handdator

Visa fullständig version : Säkerhet?



Olle Å
2010-08-17, 08:57
Om en grupp ökar sin personliga säkerhet, så blir kanske en annan drabbad. Den som i trafiken tar det fortsatt lugnt med ökad säkerhet har ju uppnått ett mål, men människan verkar inte vara skapt så.
Kan ge ett exempel från hästsporten fälttävlan som jag deltagit i under många år.
Det började ju med säkrare hjälmar, säkerhetsstigbyglar , extra sadelgjord, säkerhetsväst och nu det senaste säkerhetsväst med airbag lika som till mc. Vad hände? Jo, tempot ökade med ytterligare svårigheter som följd.
Visst har exvis rallysporten blivit säkrare för utövarna med sina 4-punktsbälten och skyddsburar. Men för de som tittar på är det ju farligare. Kolla exemplet igår då 8 åskådare dog av en rallybil, men föraren oskadd.
Om vi kunde låta bli att flytta fram gränserna och öka hastigheten då vi får utökat utbud av ABS och airbags, bättre hjälmar osv., så skulle kanske en del olyckor undvikas.
Hörde ett radioprogram för flera år sedan. Det var efter att Mercedes hade visat utmärkta resultat vid säkerhetstester. Försäljaren framhöll alla fina egenskaper ,bla. krocksäkerheten.
Det var alltså farligt för en mindre bil att smälla med Mercedes. Reporten frågade då om det inte var lite cyniskt mot de andra bilisterna. Då svarade försäljaren " de får väl köpa Mercedes de också ".
Ökad säkerhet för bilister som höjer farten gör ju att den oskyddade trafikanten, gående, cyklister, mcförare och andra löper större risk att skadas. Dessutom kanske den välskyddade bilisten blir en smula nonchalant.

Mats Liifv
2010-08-17, 11:11
Ligger en hel del i vad du skriver Olle!

Gäller att inte ta ut den ökade säkerheten i högre fart eller andra beteenden man tror man kommer undan med. Dessvärre sker det nog alltför ofta. Man kan naturligtvis inte upphäva naturlagarna bara för att man har fyrhjulsdrift, ABS, antispinn eller vad det nu kan vara. Blir lätt en falsk säkerhet. För egen del ser jag det som hjälpmedel om det skulle gå snett. Försöker alltid att köra som om jag inte hade hjälp av dessa utan har dom istället som en extra säkerhetsmarginal.

Mc-Bosse
2010-08-17, 11:27
Olyckorna minskade när ABS blev standard på bilar. Ett tag bara för sen var olyckorna uppe i samma nivå igen. Bilister tror att de kan köra med mindre marginaler för att dom har ABS-bromsar. En släkting tror på fullaste allvar att han i alla lägen har bättre bromsar än vad jag hade på den tiden jag hade bil utan ABS.

- Ja dom tar bättre säger han.
- Har du bromsat så kraftigt på bar asfalt så ABS:n börjat jobba? Han ser ut som ett stort frågetecken och vet inte vad jag pratar om.
- Vid en normal inbromsning är inte dina ABS-bromsar bättre än mina utan ABS säger jag.

Men ABS-bromsars funktion trillar liksom inte in i skallen på honom. Han har helt enkelt bättre bromsar... ;)

Scorpio
2010-08-17, 11:37
Olyckorna minskade när ABS blev standard på bilar. Ett tag bara för sen var olyckorna uppe i samma nivå igen. Bilister tror att de kan köra med mindre marginaler för att dom har ABS-bromsar. En släkting tror på fullaste allvar att han i alla lägen har bättre bromsar än vad jag hade på den tiden jag hade bil utan ABS.

- Ja dom tar bättre säger han.
- Har du bromsat så kraftigt på bar asfalt så ABS:n börjat jobba? Han ser ut som ett stort frågetecken och vet inte vad jag pratar om.
- Vid en normal inbromsning är inte dina ABS-bromsar bättre än mina utan ABS säger jag.

