handdator

Visa fullständig version : Besiktning tis. 13:20 (Vad tänka på?)



Mc-Bosse
2010-08-09, 13:41
Hej!

Då jag för första gången ska besiktiga en mc imorgon så undrar jag vad de brukar kolla efter när det gäller mc? Vad ska jag tänka på med min gamla Kawasaki förutom banala saker som att all belysning ska fungera?

erkagn
2010-08-09, 14:36
Det är väl om den bullrar, hjullager samt kedja, ja förutom belysningen och tutan då. Glöm inte kolla att skyltbelysningen funkar.

Jonas76
2010-08-09, 14:53
Däck, bromsar och belägg kan ju vara bra titta på också.

fremas
2010-08-09, 15:39
Kom ihåg att kontrollera:
1.
kontakter och reglage
2.
ljus och signaler
3.
kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat
4.
däckens mönsterdjup, minst 1 mm över hela slitbanan
5.
att reflexen bak är hel
6.
fram- och bakbroms, slitage och skador på belägg
7.
vassa kanter på vindskyddet eller på "mössan" på strålkastaren
8.
skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor m.m.
9.
framgaffelns funktion
10.
att det inte finns oljeläckage
11.
stötdämpare bak, funktion och täthet
12.
att skyltlyktan fungerar
13.
att det finns varningstriangel för trehjuliga mc
14.
kontrollampa för helljus (från 1984 års modell)

Mc-Bosse
2010-08-09, 18:43
Kedjespänningen justerad och ett st kärvande skivbromsok bak är nu fixat. Beläggen bak har 3-4 mm kvar och det borde ju räcka. Fram bytte jag förra sommaren. All belysning fungerar, däcken är nya och några extra vassa kanter har jag inte. Det lilla olja som kladdat från oljepluggen när den inte höll tätt ska jag torka bort. Neutrallampan fungerar inte men det gör ju inget.

Jag hatar besiktningar! Jag får nästan andnöd av nervositet när jag kör in i en besiktningshall! :D

Tack för tipsen!

Gawriel
2010-08-09, 18:55
lungt, bara köra dit, låta de göra sitt jobba o köra därifrån
om det är nåt fel så får du veta det på en fin vit lapp med ett rött märke

Ove
2010-08-09, 19:09
lungt, bara köra dit, låta de göra sitt jobba o köra därifrån
om det är nåt fel så får du veta det på en fin vit lapp med ett rött märke

:D Precis min mening. Är det något fel man missat så får man besked och slipper fara omkring ovetandes. ;)

fremas
2010-08-09, 19:40
Ta det lugnt det blir en Bes UA

Mc-Bosse
2010-08-09, 19:58
Jag klättrar inte på väggarna av obehag. Det går nog bra. :-D

Guzzi-Leif
2010-08-09, 21:36
Det som är aningen tråkigt, är att de inte utför fler/hårdare kontroller än du själv gör flera gånger per månad - alldeles gratis.
Med två undantag: De kollar ljusinställning (och brukar hjälpa till om det står fel) samt kollar framhjulslagren med rotationsapparat (och upptäcker därmed lagerfel som man inte själv detekterar).

En annan tråkig pryl är att de inte regelmässigt kollar buller med mätare - det vore bra för oss mc-ister som grupp om de gjorde det.

Åsså håller jag med om att det är superbt att våra fordon kollas så ofta. Tänk så många farliga fordon som hade varit ute på vägarna annars!

Lycka till Bosse!

Mc-Bosse
2010-08-10, 17:12
Oj här får man inte ha sin tråd i fred utan först flyttas den och sen ändras trådrubriken! ;) Men Pewa vet bäst! :D

Bilden visar hur det gick på besiktningen och reservdelarna är som synes redan inköpta.

erkagn
2010-08-10, 17:17
Hur är det? Märkte du det inte innan? Ska du byta lager själv eller?

Mc-Bosse
2010-08-10, 17:23
Jag kollade aldrig några lager men nog vibrerar det lite när man kör men som jag sagt innan, detta är den enda mc jag haft så jag har dålig koll på hur det ska kännas. Vibrationer är där ju alltid i en gammal mc från t ex. motorn.

Jodå, lagren ska bytas av undertecknad innan han går och lägger sig ikväll och obokad efterkontroll ska ske hos bilprovningen imorgon.

Mats Liifv
2010-08-10, 17:58
Lägg lagren i frysen så att de är riktigt kalla innan du byter. Dom krymper av kylan och blir lättare att få på plats, men det visste du säkert redan!

fremas
2010-08-10, 18:05
Lägg lagren i frysen så att de är riktigt kalla innan du byter. Dom krymper av kylan och blir lättare att få på plats, men det visste du säkert redan!

Ett bra tips ska jag tänka på :)

Mc-Bosse
2010-08-10, 19:58
Lägg lagren i frysen så att de är riktigt kalla innan du byter. Dom krymper av kylan och blir lättare att få på plats, men det visste du säkert redan!

Jo jag vet och erfarenheten från mitt lagerbyte på mopeden, som är samma princip, säger mig att det inte behövs. Med rätt dimensionerad hylsa och några välriktade hammarslag på densamma så slinker dom på plats så fint så. Och så har dom gjort nu. De gamla lagren såg ju bara hemska ut! Kaffepaus nu och sen skruva fast hjulet i mc:n så är jag klar för ombesiktning imorgon.

