handdator

Visa fullständig version : Öronproppar - EARfoon



gunther
2010-08-12, 11:42
Jaha, så har man tillslut tröttnat på att öronen ska ställa till det för trivseln på bågen genom ringningar och hörseldomningar. Nu känns det lite som att "kosta vad det kosta vill, bara jag inte sabbar öronen mer".

Idag 15:30 ska det gjutas formar av öronen för att beställa riktiga MC-hörselskydd! Vi (adara och jag) har bestämt oss för att köpa EARfoon Biker (efter det att Mats med sin enkom positiva recension slutligen övertygat mig) och besöker UMEC på Ångermannagatan 176 för att göra avgjutningarna.

EARfoon Biker: http://www.earfoon.se/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=13
UMEC AB: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=UMEC+ab&var=v%e4llingby&Vkiid=iIxHbbFewYxSDc8YlTu77g%253d%253d&Vkid=2143729&isAlternateNumberResult=False

Inte riktigt bestämt mig ännu för vilket filter jag ska välja, får se vad dom säger på plats. Om fyra veckor så blir det antagligen premiärtur för propparna, hoppas jag orkar leva med dom gula skumgummi-pluggarna tills dess. =)

Mats Liifv
2010-08-12, 12:27
Är jättenöjd med mina och ångrar mig inte ett dugg att jag kostade på mig dom! Gäller bara att inte slarva bort dom, med tanke på priset.

Det är en speciell upplevelse när dom gör avgjutningen. Det blir absolut tyst i tio minuter eller så. Kändes lite märkligt när det blev så tyst på MC-mässan, där jag beställde mina. Normalt inte den tystaste miljön....;)

Mc-Bosse
2010-08-12, 13:10
Det hade jag ingen aning om att det fanns sånt här. Verkar ju vettigt. Försvinner vindbrusljudet från hjälmen helt och hållet?

Mats Liifv
2010-08-12, 14:38
Det hade jag ingen aning om att det fanns sånt här. Verkar ju vettigt. Försvinner vindbrusljudet från hjälmen helt och hållet?Försvinner inte helt, men blir avsevärt bättre. Om du skulle glömma att sätta in dom någon gång får du en chock över hur illa motorn låter och allt vindbrus. Kör alltid med proppar, oavsett hur långt eller kort jag ska åka. Gäller att vara rädd om hörseln!

Mr.Peter
2010-08-12, 15:10
Vad kostar såna?

Jan-Olov
2010-08-12, 18:29
Jag har bytt ut mina vanliga proppar mot storlek S. De kommer längre in i hörselgången och tätar därmed bättre.

Motormannen
2010-08-12, 19:24
Har jag missat att gemene man faktiskt kan skada hörseln genom att köra normalt med motorcykeln och i lagliga hastigheter?

Mr.Peter
2010-08-12, 21:50
Ja se där har du missat nåt.
Vet faktiskt inte hur mycket det brusar i laglig fart men nog brusar det alltid,särskilt i öppen hjälm.:cool:

Mats Liifv
2010-08-12, 22:02
Du kommer att bli varse att det är ett oherrans liv i hjälmen. Har kört med öronproppar i någon form sedan ungefär trettio år. Du ska absolut vara rädd om din hörsel. Helt onödigt att skada den i onödan. Förstår inte hur man står ut att köra utan proppar, vilket uppenbarligen de flesta gör. Testa själv och upplev skillnaden....

Motormannen
2010-08-12, 22:42
Jag får helt enkelt ta och göra det! Trodde detta bara var ett problem för de med sporthojar som kör allt annat än lagligt.

Jan-Olov
2010-08-12, 22:54
Min tinitus har ökat vesäntligt sedan jag började köra hoj, jag använde inte proppar hela tiden tidigare.

Mc-Bosse
2010-08-12, 23:19
Gula proppar som formar sig efter hörselgången duger väl?

