handdator

Visa fullständig version : Presentation



Kret
2010-08-17, 02:05
Kanske dags att presentera mig på forumet!

Förra vintern dog min far som jag inte träffat på över 25 år och efterlämnade en lägenhet som vi barn sålde. Och självklart dyker tanken upp vad man ska göra för pengarna.
Det som dök upp var att bl.a. kompensera alla dessa uteblivna juklappar och födelsedagspresenter med något som JAG verkligen ville ha.
Valet var självklart....

Jag skulle köpa mig en MC och ta MC-kort!!
Det är något jag alltid önskat, men eftersom man är snål så har man tyckt det varit en onödig utgift (man vill ju ha en MC direkt när man tar kortet).
Sagt och gjort. 2 veckor senare hade jag köpt en V-strom 650 -08...
En liten miss var att informera frugan om det. Hon hatade visst motorcyklar. :)
(Men hon är förstående så det löste sig.)

Sen var det dags att kolla upp hur det där med MC-kort gick till....

Det var under den processen jag hittade hit till hojen.nu, och här har jag blivit kvar sen dess.

Att få lappen i handen gick faktiskt riktigt fort. Totalt tog det 1 månad efter tillståndet.
Och det är inget jag ångrar.
Hittills har det mest blivit gruskörning på våra härliga grusvägar här i Älvdalen (använder MC när jag fiskar) och turer till jobbet. Men några längre turer har jag klarat av i sommar.

Den roligaste resan var till Furuvik. Jag tog MC och frugan+barn åkte bil. (Japp, samma fru som inte gillar motorcyklar!).
Jag bor som sagt i Älvdalen vilket ligger norr om Mora och Siljan. Så ska ni åka en tur runt norra delen av Siljan är det bara att höra av er så kanske ni får sällskap!

erkagn
2010-08-17, 04:49
Härligt att du förverkligade drömmen! Och det var snabbt jobbat med kortet!

Nina
2010-08-17, 05:27
Grattis, snabbt jobbat säger jag också! :D
Ah underbara Älvdalen, jag + några till brukar bo i Trängslet, vi kör gröna Hva /Jawa med skidor. =)

Mats Liifv
2010-08-17, 08:28
Verkligen imponerad av snabbheten i hela proceduren, all min respekt!

Mc-Bosse
2010-08-17, 10:58
Grattis, snabbt jobbat säger jag också! :D
Ah underbara Älvdalen, jag + några till brukar bo i Trängslet, vi kör gröna Hva /Jawa med skidor. =)

Nu väcks ju minnen till liv må jag säga! :D Älvdalen, Trängslet. En sommar tillbringade jag där i min ungdom under min militärtjänstgöring. Minns att jag tyckte naturen var helt underbar men kunde inte njuta riktigt för jag var där av tvång och hatade allt vad lumpen hette.

Snabbt jobbet med kortet! Jag behövde hela två månader. ;)

GeCe
2010-08-17, 13:56
:) Grattis till kortet och till valet av en fin allroundhoj som duger långt och till mycket. Runt Siljan har man ju snurrat runt någon gång på trevliga mc-vägar och det gör man gärna igen.

Kimmo
2010-08-17, 16:09
Trevligt att fler dalmasar hittar hit så välkommen till gänget.
Har precis flyttat från Insjön till Borlänge.

Guzzi-Leif
2010-08-17, 18:19
Varmt välkommen, hit och i gänget av motorcyklister!

Motormannen
2010-08-17, 20:34
Välkommen till forumet!

Har också en tant som är rädd för motorcyklar, det är som himla tråkigt när man själv vill vara Tom Cruise aka ''Maverick'' för en dag! :(

Jonas
2010-08-17, 20:49
Välkommen Kret och grattis till A-lappen!! Bra jobbat!

Kret
2010-08-17, 21:31
Snabbt jobbet med kortet! Jag behövde hela två månader. ;)

Observera att det tog en månad efter att jag fått tillståndet, vilket det var lite väntan på.
Den ansökte jag efter redan vid första funderingen, var ju trots allt en liten kostnad oavsett hur jag skulle göra.
Och en handledare hann jag också få godkänd innan kortet blev klart. Dagen innan uppkörningen damp det ned i brevlådan. :)

Sen hade jag otrolig tur med riskutbildning, teori och uppkörning.
Risk1 var dagen efter tillståndet.
Risk2 fick jag en plats på Kinnekulle på måndagen veckan efter. Ringde runt på Torsdagen. Snabbaste tid inom 30 mil var annars i Gävle i slutet av juni.
Teorin klarade jag veckan efter och som tur var var första uppkörningen i Mora en och en halv vecka efter det.

Och första turen direkt efter uppkörningen var en tripp just upp till Trängslet med en termos kaffe. Rolig väg med fin utsikt upp dit, och fantastiskt väder den dagen.

veteranmc
2010-08-17, 21:53
välkommen hit kret å grattis till kortet.
jag är en veteranåkare från metropolen kalix. nyaste motorcykeln jag äger är från 1954

Mc-Bosse
2010-08-17, 22:55
Observera att det tog en månad efter att jag fått tillståndet, vilket det var lite väntan på.


Jag räknar från första körlektionen den 8 mars på körskola. Den 28 maj körde jag upp så det blir faktiskt nästan 3 månader. Men tiden flög iväg för våren blev bättre och varmare hela tiden! :D