handdator

Visa fullständig version : Uppkörning!!!



hannah
2010-08-19, 02:10
Min uppkörning närmar sig och jag fasar, är livrädd och har redan vrål-ångest!! Tips behövs!!!

Jag undrar lite hur pass hårda de är. Om man sätter ner foten på lågfartsdelen, blir man kuggad då?
Eller om man är lite utanför de där begränsnings-linjerna, ryker man då oxå?

Om man river ner en kon på högfartsdelen blir man underkänd va?

Det som jag har mest problem är lågfarts-proven. Jag har problem att hålla balansen när jag ska svänga i kryp-fart ("tippar" liksom inåt åt det håll jag svänger). Nån som har några tips?

Och vad jag har hört så gör man först säkerhetskontroll, och sen en av lågfartsproven, blir man underkänd då så blir det inga bromsningar, eller trafik-körning.

Sen är jag så himla rädd att om jag skulle kugga så är väntetiden väldigt lång för att få en ny uppkörningstid, stämmer det?

Vore hygglo om nån ville dela med sig lite upplevelser och erfarenhet.

Gawriel
2010-08-19, 05:37
var lika rädd o orolig dagarna innan, men när provet kom så gjorde jag det bara o klarade det, gick först av 4 personer ut på banan så jag hade deras blickar på mig med. tror att jag råkade sätta ner foten nånstans o fick göra om 70 bromsen men fixade biffen ändå.
du kommer klara det!

erkagn
2010-08-19, 06:03
Det var länge sedan jag körde upp. Men har läst här att de flesta provförättare är snälla och ser till helheten. Så om man råkar sätta ner foten nå gång kan de se mellan fingrarna med.

Nina
2010-08-19, 06:36
De brukar ge en fet smäll om man råkar sätta ner en fot, och ibland får man rejäla utskällningar för att man vinglat runt. ;)
Nej skämt åsido, alla är nervösa och de vet mycket väl om det. De är inte mer än människor de också och de ser förbi nervositeten och mer på hur man hanterar hojen i övrigt.


Jag har problem att hålla balansen när jag ska svänga i kryp-fart ("tippar" liksom inåt åt det håll jag svänger). Nån som har några tips?

Ja, du lutar hojen inåt i svängen, luta dig själv inåt istället och håll hojen mera upprätt. Det är bara vid högre fart som vid vändning på 2:ans växel du behöver luta den inåt, inte vid krypkörning.

gunther
2010-08-19, 08:14
I denna ordning görs uppkörningen:
1) Säkerhetskontroll på någon del av motorcykeln (el, lager, dämpare t.ex.)
2) Någon av dom två krypkörningsbanorna (oftast den utan stoppen i)
3) Högfartsbanan
4) Inbromsningar från 70 och 90
5) Trafik

Inom ramen för vad inspektören får och inte får göra så finns det inskrivet att han/hon får ge den som kör upp en andra chans på något moment - men det är inget krav! Alltså, ser inspektören att man har råkat ut för ett ärligt oflyt så får man en chans till. Jag själv fick göra om 70-bromsningen p.g.a. för låg fart vid starten på inbromsningen. En annan elev som var med i den grupp jag körde i fick också tillfälle att köra om krypkörningsbanan.

Som någon redan sagt här så handlar din uppkörning om att visa en helhet där helheten ska vara på en sådan nivå att du blir godkänd. Man kan se det som två vågskålar, en negativ skål och en positiv skål. Under din uppkörning så kommer du att få saker nerpetade i den negativa skålen, men förhoppningsvis så är innehållet i den positiva skålen större och då väger det således över. Jag själv lyckades missa en 30-skylt i Kungsängen centrum men fick ändå ett körkort - helheten. Så petar du omkull en kon på högfartsbanan så är det nog inget större problem om resten sitter som en smäck.

För att få körkortet krävs inte att man ska vara perfekt och klar, för körkortet betyder bara att man får övningsköra på egen hand. ;)

Linnex
2010-08-19, 09:24
Som det är sagt innan så ser de till helheten.

Jag körde upp förra året och i lågfarten så fick jag en andra chans. Hade första gången för hög fart.