Kret
2010-08-12, 23:38
Själv har jag inte använt proppar hittills, tycker det är så obekvämt.
Att spela musik i hjälmen (Scala G4) funkar utmärkt mot brus, men hörseln vill jag inte kompromissa med.

Detta alternativ verkar värt att kolla upp lite närmare.
Vad kostar det ungefär?
Och eftersom det inte finns någon ÅF i närheten (deras hemsida säger 67 mil, men det verkar fel) undrar jag om det blir hemskickat efter avgjutning.

Motormannen
2010-08-12, 23:41
Håller med Bosse, vanliga hederliga gula proppar borde väl duga?

Kret
2010-08-12, 23:55
Gula proppar som formar sig efter hörselgången duger väl?
Vanliga proppar?
När det finns sådana anpassade speciellt för MC!

Inte köper du vanliga skyddskläder (t.ex. skyddskläder mot olja) för att använda till motorcykelåkning? :)

Skämt åsido. Det som gör det intressant för mig är passformen och att det är filter anpassade för MC.

Nina
2010-08-13, 07:52
Och jag blev tillsagd av min öronläkare att jag ska ha oväsen i mina öron. Jag hade en väldigt låg smärttröskel förut, redan vid samtalsnivå (60 dB) och blev tillsagd att köra MED mina hörapparater (och påslagna) just för att flytta på smärttröskeln. Faktiskt har det blivit bättre, jag som haft hörselskydd eller stoppat in fingrarna i öronen så fort det blivit smärtsamt förut, i dag tål jag ljud bättre. :)

Hoppas de blir bra och du slipper ringningar etc i öronen. :)

adara
2010-08-13, 07:57
Jag får helt enkelt ta och göra det! Trodde detta bara var ett problem för de med sporthojar som kör allt annat än lagligt.

Jag kan tänka mig att det är rätt olika från hoj till hoj. Med tanke på vindskyddet så borde vindbruset tom vara mindre på sport eller touringhojar? Eller så har jag kanske missat ngt..

Min hoj har ingen vindskydd alls och turbulensen runt hjälmen gör att det bullrar rätt mycket i 90 eller över. Inte kul att köra längre sträckor. Har inga problem i lägre hastigheter dock.

Dom vanliga gula (eller eg allt som ska tryckas in i hörselgångarna) funkar inte för mina öron tyvärr. Har tydligen väldigt små hörselgångar och har därför alltid haft problem med öronproppar över lag. Dom enda som funkar är dom här (http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=204941) men dom blir lite krångliga att hålla på med i längden.

Mats Liifv
2010-08-13, 08:02
Vanliga gula proppar funkar också, som ett billigare alternativ. Brukar dock inte vara så bekväma att ha i öronen i många timmar. Dom formgjutna känns inte ens att man har på plats. Kan sitta i hur många timmar som helst utan problem. Att dom är specialgjorda just för varje användare gör att dom sitter perfekt, till skillnad mot de vanliga gula som kan vara svåra att få att passa för den som t.ex har trånga hörselgångar. Kostar en rejäl slant, tror dom kostade 2.300:- i ordinarie pris när jag köpte mina för snart tre år sen. För mig har dom definitivt varit värda pengarna, men det kan bara var och en avgöra för sin egen del vad bekvämligheten att ha perfekt sittande "proffsproppar" är värt.

Ove
2010-08-13, 08:14
Gula proppar som formar sig efter hörselgången duger väl?

:D Ja duger dom för Rossi så duger dom nog åt oss. Ett par tusen för en grej som jag med största säkerhet lyckas fibbla bort på en vecka är mig främmande. :o :D

Mats Liifv
2010-08-13, 08:28
Jag kan tänka mig att det är rätt olika från hoj till hoj. Med tanke på vindskyddet så borde vindbruset tom vara mindre på sport eller touringhojar? Eller så har jag kanske missat ngt..

