handdator

Visa fullständig version : Vad har ni med er?



Motormannen
2010-08-19, 20:39
Vad har ni alltid med er antingen på er eller instuvat i motorcykeln?

Min lista ser ut som följande:

I motorcykeln:
- Orginalverktyg
- Biltema's Första Hjälpen MC
- Skivbromslåset

På mig:
- Mobiltelefon
- Plånbok (bla körkort och SMC-Kortet)
- Hemnycklar

SMC-Boken har jag nyss fått och den ska självklart med på något sätt. Funderar även på att köpa Hojkartan från SMC.

Eftersom min motorcykel inte har varningsblinkers funderar jag på att köpa Lyspucken i orange om man tvingas till nödstopp eller annars tvingas stanna på ett olämpligt ställe. http://www.lyspucken.se/

simen
2010-08-19, 20:46
Rägnstell ligger alltid i min toppbox och extra handskar

Guzzi-Leif
2010-08-19, 20:49
Originalverktyg, lufttryckmätare, mirakeltrasa, 12V mobilladdare, nycklar till stuga och hem, digitalkamera, kulspetspenna, plånbok, mobiltelefon, nässpray, tändare och cigarretter.

simen
2010-08-19, 21:09
Och digitalkamran forstås, pluss frugan, hon er viktig at få med, d tycker hon ochså efter at vi kjöpa Scala Rider intercom, som fungerar perfeckt, jättebra at kunna kommunisrea mens vi åker;)

Ingemar
2010-08-19, 21:30
Samma som du gardisten + liten lufttrycksmätare ( litar inte på mackarnas)
En platta till sidstödet SMC:s hojkarta var helt ok vad jag minns,min blåste tyvärr bort.
Några spännband ficklampa samt något drickbart.:cool:

Hagis
2010-08-19, 21:36
Biltemas första hjälpen är alltid med, sitter fast i skärpet!
plånbok
garagenycklarna
mobilen

ja det är väll allt...

Mats Liifv
2010-08-19, 21:41
Originalverktyg, punkalagningssats, regnställ finns i väskorna. Med mig har jag, som alltid, telefon, betalkort och nycklar! Det är nog allt!

Motormannen
2010-08-19, 21:45
Lufttrycksmätare och punkalagningssats är ju praktiskt. Vart kan man få tag i något som är så litet och kompakt som möjligt?

Kanske man borde skaffa en däckmönstermätare också?

Mats Liifv
2010-08-19, 21:54
Lufttrycksmätare och punkalagningssats är ju praktiskt. Vart kan man få tag i något som är så litet och kompakt som möjligt?

Kanske man borde skaffa en däckmönstermätare också?

Exempelvis här (http://www.wunderlich.de) eller här (http://www.touratech.se)!

Motormannen
2010-08-19, 22:10
Perfekt, en får tacka Mats!

Kan lägga till en sak jag har i motorcykeln och det är självklart extra säkringar.

Reflexväst är också något jag tycker man borde ha med sig, enda förvaringsmöjligheten jag har på hojen är under sadeln och det är nog fullt snart...

Mc-Bosse
2010-08-19, 22:11
En platta till sidostödet om det skulle behövas. Ja det är väl vad jag har med mig... ;) + då det personliga såsom plånbok och mobil.

Jag litar väl på hojen så några verktyg för att reparera hojen vid vägkanten har jag inte. Nu skulle jag ju utöka bagaget om jag skulle på långresa. Regnkläder? Nä inte sen jag impregnerade textilstället.

Edit: tre passande säkringar har jag med mig för dom fallerade en gång på grund av ålder.

Ove
2010-08-19, 22:45
:) Antar att det gäller lilla dagsturen max 50 mil? Plånbok och telefon är alltid med mig så det räknas inte. En extra tröja och extra handskar, kedjeolja ...... kan inte komma på mer. :confused: (någon gång termos och macka)

Kret
2010-08-19, 22:54
Det som alltid är med oavsett om det är en kort tur är för mig:

I motorcykeln:
Orginalverktyg, skvbromslås, bits-mejsel med 8 bits och extra säkringar.

Nedstuvat i jackan:
PLånbok, mobiltelefon, nycklar och kopior på försäkring/regbevis.

Och om tankväskan är med:
USB/Cigg-laddare, vattenflaska.

Gurrag
2010-08-19, 23:35
Första hjälpen är alltid med oavsett hur mycket plats det tar. Har en stor kudde under sadeln och en liten mc första hjälpen fastsatt väl synligt.

Annars är det körkortet med och full skyddsutrustning på. Ska fundera ett tag till om det är mer saker jag brukar ha med.

