handdator

Visa fullständig version : Bakdäck med skruv i



gunther
2010-08-14, 16:59
Skit och bedrövelse. Det som skulle blivit en tur till Ängelsberg med avslutning i Sigtuna med våfflor blev istället en svettig körning på krokiga och roliga vägar fram till Enköping där vi snubblade över SM i Enduro.

Där upptäckte jag att jag har fått en skruv i bakdäcket. Ett Bridgestone Battlax med dimensionerna 160/60ZR17 69W som har gått 440 mil ung. Som tur var höll däcket trycket hela vägen hem på motorväg och jag hoppades att det kanske skulle vara en kort sak som bara gått in i själva klacken på däcket. Dock så pyser det ur hålet om man börjar skruva på skruven, så däcket är det hål i. Skruven sitter f.ö. halvvägs ut på däcksskuldran, så inte direkt i "touring-plattan".

Ringde till MC-varuhuset (där jag köpt bågen) och hörde mig för och där skulle jag få betala totalt 3000:- för ett nytt däck monterat och klart (ngt Michelin Road2 tror jag han sa). Pluggning var absolut uteslutet i hans värld baserat på att däcket kan komma att bli så varmt att pluggningen separerar.

Hur ska man göra för att optimera kostnadsbilden på det här egentligen? Finns det folk som monterar däck som dom själva inte sålt? Finns det några bra siter att handla ifrån som ni kan rekommendera? Och hur _är_ det med pluggning egentligen? Kommer jag att dö? ;)

Suck så irriterande. Blir då såklart ingen KNIX-körning imorgon heller som jag hade tänkt. =/

erkagn
2010-08-14, 17:01
Oj, sådan otur. Min kompis hade en skruv i sitt däck. Den höll tätt länge men sedan började den bli pyspunka. Vet att en del sätter dit innerslang i slanglösa däck istället för att plugga.

Mr.Peter
2010-08-14, 17:18
Jag brukar handla här http://www.dackonline.se/Motorcykeldack.html snabba leveranser och fraktfritt!
Sen betalar jag 150 kronor för montering.
Du borde tjäna minst en tusing på att handla på nätet.


Kör du inte så där våldsamt fort så tror jag en plugg håller.

Nina
2010-08-14, 17:21
Och här ska du lämna in dem för ombyte (http://www.youtube.com/watch?v=XqFJYVgDBtQ)!

Wheeler Dealer
Tel: 08-643 00 75
Kocksgatan 62
116 29 STOCKHOLM

kenneth
2010-08-14, 17:34
Har aldrig haft nåt problem med nån "pluggning" i bakdäcket. Samt aldrig hört om nåt problem angående det heller. Men jag har kanske haft "tur" i under alla år....
Personligen så tycker jag att du laga däcket. Antar att du inte kör roadracing på vanliga vägar .(Med det så menade jag att förare som kör tävling på bana. Antagligen inte skulle plugga en eventuell skruv i däcket. Inget annat. )

gunther
2010-08-14, 18:15
Dåså, det blir ta mig tusan att besök hos Kjelle på Wheeler Dealer. En sådan skön snubbe kan man bara inte låta passera obemärkt förbi i ens liv. =)

Som av en händelse så visar han ju i filmen också ett däck som pluggats från insidan. Ska låta honom titta på mitt däck och ge en ärlig bedömning.

Jag har absolut inga intentioner att ägna mig åt road racing på vanliga vägar (däremot kanske ett skönt nerlägg i en passande kurva då och då). Det som däremot kan komma att ske är att SMC får avnjuta min närvaro på någon KNIX-kurs emellanåt. Har dock svårt att se hur det skulle kunna få däcket att totalseparera.

Skulle det vara så att Kjelle i ett slag av klarhet bland limångorna anser att däcket inte är reparabelt så blir det köp antingen från hojdäck.se eller dackonline.se - mer än 1000 spänn i prisskillnad på angivet däck! En sådan handlare måste pressas ner i pris genom att den inte får affären.

Passade på att konsultera sporthoj.com i frågan genom lite sökningar. Där går åsikterna verkligen isär om huruvida pluggning är OK eller inte. Problemet som jag tillslut kommit fram till är att ingen tycks veta vilken typ av pluggning man talar om. Finns ju dom som skjuter in en plugg från utsidan och nöjer sig med det. En sådan lagning skulle jag inte lita på heller. Däremot så verkar man lite lägligt glömma bort att man oftast använder sig av en lapp med inbyggd plugg som träs igenom däcket från insidan och vulkas ordentligt till förmån för att skapa osaklig debatt. Tröttsamt.

Mats Liifv
2010-08-14, 18:42
Här (http://www.swt-racing.com/) har jag fått ett däck pluggat. Hade en skruv som satt mitt i slitbanan. Fixades av Patrik snabbt och smidigt. Fungerade utmärkt under ytterligare ett par hundra mil innan jag sålde hojen. Höll trycket perfekt, kollade extra noga och ofta med tanke på lagningen.

Har kompisar som pluggat mindre hål med olika reparationssatser med lika gott resultat. Man har kört både långt och länge utan minsta problem. Skulle inte tveka att försöka få däcket reparerat. Patrik i Haninge har den fördelen framför en del andra att där kan du få hjälp med att få hjulet demonterat och monterat. Väldigt bekvämt och bra tycker jag.

Wheeler Dealers fördel är att där kan du få vilka däck som helst omlagda för en rimlig penning. Andra tar rena fantasipriser om du kommer med egna däck, kan vara bra att kolla i förväg. En och annan har gått på rejäla blåsningar i det sammanhanget....

gunther
2010-08-14, 19:17
Se där, jag funderade nämligen precis på om Wheeler Dealer kan hjälpa mig med att få av och på fälgen från bågen eller ej. Det är nämligen någonting jag inte kommer kunna lösa själv med tanke på att jag saknar centralstöd och depåstöd som alternativ. Dessutom så saknar jag momentnyckel.

Wheeler Dealer ligger rent geografiskt lite bättre till för min del, men om han inte kan montera då ska jag kolla med Patrik - tack för tipset! Får bara hoppas att jag lyckas halta mig fram till däckverkstan med bågen imorgon. =)

Mc-Bosse
2010-08-14, 20:25
Passade på att konsultera sporthoj.com i frågan genom lite sökningar. Där går åsikterna verkligen isär om huruvida pluggning är OK eller inte. Problemet som jag tillslut kommit fram till är att ingen tycks veta vilken typ av pluggning man talar om.

Klart du kan plugga! Det gör man på bildäck så det går bra på mc-däck också under förutsättning att det är reparerbart.

Off topic:
Vad gäller sporthoj så är där en hel del svar på inlägg som bara skrivs för skrivandets skull. Ingen substans utan bara tyckande. Minns tråden jag läste om en som frågade lite försynt om det fanns toppbox till hans sporthoj. Han blev rätt så sågad omgående med uttalanade av typen: Ska du lasta köp en lastbil. En sporthoj går inte att köra med toppbox. Köp en kromsläde.

Man vill ju inte ha detta tyckande utan bara svar på sin undran.

Mats Liifv
2010-08-15, 01:21
Se där, jag funderade nämligen precis på om Wheeler Dealer kan hjälpa mig med att få av och på fälgen från bågen eller ej. Det är nämligen någonting jag inte kommer kunna lösa själv med tanke på att jag saknar centralstöd och depåstöd som alternativ. Dessutom så saknar jag momentnyckel.

Wheeler Dealer ligger rent geografiskt lite bättre till för min del, men om han inte kan montera då ska jag kolla med Patrik - tack för tipset! Får bara hoppas att jag lyckas halta mig fram till däckverkstan med bågen imorgon. =)Kjelle kan inte hjälpa dig med annat än själva monteringen så det lär väl bli ett besök i Haninge då kan jag tro...:) Då kan du ju titta in på Yamahacenter samtidigt. Det ligger på andra sidan i rondellen.

Nina
2010-08-15, 07:06
Patrik, också känd som Ghostrider. Jag skulle aldrig köpa däck av honom just för hans filmer som Sthlm-Uppsala på 15 min.

Mc-Bosse
2010-08-15, 10:57
Patrik, också känd som Ghostrider. Jag skulle aldrig köpa däck av honom just för hans filmer som Sthlm-Uppsala på 15 min.

Jaså det är han det!? Han kan ju köra mc. Visserligen "aningen" vårdslöst. ;) Men som jag fattat det så kör han inte längre. Han har lugnat ner sig betydligt. Att han överhuvudtaget började med sitt Ghostrideri berodde på att han ville få tyst på de med snabba bilar och visa att det gick att köra fortare och de på bara två hjul. Och han lyckades ju kan man säga! :D

Man kan väl köpa däck av honom ändå tycker jag. Han är säkert kunnig och duktig.

