handdator

Visa fullständig version : Film från Tuvängen



Jonas76
2010-08-17, 22:06
En liten film från Tuvängen i Lördags!

http://www.youtube.com/watch?v=lRiLg3vd_v8

Mc-Bosse
2010-08-17, 23:01
Coolt med kameran på hjälmen! Men det såg ju ut som kortegkörning. ;) Eller det gick kanske fortare än jag upplevde. Jag menar ni är ju på bana så det är väl bara till att köra?

Ni värmde kanske bara upp förresten? ;)

Jonas76
2010-08-18, 07:53
Banan är så liten så det går inte så fort, max 100 på rakan...

Molgan
2010-08-18, 08:36
Tight bana, är det en gocartbana eller? Kul med bana hursom, önskar jag hade kunnat vara med på någon BKK i år men det blir inte. Föraren framför dig hade fö usel kurvteknik. =)

gunther
2010-08-18, 08:48
...

Föraren framför dig hade fö usel kurvteknik. =)

Nu är jag inte ute efter att kritisera din recension av föraren framför, men jag måste ändå fråga vad det är som är dåligt med kurvtekniken? Har tittat en gång extra på filmen med just hans/hennes kurvteknik i fokus och kan eg. inte hitta något som i varje fall jag reagerar över. Men så har jag inte kört båge så länge själv heller. =)

Jonas76
2010-08-18, 08:51
Tight bana, är det en gocartbana eller? Kul med bana hursom, önskar jag hade kunnat vara med på någon BKK i år men det blir inte. Föraren framför dig hade fö usel kurvteknik. =)

Japp, gocartbana.
Och om du tyckte föraren framför mig hade dålig kurvteknik skulle du sett mig, ingenting funkade för mig den dan :-\

Mats Liifv
2010-08-18, 11:26
Tack vare vidvinkeln upplevs banan som större och bredare på filmen, än vad i alla fall jag gjort i verkligheten. Ett varv går rätt fort, runt minuten eller så om jag minns rätt!

Inte heller jag reagerade något speciellt på framförvarande förare. Ville du ha mer "uthäng" i böjarna eller vad var det du tänkte på Molgan? Med min stora GS fick man hänga ut ganska bra för att få med sig "härket" runt böjarna, inte rätt hoj på den trånga banan. Ska nog testa med min KTM framöver. Kommer inte ihåg vilka färgerna var för de olika grupperna. Var gul grupp snäppet över förstagångsåkarna?

Jonas76
2010-08-18, 11:51
Tack vare vidvinkeln upplevs banan som större och bredare på filmen, än vad i alla fall jag gjort i verkligheten. Ett varv går rätt fort, runt minuten eller så om jag minns rätt!

Inte heller jag reagerade något speciellt på framförvarande förare. Ville du ha mer "uthäng" i böjarna eller vad var det du tänkte på Molgan? Med min stora GS fick man hänga ut ganska bra för att få med sig "härket" runt böjarna, inte rätt hoj på den trånga banan. Ska nog testa med min KTM framöver. Kommer inte ihåg vilka färgerna var för de olika grupperna. Var gul grupp snäppet över förstagångsåkarna?

Grön=nybörjare
Gul=lite snabbare
Blå=ännu snabbare
Röd=snabba som attans!

Mats Liifv
2010-08-18, 11:53
Grön=nybörjare
Gul=lite snabbare
Blå=ännu snabbare
Röd=snabba som attans!Då mindes jag rätt, körde också i den gula gruppen!

Nina
2010-08-18, 11:56
Då kommer jag hamna i den gröna till att börja med, har aldrig kört på gokartbana förut men jag tror det kommer bli skoj när jag provar (och faktiskt hittar dit, det är bra om jag hittar). =)

Jonas76
2010-08-18, 12:01
Ett hett tips till er som vill åka dit och köra är att vara där TIDIGT, gärna runt sju tiden annars kan det vara svårt att få en plats.
Inskrivningen börjar kl.8 men folk börjar köa redan strax före sju på morgonen :eek:

Mats Liifv
2010-08-18, 12:35
Då kommer jag hamna i den gröna till att börja med, har aldrig kört på gokartbana förut men jag tror det kommer bli skoj när jag provar (och faktiskt hittar dit, det är bra om jag hittar). =) Kan nästan garantera att du efter en stint kommer att uppgradera dig till den gula gruppen....eller vad säger du Ducati Snubben? Gick väldigt sakta och försiktigt, som sig bör, i rookiegruppen. Det var verkligen för nybörjare, men har man lite vana av att köra, och då inte nödvändigtvis gocartbana, är det nog mer relevant att hålla till i den gula gruppen.

