handdator

Visa fullständig version : Impregnering av textilställ



Mc-Bosse
2010-08-16, 20:03
Hej!

Hade ingen aning om att textilställ ska impregneras årligen.
http://www.rpm-mc.se/clothes/diverse/kladvard/imprenex/55-830.html

Kret
2010-08-17, 01:12
Impregnering årligen gäller för så gott som alla kläder med andningsfunktion/regnskydd (t.ex. Goretex).
Samma sak oavsett om det är vadarstövlar till fiske eller handskar till motorcykeln.

Mc-Bosse
2010-08-17, 16:39
Man lär så länge man lever och nu är mc-kläderna impregnerade. Det gick åt två sprayburkar. Det finns en variant där man tvättar kläderna i maskinen med impregneringslösning också. Ska prova detta nästa gång. Det var ju kul att gå ut med ett glas vatten och kasta på mc-jackan där den hänger ute på altanen. Vattnet bara studsade bort! :D

Märkligt tycker jag det är att ingen någonsin här på forumet påpekat eller frågat om jag impregnerat mina kläder när jag klagat i trådar på den dåliga vattentätheten. Så fruktansvärt självklart kan det väl inte vara att impregnera eller?

oban
2010-08-17, 18:02
Så fruktansvärt självklart kan det väl inte vara att impregnera eller?

JO!!!

:D:D;);)

Hagis
2010-08-17, 18:40
Säger bara Ö&B, dom har bra grejer både för spray och för tvättimpregnering ;D

Mats Liifv
2010-08-17, 18:42
Så fruktansvärt självklart kan det väl inte vara att impregnera eller?Uppenbarligen inte, eftersom det inte gått fram. Frugan brukar köra våra mest använda kläder med impregneringsvätska i tvättmaskinen nå´n gång per säsong. Funkar bra det också! Nu ska du se att det kommer att funka i alla fall lite bättre vad gäller tåligheten mot regn. Som sagt, man lär så länge man lever...;)

Hagis
2010-08-17, 18:47
:rolleyes: Det beror nog på hur mycket man bejakar den feminina sidan av hjärnan ;D Impregneringen försvinner succesivt för varje tvätt, lärde vi oss i lumpen ;)

Mc-Bosse
2010-08-17, 20:31
Hittar genom sök http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3547&highlight=impregnera som handlar om tvätt av kläder. Den tråden har jag aldrig sett innan. :D

Mc-Bosse
2010-08-17, 20:32
Säger bara Ö&B, dom har bra grejer både för spray och för tvättimpregnering ;D

Konsum har också.

gunther
2010-08-18, 09:03
...

Impregneringen försvinner succesivt för varje tvätt, lärde vi oss i lumpen ;)

Vilket såklart snabbt ledde till att man slutade tvätta sin fältuniform. Som tur var fick man en kasernuniform så man slapp lukta räv bland folk. ;)

Hagis
2010-08-18, 09:33
haha helt rätt! Dock efter en vecka i skogen så luktar man nog tillräckligt "väl" för att kunna smyga sig på klövdjur m.m.

räven
2010-08-18, 11:26
Det är ju så att impr.medel gör yttertyget mindre motagligt för väta. Mot läckande sömmar i membranet har inpr.medel ingen verkan.