handdator

Visa fullständig version : Hur länge varar säsongen?



Motormannen
2010-08-16, 12:02
Hur länge varar egentligen MC-säsongen utan att det blir för kallt och obekvämt? Tänkte då först och främst på Svealand och Götaland.

När bör man undvika att ta hojen? När temperaturen faller ned till 0 och det riskerar att bli halt?

Mc-Bosse
2010-08-16, 12:25
Beroende på vad man har för kläder och sträckan du ska köra så kan säsongens slut variera. Med fodren i kläderna, dubbla handskar, rånarluva på och några mils körning på icke hal asfalt så har jag kört i 4-5 plusgrader utan att frysa.

Vi i Skåne har ju längre säsong jämfört med Norrlänningar. ;)

Nina
2010-08-16, 12:29
Hela året om. :-)

Mats Liifv
2010-08-16, 12:36
Brukar köra landsvägshoj till början på oktober, när första frosten börjar komma. Då är det färdigkört till jobbet. Förra året var vi ute ett gäng härifrån och körde den 24:e november. Gick alldeles utmärkt på torra vägar, dessutom var det ganska varmt. Bara tre veckor senare kom snökaoset och kylan. Bara man slipper köra tidigt på morgonen när det är frost på backen är det inget större problem att köra långt in på hösten. Värmehandtag underlättar rejält och förlänger säsongen i båda ändar.

Hagis
2010-08-16, 13:02
2008 och 2009 var jag ute med sporthojen på E4an i mitten av december samt mitten av januari! Sen vart det för halt!

http://www.hagis.nu/links/dec08.JPG

Mc-Bosse
2010-08-16, 13:04
Bara man slipper köra tidigt på morgonen när det är frost på backen är det inget större problem att köra långt in på hösten.

Där har ju jag problem som busschaufför för någon måste upp tidigt för att köra bussen från garaget till första avgången från ändhållplatsen på morgonen. ;) Sen när jag ska hem för dagen så är det ibland perfekt mc-väder men då står ju bilen där på parkeringen. :mad:

Motormannen
2010-08-16, 14:09
Kan det inte bli väldigt obekvämt att köra hoj under kall vår eller höst oavsett hur man klär sig?

Det sker ju inte heller riskfritt med tanke på den överraskande halka som uppstår vid 0 grader, får man sladd på en motorcykel har man väl tur om man lyckas räta upp den?

Mats Liifv
2010-08-16, 14:46
Kan det inte bli väldigt obekvämt att köra hoj under kall vår eller höst oavsett hur man klär sig?

Det sker ju inte heller riskfritt med tanke på den överraskande halka som uppstår vid 0 grader, får man sladd på en motorcykel har man väl tur om man lyckas räta upp den? Har inga problem med att klä på mig tillräckligt och avstår från att köra om det är halkrisk. Man ska ha mycket tur om man inte kör omkull efter en sladd på halt underlag...För vinterkörning måste nog nästan dubbdäck till, om man inte bor i Skåne!

GeCe
2010-08-16, 14:57
Brukar ha en hoj "standby" till framåt jul då jag ett år med några plusgrader på termometern hojade till julskyltningen men det hör till undantagen här i södra Svealand där jag befinner mig. Annars är det inga längre sträckor under 5 grader och ej halt som gäller.

Olle Å
2010-08-16, 18:23
Har ju kört i många år till och från jobbet i alla väglag. Kallast var 22-, men då började det imma igen på insidan visiret. Scooterglasögon hade funkat bätttre. Har man elvärmda handskar och sockor så klarar man ju 5-10 minus i många timmar. I sådana fall tar ju säsongen aldrig slut. En förutsättning är ju dubbdäck.

NeXTer
2010-08-16, 18:29
Hojsäsongen har väl mer att göra med om det är barmark än vilken tid på året det är? Så länge det inte är halt är det säsong! :)

Mc-Bosse
2010-08-16, 18:34
Med en mindre tvåhjuling typ en Eu-moped kan man köra oavsett väderlek, t o m lite snö gör inget. Riktig halka är ju dock mindre kul. Balans och tyngdpunkt ligger perfekt på en Eu-moped då motorn ligger på mitten och allra längst ner. Fartvinden är ju inte övermänsklig i 45-50 km/ tim trots minusgrader. Tar man ett djupt andetag innan man susar nerför en backe i 65-70 km/tim så går det bra också. :)

Jag pendlade nästan året runt till jobbet med Urban. Jo mopeden blev döpt av en bekant... ;)

Jonas
2010-08-16, 19:04
2009 körde jag sista turen den 5 december. =)

Mats Liifv
2010-08-16, 19:58
2008 körde jag min första tur den tjugonde januari. Det var precis tre månader efter min krasch, under det som var tänkt att bli säsongens sista tur. Det stämmer nog som dom säger, "Man ska aldrig köra den där sista turen!"

Var helt enkelt bara tvungen att testa om allt skulle funka såväl fysiskt som psykiskt. Hade inte behövt oroa mig det minsta, allt funkade som det skulle. Hade dock mentalt ställt in mig på att det kunde varit färdigkört för gott. Gissa om det kändes skönt att kunna konstatera att så inte var fallet....:)

erkagn
2010-08-17, 04:47
Jag kör till mitten eller slutet av september.

Figurehead
2010-08-17, 17:31
Året om är väl en bra tidsram med dagens växelväder. Dock har jag krav på barmark och plusgrader då jag kör chopper. Känns fel med vinterdäck på nåt sätt. =)

oban
2010-08-17, 18:00
2008 & 2009 hade jag skid- och mc-premiär inom samma vecka :D:D

I år blev det dock lite för mycket snö för det :rolleyes:

veteranmc
2010-08-17, 21:35
jag kör året om. startar motorcykeln så är det bara att köra, men när det blir kring 15-20grader kallt så börjar man gruva sig för att fara ut å åka, har kört då det var 37grader kallt enligt följebilens termometer när jag var med i fmck å körde husqvarna 258an då var det kallt.