Ove
2010-08-15, 11:00
Patrik, också känd som Ghostrider. Jag skulle aldrig köpa däck av honom just för hans filmer som Sthlm-Uppsala på 15 min.

:confused: Om han nu kanske kan bli berömd för att vara bäst på däck kanske han slipper att göra sig "berömd" genom att bära sig dumt åt på vägen? Det där med att kan man inte var bäst på något bra kan man "lysa" med att vara sämst. I och för sig en fråga om mognad. :rolleyes:

Får han tillräckligt med jobb så hinner han inte fåna sig på vägarna så prova att skilja på sak och person. ;)

Mr.Peter
2010-08-15, 11:44
Genom att handla hos honom kanske man kan påverka honom i rätt riktning?

gunther
2010-08-16, 09:07
Dåså, då ska jag ta och åka förbi Swedish Racing Group (tipsat tidigare i tråden) på lunchen och få däcket pluggat. Enligt dom bör det inte vara ett problem att fixa, det viktigaste är att däcket håller trycket fram till lagningen. Om det skulle gå för långt på för lågt tryck så riskerar däcksidorna att förstöras och då är ju däcket paj oavsett. Som tur är så har ju mitt däck hållit ett acceptabelt tryck hela tiden, så jag håller modet uppe.

300:- för montage från och till båge och drop-in.

Mats Liifv
2010-08-16, 11:00
Dåså, då ska jag ta och åka förbi Swedish Racing Group (tipsat tidigare i tråden) på lunchen och få däcket pluggat. Enligt dom bör det inte vara ett problem att fixa, det viktigaste är att däcket håller trycket fram till lagningen. Om det skulle gå för långt på för lågt tryck så riskerar däcksidorna att förstöras och då är ju däcket paj oavsett. Som tur är så har ju mitt däck hållit ett acceptabelt tryck hela tiden, så jag håller modet uppe.

300:- för montage från och till båge och drop-in. Bra pris från "rull till rull" tycker jag. Vill minnas att jag betalade lika mycket, när jag kom med hjulet i handen. Har varit fullt nöjd med den hjälp jag fått där.

Mc-Bosse
2010-08-16, 11:00
300:- för montage från och till båge och drop-in.

Snabbt och effektivt! :D

gunther
2010-08-16, 14:36
Så, pluggat och klart! Behövdes lite hjälp med att hålla bromsok och ABS-rotor för att få allt på plats samtidigt som kedjan skulle på, men i övrigt kunde jag bara stå bredvid och titta på. Förutom skruven så råkade vi se ett litet metallflis (2-3 mm långt) som satt sig i däcket också. Måste nästan ha kört igenom ett skrotupplag...

Vidare så kunde vi upptäcka att hjulaxeln _inte_ var smord och sannolikt inte ens smord från fabrik. 450 mil totalt på mätaren och helt snustorr är inte OK. Nu är den iaf smord (med lagerfett från Biltema - Oo! ;) och förhoppningsvis ska det inte vara något problem med det nu.

Själva pluggen sitter ju ihop med en lagningslapp och pluggen är genomdragen från insidan. Pluggen är avklippt så att den sticker ut lite extra på utsidan och överskottet ska nu medelst körning jobbas in i själva däcket. Nu får det ta mig tu**n inte ske något dom närmaste två veckorna - för då ska det köras KNIX! =)

Mats Liifv
2010-08-16, 14:42
Vidare så kunde vi upptäcka att hjulaxeln _inte_ var smord och sannolikt inte ens smord från fabrik. 450 mil totalt på mätaren och helt snustorr är inte OK. Nu är den iaf smord (med lagerfett från Biltema - Oo! ;) och förhoppningsvis ska det inte vara något problem med det nu.
På mina kedjehojar smörjer jag alltid axeln, vid behov, varje gång hjulet tas av. Kostar nästan inget och är så enkelt att göra. Torrt har det aldrig varit, trots Biltemafett....;) Finns en till på forumet som upplevt samma sak. Även i det fallet en Yamaha, dessutom efter att hojen varit på service....

Nina
2010-08-16, 14:43
Så, pluggat och klart! Behövdes lite hjälp med att hålla bromsok och ABS-rotor för att få allt på plats samtidigt som kedjan skulle på, men i övrigt kunde jag bara stå bredvid och titta på. Förutom skruven så råkade vi se ett litet metallflis (2-3 mm långt) som satt sig i däcket också. Måste nästan ha kört igenom ett skrotupplag...

