas av nollvisionen.

- Krockar två bilar i 70 kilometer i timmen så kan det ändå
gå bra, något som inte gäller för MC, förklarar hon.

- Jag tror inte att det är farten som dödar utan folks
beteenden. Det är det vi vill komma åt genom utbildning
och information, säger Lars Jansson.

Källa: sr.se (http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=1478204)

Gnistvändaren
2007-07-21, 10:05
Jag slås då och då av känslan att nollvisionen har blivit ett hjärnspöke med ett egenvärde som är större än dess egentliga innebörd. Uttalanden som ovanstående får det att verka som om man godtyckligt kan skala bort grupper av trafikanter tills man uppnår nollvisionen. Som:

"Genom vårt intensiva arbete har vi äntligen nått noll skadade och dödade ensamstående trebarnsmödrar i bussolyckor på motorväg mellan 10.30 och halv elva på torsdagar udda månader."

Nollvisionen i sig är väl inte viktig, utan att alla människor kan röra sig tryggt i trafiken? I bil, på hoj, till fots, på skateboard, ...

Det kommer troligen alltid att finnas idioter som kör utan hänsyn och över sin förmåga, både på hoj och i bil, och dessa kommer att störa nollvisionen. Men därmed kan man inte massutesluta hela trafikantgrupper från säkerhetsarbete, och att döma av vad SMC pratat om de senaste månaderna eller så så verkar det som om det i praktiken går åt rätt håll, trots märkliga uttalanden som ovanstående.

Gibson
2007-07-21, 10:13
Jag slås då och då av känslan att nollvisionen har blivit ett hjärnspöke med ett egenvärde som är större än dess egentliga innebörd. Uttalanden som ovanstående får det att verka som om man godtyckligt kan skala bort grupper av trafikanter tills man uppnår nollvisionen. Som:

"Genom vårt intensiva arbete har vi äntligen nått noll skadade och dödade ensamstående trebarnsmödrar i bussolyckor på motorväg mellan 10.30 och halv elva på torsdagar udda månader."

Nollvisionen i sig är väl inte viktig, utan att alla människor kan röra sig tryggt i trafiken? I bil, på hoj, till fots, på skateboard, ...

Det kommer troligen alltid att finnas idioter som kör utan hänsyn och över sin förmåga, både på hoj och i bil, och dessa kommer att störa nollvisionen. Men därmed kan man inte massutesluta hela trafikantgrupper från säkerhetsarbete, och att döma av vad SMC pratat om de senaste månaderna eller så så verkar det som om det i praktiken går åt rätt håll, trots märkliga uttalanden som ovanstående.


Bra sagt, jag kan bara hålla med i ditt resonemang.

pewa
2007-07-23, 22:22
Bra talat! Det känns som att man stirrat sig blind på en förvisso bra målsättning.. men den kommer aldrig att inträffa, det kommer alltid hända olyckor och saker vi inte kan rå över i trafiken. Däremot finns det mycket att göra för att minska det antalet och det är bra att man kämpar för det!

Kanske läge att byta ut noll i visionen mot något mer realistiskt som faktiskt går att uppnå också?

Nina
2007-07-24, 08:39
Håller med jag också! Nollvisionen är omöjlig att uppnå, de har jagat det där målet så länge nu att de inte sett andra mer realistiska mål för att minska olyckorna.

Nilsson
2007-07-24, 22:06
för mej är en vision = en dröm
och hur många av dem slår in
jag reagerar offta på att man snackar så mycket om Mc , men hur många lastbilar e det inte som krockar varända dag men det skiter man i även om dessa krossar allt det är ren tur att inte fler kommer ivägen för dessa