Seth
2010-08-20, 00:17
korta resor:
hojen.
Org verktyg.
*1a hjälpen

På mig.
Telefon
Plånbok
sSödplatta
Nycklar.

Långa resor:
På motorcykeln.
Org verktygsats
*1a hjälpen
Packväskor
Kläder
Reflexväst
Kök
Tält
Luftmadrass
Kapell
Övrigt
och ev karta.

På mig.
Telefon
Plånbok
Stödplatta
Nycklar

*ska införskaffas

GeCe
2010-08-20, 04:00
Alltid med: 1:a hjälpen, punkaspray, liten ficklampa, liten minimal extra verktygssats förutom orginalverktyg, Hopfällbar minicampingstol en eller två, kaffetermos och fika, isoleringsband, ett par spännband, mirakeltrasa, skivbromslås som hänger på styret, bygellås under sadeln, extratröja/kläder/handskar/regnskydd efter väntat behov. Kryckkäpp som binds fast vid en sidoväska. Åker aldrig utan mindre sidoväskor och stor toppbox och liten tankväska med plånbok och personliga tillbehör som snus, rökverk, vattenflaska, kamera, kikare och sidostödsplatta.

Vid längre turer tillkommer alltid regnskydd för fötter och händer, kedjespray och vad som därtill anses nödvändigt för just den turen + att de stora packväskorna monteras vid behov. Allt detta kommer till användning förr eller senare.

Det blir summa sumarium en hel del grejor som ska med för att åkturen ska kunna bli trivsam. Men det kanske har med att göra hur man ser på det här med mc-körning och dess syfte. Själv har jag aldrig sen jag tog kortet 1969 varit intresserad av fart, prestanda, häftiga nedlägg m.m. Som gammal maskintekniker är jag mer intresserad av att lyssna så motorerna arbetar vid gynnsamma varvtal. Mitt syfte med mc-körningar ligger bl.a. på de möjligheter hojandet ger att komma ut i naturen och hitta intressanta platser efter småvägar där bilen skulle vara opraktiskt och dyr att köra med de mil-kostnader som den ger.

gunther
2010-08-20, 08:04
Jäklarns anåda vad grejjer ni får mer er! =)
Själv har jag ju inga packväskor så det får bli det som får plats på mig eller det som går att peta in under sadeln.

På mig finns:
* plånbok
* lite olika öronproppar
* mobiltelefoner (med lämplig ICE-information inlagd)
* nycklar (vill eg. inte ha dom på mig p.g.a skadeverkan vid vurpa)
* extra batterier till radion
* en gashjälp från biltema som jag inte lärt mig använda ännu
Vidare så har jag löst förvaringsproblemet av reflexvästen genom att ha den på mig. ;)

Under sadeln finns:
* skivbromslås (första kandidaten till att hängas någonstans på motorcykeln istället)
* orginalverktygskit
* regnhandskar ihoprullade i en plastpåse
* stödplatta från biltema

I framtiden kommer:
* mindre första hjälpen-kit från Louis.de att hängas på mitten av styret

Skulle jag åka på en längre resa så blir det nog till att peta ner resten av grejjerna i en packrulle/tankväska tillsammans med resten av packningen.

Nina
2010-08-20, 11:07
Ååh, jag brukar ha med mig själv. Och hojen förstås. ;)

Mc-Bosse
2010-08-20, 11:18
Ååh, jag brukar ha med mig själv. Och hojen förstås. ;)

Ja det räcker ju!

Motormannen
2010-08-20, 11:32
försäkring/regbevis.

Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?

Mc-Bosse
2010-08-20, 11:45
Varför skaffar ni som har utrymmesproblem inte sidoväskor, tankväska, ryggsäck eller toppbox? Är det en utseendefråga eller? Det praktiska kommer väl ändå först? Knöla ner saker under ett litet utrymme under sadeln och hålla på... bläää!

Eller kör iväg bara som ni är med mckläderna på, hjälmen på huvudet och tandborsten i innerfickan! :D

Motormannen
2010-08-20, 11:50
Har funderat på att skaffa sidoväskor, tankväska eller toppbox men vill gärna ha fasta grejer och till det måste det ju monteras en ''ställning'' att fästa toppbox och sidoväskorna på. Går väl på ett par tusenlappar?

Mc-Bosse
2010-08-20, 11:56
Tankväskor brukar ha magnetfäste tror jag eller ett enkelt band att fästa med. Sidoväskor hängs under sadeln och något som gör att dom inte slår in i hjulet behövs. Eller i hjulet förresten... där är ju annat i vägen men för att dom inte ska fladdra så krävs någon form av ställning , stag eller något. För toppbox behöver du en ställning/pakethållare. Jag tillverkade min ställning av ett gammalt gräsklipparhandtag och det duger för mig.

