handdator

Visa fullständig version : Gruskörning



Kret
2010-08-10, 00:20
Tyckte en egen tråd om gruskörning kunde vara på sin plats efter diskussionen för någon vecka sen.

Teknik-tips, frågor och annat är välkommet att diskutera.
Både tips till nybörjare och erfarna körare vore kul att läsa.

Själv vill jag gärna avliva myten att man enbart ska använda bakbromsen vid körning på grusväg. Jag själv använder nog bägge bromsarna lika mycket som vid vanlig asfalt. Vid vissa gruskörningar har jag även ABS-en avstängd just för att kunna låsa framhjulet och få bättre fäste vid inbromsning.

Det leder upp till min andra punkt att starta tråden med.

ABS.
Bra eller dåligt vid gruskörning?
Personligen kopplar jag ur ABS-en när jag ska köra på vissa grusvägar. Fästet ligger ju under det översta gruslagret, och jag låser gärna bromsarna för att få bättre fäste.

erkagn
2010-08-10, 06:03
Ska bli en intressant tråd att köra. Själv undviker jag grusvägar eftersom dammet och smutsen förstör putsen på min glidarhoj. Dessutom har man ju relativt brett bakdäck och det kan väl inte vara bra om det ligger ovan på gruset och flyter?

Nina
2010-08-10, 06:31
När jag började köra på grus och var ovan så började jag med att använda bara bakbromsen men när jag blev mer och mer van började jag använda båda bromsarna. Ibland står jag upp, jag får mer kontroll över cykeln för jag flyttar ju tyngdpunkten neråt genom att stå på fotpinnarna (eller skidorna).

Mats Liifv
2010-08-10, 08:37
Man kan köra på många olika sätt på grusväg. Det jag beskriver är vad som funkar bra för just mig. Var och en får testa sig fram till vad som passar just en själv genom att lyssna på tips och sedan pröva sig fram.

Föredrar att köra stående till största delen. Får en avsevärt bättre sikt framåt samtidigt som jag kan kontrollera hojen på ett mycket bättre sätt. Se på dom som kör ökenrally. Sitter inte ner annat än på rena transport sträckor. Går det lite fortare och /eller är lite svårare underlag är stående körning absolut att föredra. Viktigt är att stå med nästan raka ben och låta fjädringen jobba. Man ska absolut inte stå med böjda ben för att tro att man ska ta upp smällarna på det viset. Man motarbetar bara fjädringen. Löst grepp om styret och inte fega med gasen och tro att man ska kunna rulla genom en kurva. Brukar sluta i diket! Växla ner inför kurvan, vänta tills du ser vart den tar vägen och när du har fri sikt...på med gasen igen. Använder väldigt mycket motorbroms vid gruskörning.

För min del använder jag, det lilla jag bromsar, till mer än 90% enbart frambromsen. Funkar alldeles utmärkt och ger inga problem annat än om man vrider styret samtidigt. Pröva att låsa upp bakbromsen på en grusväg och se vad som händer. Gör sedan samma sak med frambromsen. Med låst bakhjul är risken för ett kast överhängande medan du med låst framhjul bara åker rakt fram.

Vad gäller ABS rekommenderar jag att man alltid har den inkopplad, även på grus. Funkar alldeles utmärkt, gäller bara att träna sig och lära sig hur den fungerar och köra därefter. Fördelen är att du inte bromsar omkull dig, vilket är väldigt vanligt annars. För att köra utan ABS anser jag att man ska vara väldigt avancerad som förare. Vi vanliga dödliga tjänar på att använda den, som jag ser det.

Molgan
2010-08-10, 10:34
Kör inte grus med ABS då det inte ens finns som tillval på min hoj, men blev många grusmil med SV'n som hade ABS och då var jag glad att det fanns många gånger. =) Känner inte att jag saknar systemet på Teneren men skulle gärna prova.

Är en glad amatör i skogen och har upptäckt att det finns en massa sätt att vurpa på, om man fegar på gasen, håller för hårt i styret och har blicken på marken framför framhjulet så brukar det sluta med att man står där och försöker baxa upp hojen ur nån myrstack. Att vara trött och uttorkad brukar hjälpa till.

Så fort grusvägen övergår till kostig står jag upp och kör, får bättre kontroll, kan låta hojen stöka runt utan att jag behöver parera med kroppen och kan istället fokusera på vart framhjulet pekar och drivet på bakhjulet. Det är även lättare att komma runt i snäva kurvor med fart när man står upp tycker jag. Fjädringen på Teneren går inte att jämföra med en enduro så jag parerar mer med benen när jag står upp än vad man gör på en riktig offroad.

