handdator

Visa fullständig version : Tips på hjälm för ovala huvuden?



Motormannen
2010-08-18, 13:18
Tjo!

Har något av ett ovalt huvud och känner att de flesta integralhjälmar inte passar riktigt på mig, hjälmen kommer inte ända ned på huvudet känns det som och därför lämnas det en liten glipa ovanpå huvudet. Hjälmen skaver väldigt mycket efter 2 timmar och man får justera den i olika positioner på huvudet.

Har en integralhjälm i XXL som inte har avhjälpt detta. Crosshjälmar har däremot mycket bättre passform men jag kan ju inte ha crosshjälm när jag inte har någon off-roadhoj.

Någon som har tips på vart man kan få tag på hjälmar passande lite mer ovala huvuden?

Gärna en öppningsbrar integralhjälm med inbyggt solvisir.

gunther
2010-08-18, 13:30
Ingen aning om jag har ett särskilt ovalt huvud, men jag känner igen problemet med illasittande hjälmar som bl.a. trycker på pannan när jag provat runt. Den hjälm jag har nu tycker jag sitter som en smäck. Det är en NZI Vitesse såld av MC-Boden på lindhagensplan i Stockholm. Oklart om dom finns som öppningsbara integralhjälmar, men jag vet att dom finns med inbyggda solvisir (då är det Vitesse II du ska titta efter) då min sambo har en sådan och är nöjd med den.

Motormannen
2010-08-18, 13:42
Google gav några resultat från bland andra MC Poolen i Sundbyberg, men prislappen... över 5 000 kr för en öppningsbrar Shoei med inbyggt solvisir?! :O

Är väl en liten slant med tanke på att huvudet är det viktigaste man ska skydda.

gunther
2010-08-18, 13:53
Google gav några resultat från bland andra MC Poolen i Sundbyberg, men prislappen... över 5 000 kr för en öppningsbrar Shoei med inbyggt solvisir?! :O

Är väl en liten slant med tanke på att huvudet är det viktigaste man ska skydda.

MC Poolen har nog numera bytt namn till RPM MC efter det att MC Poolen gick i kånken. 5'000 är en del pengar, min NZI-hjälm kostar 2'600 i butik och den med solvisir går på 2'900 i butik. En del brukar beställa hjälmar från http://www.fc-moto.de/ i Tyskland. En annan tysk butik att kika på är http://www.louis.de/ - kan hända att det är bättre priser därifrån.

Mats Liifv
2010-08-18, 14:12
Testa vilken hjälm som passar dig här hemma och sedan kan du beställa från Tyskland. Har köpt tre hjälmar därifrån. Två ARAI från FC-Moto och en Schubert från Louis. Funkade lika bra från båda ställena. Hade hjälmarna levererade och klara i handen på mindre än en vecka i alla tre fallen. Dessutom sparade jag ungefär 1.500:- frakten inräknad, vid varje tillfälle. Känner igen problemet med hjälmar som inte sitter bra, testade det mesta innan jag hittade vad som passar för just mig, ARAI. Kanske kan vara en idé att testa det märket. Inte det billigaste, men för mig värt varje krona med en hjälm som jag kan ha på mig åtminstone ett dygn i sträck. Vilket jag testat, utan problem.

DearHunter
2010-08-18, 14:28
Har du en oval skalle så rekommenderar jag ARAI eller SHOEI gjorda för den europeiska marknaden. De sitter som en smäck på mig ivarjefall!

Köp från tyskland/England som redan det har tipsats om för att spara en slant. Enfärgade är oftast billigare än hjälmar med snygga motiv (som alla hinner se och beundra när man swischar förbi....lika häftigt som att ha snygga motiv på underkläderna. ;))

Mats Liifv
2010-08-18, 14:39
Har du en oval skalle så rekommenderar jag ARAI eller SHOEI gjorda för den europeiska marknaden. De sitter som en smäck på mig ivarjefall!
Riktigt knepigt med hjälmar. Både Shoei och ARAI passar dig, men mig passar endast ARAI. Har haft några Shoei men alltid fått "skallebank" efter ett tag. Dom har tryckt något kopiöst i pannan på mig. Det enda som gäller är att testa. Dock är det väldigt svårt med tanke på att det brukar ta någon timme innan hjälmens passform börjar visa sig på allvar. Alla kan kännas sköna i butiken och den första stunden på hojen, men sen.....

Hagis
2010-08-18, 15:10
ursäkta om jag lånar tråden i en snarlik fråga. Men vad har ni för erfarenhet av Bandit hjälmarna och dess olika varianter/kopior?