Men ABS-bromsars funktion trillar liksom inte in i skallen på honom. Han har helt enkelt bättre bromsar... ;)

En klassiker. ABS-bromsar i sig innebär inte automatiskt att man genom att bromsa kan undvika olyckor. Vare sig på bilar eller motorcyklar.

Samma med fyrhjulsdrift. Bara för att bilen känns stabilare på vägen vid halt väglag innebär inte det att man automatiskt kan undvika olyckor.

I slutänden är det ändå i huvudsak vad som finns mellan ratten och förarstolen(eller styret och sadeln) som avgör hur stora risker man tar i trafiken.

Mc-Bosse
2010-08-17, 11:51
En klassiker. ABS-bromsar i sig innebär inte automatiskt att man genom att bromsa kan undvika olyckor. Vare sig på bilar eller motorcyklar.

Samma med fyrhjulsdrift. Bara för att bilen känns stabilare på vägen vid halt väglag innebär inte det att man automatiskt kan undvika olyckor.

I slutänden är det ändå i huvudsak vad som finns mellan ratten och förarstolen(eller styret och sadeln) som avgör hur stora risker man tar i trafiken.

Nu drar vi iväg från mc men tråden heter ju säkerhet. ;)

Människan är ju funtad som den är.

Med 8 airbags så är ju bilen säkrare och då kan man pressa lite till och hoppas på att det inte smäller men gör det det ändå så har man ju 8 airbags och då klarar man sig...
... nog

Sätt samma människa i en Fiat 127 från 1972 och han kryper säkert fram i 65 på motorvägen. Om han nu är medveten om den bristande säkerheten i bilen. Annars flänger han väl på som vanligt och hoppas på sin "rutin" för att klara sig vid en krock.

Åkte bil med en bekant och jag såg liksom att bilen från avtagsvägen inte observerade oss utan var på väg ut.

- Sänk farten sa jag.
- Varför det? Han har stopplikt ju!
- Om vi krockar då?
- Då är det ju hans fel får jag till svar. ;)

Människan är som sagt konstigt funtad.

Hagis
2010-08-17, 12:43
Jag tycker ni har helt rätt i det ni skriver! Sen kan jag även förstå (därmed inte sagt att jag köper det) mercedes uttalande! Dom vill ju sälja sina produkter och faktum är att om jag som styvfar skulle välja en bil till familjen ja då tittar jag ju på säkerheten i första hand! Skulle inte falla mig in att sätta mig i en liten Fiat Uno eller Suzuki Swift!

Tyvärr är det väll även så att om vi återgår till hojarna, att leverantörerna även försöker svara upp till dom förväntningar som tex sporthojsvärlden har via roadracing! Många jag känner har genom åren kört extremt på gator och vägar men har övergått till att ta RR licenser och köra bana! Det jag försöker säga är att det är svårt för leverantörerna att begränsa dessa produkter som går som skollade troll, till enbart bana! Och människan har till en viss del ett behov av att tänja gränserna och se hur långt man kan gå! Varför hoppar annars folk fallskärm, bungyjump osv? Vansinne enligt mig att kassta sig ut från ett plan som funkar med en lunchväska på ryggen eller ner för ett torn med en gummisnodd runt benen!

Personligen så går jag "baklänges", från sporthojsvärlden till motardvärlden och nästa år blir det en äldre Intruder 1400. Jag har gjort mitt inom fart och fläkt, jag har förlorat för många vänner och bekanta längst vägen och då även HD åkare, jag har min familj och mina nära i klubben. Det är dags att sluta riskera livet för en hobby, det är farligt nog att köra hoj i trafiken så att ligga i 200 på motorvägen får höra till historieböckerna :)

Edit:
- Sänk farten sa jag.
- Varför det? Han har stopplikt ju!
- Om vi krockar då?
- Då är det ju hans fel får jag till svar.