Har ställt in hojen för stående körning, vinklat fram reglage och justerad pedaler samt monterat styrhöjare. Pga det senare sitter man ungefär som på en glidare med aphängare när man kör sittandes men det är en vanesak.

En grej som jag ska utrusta hojen med omedelbums är en "chainguide", en sån där mojäng som sitter under svingen på alla enduro och förhindrar att kedjan kan röra sig i sidled. Teneren har ingen och det kostade mig en dyr reparation för ett par veckor sen. Det var visserligen extrem otur, men kedjan klev av bakdrevet och spräckte motorblocket. Har jag tur får jag tebax hojen om en vecka eller två..

Mats Liifv
2010-08-10, 12:11
En grej som jag ska utrusta hojen med omedelbums är en "chainguide", en sån där mojäng som sitter under svingen på alla enduro och förhindrar att kedjan kan röra sig i sidled. Teneren har ingen och det kostade mig en dyr reparation för ett par veckor sen. Det var visserligen extrem otur, men kedjan klev av bakdrevet och spräckte motorblocket. Har jag tur får jag tebax hojen om en vecka eller två..Bra idé att skaffa kedjestyrare. Skadan du fick är väldig vanlig. Inte minst kan det bli omfattande, dyra skador av en kedja som går av, vilket många fått erfara. Ett tips kan vara att inför varje körning kolla kedjelåset lite extra noga så att inte clipset är skadat eller rent av saknas.

Olle Å
2010-08-11, 08:36
Tackar för tipset om kedjestyrare. Kör ju ganska ofta på dåliga vägar, så en sådan kan ju vara på plats.
Har aldrig kört med ABS på någon hoj , varför jag inte kan något därom. Börjar man köra lite fort på grus, så är det ju frambromsen som gäller för då kan man ju styra lite med gasen också.
Visst kan hojar typ HD köras på grus om de bara har lite mönstrade däck och inte har en förare som skyller på kromet. Tänk på vilka hojar det fanns för 50 år sedan och under kriget. Vad hade mcordonanserna ute i Europa för hojar??? Det är bara skitsnack att det inte går att köra custom på grus.
Eller är det .................?????
Att sporthojar inte är lämpliga säger sig självt, men jag har sett såna på grus utrustade med grova däck.

Mc-Bosse
2010-08-11, 09:40
Ett tips kan vara att inför varje körning kolla kedjelåset lite extra noga så att inte clipset är skadat eller rent av saknas.

Är det vanligt att clipslås används numera?

I mina unga år som hojare (2009) fick jag höra att clipslås inte är bra även om det nu är rättvänt. Nitad ska kedjan vara vilken min blev vid drivpaketsbytet.

Vad gäller kedjestyrare så är det väl bra men normalt om man kollar kedjesträckningen ibland så ska väl en sådan inte behövas eller?

Nina
2010-08-11, 09:42
Att sporthojar inte är lämpliga säger sig självt, men jag har sett såna på grus utrustade med grova däck.

Nja, det går köra med dom där också, varför skulle det inte kunna det? Som du säger Olle Å, förr fanns det inte en sån mängd olika sorters mc för olika ändamål, det var fler grusvägar då.

Mats Liifv
2010-08-11, 12:34
Är det vanligt att clipslås används numera?

I mina unga år som hojare (2009) fick jag höra att clipslås inte är bra även om det nu är rättvänt. Nitad ska kedjan vara vilken min blev vid drivpaketsbytet.

Vad gäller kedjestyrare så är det väl bra men normalt om man kollar kedjesträckningen ibland så ska väl en sådan inte behövas eller?
Har alltid, sedan -75 kört med kedjor som varit monterade med clips. Hörde samma sak som du Bosse att det "måste" vara nitad kedja. Diskuterade saken med min svåger som tävlat på elitnivå i såväl enduro som backkörning och dessutom drivit egen mc-verktstad. Enligt honom beror alltid eventuella problem med clips på att man slarvat vid monteringen av det. Om det är rätt gjort och det sitter i sitt spår som det ska, fungerar det precis lika bra som en nitad kedja. Fördelen med en kedja med clips är att den är mycket lättare att dels ta bort när det är dags för byte, dels mycket lättare att montera än om man köpt en kedja som är nitad redan från början. I så fall kan man bli tvingad att demontera svingen för att få den på plats, alternativt om man nitar kedjan själv att man bör ha ett speciellt verktyg för ändamålet. Har för egen del aldrig haft något som helst problem med kedjorna på grund av clips. Föredrar att använda clips med tanke på smidigheten i samband med byte. Vad beträffar kedjestyrare är det något man har i första hand på endurohojar eller andra hojar som går off road. Absolut inget man behöver på sin landsvägshoj.

