handdator

Visa fullständig version : Tändstift



Mc-Bosse
2010-08-13, 14:30
Hej!

Bytte stiften på mc:n då när jag köpte den för 1 300 mil sedan. De ser fortarande bra ut och motorn går som den ska tycker jag. Oboybruna och så är stiften och inte grisiga. Enligt orginalhandboken ska de bytas om de är trasiga eller på annat sett inte ser ut som de ska. Men inget om periodiskt byte.

Håller stiften i all evighet eller?

Hagis
2010-08-13, 14:39
Nä men man skulle väll önska att dom gjorde det! Vi bytte stiften igår på polarens intruder, dom var sotiga men i övrigt fräsha. Rätt avstånd osv, men det är väll ändå rekommenderat att byta titt som tätt (hur ofta låter jag vara osagt) Samma gällde på sporthojen och motarden.

metica
2010-08-13, 18:34
Varför? Vad är det som åldras i stift egentligen? Både porslin och metal är väl tämligen okänsliga för organiskt nedbrytning till skillnad från t.ex. gummi. Om inte strömmen fått metallatomerna att hoppa all världens väg verkar det märkligt att byta bara för att tillverkarna rekommenderar det. Eller? Upplys oss! :-)

engström67
2010-08-13, 21:04
Varför? Vad är det som åldras i stift egentligen? Både porslin och metal är väl tämligen okänsliga för organiskt nedbrytning till skillnad från t.ex. gummi. Om inte strömmen fått metallatomerna att hoppa all världens väg verkar det märkligt att byta bara för att tillverkarna rekommenderar det. Eller? Upplys oss! :-)

finns väl ingen andledning att byta stift så länge hojen går som den ska:)

GeCe
2010-08-13, 22:25
finns väl ingen andledning att byta stift så länge hojen går som den ska:)

Och stiften utvecklas och blir hållbarare och jag blev förvånad sist när mekanikern på verkstaden jag brukar anlita berättade hur länge de håller innan de behöver bytas då jag berättade att jag bytte varje vår helt i onödan av gammal vana.

Hagis
2010-08-14, 09:55
Varför? Vad är det som åldras i stift egentligen? Både porslin och metal är väl tämligen okänsliga för organiskt nedbrytning till skillnad från t.ex. gummi. Om inte strömmen fått metallatomerna att hoppa all världens väg verkar det märkligt att byta bara för att tillverkarna rekommenderar det. Eller? Upplys oss! :-)

nä så länge hojen går som den ska så finns ju ingen orsak att byta. Men ibland sotar dom igen och vissa har även fått som "svetts loppor" på stiften samt att det hänt att dom ökar i själva öppningen där gnistan slår. Då är det dags att byta men då går hojen även sämre

Mc-Bosse
2010-08-14, 20:09
1 300 mil med stiften, luftkyld motor och rätt häftig körning emellanåt så kan det ju inte skada att byta stiften tänkte jag.

Men nu har jag istället rengjort dom eftersom de inte hade min sort hos Biltema. 1:an och 4:an var oboybruna och 2:an och 3:an var lite mer mörka. Jag hade bara kollat 1:an innan. Varför 2:an och 3:an var aningen mer mörka vet jag inte. Om jag kollar de två tändspolarna så går 1:an och 3:an på den högra spolen och 2:an och 4:an på den vänstra. Så det kan ju inte vara en av spolarna som är dålig. Den tänder 1, 2, 4, 3.

Hur som haver tycker jag att gången nu är bättre. Vad det beror på är antingen stift, kontakter, frånvaron av vatten efter tvätten eller en kombination.

Va jag håller på! :D

GeCe
2010-08-14, 22:43
De olika färgerna kan ju bero på inställning eller slitage hos någon komponent i förgasarna också. Men så länge hojen går bra är det kanske inte värt att kosta på något för den sakens skull om man inte fixar det själv. Byta till nya munstycken brukar ju inte vara så svårt och kanske vara värt att prova om saken förvärras.

Att kolla stiften och göra rent dem ibland kan nog vara nyttigt. I en av mina instruktions-böcker från Suzuki rekommenderas detta och skulle tro att det förmodligen förlänger livslängden på stiften.

Guzzi-Leif
2010-08-14, 23:40
Kolla bara att du har bra förgasar-synk och att tomgångsmunstyckena är korrekt justerade.

Mc-Bosse
2010-08-14, 23:44
Synken sa förre ägaren att han fixat. Vad gäller tomgångsmunstyckena så har jag aldrig varit på dom om vet inte hur dom justeras. Nu är ju detta inget jätteproblem att två stift är aningen mörkare. Och då menar jag visserligen synligt mörkare men ack så lite mörkare

Nina
2010-08-15, 07:14
Förr var stift i behov av byte runt 1000 mils körning. Man märkte när det var dags i och med att bränsleförbrukningen brukade öka. I dag kan man ha samma stift betydligt längre för tekniken har rullat på framåt även där. Man kan kolla dem varje vår och se så de är bra i alla fall, om de behöver bytas så gör man det. Men ser de okej ut och är torra och lite ljust bruna och har rätt elektrodavstånd så kan man köra med dem. Jag brukar alltid kolla bränsleförbrukningen vid varje tankning, den ger mig första tecknet på om hojen börjar dra mer. Är stiften dock grå eller vita så går den för snålt, då kan man bränna ventilerna. Är de svarta och kletiga så går motorn för fett.

Mc-Bosse
2010-08-15, 10:48
Tändstiftens längre livslängd beror väl på att det numera är bränsleinsprutningssystem på fordon?

En elektroniskt styrd förgasare tillhör ju också den kategorin. Men på min gamla hoj med fyra förgasare utan elektronisk styrning så kan bränsle/luftblandningen säkert variera och ej alltid vara optimal.