Vidare så kunde vi upptäcka att hjulaxeln _inte_ var smord och sannolikt inte ens smord från fabrik. 450 mil totalt på mätaren och helt snustorr är inte OK. Nu är den iaf smord (med lagerfett från Biltema - Oo! ;) och förhoppningsvis ska det inte vara något problem med det nu.

Själva pluggen sitter ju ihop med en lagningslapp och pluggen är genomdragen från insidan. Pluggen är avklippt så att den sticker ut lite extra på utsidan och överskottet ska nu medelst körning jobbas in i själva däcket. Nu får det ta mig tu**n inte ske något dom närmaste två veckorna - för då ska det köras KNIX! =)

Se där, så bra det var att ni upptäckte fusk från fabriken. Man litar ju på att de kan sitt jobb men tydligt missar de lite här och var ändå. Fast man tycker att de borde gå igenom hela hojen när de ska leverera den som ny till kund? Men det där kanske återförsäljaren antar ska vara smort från fabriken. Jag hade åkt förbi och berättat detta så kanske de kan hålla ett extra öga på grejerna innan de levererar något till nästa kund? Undrar just vad exakt som ligger löst i kartongen vid leveransen från fabrik? Hojen är inte helt ihopskruvad vet jag så kanske din återförsäljare missat något..?

Hoppas inget mer händer nu så du får knixa runt. :)

engström67
2010-08-19, 18:27
Skit och bedrövelse. Det som skulle blivit en tur till Ängelsberg med avslutning i Sigtuna med våfflor blev istället en svettig körning på krokiga och roliga vägar fram till Enköping där vi snubblade över SM i Enduro.

Där upptäckte jag att jag har fått en skruv i bakdäcket. Ett Bridgestone Battlax med dimensionerna 160/60ZR17 69W som har gått 440 mil ung. Som tur var höll däcket trycket hela vägen hem på motorväg och jag hoppades att det kanske skulle vara en kort sak som bara gått in i själva klacken på däcket. Dock så pyser det ur hålet om man börjar skruva på skruven, så däcket är det hål i. Skruven sitter f.ö. halvvägs ut på däcksskuldran, så inte direkt i "touring-plattan".

Ringde till MC-varuhuset (där jag köpt bågen) och hörde mig för och där skulle jag få betala totalt 3000:- för ett nytt däck monterat och klart (ngt Michelin Road2 tror jag han sa). Pluggning var absolut uteslutet i hans värld baserat på att däcket kan komma att bli så varmt att pluggningen separerar.

Hur ska man göra för att optimera kostnadsbilden på det här egentligen? Finns det folk som monterar däck som dom själva inte sålt? Finns det några bra siter att handla ifrån som ni kan rekommendera? Och hur _är_ det med pluggning egentligen? Kommer jag att dö? ;)

Suck så irriterande. Blir då såklart ingen KNIX-körning imorgon heller som jag hade tänkt. =/

3000spänn,det var dyrt,mitt bakdäck gick lös på 2000 monterat och balanserat,med lite hm rabatt:) pilotroad 2. 190/50/17 ,och du vet väl att man har 28% rabatt på michelindäck hos euromaster som smc medlem

gunther
2010-08-20, 08:24
3000spänn,det var dyrt,mitt bakdäck gick lös på 2000 monterat och balanserat,med lite hm rabatt:) pilotroad 2. 190/50/17 ,och du vet väl att man har 28% rabatt på michelindäck hos euromaster som smc medlem

2000 för däcket monterat och klart var hos euromaster då antar jag? Min sambo var vänlig nog att släpa fram SMC-boken och där hittade vi rabattlistorna, 28% låter ju faktiskt intressant! =) Fick du hjälp med att ta loss däcket från hojjen hos dom också, eller fick lösa det själv?

Får dock hoppas att det dröjer en liten stund till innan det blir dags för byte av däck.

engström67
2010-08-20, 09:48
2000 för däcket monterat och klart var hos euromaster då antar jag? Min sambo var vänlig nog att släpa fram SMC-boken och där hittade vi rabattlistorna, 28% låter ju faktiskt intressant! =) Fick du hjälp med att ta loss däcket från hojjen hos dom också, eller fick lösa det själv?

Får dock hoppas att det dröjer en liten stund till innan det blir dags för byte av däck. Detta pris var hos min mc handlare,men det var samma hos euromaster.Hjulen fick jag skruva av själv,och montering och balansering ingår alltid, men sedan kan ju priserna variera lite,är man känd och har handlat mycket så kan man ju alltid förhandla fram bra priser