Mc-Bosse
2010-08-11, 12:45
Där ser man!

Har det fungerat med clipslås för dig i 35 år på diverse hojar så ska jag använda clipslås nästa gång jag byter drivpaket. För då är det en baggis att göra det själv utan att behöva låna nitngsverktyg och så. Anledningen till nitning kan bero på att verkstäder vill vara garanterade till 110% att kedjan inte ska dela sig och således ha ryggen fri. Plus att om ryktet om nitningens förträfflighet är tillräckligt spridd så lämnar folk in för bytet och då tjänar verkstäderna pengar.

Mats Liifv
2010-08-11, 12:51
Ser du bara till att montera clipset på rätt sätt, med öppningen bakåt kommer det garanterat att funka. Anledningen till att man monterar clipset på det viset är att det inte ska kunna slås bort vid en kontakt med en gren, sten eller liknande. Gäller främst på offroadhojar. På en landsvägshoj som bara går asfalt känns risken för det ganska liten, men det är anledningen i alla fall.

Mc-Bosse
2010-08-11, 13:03
Ser du bara till att montera clipset på rätt sätt, med öppningen bakåt kommer det garanterat att funka. Anledningen till att man monterar clipset på det viset är att det inte ska kunna slås bort vid en kontakt med en gren, sten eller liknande. Gäller främst på offroadhojar. På en landsvägshoj som bara går asfalt känns risken för det ganska liten, men det är anledningen i alla fall.

Lite off topic men, men. ;)

Jag höll på med clipslås och så när jag köpte hojen. Det visade sig att det var fel typ av clipslås på kedjan enligt någon och rätt enligt en annan och en tredje sa att på en 630-kedja ska det vara nitat. Dessutom behövde hela paketet bytas.

Jag tröttnade på turerna och lämnade in mc:n och fick betala 500 kr. för jobbet så därför är den nitad nu. Som kuriosa sa besiktningsmannen igår att drivpaketet verkade inte speciellt slitet. Vilket ju verkar lovande då det används i dryga 1 200 mil nu med en hel del häftiga accelerationer.

Mats Liifv
2010-08-11, 13:33
De senaste kedjorna jag bytt har fått med kedjelås av båda sorterna, alltså både clip och för nitning. Valde då, som jag alltid gjort att använda clip. Ett lås brukar ingå när man köper kedjorna, har aldrig fått en kedja utan att det legat ett lås av lämplig sort med.

Skulle kunna tänka mig att det kan vara av intresse med en nitad kedja om man kör en av de allra mest hästkraftstinna värstingarna och kör med en massa häftiga accelerationer etc.

gunther
2010-08-11, 14:24
Ser du bara till att montera clipset på rätt sätt, med öppningen bakåt kommer det garanterat att funka. Anledningen till att man monterar clipset på det viset är att det inte ska kunna slås bort vid en kontakt med en gren, sten eller liknande. Gäller främst på offroadhojar. På en landsvägshoj som bara går asfalt känns risken för det ganska liten, men det är anledningen i alla fall.

Med öppningen bakåt när låset befinner sig under svingen då misstänker jag?

Mats Liifv
2010-08-11, 14:31
Med öppningen bakåt när låset befinner sig under svingen då misstänker jag?Precis så ska det vara!

Molgan
2010-08-12, 10:23
Nja, det går köra med dom där också, varför skulle det inte kunna det?
Javisst, gjorde många grusmil på min SV som kan kvala in som "sporthoj". Ett måste att kunna ta sig fram på alla underlag om man bor här uppe i vildmarken. =) På vanlig grusväg hängde jag med offroadarna, blev det däremot rullgrus och kostigar så var upplevelsen minst sagt spännande.. Styrgeometrin, däcken och sittställningen gör att framänden blir helt vilsen och man får slå av till krypfart. Fjädringen klarar inte av potthål särskilt bra heller.

http://img198.imageshack.us/img198/522/svgrus.jpg

räven
2010-08-12, 10:40
Har hittat en underbar grusväg på Öland, från Byxelkrok å söderut utmed kusten. Utmed Ölands norra västkust ,så vackert så alla borde sett det. Varning för potthål å betesgrindar. Offroadhoj rekomenderas, men går nog med det mesta.