Jag hade tränat ordentligt på högfarten och utan att vilja skryta så var jag en riktigt fena på undanmanövern vilket även satt som smäck vid uppkörningen. Dock så slappnade jag väl av lite för mycket vid vändningen och lyckades välta sista eller om det var näst sista konan på vägen till baka i slalomdelen. Har aldrig varit på de konorna innan. F_n tänkte jag... men inspektören kommenterade inte ens konan utan sa bara "Bra. Då tar vi bromsproven".

Vid trafikdelen så vet jag att jag gjorde flera missar. T o m någon lite större där jag var tvungen att backa bak i en korsning...
Dock hade vi ett tillbud som kanske räddade upp situationen. Det var en vänstersväng på 70 väg med egen vänsterfil. När jag påbörjade svängen så går bakomvarande bil ut för att köra om. Ser detta i spegeln och får avbryta svängen och tvingas väja tillbaka över heldragna linjer.

När vi kört färdigt så kommenterar inspektören inget av de missar jag gjorde utan sa bara. "Så du ville inte svänga vänster. Helt rätt beslut. Jag får gratulera till kortet."

Som sagt. De ser till helheten om man är redo att övningsköra själv. :)

gunther
2010-08-19, 10:02
...

Jag har problem att hålla balansen när jag ska svänga i kryp-fart ("tippar" liksom inåt åt det håll jag svänger). Nån som har några tips?

...

Sen bad du ju om ett tips också som jag först inte riktigt visste hur jag skulle svara på. Jag själv hade det här problemet i början och min lärare bad mig då att köra i en cirkel och med jämna mellanrum stanna. Tricket här är att när du stannar så ska du tvinga dig själv att sätta ner den yttre foten. Dock - det finns en riktig risk att du blir tvungen att lägga ner bågen på dom första försöken i den här övningen.

Linnex
2010-08-19, 10:38
Det som jag har mest problem är lågfarts-proven. Jag har problem att hålla balansen när jag ska svänga i kryp-fart ("tippar" liksom inåt åt det håll jag svänger). Nån som har några tips?

Tränar du med egen cykel?
Jag körde helt privat och var självlärd i lågfarten. Här är två övningar som hjälpte mig att hitta rätt i balansen och svängarna i lågfarten samt lära mig rätt koppling/gas.

Balans och svängar.
1. Upp med två koner och kör en åtta. Lämplig både som lågfart och högfartsövning.

Problemet med att du faller inåt. (Gasar du så kommer cykeln att räta upp sig).
2. lås styret i max höger eller vänstersväng. Du skall inte balansera med styret utan när du börjar falla inåt så ger du lite gas och dra med kopplingen. Cykeln rätar då upp sig. OBS måste göras i ett tidigt skede för att bibehålla balansen.
Varva vänster högervarv.

Mc-Bosse
2010-08-19, 11:42
Jag förstår så väl din nervositet!

Jag fick en andra chans i både lågfarten (den med stopp) och i högfartsdelen för där fick jag totalt hjärmsläpp första gången. I lågfarten satte jag ner foten en gång vid andra försöket men i övrigt såg det bra ut så jag blev godkänd där.

Ett tips är att vara trevlig när du träffar inspektören första gången. Ta i hand, titta honom i ögonen och presentera dig även om dom andra aspiranterna inte gör det. Inspektörerna är inte mer än människor och de är bara på jobbet. Ett handslag i början och personlig kontakt kan vara guld värt om han i ett moment tvekar om han ska godkänna. Den trevliga människan godkänner jag tänker han då för hon gjode min arbetsdag trevligare!

När jag tänker efter så kan det vara den personliga kontakten och lite allmänt skitsnack som gjorde att jag fick en andra chans i högfarten för jag var verkligen helt ute och cyklade. Glömde undanmanövern och hamnade på utsidan hela vägen ner till vändningen.

