handdator

Visa fullständig version : Lätt mc på B-kort



whiking
2010-08-17, 12:57
Satt och hade riktigt jävla tråkigt på jobbet och släntrade av en händelse in i den klart intressanta .pdf'en för " Det Tredje Körkortsdirektivet ".

Låter som en novell / thriller, men så är inte fallet. Däremot finner jag en bit ned i dokumentet följande intressanta text.


Av artikel 6. 3 a) i det tredje körkortsdirektivet anges att för
körning inom eget territorium får medlemsstaterna dessutom tillåta
att körkort för kategori B ger behörighet att köra motordrivna
trehjulingar med en effekt som överstiger 15 kW under
förutsättning att innehavaren av körkort för kategori B är minst
21 år gammal. I samma artikel b) anges att körkort för kategori B
på samma sätt nationellt får ge behörighet att föra motorcykel
enligt kategori A1

Jag tolkar det som att kategori B kommer göra det möjligt för bil-körkortsinnehavare, att köpa 125'or att åka på. Typ scootrar eller dylikt.. Hur tolkar ni det?

Vidare är det juh ett direktiv, och inte lagstadgat, men vad jag förstått skall det tredje körkortsdirektivet träda i kraft senast 2013.

Hur tolkar ni det?

Länk till hela .pdfen här
" Tredje körkortsdirektivet (http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/11/87/91/2b60fc9c.pdf)"

Hagis
2010-08-17, 13:09
Det gäller trikar ;)

whiking
2010-08-17, 13:52
tror inte trikarna går under A1 direkt :)

Mc-Bosse
2010-08-17, 13:53
Det gäller trikar ;)

Stämmer.

Och att i sverige få igenom att kunna köra 125cc scooter på B är en utopi! Det stämmer inte alls med 0-visionen att någon ska kunna köra mc utan utbildning på fordonet.

Tyvärr, eller kanske inte, jag vet inte riktigt nu när jag själv utbildat mig för att köra tung mc. Det är ju inte som att köra bil precis på två hjul och en 125cc ,som scooter då, gör ju sina 80-90. Automat och låg tyngdpunkt på en scooter mot en ordinär 125:a med manuell låda är ju dock viss skillnad.

Hagis
2010-08-17, 13:54
sant :) Men på B kortet!

whiking
2010-08-17, 13:56
Undrar vad som e farligast rent teoretiskt och där ute på vägarna.

Någon som är 18 och kör en 125a i 80-90, eller någon som är 18 och sitter på en stor trajk
som går eller åtminstone kan gå mycket mycket fortare.

Jag skulle dock se det som ett strålande komplement till att slippa viktkompensera min moppe
för att hålla 45 km/h i raksträcka, och vara ivägen för mina med(mot)-trafikanter när jag pendlar
till jobbet.

Håller väl iofs på o ta a-lappen, försöker bara hitta en cykel att övningsköra på åxå . Blocket & refresh är en rätt vanlig syn på min skärm just nu =)

Smirnoff
2010-08-17, 15:25
Av artikel 6. 3 a) i det tredje körkortsdirektivet anges att för
körning inom eget territorium får medlemsstaterna dessutom tillåta
att körkort för kategori B ger behörighet att köra motordrivna
trehjulingar med en effekt som överstiger 15 kW under
förutsättning att innehavaren av körkort för kategori B är minst
21 år gammal. I samma artikel b) anges att körkort för kategori B
på samma sätt nationellt får ge behörighet att föra motorcykel
enligt kategori A1

Jag tror att får är haken här, dvs medlemsstaterna får (men inte måste) tillåta det om de anser det lämpligt, vilket aldrig lär inträffa i gamla Svedala.

Linnex
2010-08-17, 15:35
Jag tror att den största faran med om vi skulle få framföra en 125 cc skoter på B kort är nog att vi skulle få se sydeuropeiska mentaliteten ang skoter och skyddsutrustning. :-\

Hagis
2010-08-17, 15:41
Jag tror att den största faran med om vi skulle få framföra en 125 cc skoter på B kort är nog att vi skulle få se sydeuropeiska mentaliteten ang skoter och skyddsutrustning. :-\

Den mentaliteten har vi tyvärr redan här ute hos oss! Mopedister (vespa/scooter) som kommer 4-5 pers på ett fordon, ingen har hjälm eller annat skydd på kroppen, gångvägar och cykelbanor som det körs utan respekt på, motortrafikleden har dom börjat ocupera väggrenen på... Ja noll koll tyvärr :(