Mc-Bosse
2010-08-12, 10:50
Har hittat en underbar grusväg på Öland, från Byxelkrok å söderut utmed kusten. Utmed Ölands norra västkust ,så vackert så alla borde sett det. Varning för potthål å betesgrindar. Offroadhoj rekomenderas, men går nog med det mesta.

Jag som tänkte köra till Ölands norra udde bara för att det går. Bra tips! :D

GeCe
2010-08-12, 22:42
Nja, det går köra med dom där också, varför skulle det inte kunna det? Som du säger Olle Å, förr fanns det inte en sån mängd olika sorters mc för olika ändamål, det var fler grusvägar då.


Visst, det GÅR att köra med vilken hoj som helst på sämre underlag och grusvägar. Men hur blir det med komforten? :confused:

Där en Offroad/Allroandhoj sväljer ojämnheterna och förvandlar dem tack vare fjädringen till en gungning som inte märks så mycket blir det till ett hårt möte med fjädringskomponenterna på en modern "landvägshoj" som är långtifrån bekväm för både cykel och förare/pasagerare.

Det var helt annorlunda cyklar och trafik på 50/60 talet och jag undrar om inte grusvägarna var i bättre skick på den tiden då jag minns hur ofta man såg vägskrapor som idag nästan saknas helt hos vägverken.

Har kört offroad/Ollroandhoj i 17 år och nu gått över av vissa skäl till vanlig "landsvägshoj" så jag kan jämföra. Har en 600 cc som jag ibland kör på grusväg men då gäller det att anpassa hastigheten så man hinner väja för ojämnheterna om inte ryggen och cykeln ska ta för mycket stryk.

Mats Liifv
2010-08-12, 22:48
Visst går det att köra med vad som helst, men för min del finner jag inget nöje i det hela om inte hojen är anpassad för gruset. Inget kul att höra stenar smattra mot kåpor etc. på en dyr landsvägshoj, för att inte tala om effekterna av en vurpa....Andra tycker annorlunda, hade en H-D med sidvagn på en körning jag ledde. Obegripligt för mig, men paret verkade trivas med att fjädringen slog igenom och hojen och sidvagnen blästrades...alla är vi olika! ;)

räven
2010-08-12, 22:57
Jag körde vägen med pack å fru, inga problem. Men vist vill inte köra den med en sporthojs hårda fjädring. Mitt hojval va från början beroende på slut diskar i ryggen. Hojvalet har fantastisk betydelse när vägen blir dålig.

Kret
2010-08-12, 23:15
Kul att det blev liv i denna tråden. Klart intressant avstickare med kedjelås där.

Kanske ska göra ett litet förtydligande varför jag stänger av ABS ibland.
Självklart rekommenderar jag ingen att köra utan ABS, finns det ett val när man köper hoj är det ju det självklara valet.
Själv byggde jag en switch att stänga av ABS-en på efter att jag hälsade på i ett dike (i låg fart) efter att ABS:en förhindrade mig att bromsa. Rullgrus i kraftig nedförsbacke gjorde att den slog in så fort jag började bromsa och därför inte kunde stanna innan vägen tog slut trots låg hastighet.
Är det vanlig gruskörning på fin grusväg är den självklart på, men kraftiga nedlut slår jag av den på. Speciellt när det är rullgrus eller gräs.

Själv sitter jag nog mest när jag kör. Stående blir det vid ren offroad eller "berg-och-dal-bane"-vägar.

GeCe
2010-08-13, 17:01
....Andra tycker annorlunda, hade en H-D med sidvagn på en körning jag ledde. Obegripligt för mig, men paret verkade trivas med att fjädringen slog igenom och hojen och sidvagnen blästrades...alla är vi olika! ;)

Otrolig historia och mycket olikt................:confused:

Ove
2010-08-13, 21:01
..Andra tycker annorlunda, hade en H-D med sidvagn på en körning jag ledde. Obegripligt för mig, men paret verkade trivas med att fjädringen slog igenom och hojen och sidvagnen blästrades...alla är vi olika! ;)

:) Sidvagn på grus ... Härligt! Precis vad jag drömmer om. :D ;)

GeCe
2010-08-13, 22:12
:) Sidvagn på grus ... Härligt! Precis vad jag drömmer om. :D ;)

:eek: Men kan knappast kalla det bekvämt den lilla stunden jag satt i vagnen den gången vi var ute och körde i den farten och på den vägen. Förutom att det var en kul engångsgrej som man då kunde skratta åt. :D :D :D

Mats Liifv
2010-08-13, 22:13
Dessutom hade de hunden med sig i sidvagnen! Finns en liten berättelse från tillfället på min blogg!