Lycka till!

akems
2010-08-19, 14:02
Hej
Förstår din nervositet,men tänk på att detta har du gjort massor av gånger och att det behöver inte va perfekt.På högfarten skickade jag iväg en kona,och 90 bromsningen fick jag göra 2 ggr så det finns marginaler i det.Under körningen sedan så var där en bil som stannade framför mej precis i ett kors så om jag stannat så hade jag blockerat om jag också stannat,så jag körde förbi.Tänkte det var inte lagligt att köra förbi där men hon sa inget när vi stannade mer än att det gick ju bra och grattis till kortet.Tyckte inte det var lämpligt att fråga om det var lagligt att göra så,hon kanske hade ändrat sej då.
Lycka till
Åke

Motormannen
2010-08-19, 14:04
Lycka till med uppkörningen! Det fixar du! :)

moses
2010-08-19, 16:29
Ja upptäckte en sak när ja körde upp, att manöverbanorna var mycket lättare.
Högfarten hade större mellanrum mellan konerna, likadant me lågfart.

Nån annan som lagt märke till detta eller va de endast min körskola som hade konerna mindre för att de skulle bli lättare på uppkörning?

Gurrag
2010-08-19, 18:48
Hehe. Tror det är något som är vanligt av körskolor bara för att man ska få öva upp skickligheten mer än tillräckligt.

Stensture
2010-08-20, 17:54
Lånar tråden lite.

Om man kör upp i en stad, som ligger intill en motorväg och blir anvisad att köra upp på
den, måste man då upp i den hastighet som som skyltarna visar. I detta fall 120 km/h.

Någon som vet?

Gurrag
2010-08-20, 21:59
Motorväg har höga tillåtna hastigheter pga att det är relativt fritt från hinder etc etc. Jag skulle kunna tänka mig att om de dirigerar upp dig på motorvägen och alla förutsättningar så som torrt väglag, sol som inte bländar m.m. förväntas det nog att du kommer upp i åtminstone 110.

Bestämelsarna ang körkort säger att man måste ha en motorcyckel som kommer upp i minst 90 km/h. vill du inte köra snabbare kanse du ska satsa på att få tag i en sådan även om jag tror att men modern mc är stabilare i 120 än ett gammalt skrälle i 90.

Linnex
2010-08-21, 00:13
Lånar tråden lite.

Om man kör upp i en stad, som ligger intill en motorväg och blir anvisad att köra upp på
den, måste man då upp i den hastighet som som skyltarna visar. I detta fall 120 km/h.

Någon som vet?

När jag körde upp så var jag ute på motorled.

Jag skulle vilja säga att inspektören vill se att du vågar gasa på. Dvs inget mesande ut på motorväg utan dra på rimligt för att snabbt komma upp i hastighet. Är det bra väglag och MC'n gör 120 så ja, du skall upp i hastigheten. Det är det de vill se.

Om du inte gör det så visar du en osäkerhet som tyder på att du kanske inte är lämplig att släppa ut i trafiken på egen hand.

Mc-Bosse
2010-08-21, 00:43
Jag skulle vilja säga att inspektören vill se att du vågar gasa på. Dvs inget mesande ut på motorväg utan dra på rimligt för att snabbt komma upp i hastighet. Är det bra väglag och MC'n gör 120 så ja, du skall upp i hastigheten. Det är det de vill se.

Om du inte gör det så visar du en osäkerhet som tyder på att du kanske inte är lämplig att släppa ut i trafiken på egen hand.

Håller med till fullo!

Inspektörerna vill se dig köra mc sa min körskolelärare. Ska du in i en rondell så kör om där är en liten lucka, en lucka som du med bil hade struntat i och väntat istället. Och dra på lite när du accelererar men inga tokaccelerationer.

En av oss tre som körde upp kuggades för passivitet och slökörning för andra gången. Jo han sa att förra gången åkte han dit för inspektören tyckte han skulle hålla 70 där där var 70 och inte 55-60 och denna gången var det något liknande att han kört lite för sakta för att där låg något hus vid vägen. Det måste vara surt att bli kuggad för att man är för försiktig! Kör med lite driv och inte som om du satt i en bil för det tycker inspektörerna om! :D

Inspektören sa till mig efteråt att du drog på bra, vid något tillfälle dock lite väl mycket, men det gick bra. Jag själv tyckte att jag drog på alldeles för mycket egentligen men han diggade väl att hänga på med sin mc av märket BMW? :)

Lycka till! Känslan är obeskrivlig när allt är fixat och klart!!! :D:D:D

Stensture
2010-08-21, 17:50
Tack alla för de svaren.

Motormannen
2010-08-21, 18:03
Håller med till fullo!

