handdator

Visa fullständig version : Vad är mycket på en tourer?



Motormannen
2010-08-17, 15:16
Vilken gräns bör man som köpare av en tourer dra vid antal körda mil?

Själv brukar jag aldrig vara intresserad av bilar som gått mer än 10 000 mil, gäller samma motorcyklar?

Bläddrar bland några BMW R1100RT på Blocket och den som gått minst har gått strax över 6000 mil, den som gått längst snart 10 000, är 6-7000 mil lite för säg en -96?

Hagis
2010-08-17, 15:38
Detta är bara vad jag fått sagt till mig när jag frågat vänner och släkt som kör touringhojar så ta mig inte på orden! Men milen i sig påverkar inte lika mycket som på en sporthoj eller liknande dels pga att varven är betydligt lägre och motorn därmed inte går lika hårt. Och om hojen har fytt ny olja varje år så bör det inte vara några problem! Sen kan man ju alltid kolla upp den modellen du är ute efter och se vilka fel och servicar som bör göras efter säg 5000 mil respektive 10 000 mil! Personligen skulle jag inte bry mig så hårt om jag köpte en hoj som gått närmre 10 000 än en på 5000 bara hojen är i gott skick både ram och motormässigt!

Fler mil är ju en billigare peng än en lågmilarhoj. Så kollar man bara igenom hojen ordentligt så är milen enligt Mig precis som åldern, bara siffror :)

RobbeS
2010-08-17, 16:55
Med de stora radfyrorna eller boxermotorerna som finns i touringhojarna diskuterar jag så här. Är jag beredd att köpa en bil som gått 6000 eller 10 000 mil. Ja det är jag för dom har många i stort sett problemfria mil kvar. Kan jag köpa en bil som gått så långt kan jag också köpa en mc vilka idag i princip har bilmotorer monterade med avseende på kvalité och slitstyrka. Sen ska man inte glömma att en mc sällan körs i saltslask lera och gegga utan mest på torra asfaltvägar och dessutom oftast vårdas betydligt bättre än en bil.

Mc-Bosse
2010-08-17, 17:19
Bara oljan är bytt lite då och då så skulle jag inte tveka på lite högre miltal om hojen i övrigt är fräsch.

Guzzi-Leif
2010-08-17, 18:30
Det lönar sig att kolla eventuella milrelaterade typfel på de mc du är intresserad av. Gärna på respektive märkesklubbs Forum. En del modeller påstås ha kopplings- och andra transmissionsproblem vid exempelvis 5000 mil.
Vid 10 000 mil på en mc kan ganska många komponenter vara trötta men de är å andra sidan rimligt billiga att byta; sving-, styr- och hjullager t.ex. Se dock upp för sliten/trasig transmission - där kan det bli dyrt/svårt.
Själva motorn är sällan problematisk, särskilt inte på en touring-mc.
Tidningen Motorrad (finns på tyska och sedan en tid på svenska) gör 5000-milatester och det räknas som lååååångt.
Medelkörsträckan för svenska mc är under 500 mil om jag kommer ihåg rätt. Touringmaskiner kan väl förväntas ha gått mer...

Om du inte själv är så van vid mc rekommenderas att ta med en Guru när du tittar på dina drömmars båge.

akems
2010-08-17, 18:35
Jag tror man ska va lite försiktig för många mc vänder vid 10000 mil och risken är att man får en mc som gått 16000 i stället för 6000 främst bland touring maskinerna som körs mycket.BMW är väldigt slitstarka och går många mil men det kan BMW förarna själva berätta.Min honda ska ha gått 10000 mil,går utmärkt men har lite extra ljud i 2 och 3 växel på låga varv.

Mats Liifv
2010-08-17, 18:52
Välskötta hojar går långt. Kan jag bara få verifierat att dom är skötta som dom ska har inte jag personligen några problem med att dom gått några mil. Naturligtvis får man byta slitdelar men motorerna håller länge med regelbunden service i form av olje och filterbyte. Skulle också vilja jämföra med bilmotorer, fast körda under mycket gynnsammare förhållanden för det mesta. Sällan riktigt korta sträckor och/eller starter i minusgrader etc. Inte mycket att oroa sig för alltså.