Chappy
2010-08-13, 23:15
Som ägare av två sidovagnshojar kan jag bara säga att underlaget är skit samma. Hastighet o radien på högerkurvor är det som bestämmer hur fort det kan gå. En normalt rolig hojväg kan begränsas av högerkurvorna till ca 60-70 km/tim för en sidovagnshoj som på " normal landsvägs utan vidare marscherar 120-130 eller mer.

Ove
2010-08-14, 08:10
:eek: Men kan knappast kalla det bekvämt den lilla stunden jag satt i vagnen den gången vi var ute och körde i den farten och på den vägen. Förutom att det var en kul engångsgrej som man då kunde skratta åt. :D :D :D

:D Men jag som gasade hade skitkul! Förstår att sitta i vagnen inte är lika skönt. :o


Chappy Som ägare av två sidovagnshojar kan jag bara säga att underlaget är skit samma. Hastighet o radien på högerkurvor är det som bestämmer hur fort det kan gå. En normalt rolig hojväg kan begränsas av högerkurvorna till ca 60-70 km/tim för en sidovagnshoj som på " normal landsvägs utan vidare marscherar 120-130 eller mer.

Väl medveten om att det är helt olika fordon beroende på vilket håll det svänger åt. Avigsidorna ser jag som en stor del av charmen med en sån maskin. Egenskaperna förändras ju också av om vagnen är tom eller inte. Man kan inte sitta och sova när man kör. :)

Olle Å
2010-08-16, 18:32
Nu har ju tråden spårat ur. Det gällde ju grusvägskörning. Tänker inte gå in på en massa teknik utan bara framhålla att det Svenska vägnätet fortfarande består till srörsta delen av grusväg, varför de som envisas med att bara glida fram och tillbaka mellan olka fik går miste om det finaste vi har i vårt avlånga land, nämligen alla de idyller som fortfarande finns.
Att man sedan skall ha blicken långt framåt och ha ett lagom tramp på fotpinnarna gör ju trippen trevlig

Mc-Bosse
2010-08-16, 18:37
Nu har ju tråden spårat ur. Det gällde ju grusvägskörning.

Jag har varit med om värre... ;)

Ove
2010-08-16, 19:05
Nu har ju tråden spårat ur. Det gällde ju grusvägskörning. Tänker inte gå in på en massa teknik utan bara framhålla att det Svenska vägnätet fortfarande består till srörsta delen av grusväg, varför de som envisas med att bara glida fram och tillbaka mellan olka fik går miste om det finaste vi har i vårt avlånga land, nämligen alla de idyller som fortfarande finns.
Att man sedan skall ha blicken långt framåt och ha ett lagom tramp på fotpinnarna gör ju trippen trevlig

:) Nejdå! Ingen urspårning - det kom bara till ett hjul. :p

Olle Å
2010-08-21, 08:24
Inget fel på ett hjul till. Skulle vara kul att köra en trehjulsdriven ryss i leran och på grus.
Har alltid undrat hur en speedwayhoj skulle gå med drivning även på framhjulet.
Idén har ju testats under Paris-Dakarrallyt. Funkade, men blev väl ingen höjdare.

GeCe
2010-08-21, 14:51
Inget fel på ett hjul till. Skulle vara kul att köra en trehjulsdriven ryss i leran och på grus.
Har alltid undrat hur en speedwayhoj skulle gå med drivning även på framhjulet.
Idén har ju testats under Paris-Dakarrallyt. Funkade, men blev väl ingen höjdare.

