handdator

Visa fullständig version : Cykeln lagad



Nina
2010-08-15, 13:37
Så där ja, nu är den lagad och bra igen. Det är min mammas gamla cykel, en blå sak från 60-talet med namnet Crescent på som har hängt på en vägg i en vedbod sen -73 när vi flyttade till Sverige. När hon dog 2001 hittade jag den på väggen i vedbon, tänkte jag tar med mig den. Det visade sig också att ekrarna var allihop lösa, den vinglade och levde om när man försökte cykla på den. Själva rullet var det inget fel på, faktiskt tyckte jag den verkade vara roligare att cykla på än min moderna 3-växlade Crescent jag hade vunnit i en tävling.

Nu gjorde jag slag i saken i somras och lämnade in hjulen, däcken var ljusgrå och hade verkligen sett sina bästa dar, cykelreparatören hade inte sett såna däck på ett bra tag. Allra minst så torra som de var. Så jag beställde spänning av ekrarna, behövs det får de bytas ut men jag tror det ska räcka med att spänna dem samt koll på lagret och spänna det samt nya däck ska på. Och så tog jag en ny cykelkedja också och hämtade ut allt i veckan. Oj vilka fina däck och mönster har de också. I går morse stod jag här med cykeln upp- och nervänd och satte dit kedjan, hjulen och spände åt, även annat som var löst skruvade jag åt.

I går kväll skulle vi cykla, dottern och jag. Jag kom några meter så klonkade det till och nåt började gnissla. Det var bakhjulet som jag hade glömt dra åt. Min man hittade fler saker som inte var åtdraget, styrlagret t ex. Faktiskt verkade det mesta sitta löst på cykeln. Det tycker jag är lite märkligt, den har ju liksom bara hängt på en vedbodsvägg under alla år fram till 2001 när jag tog ner den från väggen. Nåja, efter lite åtdragningar här och var kom vi äntligen iväg och vilket gott rull det är på den! Wow, det blev min favoritcykel i går. Trots dess utseende och lite skavanker pga tidens tand. Jag tror det var helt enkelt bättre förr. :)