En touringhoj som min BMW eller den Pan European jag hade tidigare lunkar fram i 100 km/h vid 3.000 varv. Går sällan över 3.500, självklart håller dom både länge och väl, med rätt skötsel. Om man inte kan göra troligt att den fått rätt skötsel är det bara att kolla ett annat objekt. Det finns gott om fina hojar så det är bara att leta tills man hittar den man vill ha!

Hagis
2010-08-17, 18:59
Jag skulle samtidigt vilja jämföra med den typen av hoj jag kört sen jag var 16, sporthojarna!
En sporthoj från slutet av 90-talet början på 2000 talet som gått runt 6000 mil skulle jag vilja jämföra med en "glidare" som gått i alla fall 10 000 mil och förmodligen lite mer! Dessa hojar går på ett varvtal på mellan 7 och 11000 varv konstant och så länge man sköter hojen så håller den! Givetvis som ovan skrivet, så beror det på hur bra hojen är omhändertagen! Oljebyte, oljefilter osv. Jag bibehåller min åsikt, milen är som åldern bara siffror! (förutsatt att man tagit hand om hojen) :)

Motormannen
2010-08-17, 20:12
Detta med milräknare som slår om, går det att kolla på något sätt mer än genom bilprovningens historik?

Försökte kolla min Suzuki som enligt mätaren nu har gått 1700 mil och den är från 1982. Det tidigaste besiktningsprotokollet som finns på webben är från 1988 och då saknas uppgift om mätarställning och nästkommande protokoll som finns är från 2005 och då hade den mätarställningen 996 mil. Den är annars i extremt fint skick och väl omhändertagen. Kan den verkligen bara ha gått 1700 mil?

Ganska märklig historik. Det finns inget besiktningsprotokoll från 1986 och det är väl efter 4 år första besiktningen ska göras? 1982-1986 i bruk, 1986-1988 avställd, 1988-1990 i bruk, 1990-2005 avställd? De enda besiktningsprotokoll som finns är från 1988, 2005 och 2008. :S

Mats Liifv
2010-08-17, 20:25
Detta med milräknare som slår om, går det att kolla på något sätt mer än genom bilprovningens historik?

Försökte kolla min Suzuki som enligt mätaren nu har gått 1700 mil och den är från 1982. Det tidigaste besiktningsprotokollet som finns på webben är från 1988 och då saknas uppgift om mätarställning och nästkommande protokoll som finns är från 2005 och då hade den mätarställningen 996 mil. Den är annars i extremt fint skick och väl omhändertagen. Kan den verkligen bara ha gått 1700 mil?Känns inte alls otroligt, den har väl stått en massa år kan jag tro. Dom såldes i relativt stora upplagor dessa fyrahundror i början av åttiotalet för att sedan bli bortglömda och stående i nåt garage. Ingen ville ha dom under en period och då blev dom stående hos sina ägare. Nu verkar dom komma fram ibland som övningshojar har jag noterat!

MrFluke
2010-08-17, 20:43
Har bara köpt min bandit vad gäller motorcykel men köpt och sålt en del bilar. Var inte rädd för något som har några mil på nacken. Är det välskött och ompysslat kan det mycket väl vara just "den där" pärlan du letat efter :)

NeXTer
2010-08-17, 20:43
En av figurerna på Deauville-forumet jag hänger på kör som MC-bud och är väl inne på sin femte nu där de flesta av dem gått omkring 15000 intensiva mil innan de sålts vidare till folk som kört ytterligare en fem-sex tusen mil, så som sagt var finns det ju inga hinder för att en maskin rullar över både en och två gånger så länge de underhålls regelbundet.

erkagn
2010-08-17, 20:55
Tror det är mera skadligt köra många små korta sträckor än att köra få men långa sträckor.

Mats Liifv
2010-08-17, 22:53
Tror det är mera skadligt köra många små korta sträckor än att köra få men långa sträckor.Gäller alla fordon. Långturer är alltid bra!

Hagis
2010-08-18, 09:45
En av figurerna på Deauville-forumet jag hänger på kör som MC-bud och är väl inne på sin femte nu där de flesta av dem gått omkring 15000 intensiva mil innan de sålts vidare till folk som kört ytterligare en fem-sex tusen mil, så som sagt var finns det ju inga hinder för att en maskin rullar över både en och två gånger så länge de underhålls regelbundet.

precis, och dessa hojar körs sommar som vinter! Körde själv bud tidigare och funderar väll på att ta upp den biten som sommarjobb. Men dom hojarna servas precis som du säger, väldigt intensivt!