Men tankväska är det mest enklaste att montera.

gunther
2010-08-20, 12:14
Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?

Har aldrig blivit tillfrågad om att uppvisa del 1 av reg.bevis, men har det ändå med mig när jag kör bil. För MC har jag sett en finurlig lösning där det förvaras i ett extra-fack bakom reg.plåten i ett vattentätt fack. Min sambo har det i en plastficka under sadeln (tror jag =).

Del två ska du inte förvara någonstans i närheten av fordonet då det med detta blir väldigt enkelt att inte bara fysiskt utan även juridiskt ta fordonet ifrån dig.


Varför skaffar ni som har utrymmesproblem inte sidoväskor, tankväska, ryggsäck eller toppbox? Är det en utseendefråga eller? Det praktiska kommer väl ändå först? Knöla ner saker under ett litet utrymme under sadeln och hålla på... bläää!

Eller kör iväg bara som ni är med mckläderna på, hjälmen på huvudet och tandborsten i innerfickan! :D

I ärlighetens namn så är min personliga syn på detta att sidoväskor inte gör sig så särdeles bra på just min typ av motorcykel. Ja, medvetet val. =) En toppbox kanske kan komma på tal någon gång i framtiden när en packrulle inte är tillräcklig. Yamaha har f.ö. till min MC en väska som liknar en plattare tankväska men som fästs över passagerardelen av sadeln. Toppbox, fast ändå inte. =)

Starrider_Johnny
2010-08-20, 12:28
Vi kan också lägga till 2 stolar, bord, tält, Trangiakök, sovsäckar, madrass + elpump till madrassen till alla andra grejor som ni har med er. Och naturligtvis en flaska Jäger i medicinskt syfte :D :cool:

Molgan
2010-08-20, 12:35
Förutom orginalverktygsväskan (har ändrat innehållet lite) är det nog bara skivbromslåset som åker med varje gång. Man ska inte bli en slav under tingen. På längre turer kompletterar jag efter behov i en rygga eller packrulle alternativt mjuka sidoväskor om jag har passagerare.

DearHunter
2010-08-20, 12:59
Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?

Vid vissa utlandsresor krävdes det att man hade med regbevis/ägarbevis.
Är lite osäker på om det gäller inom EU idag.

DearHunter
2010-08-20, 13:02
Jo, Du ska ha med regbevis om Du åker utomlands...:rolleyes:

Mats Liifv
2010-08-20, 14:32
Jo, Du ska ha med regbevis om Du åker utomlands...:rolleyes:

Undrar bara varför, har aldrig frågats efter på något sätt, varken av tull, polis eller andra myndigheter under de trettio år som jag luffat runt med hoj i europa....men med ska det! Har aldrig haft det med mig i något fordon, varken inom eller utom landet....

I vissa länder kanske det gröna kortet fortfarande efterfågas, för att bevisa att man har fordonet försäkrat. Var länge sedan jag hade något sådant med mig. Nå´n som vet om det fortfarande existerar?

Något som däremot kan vara bra att ha med sig är beviset på att man är medborgare i EU. Beställs från försäkringskassan och är i kreditkortsformat. Ger inom EU rätt till samma sjukvård som landets egna medborgare har. Kan underlätta mycket vid behov av sjukvård!

Kret
2010-08-20, 17:34
Är det rekommenderat att man alltid har med sig ovanstående? När kan de komma till användning?

Jag har nog ingen smart plats på hojen att förvara dem på, och tar jag dem i jacken så är jag rädd att de blir allt för tillknycklade. Del 2 av registreringsbeviset ska man inte förvara i fordonet väl?

Är nog inte rekommenderat, mer gammal vana av mig.
Jag har en kopia av försäkringen med utifall det skulle hända något och man behöver anmäla det till försäkringsbolaget. Enklare att anmäla på plats istället för att åka hem och börja rota bland papper. Kör samma sak i bilen och där har jag haft användning av det vid en stöld på semestern för några år sen.
Sen kopierade jag in regbeviset på baksidan av samma papper och laminerade det med mjuk plast. Vet inte varför, men det är som sagt en gammal vana att ha med mig. Det ju ingen plats med ett litet papper i fickan.

RobbeS
2010-08-20, 17:39
Förstår inte varför man tar med regbevis och försäkringspapper om man inte ska utomlands förstås.
Registreringsnumret finns ju alltid med, och tel numret till försäkringsbolaget finns på 118118.
Om man stoppas av polisen har dom alla uppgifter som kan tänkas behövas i datorn. Där står det mer än i regbeviset.
Bättre att ta med körkortet istället.