handdator

Visa fullständig version : Tuvis



Nina
2010-08-14, 17:53
Jaha, jag körde mot Södertälje i dag med nya moppen, hade kikat i kartan före jag stack iväg så jag borde hitta dit. Hade jag trott. Jag kom och jag sågs men segrade inte i Södertälje och nån Tuvängen såg jag inte röken av. Dock så verkade jag höra hojarna susa runt banan så jag borde vara alldeles i närheten. Trodde jag ja, det visade sig att min inbyggda gps i mobilen visat mig mot en annan motorbana – nämligen en crossbana! Ja det hade sett ut det, komma där på en gathoj va'? Så jag kom aldrig dit och vände hemåt efter nån timmes letande och svängde mot Rosenhill för en fika i all sköns ro. Någon direkt ro fick jag inte, getingar till förb... surrade runt mig och jag vet att blåser man bara på dom så försvinner de men icke. De här hade tydligen gasmasker eller nåt för de fortsatte envist surra runt mig. Sen kom jag på felet: jag hade ju borstat tänderna i morse. Igen! Det var därför de inte försvann… ;)
Nej skämt åsido, de verkade hungriga och gav sig på mitt fikabröd, jag borstar alltid nötterna och det brukar oftast räcka med att bara blåsa på dem.

Halvvägs hem från Rosenhill mitt bland kurvorna pockade en gul lampa på min uppmärksamhet, det lyste en gul lampa i panelen. Tanka redan?? Jag tankade ju nyss? tänkte jag. Oj, jag vet ju inte hur mycket den här drar ännu och ungefär när man verkligen är i desperat behov av en mack så jag svängde av i Jordbro och tankade upp den. Bara 12 liter?? Är det inte en 17-literstank på den här? Är det så många liter som reservtank, hela 5 liter när lampan tänds? stod jag där och funderade förvånat. I handboken står det faktiskt 3 liter i reserv. Nån har inte tittat i panelen under 2 liters bränsleförbrukning eller är det feltryck i manualen? Jodå, jag läser faktiskt i mina handböcker. ;)

Mats Liifv
2010-08-14, 18:18
Tuvängens motorbana hittar du om du kör Gamla Södertäljevägen, från Botkyrka mot Södertälje. Ligger på vänster sida, om jag kommer rätt ihåg är det i en högerkurva, ett par kilometer innnan vägen tar slut och du kommer till de två rondellerna och köpcentret där det brann för något år sedan. Tror att du passerat en massa gånger utan att veta om det. Väldigt diskret skyltat, om man inte bättrat sig. Tror att det kan stå något om "Gocart" på en skylt. Går någon liten väg upp i skogen. Mycket lätt att missa om man inte är uppmärksam. Då hinner du köra lite mer och få vana nog till att ge dig i kast med att köra på en gång, inga märkvärdigheter på något sätt.

Nina
2010-08-15, 07:25
Ha ha, jag stannade nog just där i en ficka bredvid vägen, då hör jag hojar fara runt, jag kikar runt efter skyltar men ser inga. En grusväg in i skogen var på tapeten i tankarna men jag undrade om jag alls var rätt. Jag tyckte det borde dyka upp nån skylt som sa Motorbana, Gokart eller liknande eller helt enkelt bara Tuvängen men icke. Enligt min gps i mobilen skulle jag vända och köra mot väg 225 och där efter en rondell svänga första bästa vänster (där Ö&B är). Det gjorde jag men möttes av en grind hos ett företag. Jag hörde hojar igen när jag stannade, kikade runt och ser ett sandtag och nåt som såg ut som ett rött torn för en motorbana. Min man sa jag är i närheten av en crossbana då. Magen surrade och brände och jag blev rejält hungrig och beslöt att åka till Rosenhill, jag får be Jocke visa mig var infarten till banan är så hittar jag nästa gång i alla fall. :-)
Och då kanske jag kört upp de här 80 milen den behöver för att köras in. Fast sen kommer inkörning nr 2, mellan 80 mil och 150 mil ska man då och då öka varvtalet över 5000 rpm, enligt handboken i alla fall.
I går råkade jag överstiga 5000 rpm, lampor tändes så jag sänkte farten till 90 km/tim, 5000 varv ligger precis över 90 km/tim. De hann blinka till så jag tror inte det är nån fara, bara man inte ligger och kör så under en längre tid.

erkagn
2010-08-15, 08:49
Ha ha, jag stannade nog just där i en ficka bredvid vägen, då hör jag hojar fara runt, jag kikar runt efter skyltar men ser inga. En grusväg in i skogen var på tapeten i tankarna men jag undrade om jag alls var rätt. Jag tyckte det borde dyka upp nån skylt som sa Motorbana, Gokart eller liknande eller helt enkelt bara Tuvängen men icke. Enligt min gps i mobilen skulle jag vända och köra mot väg 225 och där efter en rondell svänga första bästa vänster (där Ö&B är). Det gjorde jag men möttes av en grind hos ett företag. Jag hörde hojar igen när jag stannade, kikade runt och ser ett sandtag och nåt som såg ut som ett rött torn för en motorbana. Min man sa jag är i närheten av en crossbana då. Magen surrade och brände och jag blev rejält hungrig och beslöt att åka till Rosenhill, jag får be Jocke visa mig var infarten till banan är så hittar jag nästa gång i alla fall. :-)
Och då kanske jag kört upp de här 80 milen den behöver för att köras in. Fast sen kommer inkörning nr 2, mellan 80 mil och 150 mil ska man då och då öka varvtalet över 5000 rpm, enligt handboken i alla fall.
I går råkade jag överstiga 5000 rpm, lampor tändes så jag sänkte farten till 90 km/tim, 5000 varv ligger precis över 90 km/tim. De hann blinka till så jag tror inte det är nån fara, bara man inte ligger och kör så under en längre tid.