Mats Liifv
2010-08-18, 15:51
ursäkta om jag lånar tråden i en snarlik fråga. Men vad har ni för erfarenhet av Bandit hjälmarna och dess olika varianter/kopior? Ingen erfarenhet alls av dom dessvärre!

Hagis
2010-08-18, 15:55
Ingen erfarenhet alls av dom dessvärre!

var bara nyfiken då jag hört att dom ska klämma hårt mot pannan!

Motormannen
2010-08-18, 16:05
Var på RPM MC nyss och provade, kan säga att Arai Chaser hade bäst komfort. Vilken otrolig skillnad mot min idag runda hjälm köpt på Handelsboden i kris och panik.

Däremot rekommenderade de inte öppningsbara hjälmar över huvudtaget då dessa enligt dem var testade som öppna hjälmar och inte alls kunde likställas med en integralhjälms säkerhet.

Mats Liifv
2010-08-18, 16:30
Var på RPM MC nyss och provade, kan säga att Arai Chaser hade bäst komfort. Vilken otrolig skillnad mot min idag runda hjälm köpt på Handelsboden i kris och panik.

Däremot rekommenderade de inte öppningsbara hjälmar över huvudtaget då dessa enligt dem var testade som öppna hjälmar och inte alls kunde likställas med en integralhjälms säkerhet.Det är stor skillnad mellan olika hjälmar, sök här i forumet om du vill veta mer om det. Finns trådar om det, som om allt annat. Vet inte hur stor skillnad det gör med en öppningsbar hjälm säkerhetsmässigt gentemot en helintegral. En nackdel för vissa är att de öppningsbara hjälmarna blir ljudligare. ARAI gör inga öppningsbara hjälmar, dom anser öppningsbara hjälmar inte vara nog säkra för att sätta sitt namn på. Om det är så i praktiken eller ej låter jag vara osagt. Jag föredrar icke öppningsbar medan hustrun väljer motsatsen. Mycket av en smaksak!

Motormannen
2010-08-18, 17:07
Jo, visst är det så. Frågade säljaren ändå vilken öppningsbar hjälm som var ''bäst'' om man ändå skulle vilja ha en och han rekommenderade då Shoei Multitec. Kostar 5.695 kr i Sverige och 348.90 euro i Tyskland, blir väl runt 4.000 kr inklusive frakt.

Han pratade mycket om den nya klassificeringen ''Snäll 2010'' eller vad den kallades och att bland annat Shoei's europeiska hjälmar inte är godkända i USA där de har högre säkerhetskrav. Också att hjälmar som finns i fler skalstorlekar är bättre eftersom enkelskalshjälmarna måste kompromissa på inredningen för att göra hjälmen större.

Mats Liifv
2010-08-18, 19:09
Jo, visst är det så. Frågade säljaren ändå vilken öppningsbar hjälm som var ''bäst'' om man ändå skulle vilja ha en och han rekommenderade då Shoei Multitec. Kostar 5.695 kr i Sverige och 348.90 euro i Tyskland, blir väl runt 4.000 kr inklusive frakt.

Han pratade mycket om den nya klassificeringen ''Snäll 2010'' eller vad den kallades och att bland annat Shoei's europeiska hjälmar inte är godkända i USA där de har högre säkerhetskrav. Också att hjälmar som finns i fler skalstorlekar är bättre eftersom enkelskalshjälmarna måste kompromissa på inredningen för att göra hjälmen större.Helt rätt angående skalstorlekarna. Har man bara en storlek fyller man upp med stoppning för de minsta modellerna och gör stoppningen tunnare i de större. Blir liksom helt olika hjälmar på det sättet.

Vill minnas att jag betalade runt 10 euro i frakt när jag handlade senast, för ungefär två år sedan. Då kommer dom och levererar hjälmen i handen på dig. Den körs ut så du behöver inte gå till nåt utlämningsställe för att hämta din hjälm. Du ser att du kommer att spara en rejäl slant på att handla från Tyskland, om du vet vad du vill ha!

Mc-Bosse
2010-08-18, 19:27
Jo, visst är det så. Frågade säljaren ändå vilken öppningsbar hjälm som var ''bäst'' om man ändå skulle vilja ha en och han rekommenderade då Shoei Multitec. Kostar 5.695 kr i Sverige och 348.90 euro i Tyskland, blir väl runt 4.000 kr inklusive frakt.

Han pratade mycket om den nya klassificeringen ''Snäll 2010'' eller vad den kallades och att bland annat Shoei's europeiska hjälmar inte är godkända i USA där de har högre säkerhetskrav. Också att hjälmar som finns i fler skalstorlekar är bättre eftersom enkelskalshjälmarna måste kompromissa på inredningen för att göra hjälmen större.