Inspektörerna vill se dig köra mc sa min körskolelärare. Ska du in i en rondell så kör om där är en liten lucka, en lucka som du med bil hade struntat i och väntat istället. Och dra på lite när du accelererar men inga tokaccelerationer.

En av oss tre som körde upp kuggades för passivitet och slökörning för andra gången. Jo han sa att förra gången åkte han dit för inspektören tyckte han skulle hålla 70 där där var 70 och inte 55-60 och denna gången var det något liknande att han kört lite för sakta för att där låg något hus vid vägen. Det måste vara surt att bli kuggad för att man är för försiktig! Kör med lite driv och inte som om du satt i en bil för det tycker inspektörerna om! :D

Inspektören sa till mig efteråt att du drog på bra, vid något tillfälle dock lite väl mycket, men det gick bra. Jag själv tyckte att jag drog på alldeles för mycket egentligen men han diggade väl att hänga på med sin mc av märket BMW? :)

Lycka till! Känslan är obeskrivlig när allt är fixat och klart!!! :D:D:D

Utan att ta onödiga risker, dock.

Han måste ha kört extremt passivt för att bli kuggad, för är inte ledordet vid framförande av alla motorfordon att tillämpa defensiv körning och inte överskatta sin egen förmåga?

hannah
2010-08-21, 19:54
Tackar för alla hyggliga svar.

Ska träna som bara den inför uppkörningen!

Motormannen
2010-08-21, 20:06
Lånar tråden för en fråga om det är okej.

Det måste väl vara tillåtet att göra förarprovet på annan ort än den man är folkbokförd och där ens körskola finns? Tänkte om man kuggar sig på första försöket och det inte finns någon mer tid i Stockholm så måste man väl kunna söka på angränsande län eller på hemorten i norrland?

Kan man boka ett nytt förarprov samma dag om man blir kuggad?

Kimmo
2010-08-21, 20:51
Du får köra upp var du vill i Sverige. Där
jag bor finns ingen uppkörning för mc så hade
inte så mycket att välja på. Du kan boka så
snart uppkörningsman har
registrerat in kuggningen. Vet detta av egen
erfarenhet. De registrerar in det när dagens
körningar är klara.

Mc-Bosse
2010-08-21, 20:56
Utan att ta onödiga risker, dock.

Han måste ha kört extremt passivt för att bli kuggad, för är inte ledordet vid framförande av alla motorfordon att tillämpa defensiv körning och inte överskatta sin egen förmåga?

Mina erfarenheter är från Malmö och just den inspektören jag hade men dessa visdomsord om att köra aktivt, vara kvick i tanken och att verkligen köra mc och inte vela sa min körskolelärare till mig långt innan uppkörningen och han borde ju veta.

Linnex
2010-08-22, 09:35
Mina erfarenheter är från Malmö och just den inspektören jag hade men dessa visdomsord om att köra aktivt, vara kvick i tanken och att verkligen köra mc och inte vela sa min körskolelärare till mig långt innan uppkörningen och han borde ju veta.

Samma i småland
Vid min uppkörning sa inspektörn vid trafikdelen. Jag vill se er köra motorcykel och ni skall köra som om ni kör ensam.
Dvs han var ute efter det som Bosse skrev.

Motormannen
2010-08-22, 19:04
Där ser man! :)

Försökte hitta någon statistik över hur långa väntetiderna är men utan resultat. Får väl fråga efter första bästa tid mellan Härnösand och Norrköping när det är dags, för det är där emellan jag kan tänka mig att åka. Vem vet, kanske man har tur för en gångs skull! :P

Mc-Bosse
2010-08-22, 19:26
Bara för att klargöra, kör nu inte som om ni stulit mc:n! Va aktiva, alerta och vänta inte vid stopp, väjningsplikter eller innan infart in i rondeller i onödan. Kör om det går och accelerera så att ni inte är i vägen. Ekonomikörning finns inte på kartan när det gäller mc och uppkörning vad jag vet... ;)

nippe
2010-08-22, 19:27
min erfaqrnehet är att det gäller att vara aktiv om man inte vill vänta... flyttade mitt teoriprov flera gånger när andra bokade av och flyttade även uppkörningen härom dagen från den 1a sept till 24 aug...

Motormannen
2010-08-22, 19:48
Bara för att klargöra, kör nu inte som om ni stulit mc:n! Va aktiva, alerta och vänta inte vid stopp, väjningsplikter eller innan infart in i rondeller i onödan. Kör om det går och accelerera så att ni inte är i vägen. Ekonomikörning finns inte på kartan när det gäller mc och uppkörning vad jag vet... ;)

Hmm, såhär står det på Körkortsportalen i alla fall, som är en hemsida i sammarbete mellan Transportstyrelsen och Trafikverket.

''Miljö och sparsam körning:

Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

- tomgångskörning
- start och acceleration
- val av växel
- motorbromsning
- framförhållning.''

Jag ska definitivt vara aktiv och ringa då och då för att höra om någon plats blivit vakant!

gunther
2010-08-22, 22:41
Hmm, såhär står det på Körkortsportalen i alla fall, som är en hemsida i sammarbete mellan Transportstyrelsen och Trafikverket.

''Miljö och sparsam körning:

Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

- tomgångskörning
- start och acceleration
- val av växel
- motorbromsning
- framförhållning.''

Jag ska definitivt vara aktiv och ringa då och då för att höra om någon plats blivit vakant!

Min inspektör nämnde explicit att han skulle titta på miljöaspekten i min körning (vilket kom lite som en chock för mig där och då) och nämnde som exempel "planering i körning". Så det behöver nog inte vara så fasansfullt komplicerat egentligen, stäng av motorn vid broöppningar/järnvägsövergångar o.s.v. Tror knappast att dom tittar på hur många växlar man hoppar över vid uppväxling t.ex.

Guzzi-Leif
2010-08-22, 23:44
Se uppkörningen som en idrottsprestation; bäst när det gäller!

-Öva så du är en bit bortom Godkänt, så har du en marginal att känna trygghet i (lite förmåga försvinner av nervositeten)!
-Se till att ha sovit samt ätit klokt innan!
-Ordna allt praktiskt med papper, utrustning, bågen i god tid innan så det inte blir stressande moment strax innan uppkörningen!
-Kör lite mental träning innan; frammana positiva bilder av dig själv och din prestation!
-Var förlåtande mot dig själv - det enda som kan hända är att du får pröva en gång till och det är i så fall för din egen säkerhets skull!

Och: Det syns efter några sekunder om en person ska ha körkort eller ej - enstaka misstag kommer absolut att förlåtas om helheten utstrålar trygghet och kompetens!

Att tänka på: Om Guzzi-Leif kunnat ta sina olika körkort, då kan du! ;-)

Linnex
2010-08-23, 08:09
Hmm, såhär står det på Körkortsportalen i alla fall, som är en hemsida i sammarbete mellan Transportstyrelsen och Trafikverket.

''Miljö och sparsam körning:

Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

- tomgångskörning
- start och acceleration
- val av växel
- motorbromsning
- framförhållning.''

Jag ska definitivt vara aktiv och ringa då och då för att höra om någon plats blivit vakant!

Alltså... det är inte svårare än att man kör med huvudet. Kör mjukt och ekonomiskt inne i stan. Dock inget tvekande utan finns det en klar lucka vid tex korsning så ut och snabbt upp i hastighet.
Vid tex motorväg eller omkörning så glöm miljöaspekten utan då gäller säkerhet och att snabbt komma upp i rätt hastighet. Då skall man gasa på... rimligt. Inte tok gasa om man skulle ha en värsting maskin. Dock gav jag full gas på min 750 när jag körde ut på motorleden.
Tar inspektören ut dig på grus så gäller samma här. Där vill de inte heller se tveksamhet utan att man känner sig säker även på det underlaget och vågar köra i den hastigheten som där är lämplig.

Men som sagt. Inspektörn kommer se till helhetsbilden. Det gäller att visa att man är en säker förare och hur man kör.
Läste på sporthoj någon som skrev att han hade kört upp så försiktigt och lugnt att inspektören hade sagt till honom att han skulle komma tillbaka och visa "hur han egentligen kör hoj" Nästa gång så hade samma inspektör sagt "så skall det se ut".

Mc-Bosse
2010-08-23, 10:52
Läste på sporthoj någon som skrev att han hade kört upp så försiktigt och lugnt att inspektören hade sagt till honom att han skulle komma tillbaka och visa "hur han egentligen kör hoj" Nästa gång så hade samma inspektör sagt "så skall det se ut".

"Så ska det se ut" hörde jag under uppkörningen. Både sagt till mig och mina medaspiranter. Och de var de gångerna när vi aktivt verkligen körde i olika moment och vågade och inte velade eller var extra försiktiga. Vid bromsprovet från 90 som jag tyckte var lite otäckt fick jag höra detta "Så ska det se ut" trots att jag egentligen kunde nypt till än mer med frambromsen. Men det var kontrollerat och bestämt och det var det han ville se. Att jag rullade några meter extra innan stopp hade ingen betydelse.

Bara vi nu inte sätter myror i aspiranternas huvud med alla vår inlägg? ;) Det är inte vår mening i så fall. Vi vill bara att ni ska klara uppkörningen första gången! Och få ett brett j-ä leende! :D

nippe
2010-08-24, 12:49
Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!

Motormannen
2010-08-24, 12:51
Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!

Du fixade det, alltså?

Stort grattis!!! :)

erkagn
2010-08-24, 12:54
Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!

Grattis till körkortet!:)

Hagis
2010-08-24, 12:56
Grattis :)

Nina
2010-08-24, 13:17
Grattis! :)

Mc-Bosse
2010-08-24, 13:19
Den här gången gick det ju bättre sa hon idag när jag körde upp för andra gången... Äntligen!!!

Gratulerar!

nippe
2010-08-24, 13:21
tackar tackar... nu förstår jag vad alla menar med det där leendet som går från öra till öra.. :) hur skönt som helst att äntligen vara klar..

Mats Liifv
2010-08-24, 13:35
tackar tackar... nu förstår jag vad alla menar med det där leendet som går från öra till öra.. :) hur skönt som helst att äntligen vara klar..Det kommer inte att bli mindre med åren heller....!:D

DearHunter
2010-08-24, 14:04
Grattis. Dessutom så ser jag att Du har en klassiker i offroad sammanhang: African Twin O0
En av de mest lyckade :)

speed triple
2010-08-24, 20:55
grattis till lappen

fremas
2010-08-24, 20:57
Stort Stort GRATTIS till Lappen


Kör Lugnt

Guzzi-Leif
2010-08-24, 23:24
Varma gratulationer!

Coax
2010-08-25, 22:01
Gratulerar!

Jonas
2010-08-25, 22:24
Grattis!!! Förstår att du är ute och kör en del nu, men glöm inte att skriva här ibland om dina turer! =)

Mavve65
2010-09-08, 08:07
Ett något sent jättegrattis.
Jag kommer fortfarande i håg stora delar av min uppkörning på en Yamaha 125:a. Då ingick körning på grusväg med obevakad järnvägsövergång. Jag tror alla i Värnamo fick köra den vägen....Kom inte ihåg om gruskörningen var obligatorisk del vid uppkörning, men i körskolans träning ingick det. Gör det det nu också?

Ett litet tips: Gör inte som jag gjorde sedan som inte körde på 20 år! (Ska fråga en psykolog varför någon gång jag har råd att gå till en.,....)

nippe
2010-09-08, 08:27
Ett något sent jättegrattis.
Jag kommer fortfarande i håg stora delar av min uppkörning på en Yamaha 125:a. Då ingick körning på grusväg med obevakad järnvägsövergång. Jag tror alla i Värnamo fick köra den vägen....Kom inte ihåg om gruskörningen var obligatorisk del vid uppkörning, men i körskolans träning ingick det. Gör det det nu också?

Ett litet tips: Gör inte som jag gjorde sedan som inte körde på 20 år! (Ska fråga en psykolog varför någon gång jag har råd att gå till en.,....)

Tror inte att det finns något som är obliatoriskt på uppkörningen förutom lågfartsbana, högfartsbana och bromsprov. jag fick göra helt olika moment på mina 2 uppkörningar.

jag kör så fort det inte regnar och har hunnit med 70mil på dom 2veckor som jag haft kortet och hoppas hinna med lite mer innan vintern kommer..

tack för alla grattis!!