handdator

Visa fullständig version : Fram 95 120cc återupplivning



Gurgelmajs
2010-08-19, 18:40
Tjenare!
Har en veteranmotorcykel av märket Fram som står och samlar damm i garaget. Den är inte använd på 4-5 år, och jag undrar lite vad som man behöver göra för att få den att starta samt lite hur allt ser ut på dessa gamla motorcyklar, kan meka lite nyare grejer men detta var knepigt :p

//Filip

Guzzi-Leif
2010-08-19, 20:45
Förbluffande ofta räcker det med att tömma/rengöra förgasaren, skvimpa i lite bensin (om det inte finns gammal kvar), "rycka loss" kopplingen (som ofta klibbar ihop) och sedan springstarta.
Var lite generös med tvåtaktsoljan - den är ju pensionär...
På sikt behöver du förstås kolla igenom/rengöra/smörja/eventuellt byta hjul- och styrlager, bromsar, tändstift, kablar och vajrar samt justera brytaravstånd och tändtidpunkt.
Har du HVA- eller JB-motor?

Rapportera efter hand och Lycka till!

veteranmc
2010-08-19, 23:15
Tjenare!
Har en veteranmotorcykel av närket Fram som står och samlar dam i garaget. Den är inte använd på 4-5 år, och jag undrar lite vad som man behöver göra för att få den att starta samt lite hur allt ser ut på dessa gamla motorcyklar, kan meka lite nyare grejer men detta var knepigt :p

//Filip

vad är det för årsmodell på den? i motorcykelboken av lars golbe nämner dom bara mod 80 å 100 med jb motorn. en kompis har i sitt garage en fram med husqvarna 120cc motor
är det möjligen en sån du har å dom heter mod 95? har inte hört talas om att fram motorcyklarna hade hva motor,trodde det var nått ihop plock han hade. själv har jag en fram 80 med jb 150cc motor från 1952, så lite information om fram med husqvarna motorn vore intressant

Gurgelmajs
2010-08-22, 20:49
Det är fram 95 årsmodell -51 med 120cc motor HVA 229 mod, vad jag kunde se från reg. beviset och instruktionspapprena.

Tror den är köpt ny av min farfars far, som sedan har gått i arv till min pappa som hade den tills han dog för snart 4 år sedan. Sen den har den bara stått i garaget och samlat damm och inte gjort mycket nytta då jag inte riktigt har åldern inne än (fyller 18 i januari :p ) men fick nu lust att starta den och leka lite med hemma tills jag har mc-kort :)

Men tack så mycket för tipsen, ska kolla lite på den imorgon, har seglat hela helgen så har inte riktigt haft tid...

Sen kanske ni skulle kunna förklara hur växeln funkar på denna, fattar inte riktigt hur man får in alla och så, har fattat att det e 3 växlar + friläge, men det kanske ger sig när man får igång den :rolleyes:

Guzzi-Leif
2010-08-22, 20:57
Den har ingen så kallad "rick-rack" utan mer som spaken på en bil. Varje växel har alltså sitt eget läge. Friläge mellan ettan och tvåan.

Gurgelmajs
2010-08-22, 21:35
Den har ingen så kallad "rick-rack" utan mer som spaken på en bil. Varje växel har alltså sitt eget läge. Friläge mellan ettan och tvåan.

Okej, det var det jag gissade på men eftersom den gick så galet trög var det svårt att avgöra, för smörja upp den med...

veteranmc
2010-08-22, 22:12
ettan är uppåt på husqvarnamotorerna. dom brukar det inte vara nått större problem att få igång en rödqvarna jag köpte hade stått i ett källarföråd i tio år när jag köpte den vi hällde i bensin å kicka några gånger så starta den

Gurgelmajs
2010-08-23, 17:51
Kollade bensin-tillförseln och rensade förgasaren och märkte att tanken var proppfull med något som jag tror är rost, vet inte riktigt vad det annars skulle vara... Man skulle kunna tro att nån använt motorcykeln som kaffebryggare för bensinen som låg i såg ut som kaffe och den misstänkta rosten som ser ut som kaffesump har helt täppt igen filter och slang...

Köpte nytt filter och ny slang, men tanken är lite värre... nån som har en tanke på hur man kan rensa den från den eventuella rosten eller har förslag på vad den kaffesumpsliknande "gruset" skulle kunna vara?