Min hoj har ingen vindskydd alls och turbulensen runt hjälmen gör att det bullrar rätt mycket i 90 eller över. Inte kul att köra längre sträckor. Har inga problem i lägre hastigheter dock.


Vindbruset kan skilja oerhört mycket mellan olika hojar. Ofta är det just kåpglaset som kan skapa en massa obehagliga turbulenser. Allt beror på hur lång du är, hur nära kåpglaset sitter, höjd, vinkel på glaset med mera. Det är så mycket som spelar in att man bara kan prova sig fram till vad som funkar bäst för en själv, ett par centimeter hit eller dig kan gör en jätteskillnad. Ofta är det tystast om man inte har någon form av kåpglas. Uppskattar väldigt mycket den elektriskt ställbara rutan jag har på min hoj. Märker direkt stora skillnader om jag höjer eller sänker glaset bara ett par centimeter. Många byter kåpglas, vilket är mycket av en chansning. I reklamen kan det utlovas mycket som sedan inte stämmer för just en själv.

gunther
2010-08-13, 09:18
Jag förstår att många kan tycka att 2'200:- (som dom kommer sluta på ung.) är mycket pengar att lägga på vad ett fempack öronproppar för 49:- på apoteket kan lösa. Och det är inget fel i att ha den åsikten, inte alls. Däremot så finns det ett par omständigheter som gör att jag väljer att lägga just 2'200:- på en annan typ av öronproppar.

Den första och viktigast är att jag har fått problem med att den tinnitus jag redan har tycks vakna till liv och ge ringningar oftare och oftare i samband med att jag börjat köra hoj. Det skrämmer mig och jag vill verkligen inte ha mer av den varan. Bara en sån enkel sak som att knäppa till visiret med snäpplåset kan göra att jag får en ringning som kan sitta i i upp till fem minuter.

Det andra skälet är att de öronproppar som finns på marknaden idag (t.ex. dom gula polyuretan-propparna) är för stora för mina hörselgångar. Jag får ju in dom så sett, men när dom expanderat och suttit ett par timmar så gör det fruktansvärt ont att ta av sig hjälmen och ta ut propparna.

Adara länkade till en annan modell, en som man "smetar ut" över örat utan att peta in det i hörselgången och dom fungerar utmärkt skulle jag vilja påstå. Problemet är att dom är mer än dubbelt så dyra som polyuretan-propparna och dom håller inte för evigt (när dom inte längre är klistriga så sitter om inte kvar i örat). Således är det ytterligare en löpande kostnad och man kan ju ge sig den på att det sista paret slutar vara klistrigt när man behöver det som mest.

Dom av er som redan har tinnitus kanske känner igen er i att när man väl börjat tänka på bullret så är man paranoid resten av resan. Kommer man däremot till ett krokigt vägparti där man behöver koncentrera sig på körningen så glömmer man bort öronen och hörselintrycken och upplever heller inte ett problem. Det kluriga med det är ju att bullret är ju faktiskt fortfarande där, bara det att vi inte tänker på det. Öronen måste fortfarande hantera smattret, bara det att vi inte tänker på det.

- hur som haver -

Igår var jag och gjorde avgjutningen och som Mats sa så blir det rätt tyst med avgjutningssmörjan i öronen. =) Svårt att koncentrera sig på att inte prata eller spänna käkarna o.s.v. =)

Vad gäller filteruppsättningen så finns det ju två olika att välja på - ett med en brantare dämpningskurva och ett med en flackare dämpningskurva. Hon som vi pratade med på UMEC rekommenderade absolut filtret med den flackare dämpningskurvan och sa att det är eg. bara poliser som ska prata med folk hela tiden som kan tänkas behöva det andra filtret. Oaktat filterval så kommer man fortf. höra interkom o.s.v.

Vidare så ingår det, utöver det vanliga filtret, ett vindbrusfilter på just Biker-modellen, något som är högst intressant för mig!