Speciellt då vid kallstart då läget på chocken inte är så lätt att ställa in helt optimalt med för fet blandning som följd.

Mc-Bosse
2010-08-15, 19:48
Innan jag rengjorde. Aningen mörkare till vänster.

1, tändstift X 2

Guzzi-Leif
2010-08-15, 21:49
Tändstiftsfabrikanter har i alla tider varit duktiga på att få folk att byta oftare än nödvändigt. Det är ingen hejd på vad vi ska få med ett visst stift; lättstartat, lägre förbrukning, starkare motor...

Sedan är ju vi motorcyklister tacksamma offer som förstärker mytbildningarna helt oresonligt. Alltid lika glada att få tömma börsen (den egna alltså) ;-)

Mats Liifv
2010-08-15, 22:17
Tändstiftsfabrikanter har i alla tider varit duktiga på att få folk att byta oftare än nödvändigt. Det är ingen hejd på vad vi ska få med ett visst stift; lättstartat, lägre förbrukning, starkare motor...

Sedan är ju vi motorcyklister tacksamma offer som förstärker mytbildningarna helt oresonligt. Alltid lika glada att få tömma börsen (den egna alltså) ;-)
Benägen att hålla med. Kan inte påstå att jag märkt något av alla fantastiska effekter som ska uppnås. Har aldrig märkt någon skillnad varken där eller på olika bensinmärkens fantastiska blandningar, med diverse fantasifulla namn. Same, same för min del! ;)

Hagis
2010-08-16, 11:48
Bensinblandningen måste jag dock påvisa har en viss skillnad! Om jag nu förstod dig rätt alltså mellan säg 95 - 98 och tex vpower eller vad den heter som ska vara gjord för racing bla. Detta är egen erfarenhet dock på sporthoj och motard men det bör även påvisa samma skillnad på glidare! 95 tankar jag sällan med då hojen faktiskt går bättre och jämnare på 98 samt att den smörjer något bättre medans man kör. Motorn går något "lenare" än på 95 och tänder bättre även om det är väldigt liten skillnad! Tror det är Shell som har den där super soppan och den är elakt mycke bättre än både 95 och 98. Hojen går extremt rent, tänder betydligt bättre och jämnare. Hojen överlag beter sig väldigt annorlunda om man ligger och gasar med denna racing soppa. Den svarar avsevärt mycket fortare och bättre på små vrid med sport och motard hojar! Skillnaden är markant mellan 95/98 och denna racing soppa och marginell mellan 95 och 98 :)

triumphtobbe
2010-09-20, 21:38
Varför? Vad är det som åldras i stift egentligen? Både porslin och metal är väl tämligen okänsliga för organiskt nedbrytning till skillnad från t.ex. gummi. Om inte strömmen fått metallatomerna att hoppa all världens väg verkar det märkligt att byta bara för att tillverkarna rekommenderar det. Eller? Upplys oss! :-)

Varför man ska byta stift? Stiften sitter i värdens sämsta miljö, extrem hetta och med påverkan av frätande sot, olja och bensin.
Om vi säger att man kör hojen i snitt räknat. På 5000 rpm
Då ska den tända varje gång, inte varannan eller var tredje. 5000 gånger i minuten X 60= 300000 ggr per timme. Hur mycket kan man köra på en sommar? Vi säger 50 timmar på en mc-säsong om man nu inte pendlar till jobbet eller liknande. 50X300000= 15000000!
15 miljoner ggr per säsong. Felfritt! Med det i bakhuvudet tycker jag att man kan unna sin hoj nya stift varannat år iallafall. Varannat år, det är gånger 2 alltså 30 miljoner explosioner. Det kan väl vara värt ett byte. Så dyrt är det inte.

Tobbe.

Guzzi-Leif
2010-09-20, 22:39
Förr var det inte dyrt, runt 15-20:- i dagens penningvärde eller så.
Nowadays kan de kosta flera hundra och piratvarianter gives icke :-(

Självklart ska slitna och/eller trasiga stift bytas ut! Men dit är det oftast låååååångt på grund av bättre miljö i förbränningsrummet (oljor, insprutning, flöden med mera), materialutveckling samt skyhögt bättre fjong från tändspolen.

Hasselman
2010-09-21, 00:40
Finns ett engelskt uttryck som passar bra här: If it works, don't fix it!

För min egen del blev det en sjuhelsikes skilnad på motorgången när jag satte i ett iridiumstift för 2500 mil sedan. Det kostade visserligen 249:- men var värt det eftersom jag dels fick mjukare gång men även lägre bränsleförbrukning. Den ekonomiska vinsten av den lägre förbrukningen är försumbar men däremot slipper jag ryckningarna och hojen startar lättare även vid vår och hösttemperaturer.
Ryckig motorgång är ganska vanligt på BMW's stånkor med en-stiftstoppar. Det var förmodligen en av anledningarna att BMW återinförde dubbelstiftstoppen på F650GS'n 2004 (tror jag det var).
Jag byter däremot inte stift vid varje service men jag rengör och kontrollerar gnistgapet samt undersöker slitaget och färgen på stiftet varje service.

klaus
2010-09-21, 02:56
om man nu ska dra några paralleller till bil så står det på frugans bilservicebok att man ska byta stiften vid 6000mil, så nog håller dom länge :)

Mc-Bosse
2010-09-21, 11:45
om man nu ska dra några paralleller till bil så står det på frugans bilservicebok att man ska byta stiften vid 6000mil, så nog håller dom länge :)

Då håller dom 9 000 mil utan problem skulle jag tro för serviceverstäderna snålar gärna på hur långa intervallerna ska vara. Säger jag, konspiratoriskt lagd som jag är. :D