Oj, har dem sådana finesser att det lyser lampor om an inte lyder inkörningsföreskrifterna

Nina
2010-08-15, 09:01
Oj, har dem sådana finesser att det lyser lampor om an inte lyder inkörningsföreskrifterna

Oh ja, det lyser 6 blå lampor i panelen om jag toppar 5000 varv och går över. =)
De tar bort detta vid första servicen men annars blinkas det tills dess. Det finns en del finesser på hojen som man kan ställa in, som att få den att meddela när det är dags att växla upp eller ner. Denna funktion är avstängd på hojen för tillfället, annars meddelar den när det är dags att växla vid lägst 5000 varv vilket man kan justera uppåt med 100 varv i taget. Det får jag ev ta sen när jag känner att jag är mer van med hojen.

Gawriel
2010-08-15, 10:55
en kompis till mig har skaffat sig en Tryumph Daytona 675, varje gång han vrider på nyckeln låter det som en Transformer håller på att vakna till liv o förvandla sig till nåt annat...
o vilka finesser sen... bränsle lampa! en annan får hålla ett öga på tripmättaren :)

Mc-Bosse
2010-08-15, 11:47
Lampan för låg bränslenivå tänds i god tid på moderna fordon tycker jag mig ha märkt. Man kan köra långt längre än vad reserven ska innehålla. Kanske ett EU-direktiv? :D Tyskarna bötfäller ju om du får bränslebrist och står där vid vägkanten. På Corollan tänds den alldeles för tidigt tycker jag. Men det har ju den effekten som är avsedd: nämligen att köra och tanka och inte få bränslestopp någonstans.

På en av busstyperna jag kör börjar det varnas för låg nivå när det är kvarts tank kvar. Där struntar vi i varningen för den är tankad och vi vet att bussen klarar sig den sträckan den ska rulla den dagen.

Jag har inte ens lampan som ska varna för låg nivå på mc:n och än mindre en bränslemätare. Lampan för låg nivå försvann när jag inte hittade en identisk varvräknare på Ebay då efter min vurpa. Det är lite lurigt faktiskt för om jag drar på lite och kör (som de säger på sporthoj.com: lite inspirerat) ;) så börjar hojen vilja ha reserven efter 13-14 mil och ändå får jag inte i mer än 8-9 liter. Vid lugn körning får jag efter samma sträcka i 6-7 liter när tanken rymmer 13 liter. Förbrukningen ligger på allt mellan 0,51 och 0,8.

Jag känner lite osäkerhet om jag tvingas köra på reserven som ska innehålla 1,8 liter för om jag gör ett ordentligt nerlägg så kan motorn börja skrika efter bränsle! :D

Nina
2010-08-15, 13:16
en kompis till mig har skaffat sig en Tryumph Daytona 675, varje gång han vrider på nyckeln låter det som en Transformer håller på att vakna till liv o förvandla sig till nåt annat...
o vilka finesser sen... bränsle lampa! en annan får hålla ett öga på tripmättaren :)
Jo, på min Scrambler får jag kolla tripmätaren, den har ingen sån lyx som en bränslelampa. Old school snarare. ;)
Är kompisen nöjd med sin Daytona?

Lampan för låg bränslenivå tänds i god tid på moderna fordon tycker jag mig ha märkt. Man kan köra långt längre än vad reserven ska innehålla. Kanske ett EU-direktiv? :D Tyskarna bötfäller ju om du får bränslebrist och står där vid vägkanten. På Corollan tänds den alldeles för tidigt tycker jag. Men det har ju den effekten som är avsedd: nämligen att köra och tanka och inte få bränslestopp någonstans.

På en av busstyperna jag kör börjar det varnas för låg nivå när det är kvarts tank kvar. Där struntar vi i varningen för den är tankad och vi vet att bussen klarar sig den sträckan den ska rulla den dagen.

Jag har inte ens lampan som ska varna för låg nivå på mc:n och än mindre en bränslemätare. Lampan för låg nivå försvann när jag inte hittade en identisk varvräknare på Ebay då efter min vurpa. Det är lite lurigt faktiskt för om jag drar på lite och kör (som de säger på sporthoj.com: lite inspirerat) ;) så börjar hojen vilja ha reserven efter 13-14 mil och ändå får jag inte i mer än 8-9 liter. Vid lugn körning får jag efter samma sträcka i 6-7 liter när tanken rymmer 13 liter. Förbrukningen ligger på allt mellan 0,51 och 0,8.

Jag känner lite osäkerhet om jag tvingas köra på reserven som ska innehålla 1,8 liter för om jag gör ett ordentligt nerlägg så kan motorn börja skrika efter bränsle! :D
Jag noterade att körde jag rakt fram slocknade lampan, vid sväng tändes den men lika bra jag tankade upp hojen. Nu vet jag att den tänds vid 5 liter kvar i tanken, hojen tycks dra 0,6 milen just nu men det kan sjunka när den blir lite mer inkörd. Min Scrambler drog mer i början men nu håller den sig under halvlitern (ca 0,46 – 0,49) i alla fall.