handdator

Visa fullständig version : Hur halt är blött gräs?



Linnex
2010-08-13, 08:44
Jag har ett garage som är 9 m långt. Jag får alltså plats med hojarna innanför bilen.
Jag funderar därför på att sätta en garageport även på baksidan av garaget för att enkelt kunna rulla ut hojen utan att behöva flytta på bilen/bilarna. Dock blir det då till att rulla genom trädgården.

Där av min fundering. Hur halt är blött gräs?

Jonas76
2010-08-13, 08:47
Prova att bromsa på blött gräs med en cykel så vet du.

Mats Liifv
2010-08-13, 08:50
Väldigt halt skulle jag vilja säga! ;)

Linnex
2010-08-13, 08:51
Prova att bromsa på blött gräs med en cykel så vet du.

Att det är halt begriper jag. Men en vanlig cykel hade jag inte tvekat att cykla på blött gräs med.

Linnex
2010-08-13, 08:52
Väldigt halt skulle jag vilja säga! ;)

Så pass halt att det är tveksamt att försiktigt rulla på för att komma in och ur ett garage? Dvs att det är stor risk att man förr eller senare lägger hojen.

Ove
2010-08-13, 09:17
Så pass halt att det är tveksamt att försiktigt rulla på för att komma in och ur ett garage? Dvs att det är stor risk att man förr eller senare lägger hojen.

Visst får man vara lite försiktig men är det plant ser jag inte att det är problem att köra en bit på gräs. Nästan var gång jag åker iväg hemifrån blir det 25 m gräskörning.

Jag har lagt omkull en gång på frostigt gräs men det berodde på tjuvstopp under "garagevändning". Landningen blev mjuk, både för mig och hojen. :rolleyes:

Linnex
2010-08-13, 09:25
Visst får man vara lite försiktig men är det plant ser jag inte att det är problem att köra en bit på gräs. Nästan var gång jag åker iväg hemifrån blir det 25 m gräskörning.

Jag har lagt omkull en gång på frostigt gräs men det berodde på tjuvstopp under "garagevändning". Landningen blev mjuk, både för mig och hojen. :rolleyes:

Ok. Då får det bli nästa års projekt.
Stensätter även lite direkt utanför porten. Får väl sätta på stödjul på hojarna ;-)

Mats Liifv
2010-08-13, 12:57
Parkerad en gång min dåvarande hoj, touringpackad i hotellets trädgård på ett ställe i Österrike. Det hade regnat ordentligt under natten. Lite motlut och snorhal gräsmatta var ingen kul kombination när jag var tvungen att använda motor för att ta mig därifrån. En riktig pärs kan jag lova. Har du det platt och fint på din tomt kanske det funkar bra ändå, annars kan du väl kanske lägga ut lite plattor eller liknande den väg du tänker använda. Inte minst för att skona gräsmattan om du ska göra manövern ofta.

erkagn
2010-08-13, 13:05
Min kompis har en grässlänt från sitt skjul. När det har regnat eller är dagg på gräset så spinner 1900:an på tomgången när han ska upp för den lilla lutningen.

Linnex
2010-08-13, 13:36
Hmmm. Att lägga plattor hela vägen är inget alternativ (ca 40 M). Skulle förstöra hela trädgården då jag måste runda huset.
Får fundera under vintern om det är intressant att bygga om enbart för de soliga dagarna. Men samtidigt är det ju då man oftast väljer hojen före bilen.:cool:

Edit: Gräsmattan är plan som en fotbollsplan men samtidigt har jag korta ben och får inte ner hälen i backen på min Deauville. Dvs inga större förhoppningar att klara att parera upp om den skulle börja glida.

Hagis
2010-08-13, 14:06
Som många redan påvisat så är det plant och du tar det lugnt så bör det inte vara några problem. Problemet är väll att det normalt är lätt att halka runt med fötterna och om du då inte når ner fullt ut så ja då blir ju risken något större att du tappar hojen! Men å andra sidan som du själv säger, vem tar ut hojen när det regnar? Det är väll mer om det har regnat eller är dagg i gräset som du bör vara försiktig för blött gräs är jämförelsebart med våta brunnslock eller övergångsställen! :eek: