handdator

Visa fullständig version : Mobila poliskontor



Hagis
2010-08-18, 15:21
Polisen ska tydligen pröva mobila kontor! Inte vet jag om det är till det bättre men intressant initiativ tycker jag ändå

http://www.barometern.se/nyheter/lanet/polisen-synligare-med-mobilt-kontor(2063513).gm

Jonas
2010-08-18, 15:27
Tycker det låter som en utmärkt idé. Här i Stockholm har man mobila stationer på Medborgarplatsen och på Stureplan under helger och evenemang. En succé vad jag förstår. Ändå har vi ju gott om poliser i storstan mot hur det är ute i resten av landet. Jag är för fler synliga poliser.

DearHunter
2010-08-18, 15:30
Polisen ska tydligen pröva mobila kontor! Inte vet jag om det är till det bättre men intressant initiativ tycker jag ändå

http://www.barometern.se/nyheter/lanet/polisen-synligare-med-mobilt-kontor(2063513).gm

Ja, varför inte. Mobila häkten vore ju inte heller helt fel och kunna köra ''klientelen'' bakom lås och bom genom problemområden som ett litet tips på hur det kan gå...

Tex bulten en helg..... :D;)

Hagis
2010-08-18, 15:48
Nä jag håller med, mer synliga poliser! Kanske man vågar ge sig ut på kvällarna ;)
Ska jag inte gå in på det polisiära ämnet och vad jag tycker dom bör lägga mer krut på men helt klart så börjar det bli värre, eller blir man äldre? :eek:

Haha ja bulten får dom väll slå igen bäst dom vill, har inte kört där på två år och lär inte göra på bra länge! Jag kasstar inte spjut i radhus så därför håller jag mig oftast borta från pro kontra diskutioner om tex bulten. Jag kan inte försvara eller tala illa om något jag själv har tyckt positivt om, men som jag sagt tidigare så uppskattar jag livet och dom nära betydligt mycket mer idag för att tex inte köra bulten :) Därför det blir en Intruder till nästa år (som det ser ut idag)

Motormannen
2010-08-18, 20:55
Mobila poliskontor här i Stockholm har som Jonas sa, blivit en succé.

Perfekt för oss att föra gripna eller omhändertagna personer till.

Tror det faktiskt har funnits en mobil polisarrest ute på prov eller om det var något som RPS ville testa men inte ha blivit genomfört ännu.

RobbeS
2010-08-18, 22:51
Jättebra med mobila poliskontor men dom som funnits i några år nu har som vanligt placerats i Storstäderna där det ändå finns polisstationer i varenda gathörn. I övriga landet stänger man polisstationerna inkl arrestavdelningarna i mindre orter med följd att gripna, omhändertagna och anhållna måste transporteras upp till 15-20 mil enkel väg. Jättebra ur säkerhetssynpunkt att under Överkalix marknad transportera varenda bråkig fylla till Kalix 8 mil bort, speciellt när det brukar bli ungefär 20 st på en kväll...???
En sak har man lärt sig efter 20 år i yrket och det är att RPS uppfinner hjulet en gång vart femte år. Först skulle verksamheten decentraliseras i den så kalla Näporeformen varför man slog sönder en välfungerande organisation som ändå hade lokal förankring och anpassats till verksamhetskraven sedan 60 talet. Det gick åt skogen varför man efter fem år började att centralisera vilket också gick åt skogen. Nu börjar man lite smått decentralisera igen genom mobila poliskontor. Så jag lär väl avsluta min karriär i samma organisationsform som jag började den i. Men det blir lite jobbigt att arbeta i en organisation i 40 år som hela tiden omorganiseras.

Jonas
2010-08-18, 23:11
Jag är också i branchen och gläds åt att vi under nästa mandatperiod, oavsett valets utgång, äntligen får se hur Polisen går mot att bli en myndighet. Visst blir det oro i lägren en tid, men det är den enda vägen att gå för att Polisen ska kunna bli mer effektiva och kunna arbeta i takt med andra länsområden. T.ex. inte minst inom IT-området där det fungerar katastrofalt illa för att en myndighet jobbar si och en annan så. Jag har själv insyn och vet hur illa det är ställt med samarbetet mellan många polismyndigheter idag. Kriminalvården stod inför att bli en myndighet för några år sedan och oron inför förändringen var stor, men det blev en succé. Otroligt många fördelar kom med enmyndighetsinförandet. Såg en debatt för ett halvår sedan som handlade om polisen och där företrädare för Polisen, polisfacket och samtliga politiska partier deltog. Alla var för att genomföra en polismyndighet efter valet. DET blir en stor positiv förändring för polisen och allmänheten. Därmed inte sagt att alla problem löses då, men det är ett steg i rätt riktning. Anser jag. :)

RobbeS
2010-08-19, 00:01
Jag är också i branchen och gläds åt att vi under nästa mandatperiod, oavsett valets utgång, äntligen får se hur Polisen går mot att bli en myndighet. Visst blir det oro i lägren en tid, men det är den enda vägen att gå för att Polisen ska kunna bli mer effektiva och kunna arbeta i takt med andra länsområden. T.ex. inte minst inom IT-området där det fungerar katastrofalt illa för att en myndighet jobbar si och en annan så. Jag har själv insyn och vet hur illa det är ställt med samarbetet mellan många polismyndigheter idag. Kriminalvården stod inför att bli en myndighet för några år sedan och oron inför förändringen var stor, men det blev en succé. Otroligt många fördelar kom med enmyndighetsinförandet. Såg en debatt för ett halvår sedan som handlade om polisen och där företrädare för Polisen, polisfacket och samtliga politiska partier deltog. Alla var för att genomföra en polismyndighet efter valet. DET blir en stor positiv förändring för polisen och allmänheten. Därmed inte sagt att alla problem löses då, men det är ett steg i rätt riktning. Anser jag. :)

Det kan säkert bli bra om man inte glömmer den lokala förankringen. Tyvärr så finns det en tendens att omorganisera verksamheten i HELA landet om den inte fungerar i storstäderna. En organisation som passar för Sthlm passar med säkerhet inte för Norrbotten. En annan fara är att ledningen sitter för långt från verkligheten vilket innebär ännu ett problem för Norrbotten. Försök förklara avstånden här uppe för en byrådirektör på RPS vilken enbart fördelar resurser efter befolkningsmängd!
Tyvärr blir det väl som vanligt att man koncentrerar sig på den administrativa delen och glömmer verkligheten på gatorna och för Norrlands del också i skogarna. Fungerar inte verksamheten ute i verkliga livet behövs det ingen administration.:)

Jonas
2010-08-19, 00:27
Det kan säkert bli bra om man inte glömmer den lokala förankringen. Tyvärr så finns det en tendens att omorganisera verksamheten i HELA landet om den inte fungerar i storstäderna. En organisation som passar för Sthlm passar med säkerhet inte för Norrbotten. En annan fara är att ledningen sitter för långt från verkligheten vilket innebär ännu ett problem för Norrbotten. Försök förklara avstånden här uppe för en byrådirektör på RPS vilken enbart fördelar resurser efter befolkningsmängd!
Tyvärr blir det väl som vanligt att man koncentrerar sig på den administrativa delen och glömmer verkligheten på gatorna och för Norrlands del också i skogarna. Fungerar inte verksamheten ute i verkliga livet behövs det ingen administration.:)

Precis samma farhågor som kriminalvårdare ute i landet hade, men som kom helt på skam. Tror ingen idag vill gå tillbaka till flermyndighetsorganisationen, då regionchefer (motsvarigheten till länspolischefer) slogs om sina revir utan att se till helheten. Jag vet att många poliser fruktar just det som du beskriver, att RPS i Sthlm, ska ta beslut om verksamheten ute i landet utan att ha en susning om verkligheten där, men så blev det inte i Kriminalvården, som befarats. Hur som helst lär det ske inom de närmsta åren och jag kommer följa utvecklingen med stort intresse.

RobbeS
2010-08-19, 00:40
Precis samma farhågor som kriminalvårdare ute i landet hade, men som kom helt på skam. Tror ingen idag vill gå tillbaka till flermyndighetsorganisationen, då regionchefer (motsvarigheten till länspolischefer) slogs om sina revir utan att se till helheten. Jag vet att många poliser fruktar just det som du beskriver, att RPS i Sthlm, ska ta beslut om verksamheten ute i landet utan att ha en susning om verkligheten där, men så blev det inte i Kriminalvården, som befarats. Hur som helst lär det ske inom de närmsta åren och jag kommer följa utvecklingen med stort intresse.

Håller med om att det blir intressant att följa utvecklingen. Det kan ju bli bättre men efter att ha varit med om tre större omorganisationer som enbart blivit till det sämre så är man lite avvaktande. Men som sagt så hoppas jag det blir bra. :)

räven
2010-08-19, 10:33
I småland med många småorter provar man nu rullande poliskontor.

Hagis
2010-08-19, 12:02
Det är intressant att följa era åsikter och sen älskar jag pro kontra även om jag ibland tar en ställning som är totalt emot det jag själv kan tycka! Enbart för att vrida och vända på diskutionen :)

Detta är dock inte en sådan diskution, men jag är lite nyfiken då jag är dåligt insatt i ämnet! Viste inte ens att det fanns mobila stationer här hemma hehe... Men jag vill gärna fråga mig fram och kan därför ta ut svängarna lite och diskutera polisväsendet i sin helhet då det verkar vara många som har bättre koll än jag!

Jag har lite si kom sa åsikter om polisen, detta tack vare min kusins fd karl. Ett riktigt svin som tror han är bättre än folk överlag och vi har haft våra riktigt heta diskutioner och det har gått så långt att vi till slut inte fick sitta i närheten av varandra på div tillställningar under släktträffarna! Men samtidigt lider jag med dom Bra poliser som försöker göra en skillnad men får skit så som i drabbade områden som i Malmö. Jag förstår deras bitterhet och verbala uttryck även om jag kan tycka att det är onödigt!

