handdator

Visa fullständig version : hastighetsproblem



John D
2010-08-19, 17:26
Kommer just från besiktningen,hojen har vart avst.i fem år.
Klarade bes.utom att hast.mätarn visar fel-verkar lite trög.
Det gäller en suz.850 - 79 så troligen kärvar den,men det kanske finns nån som har flera förslag på åtgärder.John.

Ove
2010-08-19, 18:05
Kommer just från besiktningen,hojen har vart avst.i fem år.
Klarade bes.utom att hast.mätarn visar fel-verkar lite trög.
Det gäller en suz.850 - 79 så troligen kärvar den,men det kanske finns nån som har flera förslag på åtgärder.John.

:confused: Har sett samma problem på en bil som använts väldigt lite under en lång rad år. Den hittade på att visa vilken hastighet som helst. Problemet försvann av sig självt när bilen användes regelbundet och ofta. Prova att använda hojen och se om det ändrar sig men prova inte att smörja i mätaren för då kan det hända en massa andra fenomen.

Mc-Bosse
2010-08-19, 19:37
Kommer just från besiktningen,hojen har vart avst.i fem år.
Klarade bes.utom att hast.mätarn visar fel-verkar lite trög.
Det gäller en suz.850 - 79 så troligen kärvar den,men det kanske finns nån som har flera förslag på åtgärder.John.

Smörja vajern är ju lämpligt tycker jag. Lossa den från hastighetsmätaren och från navet. Tryck en plastpåse ner en bit från övre delen av vajerhöljet och sett en gummisnodd eller tejp där så det håller tätt. Nu ska du har typ som en tratt av påsen. Fyll påsen med t ex. 5-56 så det kommer över vajerhöljet så det kan rinna ner på insidan av höljet och fäst upp påsen så den håller sig upprätt. Sen kan du göra något annat ett tag och bara gå ut och kolla om det rinner ut från nedre delen av vajern. Då ska vajern vara välsmord igen! :D

1, bild på vajer med påse från originalhandboken för min mc.

GeCe
2010-08-20, 02:52
Det enklaste är att du lossar kabeln i bägge ändarna och drar ut vajern och gör rent den för inspektion så slipper du kladda med någon "plastpåse". Är vajern skadad, byt alltihop. Annars löser 5.56 upp det mesta av torkat smörjmedel inkl. fett då det innehåller mycket lösningsmedel som du sprayar i kabelhöljet. Smörj sedan med en motorolja t.ex. så funkar det längre än att enbart smörja med 5.56.

Mc-Bosse
2010-08-20, 11:36
Jag skriver t ex. 5-56. Tunnflytande olja är bättre men om man inte har det och vill få hojen igenom besiktningen fort så. Om det nu är smörjning som behövs vill säga.

Och att dra ur vajern ur höljet går oftast inte då där sitter fastsvetsade nipplar i båda ändar. Plastpåsetipset är inte alls dumt. Annars hade inte japanerna skrivit om förfarandet med både text och bild i handboken till en sprillans ny mc 1981.

DearHunter
2010-08-20, 12:30
Vad gäller svåråtkomliga ställen som måste smörjas upp lite då och då (vissa glidytor): Teflonspray från tex Biltema funkar till mycket. Fördelen med den är att den har en fantastisk penetrationsförmåga och kryper in i princip överallt. Bättre än 5-56 på smörjning.

John D
2010-08-23, 17:41
Tackar för alla försök att hjälpa mej.
Tyvärr så hjälpte inte uppsmörjningen,så jag får söka vidare efter felet./John

GeCe
2010-08-24, 11:22
Jag skriver t ex. 5-56. Tunnflytande olja är bättre men om man inte har det och vill få hojen igenom besiktningen fort så. Om det nu är smörjning som behövs vill säga.

Och att dra ur vajern ur höljet går oftast inte då där sitter fastsvetsade nipplar i båda ändar. Plastpåse tipset är inte alls dumt. Annars hade inte japanerna skrivit om förfarandet med både text och bild i handboken till en sprillans ny mc 1981.

På alla hojar jag haft har det gått enkelt att dra ut hastighetsmätarvajern då det inte finns någon störande nippel i nedre delen. Inte i den övre heller. Undantag kan ju finnas men det har jag inte stött på hittills.
5.56 är för övrigt en utmärkt lösare av rostangripna saker och kryper tack vare mycket lösningsmedel ( tror upp till 70% ) löser den upp fett också som torkat. Men vill man ha en smörjning som håller längre ska man komplettera med något annat efteråt.

GeCe
2010-08-24, 11:30
Vad gäller svåråtkomliga ställen som måste smörjas upp lite då och då (vissa glidytor): Teflonspray från tex Biltema funkar till mycket. Fördelen med den är att den har en fantastisk penetrationsförmåga och kryper in i princip överallt. Bättre än 5-56 på smörjning.