Molgan
2010-08-18, 12:38
Inte heller jag reagerade något speciellt på framförvarande förare. Ville du ha mer "uthäng" i böjarna eller vad var det du tänkte på Molgan?
Ja, han satt ju stel som en pinne.

gunther
2010-08-18, 12:44
Ja, han satt ju stel som en pinne.

Så med uthäng menas när man hänger med häcken över sadeln åt det håll man vill svänga? Jag trodde att det var en teknik som användes främst vid snabba kurvtagningar för att man inte vill tvinga ut bågen för långt på däckssidan men ändå få kroppen så nära banan som möjligt för att undvika att man seglar utåt i böjen?

Mats Liifv
2010-08-18, 12:49
Ja, han satt ju stel som en pinne.Misstänkte att det var dit du ville komma, men i vissa kurvor var det väl lite bättre....?

Jonas76
2010-08-18, 13:08
Kan nästan garantera att du efter en stint kommer att uppgradera dig till den gula gruppen....eller vad säger du Ducati Snubben? Gick väldigt sakta och försiktigt, som sig bör, i rookiegruppen. Det var verkligen för nybörjare, men har man lite vana av att köra, och då inte nödvändigtvis gocartbana, är det nog mer relevant att hålla till i den gula gruppen.

Håller med, börja i grön och känn av läget lite...kör du fortare i kurvorna än alla andra ska man nog gå upp en grupp. Köra fort rakt fram kan vem somhelst göra!

Molgan
2010-08-18, 13:37
Så med uthäng menas när man hänger med häcken över sadeln åt det håll man vill svänga? Jag trodde att det var en teknik som användes främst vid snabba kurvtagningar för att man inte vill tvinga ut bågen för långt på däckssidan men ändå få kroppen så nära banan som möjligt för att undvika att man seglar utåt i böjen?
Jo men det är väl det man ska passa på och träna på såna här kurser, rätt kurvteknik och testa att få upp kurvhastigheten. Att puttra runt gör man till vardags ändå?

Misstänkte att det var dit du ville komma, men i vissa kurvor var det väl lite bättre....?Hurdå? Är ingen professor i ämnet så det är en ärlig fråga. =)

gunther
2010-08-18, 13:45
Jo men det är väl det man ska passa på och träna på såna här kurser, rätt kurvteknik och testa att få upp kurvhastigheten. Att puttra runt gör man till vardags ändå?

...



Det är ju förstås väldigt sant - man bör ju ta tillfället i akt. Jag som ännu inte kommit så långt i detta har ju såklart frågor:

Det så kallade uthänget, är det något som kan/bör/måste kombineras med utfällning av knät? Jag är ännu så länge inte till 100% med på nyttan av knät i gatan. Mina teorier rör sig mellan allt från att det fungerar som stöd, till att det ska fylla en varningsfunktion så att man inte lägger ner ännu mer och får ett släpp som följd. Förvisso flyttar man ju tyngdpunkten ännu lite mer neråt, men det kan inte handla om en särdeles stor skillnad väl?

Mats Liifv
2010-08-18, 14:26
Jo men det är väl det man ska passa på och träna på såna här kurser, rätt kurvteknik och testa att få upp kurvhastigheten. Att puttra runt gör man till vardags ändå?
Hurdå? Är ingen professor i ämnet så det är en ärlig fråga. =)

Tyckte först att han gjorde några ansatser till att luta sig lite inåt, i ett par kurvor i alla fall. Nu när jag kollar igen är jag benägen att ge dig rätt. Det var ganska stelt! :=)

Mats Liifv
2010-08-18, 14:31
Det är ju förstås väldigt sant - man bör ju ta tillfället i akt. Jag som ännu inte kommit så långt i detta har ju såklart frågor:

Det så kallade uthänget, är det något som kan/bör/måste kombineras med utfällning av knät? Jag är ännu så länge inte till 100% med på nyttan av knät i gatan. Mina teorier rör sig mellan allt från att det fungerar som stöd, till att det ska fylla en varningsfunktion så att man inte lägger ner ännu mer och får ett släpp som följd. Förvisso flyttar man ju tyngdpunkten ännu lite mer neråt, men det kan inte handla om en särdeles stor skillnad väl?