Ja jag säger då det! :D

Naturligtvis tjatade han om Snell-klassificeringen. För har en hjälm denna klassificeringen kan han ta mer betalt för hjälmen. Enligt den engelska artikeln från 2005 "Motorcycle Helmet Performance: Blowing the Lid Off (http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html)" så testar Snell hjälmar mot en liten klump metall stor som en apelsin och hjälmen ska klara två stötar i hög fart mot detta objekt och på exakt samma punkt på hjälmen. När den vanligaste olyckstypen är att du trillar av mc:n i måttlig fart och slår huvudet i asfalten. Det går mode i klassificeringar och i Usa är det svårt att sälja en hjälm utan detta Snell-klistermärke på hjälmen. Snellorganisationen tar betalt för klistermärket som sätts på hjälmarna.

Var och en blir salig på sin tro men detta är min tro:

Skyddet har du vid en normal olycka oavsett vad du betalar för hjälmen så länge det är en intergralhjälm och har den hos oss vanligaste klassificeringen, ECE-R 22.05. Flip-up eller inte kan ju diskuteras men jag har nu valt flip-up av praktiska skäl.

Ps: jag skrev först typ 5 meter text att scrolla i detta ämne men jag kortade ner texten kraftigt för att skona er lite ;)

Tillägg från http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm: "Helmets certified to the ECE 22.05 standard are approved for competition events by AMA, CCS, FIM, Formula-USA and WERA and are chosen by nearly every professional motorcycle racers competing in world championship road racing, motocross and off road events, including the ultimate sport of Moto GP. Helmets that are certified to both DOT and ECE 22.05 offer the highest level of realistic protection with the added benefit of light weight for day-long comfort and rider performance. "

Duger ECE-R 22.05 för Moto-Gp så kan klassificeringen inte vara dålig.

Mats Liifv
2010-08-18, 20:35
Det finns en hjälmtest att läsa i senaste Bike för den intresserade....

Motormannen
2010-08-18, 20:37
Wow, mycket värdefull information!

Tack för alla tipsen! Blir nog Tyskland min nästa hjälm kommer ifrån då! :)

Mc-Bosse
2010-08-18, 21:50
Det finns en hjälmtest att läsa i senaste Bike för den intresserade....

Den finns inte på nätet va?

DearHunter
2010-08-18, 21:54
En liten repris:

http://sharp.direct.gov.uk/

Mc-Bosse
2010-08-18, 22:26
En liten repris:

http://sharp.direct.gov.uk/

Nu är jag ju högst tveksam till dessa tester. De är bättre än inga alls men...

... det är något konstigt när man testar en hjälm mot ett litet föremål när det statistiskt sätt är ett fall på 2 meter i måttlig fart ner i platt asfalt från en mc som är den vanligaste olyckan. Och det är inte så att man nödvändigtvis flyger av hojen och slår i asfalten med huvudet först. Man kan göra det men sannolikheten är statistiskt sätt mindre.

Snarare dämpas farten och fallet som huvudet utsätts för då andra kroppsdelar kan slå i marken först. Mc:n lägger sig ner t ex. och då är man ännu närmare asfalten innan huvudet slår i med mindre stöt som följd.

Jag saknar i detta test att hjälmen faller från alla håll ner på ett större underlag för då sprids energin som når hjälmen på ett mer realistiskt sätt. Jo den faller på ett mycket kraftigt sluttande brett underlag på filmen men inte rakt ner.

Men som sagt. Bättre med test än inget alls.

Motormannen
2010-08-18, 22:28
Härligt, DearHunter!

Vart finns BMW System 5 att prova i Stockholm tro? Den och en annan är de enda som fått 5 stjärnor, men har den rund eller oval passform? Någon som vet?

oban
2010-08-18, 23:01
Vart finns BMW System 5 att prova i Stockholm tro? Den och en annan är de enda som fått 5 stjärnor, men har den rund eller oval passform? Någon som vet?

Det är väl Schubert som tillverkar BMW-hjälmarna om jag inte misstar mig, och de finns ju i alla fall i Stockholm, men för en västkustbo är det svårt att veta var :)

Provade en Schubert i våras men tyckte den klämde lite för mycket i pannan så fick bli en Shoei för mig istället och är fortfarande helnöjd med valet. Det enda jag saknar lite är solskyddet men fungerar helt ok med det tonade visiret som följde med.