Ja du den har man varit med om ett par gånger! :(

Molgan
2010-08-17, 12:57
Hur ABS, antispinn etc funkar eller hur karossen tar upp krockvåld har nog inte så stor inverkan i sig på hur folk kör då de flesta inte har en aning om vad det innebär egentligen. Det jag tror gör att folk tar ut svängarna allt mer är känslan av kontroll. Nya bilar tar bort dramatiken i hastighet, inbromsningar och snäv kurvtagning vid normal körning tack vare allt bättre broms- styr- och drivsystem, bättre ljudmiljö etc. Därför tror gemene man att de kan blåsa förbi dagis i 100 knyck pratandes i mobiltelefon med full kontroll. Tror det är svårt att ändra på hur människan fungerar, lättare att ändra på bilarna men vem vill börja bygga sämre bilar som har samma "fartupplevelse" som en Fiat 127 från 1972?

Mc-Bosse
2010-08-17, 13:12
Hur ABS, antispinn etc funkar eller hur karossen tar upp krockvåld har nog inte så stor inverkan i sig på hur folk kör då de flesta inte har en aning om vad det innebär egentligen. Det jag tror gör att folk tar ut svängarna allt mer är känslan av kontroll.

Så sant så!

Men det är säkrare att i måttlig fart krascha en sprillans ny bil med alla säkerhetsfunktioner mot att göra det med Fiaten från -72. Det gäller bara att köra som om man inte har säkerhetsfunktionerna och, som Mats säger, ha dom som extra säkerhet. Säkerhetsfunktioner som man normalt aldrig behöver använda. Utom då ABS och antispinn i blixthalka för det är ju onekligen praktiskt både när man ska iväg och bromsa, allt i måttlig fart då.

Gurrag
2010-08-17, 13:24
Om en grupp ökar sin personliga säkerhet, så blir kanske en annan drabbad.


Känns nästan som alla SUVar

Diversion
2010-08-17, 15:01
Nu drar vi iväg från mc men tråden heter ju säkerhet. ;)

Människan är ju funtad som den är.

Med 8 airbags så är ju bilen säkrare och då kan man pressa lite till och hoppas på att det inte smäller men gör det det ändå så har man ju 8 airbags och då klarar man sig...
... nog

Sätt samma människa i en Fiat 127 från 1972 och han kryper säkert fram i 65 på motorvägen. Om han nu är medveten om den bristande säkerheten i bilen. Annars flänger han väl på som vanligt och hoppas på sin "rutin" för att klara sig vid en krock.

Åkte bil med en bekant och jag såg liksom att bilen från avtagsvägen inte observerade oss utan var på väg ut.

- Sänk farten sa jag.
- Varför det? Han har stopplikt ju!
- Om vi krockar då?
- Då är det ju hans fel får jag till svar. ;)

Människan är som sagt konstigt funtad.

Ungefär som de skitungar som när zebralagen kom till hade som hobby att hoppa ut framför bilar.

Mc-Bosse
2010-08-17, 15:19
Ungefär som de skitungar som när zebralagen kom till hade som hobby att hoppa ut framför bilar.

Väjningsplikten vid övergångsställen ja. Det är väl med den om jag inte missminner mig att olyckorna minskade initialt men är uppe på samma nivå som innan.

Bästa hade varit att ta bort obevakade övergångställen helt för att öka trafiksäkerheten. För ligger ansvaret enbart på den gående att ta sig över gatan helskinnad så väntar man och kollar flera gånger innan man kliver ut. Och ökar takten för att komma över gatan också. Nu är ansvaret delat mellan den gående och bilisten eller alla fyra eller i vissa fall åtta bilister som kommer i varsin fil. Den gående får faktiskt inte bara kliva rakt ut trots zebralagen utan ska man hårddra det så ska den gående visa omdöme med tillhörande sunt förnuft och visa att nu tänker jag gå över gatan och då inte precis när en bil i 50 km/ tim är 2 meter från övergångsstället.

Men rent praktiskt fungerar det inte för vi ska ju alla samsas i trafiken och det inkluderar gående som ju inte tvunget ska behöva promenerna långa sträckor för att komma till ett bevakat övergångsställe. Men faktum kvarstår att det är på övergångställen som personolyckorna sker.