För den som inte är tävlingsförare kan inte jag se någon nytta med att släpa knän i backen. Kan tänka mig att de som tävlar på hög nivå använder knät som "känselspröt" för att veta när den optimala vinkeln är nådd. Har sett många slitna knäpuckar, men aldrig sett någon som kört på det viset på gatan. Måhända har dom skaffat sig dessa på bana....eller så har dom slipat dom mot garagegolvet hemma? ;)

Nina
2010-08-18, 15:04
Han hade kanske en dålig dag där ingenting tycks fungera, inte ens hojen vill vara ett med föraren. Såna dar har man förstås haft… *host* Jag lär nog också släpa mig runt stelt och osäkert (i början eller jämt?). ;)

Mats Liifv
2010-08-18, 15:48
Han hade kanske en dålig dag där ingenting tycks fungera, inte ens hojen vill vara ett med föraren. Såna dar har man förstås haft… *host* Jag lär nog också släpa mig runt stelt och osäkert (i början eller jämt?). ;) Dom dagarna finns absolut, inte minst när man är ute och kör grus. Kan köra väldigt illa i början men det brukar dessbättre lossna efter ett tag. Gäller att slappna av.....

Jåke
2010-08-18, 20:52
Ja, han satt ju stel som en pinne.
Innan ni kommenterar hur någon kör på en kurs kanske ni ska ta reda på anledningen? Gul grupp hade som uppgift den dagen att gå igenom körställning från grundläggande "sitta kloss" till att få ut överkroppen och släppa innerbenet utan att tappa förankringen i motorcykeln.

Det betyder att gruppen hade som uppgift första passet att bara fokusera på att förankra sig i hojen med benen och inte flytta sig i övrigt. Eftersom de inte klarade detta fick de bakläxa och samma uppgift i pass två. 3:e passet var att hålla förankringen men flytta vikten inåt/neråt genom att flytta överkroppen, och fjärde passet var alla egentligen för trötta och överhettade för att göra något. Men först då fick man släppa innerbenet/flytta rumpan om man ville. Att många sen hängde alldeles för mycket på armarna är en annan sak... :D

Strängt taget är ju ändå förflyttningen av överkroppen det som har nån effekt på viktförskjutningen, inte att man hänger ut lilla rumpan! Det finns oftast en plan bakom utbildningen, ta reda på den innan ni kommenterar andras körning! Eller varför inte våga er dit själva?

Själv hade jag nog sämst och "osexigast" sittställning i gruppen den dagen, helt enkelt på grund av att det gick för sakta och jag tycker gocart-bana är för jobbigt att köra på i den fart jag egentligen vill hålla. Men uppenbarligen går det att ta sig runt ändå ;)

Mats Liifv
2010-08-18, 22:29
Innan ni kommenterar hur någon kör på en kurs kanske ni ska ta reda på anledningen? Gul grupp hade som uppgift den dagen att gå igenom körställning från grundläggande "sitta kloss" till att få ut överkroppen och släppa innerbenet utan att tappa förankringen i motorcykeln.
kanonbra att få veta varför det såg ut som det gjorde! Då var iakttagelsen riktig att det var stelt. Hade varit kul att se nästa stint också som jämförelse. Hade säkert varit lärorikt för oss alla!

Nina
2010-08-21, 06:57
Mats visade mig i går var banan är, det var ju alldeles vid infarten just där jag hade stannat för att kika på GPS:en som visade mig att jag skulle tillbaka till S-tälje. Nåja, nu hittar jag dit i alla fall och Str3 R funkar bra på grus den också hi hi. ;)

Men, jag fattar inte en benägenhet jag verkar vilja göra ibland: ut med ett knä i sväng. Jag fattar inte varför jag gör det ibland när jag svänger? Rumpan är (än så länge) kvar på sin plats men ibland vill jag slänga ut ena knät i innerkurvan, vänster- som högersväng. Inbyggda hittills okända svängegenskaper…?
Nån fler som gör så här?

Nina
2010-08-21, 06:59
Just det, glömde: tack Jåke för en bra förklaring! Alltid bra att veta lite i förväg vad som väntar om man kommer dit, att det är lite olika tekniker man får prova på, inte bara ta sig runt en bana. :)

Mc-Bosse
2010-08-21, 10:11
....eller så har dom slipat dom mot garagegolvet hemma?


Det skulle inte alls förvåna mig! :D

Off topic:

Jag kan ju rulla runt här ute i leran i mc-kläderna och sen sätta mig på hojen. Då ser jag ju ut som en offroadare. Visserligen inte med en hoj lämplig för ändamålet men någon hade jag säkert kunnat lura! :D

MrFluke
2010-08-21, 23:59
Det skulle inte alls förvåna mig! :D

Off topic:

Jag kan ju rulla runt här ute i leran i mc-kläderna och sen sätta mig på hojen. Då ser jag ju ut som en offroadare. Visserligen inte med en hoj lämplig för ändamålet men någon hade jag säkert kunnat lura! :D

mm.. eller så hade det sett ut som du klotat på en leråker. ;)