Med Ove bakom styret funkar det men djäv...lar vad man man hålla i sig för att inte ramla ur! :D

Ove
2010-08-21, 15:07
Med Ove bakom styret funkar det men djäv...lar vad man man hålla i sig för att inte ramla ur! :D

:confused:Jaså, var det det som pågick. Undrade en stund vad du höll på med i vagnen. :D:D:D

GeCe
2010-08-21, 16:56
:confused:Jaså, var det det som pågick. Undrade en stund vad du höll på med i vagnen. :D:D:D

:eek: Jo, jag blev nog lite kissnödig också! :D :D :D

Hasselman
2010-08-22, 18:50
Har hittat en underbar grusväg på Öland, från Byxelkrok å söderut utmed kusten. Utmed Ölands norra västkust ,så vackert så alla borde sett det. Varning för potthål å betesgrindar. Offroadhoj rekomenderas, men går nog med det mesta.

Kan bara instämma med Räven, som f.ö. glömde varna för korna och fåren. Fast i ärlighetens namn måste vi väl tillägga varningen för simbassängerna oxo ;D. På flera ställen var djupet i pölarna upp till hjulnavet med möjlighet att träna 50 m frisim ;) d.v.s lååånga djupa vattenpölar.
Jag körde där i onsdags och blev blöt både underifrån (stänk från framhjulet upp via insidan av byxbenet), uppifrån (vanligt regn) och innifrån (GoreTexen hann inte ventilera ut svetten). Men det var j*****t kul körning i bra tempo på kvällen.
Åker man söderifrån (jag körde åt båda hållen, inte samtidigt men ibland på tvären :o) ska man svänga in vid kamleframen vänster om Pumpmacken efter Alböke kyrka, där det står Ormöga på kartan över Norra Öland som man hämtat från turistinfot vid Ölandsbron (eller fått av Räven, Tack!)

räven
2010-08-22, 20:17
Kul när en del tipps går hem, hoppas du han se den tjusiga naturen å havet. Blå jungfun kollar ju efter halva vägen.

Hasselman
2010-08-22, 21:16
Såg både jungrun, Neptuni ängar och gamla stenbrotten. Jag har aldrig tidigare förstått tjusingen med Öland men fick en helt annan syn på ön och dess karga men fascinerande natur genom den grustrippen. Kan däremot inte rekommendera fisksoppan på fiskkrogen i Sandvik. Vet inte hur den stekta strömmingen var eftersom jag avstod pga pulvermos. Ni sörlänningar tycks inte veta hur man serverar strömming. T.o.m i Stockholm (vid Slussen) får man riktig potatismos till strömmingen. I Karlskrona kan dom inte ens uttala det, där kallades den sill på Nostalgiafestivalen och serverades med söt lingonsylt. Båda visserligen goda var för sig men inte i kombination.

räven
2010-08-22, 23:02
Usch då tur att jag rekomenderade vägen inte maten. Vägen är nästan ett måste före graven. Hustrun va riktigt förtjust medan jag kryssade mellan potthålen.

Ove
2010-08-23, 13:44
:) Dom vägarna har jag varit på, dessvärre innan MC-eran tog sin början. Hustrun pekade ut en massa ställen som vi bara måste komma till för att titta på en massa konstiga grönsaker i olika färger( biolog! ) Fick verkligen pröva offroadegenskaperna hos min gamla Folkvagn eller vad det var jag hade då. :rolleyes:

Vill gärna göra återbesök per hoj och då helst på försommaren när det är full rulle på alla fåglar och blommor. Man behöver faktiskt flera dagar för att avverka den lilla plätten ute i sjön. :cool:

Ang. mat: Fanns det ingen nyrökt flundra? Gudagott att äta med fingrarna direkt ur skinnet. :p ;)

Hasselman
2010-08-23, 16:35
:)
Ang. mat: Fanns det ingen nyrökt flundra? Gudagott att äta med fingrarna direkt ur skinnet. :p ;)

Turistsäsongen är i princip slut och den kombinerade fiskaffären/-restaurangen var mera av karraktären turistfälla och serverade mest importerade (läs IckeÖländska) fisksorter. Deras rökta torskrom var däremot en delikatess som smakade utmärkt som förrätt till soppan.

Jag kan f.ö. dela din syn på att Öland nog gör sig ännu bättre på försommaren men för oss som bor "nära" funkar det ju att ta en tur dit när som. Eftersom jag ändå skulle till BMW-handlaren i Kalmar var jag ju nästgårds för en liten Ölandsturtur. Det blev "bara" 43 mil (varav hälften grus) den eftermiddagen, inklusive någon timmes sökande efter nya vägar ;) i Ljungbyholms/Tvärskogstrakten, till slut hittade jag även ut ur skogen.