Hagis
2010-08-17, 15:34
Håller med dig Mc Bosse, den regeln funkar inte! Här hemma har vi cyklister som tror dom har samma rättighet men inga skyldigheter utan cyklar rakt ut framför bilen på nämnt avstånd. Vi har gång trafikanter som absolut inte ens har ögonkontakt utan rätt vad det är så viker dom av över övergångstället. Den lagen är det sämsta dom kommit med dom senaste 10 åren enligt eget tycke! Den sätter folk i onödiga situationer både som fordonstrafikant och övrig gång/cykel m.m. trafikant >:(

erkagn
2011-01-23, 19:05
Såg på Aktuellt nu kl 18 att mc-olyckorna minskat med 25%. Dem trodde att det främst beror på att fler mc med ABS sålts.

engström67
2011-01-23, 19:27
Så är det nog.Abs bromsar är bra. Tänk en panikbromsning på blöt asfalt med mc,90% av alla går ikull,men med abs så går det bra.Ett annat senario,Jag kommer med tradaren i 80km och måste bromsa häftigt,utan abs på släpet så hamnar det i diket direkt,eller mosar alla på mötande körbana:o med abs går det spikrakt efter bilen,helt suveränt.Abs räddar liv.Men abs innebär ju naturligvis inte att folk kan köra fortare,bara om du som förare vet vad du håller på med:)

erkagn
2011-01-23, 19:40
En del märken har ju ABS på många eller alla sina modeller, medans H-D tyvärr bara har det på vissa. Det vore kanske inte så dumt med en lag som tvingade tillverkarna sälja alla sina hojar med ABS.

I förlängningen kanske man kan hoppas på lägre försäkringspremier om det blir färre olyckor, eller vad tror ni?

engström67
2011-01-23, 21:33
Alla nya kawasakis modeller idag som tas in i sverige har abs som standard.Skulle tro att alla andra märken blir tvingade att haka på.:)

Mats Liifv
2011-01-23, 23:24
Alla nya kawasakis modeller idag som tas in i sverige har abs som standard.Skulle tro att alla andra märken blir tvingade att haka på.:)BMW har varit föregångare där och haft ABS under en oherrans massa år. Dom fick vara tämligen ensamma under lång tid, men nu börjar kunderna och tillverkarna vakna till. Tror att de flesta idag inser vilken nytta den typen av bromsar verkligen gör och därmed gör kloka val i samband med nyköp. Skulle själv inte köpa en ny hoj utan ABS. Tror att det är ganska många som börjat resonera likadant.

Mavve65
2011-01-24, 10:07
Jag känner inte till mc-branchen så väl, men det är ju lite intressant att det tagit så lång tid för märkena att haka på BMW med ABS, undrar lite vad det kan bero på.....

Bighoj
2011-01-24, 10:18
Så är det nog.Abs bromsar är bra. Tänk en panikbromsning på blöt asfalt med mc,90% av alla går ikull,men med abs så går det bra.Ett annat senario,Jag kommer med tradaren i 80km och måste bromsa häftigt,utan abs på släpet så hamnar det i diket direkt,eller mosar alla på mötande körbana:o med abs går det spikrakt efter bilen,helt suveränt.Abs räddar liv.Men abs innebär ju naturligvis inte att folk kan köra fortare,bara om du som förare vet vad du håller på med:)

Du har helt rätt,men kör du lastbil med ABS och släp utan så kör du olagligt.
Mvh
Bighoj

Methx
2011-01-24, 15:23
Alla nya kawasakis modeller idag som tas in i sverige har abs som standard.Skulle tro att alla andra märken blir tvingade att haka på.:)