Skulle propparna inte sitta bra eller av någon annan anledning inte göra det dom ska fullt ut så kan man under ett år göra anpassningar/nya gjutningar utan extra kostnad. Grym trygghet måste jag säga! Dessutom så sparas gjutmallarna i två år, så skulle man supa bort en propp så kan man för runt 600:- få en ny uppgjuten.

Nu är det bara fyra veckor kvar. Håll ut öron! =)

Ove
2010-08-13, 09:39
Adara länkade till en annan modell, en som man "smetar ut" över örat utan att peta in det i hörselgången och dom fungerar utmärkt skulle jag vilja påstå. Problemet är att dom är mer än dubbelt så dyra som polyuretan-propparna och dom håller inte för evigt (när dom inte längre är klistriga så sitter om inte kvar i örat). Således är det ytterligare en löpande kostnad och man kan ju ge sig den på att det sista paret slutar vara klistrigt när man behöver det som mest.

Känner igen problemet från olika antihalkmateral. "Klistrigheten" försvinner pga damm, hudfett och i detta fallet även öronvax. Prova att tvätta dom i diskmedel och ljummet vatten. Tror nog att det fungerar.

engström67
2010-08-13, 10:21
Vanliga gula proppar funkar också, som ett billigare alternativ. Brukar dock inte vara så bekväma att ha i öronen i många timmar. Dom formgjutna känns inte ens att man har på plats. Kan sitta i hur många timmar som helst utan problem. Att dom är specialgjorda just för varje användare gör att dom sitter perfekt, till skillnad mot de vanliga gula som kan vara svåra att få att passa för den som t.ex har trånga hörselgångar. Kostar en rejäl slant, tror dom kostade 2.300:- i ordinarie pris när jag köpte mina för snart tre år sen. För mig har dom definitivt varit värda pengarna, men det kan bara var och en avgöra för sin egen del vad bekvämligheten att ha perfekt sittande "proffsproppar" är värt.

Det är ju väldigt dyrt tycker jag,men vill man ha det bästa så kostar det ju,det är ju lika med kläder och annan utrustning.Jag ska nog ta kontakt med dom jag med för avgjutning.Jag måste ha proppar,blir ju döv annars,låter hemskt utan proppar,även med schuberth s1, shoei multitec som skall var bland dom tystaste hjälmarna.Det är lite konstigt att det skall låta så hemskt,men jag tror att alla hojar med rutor och kåpor skapar oväsen,inte goldwing på den vart det ganska tyst och sedan nakenhojar där man få ren luft på sig.

Nina
2010-08-13, 11:08
Oh ja, jag har själv tinnitus och oftast kommer det fram på kvällen när övrigt i huset är tyst, då hör man det extra tydligt och när man gör det så blir tinnitus mer besvärande. Dock så kan en radio bredvid sängen avhjälpa så man får tankarna på annat än det där hemska surret i öronen. Värst för mig är när jag väcks mitt i natten av rent tjut i öronen, detta tjutande kan då pågå i flera dagar och inte ens en radio kan avhjälpa för då låter precis allt som i en hemsk burk.

De där propparna gör väl att besvärande ljud utom röster hålls utanför? Det funkar inte så med de gula propparna, där stängs även röster av så jag förstår att de kostar extra.

Phaedre
2010-08-13, 11:43
Det är en speciell upplevelse när dom gör avgjutningen. Det blir absolut tyst i tio minuter eller så. Kändes lite märkligt när det blev så tyst på MC-mässan, där jag beställde mina. Normalt inte den tystaste miljön....;)

Hmmm, det får visst bli inköp av hörselproppar istället för hojkläder på mässan. Stället köpte jag i onsdags fast jag hade tänkt vänta till mässan. Jag kan mycket väl tänka mig att gå runt på mässan med gjutmassan i öronen. Det brukar ju vara rätt mycket oväsen...;D

gunther
2010-08-13, 11:43
Oh ja, jag har själv tinnitus och oftast kommer det fram på kvällen när övrigt i huset är tyst, då hör man det extra tydligt och när man gör det så blir tinnitus mer besvärande. Dock så kan en radio bredvid sängen avhjälpa så man får tankarna på annat än det där hemska surret i öronen. Värst för mig är när jag väcks mitt i natten av rent tjut i öronen, detta tjutande kan då pågå i flera dagar och inte ens en radio kan avhjälpa för då låter precis allt som i en hemsk burk.