Men som mobila stationer, jag tycker väll det kan vara en bra grej och uppenbarligen så funkar det! Men vad jag inte förstår är varför dom stänger ner våra lokalstationer under sommaren? Det är omöjligt för den stationen som har öppet under sommaren att ha koll på hela det området som dom under sommaren ska täcka. Det är för stort! Jag vet inte men jag tycker det var bättre förr när vi hade lokalpolisen, dom kände så gott som varenda en av oss och vi hade en bra kontakt med dom även om det var busstreck hit och dit. Idag är det en väldigt otrygg känsla när dom kommer OM dom kommer! Vet inte vilka som skrämmer en mest, 10 ungdomar med järnrör eller 2 poliser med batonger! Dom lyssnar inte även om man själv gjort anmälan utan ser alla på platsen som skyldiga! Detta är min erfarenhet från våran förort så jag drar inte hela landet under samma kam!

Det som även skrämmer mig är många polisers tycke och tänke i stockholm. Vi gjorde en undersökning för några år sen och utgav oss på olika forum för att vara extrem höger utan gruppering. Det var väldigt många som då jobbade inom polisen som fanns på dessa forum och som kom med tips och trix för att slippa hamna i problem om man tex skulle vara på plats och hamnat i bråk med nysvenska grupper. Jag själv orkar inte bry mig politiskt och är helt ointresserad av politik men det är lite oroande att det ändå var så många som "stog bakom" oss i frågan!

Det känns som att polismyndigheten skulle må bra av en total timeout i tid och rum i ett år, där inga brott eller liknande skedde så dom fick en chans att återhämta sig för det verkar vara väldigt oorganiserat idag! Ringer vi och gör en anmälan, som senast, mitt i natten och anmälde 2 snubbar som smög omkring på parkeringen och bröt billås. Det tog 45 min för dom att komma till platsen, givetvis är busarna inte kvar då! Detta är bara ett av många exempel. Vi anmälde en lirare för sexuellt övergrepp, efter 30 min ringde vi efter en bil igen och får då veta att dom inte har tid för det är gängbråk i grannkomunen. Det visade sig i efterhand att det handlade om 10 personer som hamnat i gruff och när polisen väl kom dit så drog alla!

Det känns som att polisen behöver mer resurser, bättre koll på vilka som blir poliser så vi slipper psykopater och högerfolket men framför allt bättre organisering så dom kan bli lite bättre på att faktiskt rycka ut på även dom mindre sakerna!

Mc-Bosse
2010-08-19, 12:34
Jag har alltid tyckt att en polis ska vara "bättre" än genomsnittssvensken vad gäller sunt förnuft och konsten att hantera situationer och personer. De absolut flesta poliser är säkert det.

En del säger att poliser är inte mer än människor. Må så vara säger jag men som den sista utvägen i en krissituation för mig som medborgare så vill jag ha kontakt med en myndighetsperson som är bättre än medelsvensson. Jag ska kunna känna mig trygg och inte behöva sväva i ovisshet om polisen vet hur han ska hantera situationen. Han/hon ska veta hur situationen ska handhas.

Motormannen
2010-08-19, 14:11
Ringer vi och gör en anmälan, som senast, mitt i natten och anmälde 2 snubbar som smög omkring på parkeringen och bröt billås.

Gjordes en övervägning om möjligheten till ett envarsgripande?

Det är ett sätt vi medborgare kan hjälpa Polisen i deras arbete.

Det jag kan kritisera Polisen för är deras oförmåga att infinna sig på rätt platser i trafiken, eller över huvudtaget i trafiken så finns det för få poliser.

Sedan är det ju så att det finns rötägg i alla brancher.

Hagis
2010-08-19, 21:30
Gjordes en övervägning om möjligheten till ett envarsgripande?

Det är ett sätt vi medborgare kan hjälpa Polisen i deras arbete.

Sedan är det ju så att det finns rötägg i alla brancher.

När vi ringde första gången skulle en bil skickas direkt! 20 min senare ringde vi och undra vart fan dom tog vägen, då berätta dom om bråket och vi rådfrågade vad vi skulle göra och fick svaret att hålla kvar personen! Bil skulle skickas direkt, igen... 10-15 min senare ringde vi igen och påvisa att nu skiter vi i det här vi väntar inte längre! Då tog dom personens uppgifter via telefon! URUSELT! Framför allt då samtliga personer vid detta sk gängbråket försvan från plats och dom inte hade någon att plocka in! Detta är då på andra sidan gatan från polisstationen :confused: Så ja vi gjorde vad vi skulle och kunde!

Visst är det så, rötägg finns överallt! Var på samankomst med lite släktingar idag faktiskt (begravning) och på den sidan av släkten har vi en helt underbar person, fd snut! Även han påvisar polisens övervåld vid gripanden osv, en stor orsak till att han slutade! Så ja jag vet inte, visst är dom bra att ha men det verkar ju bara torped verksamhet i stort inom poliskåren :eek:

Regeringen är den mest gynsamma maffiafamiljen vi har och dom skyddas av yrkestorpeder som kallas poliser :rolleyes:

GeCe
2010-08-20, 03:02
I småland med många småorter provar man nu rullande poliskontor.

Verkar det fungera bra och är folk nöjda?