Teflon är bra till mycket och jag använder den ofta till smörning där det kan vara olämpligt med kladdig olja, som teflonbussningar t.ex. Är bra på gummi också där det skyddar mot uttorkning. Rekommenderas i min Suzuki instruktionsbok också just för att skydda gummibussningar.

Mc-Bosse
2010-08-24, 13:17
På alla hojar jag haft har det gått enkelt att dra ut hastighetsmätarvajern då det inte finns någon störande nippel i nedre delen. Inte i den övre heller. Undantag kan ju finnas men det har jag inte stött på hittills.
5.56 är för övrigt en utmärkt lösare av rostangripna saker och kryper tack vare mycket lösningsmedel ( tror upp till 70% ) löser den upp fett också som torkat. Men vill man ha en smörjning som håller längre ska man komplettera med något annat efteråt.

Bra att du kan dra ut vajrarna för då är det ju lättare att smörja dom.

Guzzi-Leif
2010-08-24, 23:20
Då vajern sitter "stelt" i sin drivning, påverkas inte rotationshastigheten av hur välsmord den är (hållbarheten däremot...).
Det är alltså i själva mätarhuset segheten sitter. Har du riktig tur kan det hjälpa att köra så den "mjukar upp sig", annars får du endera söka ny mätare på mc-skrotarna alternativt lämna in den befintliga till en instrumentmekaniker.

Ove
2010-08-25, 08:28
Då vajern sitter "stelt" i sin drivning, påverkas inte rotationshastigheten av hur välsmord den är (hållbarheten däremot...).
Det är alltså i själva mätarhuset segheten sitter. Har du riktig tur kan det hjälpa att köra så den "mjukar upp sig", annars får du endera söka ny mätare på mc-skrotarna alternativt lämna in den befintliga till en instrumentmekaniker.

:) Helt rätt. Använd hojen för att gymnastisera mätaren. Kan funka bra. Öppna den inte själv om du inte är säker på vad du gör och ffa smörj inte inuti mätaren! :)

Kan du inte få hjälp med reparation är det lika bra att byta hela biten.

GeCe
2010-08-25, 12:45
:) Helt rätt. Använd hojen för att gymnastisera mätaren. Kan funka bra. Öppna den inte själv om du inte är säker på vad du gör och ffa smörj inte inuti mätaren! :)

Kan du inte få hjälp med reparation är det lika bra att byta hela biten.

Undrar hur vanligt det är att problemet sitter i själva mätarhuset?

Haft några old-timer hojar där det är vajern som har varit halvt genomrostad eller trasig och smörjmedel som torkat ihop och orsakat problemen och inte mätarhuset. Men allt är ju naturligtvis möjligt!
Det brukar ju vara mycket plast i mätarhuset mekanism och det kanske skulle funka att smörja med lite teflon.

Ove
2010-08-25, 13:07
Undrar hur vanligt det är att problemet sitter i själva mätarhuset?
.

Inte särskilt ovanligt vad jag förstår. Snurrar vajern som den ska bör problemet sitta i själva mätaren. Om smörja kommer in i mätarhuset kan man tydligen råka ut för att nålen visar en väldans massa hastigheter samtidigt = svajar.

GeCe
2010-08-25, 13:10
Inte särskilt ovanligt vad jag förstår. Snurrar vajern som den ska bör problemet sitta i själva mätaren. Om smörja kommer in i mätarhuset kan man tydligen råka ut för att nålen visar en väldans massa hastigheter samtidigt = svajar.


Vi har alla våra olika erfarenheter! ;)

Mc-Bosse
2010-08-25, 13:22
Nu får jag säkert mothugg för min brutala stil.

Slå lite lätt på mätaren med en hammare på några väl valda ställen hade jag provat med. Något som bara kärvar lite och behöver lossas kanske? Eftersom nu att bara spruta in smörjmedel in i huset inte är lämpligt så öppna mätaren är ju en god idé och kolla hur det ser ut. Någon droppe med 5-56 eller liknande på ett specifikt ställe i mekanismen kanske gör biffen.

GeCe
2010-08-25, 13:36
Nu får jag säkert mothugg för min brutala stil.

Slå lite lätt på mätaren med en hammare på några väl valda ställen hade jag provat med. Något som bara kärvar lite och behöver lossas kanske? Eftersom nu att bara spruta in smörjmedel in i huset inte är lämpligt så öppna mätaren är ju en god idé och kolla hur det ser ut. Någon droppe med 5-56 eller liknande på ett specifikt ställe i mekanismen kanske gör biffen.


Naturligtvis ska man öppna mätaren om man ev. vill prova smörja med något och inte smörja hej vilt genom något hål. Någon droppe bara på väl valt ställe. Men jag vill inte rekommendera 5.56 som innehåller starka lösningsmedel som kan vara skadligt för gummi och plast. Kan man hitta ett teflonmedel utan en massa lösningsmedel är det nog mycket bättre.