De där propparna gör väl att besvärande ljud utom röster hålls utanför? Det funkar inte så med de gula propparna, där stängs även röster av så jag förstår att de kostar extra.

Du verkar ha en elakare form av tinnitus än vad jag ännu så länge har råkat ut för. Dom flesta ringningarna kan jag koncentrera mig bort ifrån.

Propparnas filter är konstruerade för att dämpa men, som du säger, samtidigt släppa igenom relevanta frekvenser, så som tal. Finns en tråd på ngt BMW-forum där några som använder sig av EARfoon säger att dom numera kan skruva _ner_ volymen på sina interkom-utrustningar för att dom hör det relevanta så mycket bättre när bullerljuden är bortfiltrerade. I like it!

Mats Liifv
2010-08-13, 12:42
Propparnas filter är konstruerade för att dämpa men, som du säger, samtidigt släppa igenom relevanta frekvenser, så som tal. Finns en tråd på ngt BMW-forum där några som använder sig av EARfoon säger att dom numera kan skruva _ner_ volymen på sina interkom-utrustningar för att dom hör det relevanta så mycket bättre när bullerljuden är bortfiltrerade. I like it!Kan bekräfta att intercom, musik och köranvisningar från GPS:en går fram mycket bra. Kan tro att dom fungerar ännu bättre idag. Mina proppar är ett par år gamla. Utvecklingen går väl framåt även här. En god ide är att ta dom i någon färg som syns bra. Kan vara bra om man tappar dom. Den helt genomskinliga syntes inte så bra och kan bli svårare att hitta om oturen är framme.

erkagn
2010-08-13, 13:04
Men nackdelen med dyra proppar är ju att jag är så klantig jag tappar ju mina hela tiden. Inte skoj då om dem kostar mycket.

Mats Liifv
2010-08-13, 14:07
Men nackdelen med dyra proppar är ju att jag är så klantig jag tappar ju mina hela tiden. Inte skoj då om dem kostar mycket.Gäller att hålla koll på dom, när man vet vad dom kostar så är det precis vad man gör....;)

gunther
2010-09-02, 13:12
Så igår var det då dags att hämta dom efterlängtade propparna! 20 dagar tog det för dom att producera och leverera. Satt som en smäck på första försöket och bullerdämpningen är nästan helt otrolig! Har inte prövat att ha interkomen inkopplad ännu (blir i helgen) men det kan ju eg. bara bli bättre jämfört med vanliga proppar. Tack vare att dom är så små så slipper man tryckförändringarna i hörselkanalerna som vanliga proppar kan ge när hjälmen rör på sig relativt huvudet p.g.a. av att dom sticker ut lite grann ur öronen och tar i hjälmfodret.

Man skulle kunna säga att jag är fetingnöjd. =)

Mats Liifv
2010-09-02, 14:10
Har kört med mina under tre säsonmger nu och är fortfarande lika nöjd!

Attila
2015-03-29, 10:52
Hej,

jag står inför valet att köpa en tystare öppningsbar hjälm (Shoei Neotec / Schuberth C3 Pro) eller att satsa på Earfoon iställer för en tredjedel av vad hjälmen kostar?

Vad tycker ni?

engström67
2015-03-29, 19:16
Kör med earfone i örona och Neotec.Låter för högt utan proppar.

jrutgers
2015-03-29, 20:38
Alltid proppar jag med..
Är ju ett hiskeligt liv i hjälm och trafik och annat så proppar trivs jag bäst i.

Kör vanliga in ear