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8478



Kommissionen ställer också krav på låsningsfria motorcyklar över 125 kubik från 2017 och framåt. Mopeder och lätta motorcyklar mellan 50 och 125 kubik ska vara utrustade med kombinerade bromsar eller låsningsfria bromsar. Både SMC och FEMA är väl medvetna om fördelar med ABS eller låsningsfria bromsar men det finns flera frågor som bör klarläggas. Det handlar till exempel om krav på hållbarhet, garantier, reparations- och underhållskostnader.

engström67
2011-01-24, 18:46
[QUOTE=Bighoj;47664]Du har helt rätt,men kör du lastbil med ABS och släp utan så kör du olagligt.
Mvh
Bighoj[/QUOTE

Inte om släpet är utan abs:)

Olle Å
2011-01-24, 19:18
Hur funkar ABS på löst grus då man verkligen behöver full bromsverkan? Vid vilken hastighet slutar ABS att verka? Någon som vet?

engström67
2011-01-24, 22:24
Full bromsverkan på på grus får man ju knappast med låsta hjul.Jag måste säga att jag är grymt imponerad av min på grus,med abs jag förstår inte varför en del vill ha så dom kan koppla bort abs,n. tror dom att man kan köra fortare,knappast styra med låst bakhjul? det kan man ju göra med gasen:D. Jag tycker det funkar kanon,men då har jag ju hypermoderna bromsar av senaste teknik,se senaste Motorad.Bmw 1000rr och super tenere i topp.:)

räven
2011-01-25, 00:07
Hur funkar ABS på löst grus då man verkligen behöver full bromsverkan? Vid vilken hastighet slutar ABS att verka? Någon som vet?

Jag kör alltid med ABS innkopplad. Jag vet att den bästa bromsverkan ska uppnås när man bromsat ner till fast botten. Men vägen dit kan vara lite lurig fram. Jag kör numera med integrerat bromssystem, använder bara i nödfall bakbromsen. Har respekt för löst grus på fast underlag å kör därefter. Jag upplever att ABSen på BMWn funkar till hjulet står stilla.
Modärna ABS system har väldigt korta intervaller, bara någon dm mellan broms å släpp på gruset.

Olle Å
2011-01-25, 10:06
Verkar då som om ABS funkar vid all normal körning, men inte den som grusbusarna ägnar sig åt.:D

räven
2011-01-25, 10:51
Verkar då som om ABS funkar vid all normal körning, men inte den som grusbusarna ägnar sig åt.:D

Bra tolkning Olle, vi försiktiga har bra hjälp av ABSen även på gruset

Molgan
2011-01-25, 12:00
Bra tolkning Olle, vi försiktiga har bra hjälp av ABSen även på gruset
Ja, ska man ut i endurospåret blir ABS förmodligen (då jag aldrig provat enduro med ABS) en nackdel då man vill bromsa ner sig genom rullgrus, få ut bakändan innan en hårnål osv, men på vanlig grusväg eller snällare kostigar kan jag inte se att ABS skulle vara något annat än en fördel. Körde otaliga mil grusväg med min fd SV, och det var många gånger jag tackade gudarna för ABSen.

Mats Liifv
2011-01-25, 13:16
Ja, ska man ut i endurospåret blir ABS förmodligen (då jag aldrig provat enduro med ABS) en nackdel då man vill bromsa ner sig genom rullgrus, få ut bakändan innan en hårnål osv, men på vanlig grusväg eller snällare kostigar kan jag inte se att ABS skulle vara något annat än en fördel. Körde otaliga mil grusväg med min fd SV, och det var många gånger jag tackade gudarna för ABSen.Delar till fullo dina erfarenheter Molgan.

engström67
2011-01-25, 21:48
Ja, ska man ut i endurospåret blir ABS förmodligen (då jag aldrig provat enduro med ABS) en nackdel då man vill bromsa ner sig genom rullgrus, få ut bakändan innan en hårnål osv, men på vanlig grusväg eller snällare kostigar kan jag inte se att ABS skulle vara något annat än en fördel. Körde otaliga mil grusväg med min fd SV, och det var många gånger jag tackade gudarna för ABSen.

finns väl inga endurohojar med abs heller:p