handdator

Visa fullständig version : identitetskris bland hojmärkena?



turbo
2007-07-20, 17:49
den senaste hd'n är bara ett i raden av exempel på hur tillvekrare försöker ta fler marknadsandelar genom att bredda sitt sortiment.

bmw gör som bekant offroad-maskiner, ktm är på väg med en sporthoj?

råder det identitetskris bland tillverkarna eller vill de bara tjäna mer pengar?
jag kan förstå dem men jag tycker det är lite tråkigt när märkena blir allt mer lika varandra.

Guzzi-Leif
2007-07-20, 20:14
Och BMW har sådan modellomsättning att maskinerna blir omoderna redan i butiksdörren. Reservdelspriserna o därmed försäkringarna lär väl också påverkas...
Jäkla populister!

pewa
2007-07-21, 09:09
Och BMW har sådan modellomsättning att maskinerna blir omoderna redan i butiksdörren. Reservdelspriserna o därmed försäkringarna lär väl också påverkas...
Jäkla populister!


Det känns som att de flesta märken är populister, vilket iof är förståeligt då de är företag som måste tjäna pengar. Håller med turbo, är lite tråkigt att märkena blir allt mer lika varandra.. då tappar man lite av tjusningen med att det finns just olika märken

Gibson
2007-07-21, 09:45
Och BMW har sådan modellomsättning att maskinerna blir omoderna redan i butiksdörren. Reservdelspriserna o därmed försäkringarna lär väl också påverkas...
Jäkla populister!


Det känns som att de flesta märken är populister, vilket iof är förståeligt då de är företag som måste tjäna pengar. Håller med turbo, är lite tråkigt att märkena blir allt mer lika varandra.. då tappar man lite av tjusningen med att det finns just olika märken


Jag håller med men samtidigt så ställs det ju mer krav på dom olika märkena att bli bättre om alla konkurerar med likartade hojar, fast det är väll tvärtom och blir sämre kvalitet istället. ;D

Scorpio
2007-07-21, 12:11
Kan inte annat än hålla med. Men lika illa som inom bilindustrin är det(ännu..) inte.

pewa
2007-07-24, 18:22
Kan inte annat än hålla med. Men lika illa som inom bilindustrin är det(ännu..) inte.


Näe, men jag tror tyvärr att det lutar ditåt.. De stora märken blir allt större medans alla mindre och mer personliga tillverkare antingen köps upp eller läggs ner. Tråkigt men går det att göra så mycket åt saken?

Tjusningen med olika märken och modeller är ju att de ÄR olika, man får ju bara hoppas att tillverkarna tar tillvara på det och inte gör main stream av allting!

turbo
2007-07-25, 04:15
det är pengarna som styr, tragiskt men sant.
men så länge det finns de med ett intresse kommer det dyka upp alternativ, ta koenigsegg till exempel

Fredd
2007-07-28, 03:38
Jag tror det är med MC som med allt annat.. globalisering osv. gör att både länder och märken närmar sig varandra allt mer. Svårt om inte omöjligt att påverka.

carpelux
2007-07-31, 21:26
Dessutom ställs det högre och högre krav på utsläpps och bullernivåer, vilket gör att konstruktionerna begränsas. Luftkylt och förgasare är t.ex snart ett minne blott.

pewa
2007-08-01, 17:38
Dessutom ställs det högre och högre krav på utsläpps och bullernivåer, vilket gör att konstruktionerna begränsas. Luftkylt och förgasare är t.ex snart ett minne blott.


Det också.. sen som nån skrev här uppe, globaliseringen.. alla märken säljs överallt så det är svårt att undvika att ta efter varandra.

Men BMW's köp av Husqvarna känns väldigt strategiskt med tanke på att man satsar mot offroad också.

turbo
2008-07-15, 06:58
kom att tänkta på den här tråden då jag läste om hd's köp av agusta. jag tror inte riktigt det är någon identitetskris utan mera ett sätt att göra sig större på marknaden.. med ett bredare modellprogram får man ett starkare varumärke, eller hur?

Molgan
2008-07-15, 12:06
I HD's fall så handlar det nog mer om att skaffa sig fler varumärken, varumärket HD är nog så inpräntat i folks skallar som det går. Med fler varumärken så blir man mindre trendkänslig, om det skulle bli "ute" att hosta upp en kvarts miljon för en kromsläde så kan man ta igen det mha varor av annat slag utan att börja försöka sälja plastraketer med HD-logga.


Näe, men jag tror tyvärr att det lutar ditåt.. De stora märken blir allt större medans alla mindre och mer personliga tillverkare antingen köps upp eller läggs ner. Tråkigt men går det att göra så mycket åt saken?

Tjusningen med olika märken och modeller är ju att de ÄR olika, man får ju bara hoppas att tillverkarna tar tillvara på det och inte gör main stream av allting!

Hoppas jag med. Visst kan man se likriktning av formgivning på MC, men tack och lov så finns det fortfarande lite variation iaf. Hoppas innerligt att MC inte drabbas av samma "anonymifiering" som tex snöskotrar. För 15 år sen kunde en amatör på 3 kilometers avstånd se om det var en ski-doo eller en Lynx som ylade fram, nu måste man leta efter emblem även om man står precis bredvid.