Ove
2010-08-23, 18:08
Köpte nytt filter och ny slang, men tanken är lite värre... nån som har en tanke på hur man kan rensa den från den eventuella rosten eller har förslag på vad den kaffesumpsliknande "gruset" skulle kunna vara?

;D Enkel huskur mot rost i tank. Lossa tanken och plocka i en handfull småsten. Se till att dom är så stora att dom inte kilar fast i röret till kranen och inte så stora att dom slår bucklor. Skaka sen tanken i alla tänkbara (och några otänkbara) lägen en bra stund. Skölj ur med ett par skvättar bensin. Klart så långt. :D

:confused: Ytbehandling invändigt i tanken skulle behövas men det vet jag inget om. :o

Gurgelmajs
2010-08-23, 21:28
;D Enkel huskur mot rost i tank. Lossa tanken och plocka i en handfull småsten. Se till att dom är så stora att dom inte kilar fast i röret till kranen och inte så stora att dom slår bucklor. Skaka sen tanken i alla tänkbara (och några otänkbara) lägen en bra stund. Skölj ur med ett par skvättar bensin. Klart så långt. :D

:confused: Ytbehandling invändigt i tanken skulle behövas men det vet jag inget om. :o

Bra idé! ska testa det imorgon :)

Sen ska jag säga att jag gjorde en temporär tank utav en plastflaska som jag borrade hål i korken, stoppade in slangen och tätade med latexfog. Funkade superbra och jag kunde faktiskt få igång skrället! :D Men det som var lite illa var att gasvajern hade hakat upp sig på full gas så den övervarvade, inne i mitt lilla garage, så det blev helt rökfyllt på bara nån sekund :rolleyes: rättade till vajern och startade igen, utan tanken så den dog rätt snabbt, och kände att den gick lite ojämnt... Men det kan ju förstås bero på att den inte fick ordentligt med soppa...

veteranmc
2010-08-23, 22:39
man plastar tanken invändigt fungerar bra, finns nått medel att köpa kommer inte ihåg var brorsan köpte det. men funkar mycket bra jag kunde plocka bort bränslefiltret å sätta tillbaka orginal bensinrören på min husqvarna från 1950 utan att det kommer skit i förgasaren

Gurgelmajs
2010-08-25, 20:31
Du kan ju fråga brorsan? :)

Testade grus-grejen och det funkade ju asbra med de stora kornen, bara att nu e det fina tunna lagret kvar som e typ fett och oljigt och vet inte hur det ska kunna gå bort... ???

Ove
2010-08-25, 20:48
Du kan ju fråga brorsan? :)

Testade grus-grejen och det funkade ju asbra med de stora kornen, bara att nu e det fina tunna lagret kvar som e typ fett och oljigt och vet inte hur det ska kunna gå bort... ???

:) Grus igen med en slurk ren bensin. Bensinen löser fett som du vet. KEEP ON SHAKEING! :p :cool:

Gurgelmajs
2010-08-29, 20:56
Om jag har skakat, med bensin nu också så den är helt ren inuti :D Framåt går den också, skitkul att köra och skönaste ljudet :p Angående växlarna så ligger ettan under friläget, alltså hälen så långt nere som möjligt ;)

Tack så mycket för hjälpen! :)

Nu när den går framåt är det lite annat som måste fixas. Nummer ett är att frambromsen är helt värdelös, den tar nästan inte ett dugg, måste använda bakbromsen (som rasslar lite konstigt...) Sen är det t.ex gummit från gashandtaget och fotpinnarna som sitter väldigt löst...

Guzzi-Leif
2010-08-29, 23:54
Bromsarna på dessa "lättviktare" är fullkomligt värdelösa (så blev det när kravet var tjänstevikt under 75 kg) så det gäller verkligen att optimera verkan!
Rugga beläggen, tvätta belägg och trumma med sprit, dra åt handbromsen hårt under tiden du skruvar fast hjulaxeln (så blir bromsskölden centrerad i navet).

Dan L
2013-12-31, 02:46
Jag har 2 st Fram 95 , så här ser dom ut.

Pappas . kort från 1968 http://cylinderloppet.zoomin.se/Z2466515 1952 årsmod som köptes ny 1963

extra mc köptes för ca 10 år sen http://cylinderloppet.zoomin.se/P2484056

Pappas av mig modifierad 1973 http://cylinderloppet.zoomin.se/P3282001
ser fortf ut så idag

.