DearHunter
2010-08-18, 23:12
Det är väl Schubert som tillverkar BMW-hjälmarna om jag inte misstar mig, och de finns ju i alla fall i Stockholm, men för en västkustbo är det svårt att veta var :)

Provade en Schubert i våras men tyckte den klämde lite för mycket i pannan så fick bli en Shoei för mig istället och är fortfarande helnöjd med valet. Det enda jag saknar lite är solskyddet men fungerar helt ok med det tonade visiret som följde med.

Håller med. Det tonade visiret är bättre än jag trodde och gör sitt jobb. Man ser bra ''ut''.:)

gunther
2010-08-19, 08:30
...

Men som sagt. Bättre med test än inget alls.

Dock finns det en intressant aspekt med det där SHARP-testet och det är att dom har noterat i hur många procent av testen en öppningsbar integralhjälm har slagits upp. Sen kan man ju såklart argumentera för och emot relevansen av testmetodiken, men hade jag valt en öppningsbar hjälm så hade jag önskat mig att den håller stängt oavsett hur den testas. BMW System 5 har 100% stängt medans SHOEI MultiTech har 83%.

Mats Liifv
2010-08-19, 08:47
Härligt, DearHunter!

Vart finns BMW System 5 att prova i Stockholm tro? Den och en annan är de enda som fått 5 stjärnor, men har den rund eller oval passform? Någon som vet?

Hos BMW-handlare bör den naturligtvis finnas, antingen i Solna eller hos AVA. Kan vara lite knepigare att hitta på nätet i Tyskland skulle jag tro, om du fastnar för den eftersom jag tror den bara säljs av BMW-handlare.

Mc-Bosse
2010-08-19, 10:46
Dock finns det en intressant aspekt med det där SHARP-testet och det är att dom har noterat i hur många procent av testen en öppningsbar integralhjälm har slagits upp. Sen kan man ju såklart argumentera för och emot relevansen av testmetodiken, men hade jag valt en öppningsbar hjälm så hade jag önskat mig att den håller stängt oavsett hur den testas. BMW System 5 har 100% stängt medans SHOEI MultiTech har 83%.

Hjälmar är en kompromiss. Om jag inte skrivit det innan så skulle en hjälm egentligen vara 2 meter i diameter fylld med frigolit.

100% kontra 83%. Står det något om hur hjälmen i majoriteten av fallen är placerad när den är med i en verklig olycka och fronten öppnas? Allt som gör att stöten mot hjärnan mildras är bara av godo. Om fronten öppnas när huvudet slår i marken så säger det mig att kraften ändå fördelas. Att en hjälm förstörs för att skydda hjärnan är inte nödvändigtvis något dåligt. Om fronten öppnas innan huvudet slår i marken framifrån, vilket ju aldrig händer, så är det som att köra med en jethjälm.

Att bara fokusrea på hjälmsäkerhet är egentligen fel för du kan dö av andra skador och då kvittar det vad du hade på huvudet.

Hela mitt resonemang vad gäller säkra och osäkra hjälmar går ut på att jag med all tydlig övertygelse tror att en billig hjälm med ECE 22.05 är lika säker/osäker som en dyr sådan. Alla jagar pengar och t ex. Shoei gör inte mer för att klara klassificeringstestet än vad V-Can eller något annat lågprismärke gör. Jo Shoei måste ju få till Snell-klassificeringen också vilket kan göra hjälmen hårdare och därför rent säkerhetsmässigt sämre i en verklig olycka där hjälmen ska var mjuk för att ta upp stötvåldet. ECE 22.05 - testen görs innan ett enda exemplar av den modellen har nått marknaden. Tidigare klassificeringsmetoder har tydligen gjorts efter att ett antal hjälmar redan kommit ut på marknaden.

Att Shoei med flera dyra märken säkert är bekvämare och rent estetiskt mer tilltalande och därtill kanske har bättre ventilation kan säkert stämma men det rättfärdigar inte priserna enligt mitt tycke. Jag förelår att ni nästa gång ni ser en hjälm hos t ex. ÖoB hittar rätt storlek och provar den utan förutfattade meningar.

gunther
2010-08-19, 11:07
...

100% kontra 83%. Står det något om hur hjälmen i majoriteten av fallen är placerad när den är med i en verklig olycka och fronten öppnas? Allt som gör att stöten mot hjärnan mildras är bara av godo. Om fronten öppnas när huvudet slår i marken så säger det mig att kraften ändå fördelas. Att en hjälm förstörs för att skydda hjärnan är inte nödvändigtvis något dåligt. Om fronten öppnas innan huvudet slår i marken framifrån, vilket ju aldrig händer, så är det som att köra med en jethjälm.

...

Det här är ju egentligen en underfråga till orginaldiskussionen, nämligen: flip-up vs. icke flip-up.

Jag vill egentligen inte lägga ord i någons mun, men jag vill minnas att någon här har fått en olycklig erfarenhet av att tumla runt i markhöjd med en öppen hjälm och synen efteråt var enligt uppgift inte helt glädjande. Och visst, hjälmen kanske inte öppnar sig innan den slagit i marken, men i min värld så får den gärna hålla stängt tills dess att jag åkt klart i den omgivande miljön (vilken det nu månde vara). Den färden kan ju innehålla repeterade slag mot hjälmen p.g.a. tumling över vägbana eller liknande. Att hjälmen ska deformeras under kraschen är jag helt med på, men den ska inte desintegrera om jag får välja.



Hela mitt resonemang vad gäller säkra och osäkra hjälmar går ut på att jag med all tydlig övertygelse tror att en billig hjälm med ECE 22.05 är lika säker/osäker som en dyr sådan. Alla jagar pengar och t ex. Shoei gör inte mer för att klara klassificeringstestet än vad V-Can eller något annat lågprismärke gör. Jo Shoei måste ju få till Snell-klassificeringen också vilket kan göra hjälmen hårdare och därför rent säkerhetsmässigt sämre i en verklig olycka där hjälmen ska var mjuk för att ta upp stötvåldet. ECE 22.05 - testen görs innan ett enda exemplar av den modellen har nått marknaden. Tidigare klassificeringsmetoder har tydligen gjorts efter att ett antal hjälmar redan kommit ut på marknaden.

Att Shoei med flera dyra märken säkert är bekvämare och rent estetiskt mer tilltalande och därtill kanske har bättre ventilation kan säkert stämma men det rättfärdigar inte priserna enligt mitt tycke. Jag förelår att ni nästa gång ni ser en hjälm hos t ex. ÖoB hittar rätt storlek och provar den utan förutfattade meningar.

Det finns ju fler faktorer som kan påverka i ett hjälmval utöver hur den sköter sig när det faktiskt kommer till dess huvudfunktionalitet - att skydda vårt huvud i händelse av omkullkörning. En sådan som är viktig för mig personligen (med mina redan misshandlade öron) är hur bruset dämpas. Resonemanget tror jag inte är nytt: det är knappast svårt att bygga en hjälm som möter kraven, men det blir genast knivigt när man ska få det att brusa så lite som möjligt och samtidigt peta in ett solvisir och som om inte det räckte så måste man hålla nere vikten. Där börjar forskningspengarna rinna iväg.

En annan faktor är hur bra visiren är och/eller om dom enkelt går att byta ut. Sällan består en produkts totalkostnad enbart av införskaffningen, utan även underhållet. Trist att t.ex. behöva köpa ny hjälm för att man inte hittar ett nytt visir att ersätta det man råkat spräcka.

Mc-Bosse
2010-08-19, 11:28
Som jag sagt, det är den grundläggande säkerheten och dess pris jag i första hand argumenterar för. Var och en köper vilken hjälm de vill för vilken summa de vill. Men när argumentet för inköpet av den dyrare är att den rent säkerhetsmässigt är bättre än den billiga så regagerar jag för jag tror inte på det eftar all information jag inhämtat.

Nilsson här på forumet köpte en ultralätt hjälm för 3 000: -. Kunde ju vara trevligt att ha kanske men inte för att jag tror att den är säkrare utan för att den är lättare och mer behaglig att ha på huvudet.

Motormannen
2010-08-19, 11:36
Solna eller AVA? Då får jag avlägga en visit där då!

Vid en verkligt kraftig olycka tror jag ingen hjälm i världen skyddar, då spelar det nog ingen roll om Shoei enligt testerna håller stängt i 83% av fallen och BMW i 100% av fallen. Men BMW-hjälmen är ju tydligen billigare än Shoei, 4.775 kr vs 5.695 kr.

Mc-Bosse
2010-08-19, 11:52
Solna eller AVA? Då får jag avlägga en visit där då!

Vid en verkligt kraftig olycka tror jag ingen hjälm i världen skyddar, då spelar det nog ingen roll om Shoei enligt testerna håller stängt i 83% av fallen och BMW i 100% av fallen. Men BMW-hjälmen är ju tydligen billigare än Shoei, 4.775 kr vs 5.695 kr.

Så sant så! Har man riktigt oflyt så sätter man skorna och ingen säkerhetsutrustning i världen kan hjälpa.

Lycka till med inköpet av hjälm. Detta forumet är en guldgruva om man har frågor. Sen bildar man sig en egen uppfattning och blir nöjd med både hjälmen och sig själv! :D