handdator

Visa fullständig version : Rondeller



gunther
2010-08-13, 12:21
Var ute igår med en kompis som håller på att ta bilkörkort och snackade lite om trafikregler och trafikrutiner vid bilkörning. Kommer körandes på frösundaleden mot ankdammsrondellen och ser i motsatt körriktning en kvinna i läderställ springades i körbanan. En bit före henne en manlig figur på MC som håller på att baxa upp bågen på cykelbanan.

Bestämmer mig för att göra en helomvändning i rondellen för att se om dom behövde något. Visar sig att den manlige föraren fått släpp på väg ut ur rondellen och lagt hela ekipaget ner (en Honda Hornet 2010) inklusive sig själv och passagerare.

Som tur var så hade varken han eller hans passagerare förolyckats nämnvärt (brutet ego och lite ont i en höft och ett knä). Lämnade dom med rekommendationen att ändå uppsöka sjukan för att få det hela noterat i försäkringsärendet.

Ni undrar kanske varför man skulle klota i den rondellen? Jo, det finns såklart en bensinmack vid infarten innan. Och det regnade inte ens igår. Det var gårdagens tankeställare, undrar vad som bjuds idag. Det är ju trots allt fredag den 13e.

erkagn
2010-08-13, 12:26
Jo, de är en rondell utanför där jag tankar oxå. Men försöker undvika den och köra en annan väg dit.

Mats Liifv
2010-08-13, 12:45
Ni undrar kanske varför man skulle klota i den rondellen? Jo, det finns såklart en bensinmack vid infarten innan. Och det regnade inte ens igår. Det var gårdagens tankeställare, undrar vad som bjuds idag. Det är ju trots allt fredag den 13e.Var det Dieselspill som han halkat i eller något annat?

gunther
2010-08-13, 12:48
Oklart. Kan ju vara att han dragit på alldeles för hårt i utgången och fått ett kast, men jag ville inte riktigt borra i hans kompetenser (inte för att mina är något att skryta med än så länge heller) just där och då. Var dessutom lite för trafikerat för att gå och snoka i asfalten, men det känns ju inte helt osannolikt att det kan vara något spill av någon form som ligger bakom.

Det blev mest bara så ironiskt när man stod där och tittade bakåt mot rondellen och så ser man macken sticka ut bakom buskaget.

Mats Liifv
2010-08-13, 13:00
Diesel är fruktansvärt halt, har fått ett hårresande framhjulssläpp en gång vid påfarten till Tyresövägen från Nynäsvägen. Var betydligt mer tur än skicklighet som räddade mig den gången. Var troligen någon lastbil eller liknande som läckt. Fulltsändigt livsfarligt!

Hagis
2010-08-13, 14:14
Råkat ut för det samma några gånger, bla när jag körde 125an. Kom från solna, det var på den tiden det var en korsning vid påfarten solna/haganorra och det låg en bensinstation precis i närheten. Jag kommer in i kurvan, lägger ner och ska gasa normalt ut ur kurvan när jag ser att bilen framför som då befinner sig på väg ut ur kurvan, dräller bensin från tanklocket ut i hela kurvan. Som tur var han jag slå av och resa hojen något men det gick i sidled hela kurvan ut och jag hade nog en puls som hette duga! :eek:

Har kommit några gånger här hemma i rondellen precis vid statoil, det har släppt tack och lov bara i bak titt som tätt. Man ska akta sig för rondeller och korsningar direkt efter bensinstationer!

Phaedre
2010-08-16, 21:00
Har kommit några gånger här hemma i rondellen precis vid statoil, det har släppt tack och lov bara i bak titt som tätt. Man ska akta sig för rondeller och korsningar direkt efter bensinstationer!

Tack för tipset! Verkligen nyttigt att läsa inläggen här på forumet för mig som är novis! :o

Mats Liifv
2010-08-16, 21:44
Tack för tipset! Verkligen nyttigt att läsa inläggen här på forumet för mig som är novis! :oHär finns en outsinlig källa till kunskap. Du kan bespara dig många misstag med en fråga här... ;)

Guzzi-Leif
2010-08-16, 23:05
I fredags kom jag i ett stilla regn körande på en slingrande norsk fjällväg och såg, mitt i en kurva, regnbågsfärgerna på asfalten. Spillet var stort och höll på i flera kilometer. Fick bli lätta hjälper till min ädla springare dessa kilometer...

Den kanske vanligaste orsaken till drivmedelsspill är otätt (eller glömt) tanklock på stora fordon och jag håller med Mats om att diesel är värre än bensin (inte bara miljömässigt).

Mats Liifv
2010-08-16, 23:20
I fredags kom jag i ett stilla regn körande på en slingrande norsk fjällväg och såg, mitt i en kurva, regnbågsfärgerna på asfalten. Dom regnbågsfärgerna är en rejäl varningsklocka. Kanske man inte tänker på som nybörjare på två hjul, men ser man det är det bara att slå av rejält för halkrisken är minst sagt överhängande!

Mc-Bosse
2010-08-17, 00:13
Ännu ett argument till att gå över till gasdrift på tunga fordon då. ;)

gunther
2010-08-17, 07:24
Imorse på vägen till jobbet så stannade jag vid ett rödljus placerad till höger (för högersväng direkt efter rödljuset) och känner en doft av bränsle. Tänker lite fundersamt på om något kan ha fördärvats av min ömma handtvätt och vaxning igår (vaxning av bågen! ;)), men kommer fram till att så inte kan vara fallet. Börjar kolla av omgivningen och mycket riktigt så under min högra fot ligger en liten pöl av bränsle.

Spillspåret går dessutom snyggt och prydligt i en fin liten böj till höger genom hela korsningen och sen vidare längs med gatan. Wohoo!