Hoppla, hoppla vad företagsam jag är på min semester! :D

gunther
2010-08-10, 20:22
Kom på här att jag kanske får ta mig friheten att tipsa om något som verkar viktigt att komma ihåg när man sätter tillbaka sitt framhjul: se till att gaffelbenen är helt parallella och att hjulaxelmuttern skruvas åt vid rätt tillfälle kontra låsskruvarna.

http://www.youtube.com/watch?v=c0dkpQJREno för detaljerad info.

Mc-Bosse
2010-08-10, 21:59
Kom på här att jag kanske får ta mig friheten att tipsa om något som verkar viktigt att komma ihåg när man sätter tillbaka sitt framhjul: se till att gaffelbenen är helt parallella och att hjulaxelmuttern skruvas åt vid rätt tillfälle kontra låsskruvarna.

http://www.youtube.com/watch?v=c0dkpQJREno för detaljerad info.

Bra tips. Det gäller att ha saker och ting lite löst och gunga fram och tillbaka så gaffelbenen liksom hamnar optimalt och sen spänna. Ingen livsfara dock om geometrin skulle halta lite.

Mc-Bosse
2010-08-11, 11:16
Så där ja! Nu tycker staten att min mc uppfyller ställda krav och kan köras två år till innan besiktning nästa gång. Jag säger: - Hoppla, hoppla va kul! :D

Nina
2010-08-11, 11:17
Så där ja! Nu tycker staten att min mc uppfyller ställda krav och kan köras två år till innan besiktning nästa gång. Jag säger: - Hoppla, hoppla va kul! :D

Grattis! :D

Mc-Bosse
2010-08-11, 11:23
Grattis! :D

Tack!

Och tillägger att första besiktningen gick till så att besiktningsmannen liksom gick omkring och tittade på mc:n som om han var spekulant. Kände där och pillade där. När han var klar med sitt tittande och konstaterat med maskinen att framhjulslagren var slut så vände han tillbaka när han var på väg in för att ta betalt mummlandes "jag får ju starta mc:n". Startade den där var den stod på sidostödet för att stänga av efter 2 sek. Han körde aldrig mc:n.

Nu på efterkontrollen var besiktningsmannen en kraftig karl och lite burdus i sitt sätt. Jag skulle resa hojen på centralstödet vilket kräver styrka och god teknik på denna antika hoj och jag skulle göra som jag brukar: nämligen backa den och i fart få upp den på stödet men det var lite snett på golvet så jag misslyckades vilket jag aldrig annars gör. Han sa: - Låt mig göra det. Burdusheten som jag detekterade initialt visade sig då han stampar på stödet med kraften av en elefant och jag trodde mc:n skulle slå en baklängesvolt!

Så där ja sa han när mc:n stod på sidostödet och log ett lär-dig-av-en-veteran-pojkspoling-leende! ;)

Jag bara skrattade men sa inget. Sen gick han på med alla hans mc och att dom minsann var tunga med sina 1 300cc motorer. Jag försökte få in en fråga men slutade försöka för det var inte lönt. Mc:n hade gått igenom så jag lät honom hålla på. :D

Det vibrerar mindre i styret. Det kan ju bero på att jag har friska hjullager nu! ;)

fremas
2010-08-11, 11:36
Grattis :) Kör lugnt så ses vi ute på vägarna

Motormannen
2010-08-11, 19:53
Har också min första MC-besiktning snart, senast sista September. Tror ni man får en tvåa om man måste klämma ganska hårt på frambromsen för att bromsljuset ska tändas? Hur kan man åtgärda detta?

Mc-Bosse
2010-08-11, 20:02
Har också min första MC-besiktning snart, senast sista September. Tror ni man får en tvåa om man måste klämma ganska hårt på frambromsen för att bromsljuset ska tändas? Hur kan man åtgärda detta?

Kolla vid handtaget. Jag har en kontakt som jag kan justera genom att skruva på den. Eller den kanske bara kärvar. 5-56 är då lösningen.

Det ska tändas bara du drar lite.

Gawriel
2010-08-11, 21:57
För att få centralstödet på så är det bara att fälla det tills det tar emot i marken hålla den på plats med foten, ta ett ordentlig tag på strategisk placerat ställe ovanför bakhjulet och lifta lätt samtidigt som man drar bakåt i styret, lätt som en plätt. Fick lära mig i trafikskolan efter att ha kämpat som fan med min egen VF750 utan att komma nånvart genom att bara dra bakåt i styret...

Ove
2010-08-11, 22:05
Har också min första MC-besiktning snart, senast sista September. Tror ni man får en tvåa om man måste klämma ganska hårt på frambromsen för att bromsljuset ska tändas? Hur kan man åtgärda detta?

HAr en GSX 400 f. Bör vara samma lösning, Sitter en liten platta med 2 skruv i ändan på sladden under handtaget, Lossa dom lite och rucka framåt eller bakåt så att lampan tänder när du drar i bromsen utan att pressa. Väldigt liten förflyttning ska till för att det inte ska bli fast ljus istället. Bra att ha en spegel tillhands när du justerar. Att smörja är ingen ide enligt min rep.gubbe, blir bara kletigt. :)

Mats Liifv
2010-08-11, 22:20
För att få centralstödet på så är det bara att fälla det tills det tar emot i marken hålla den på plats med foten, ta ett ordentlig tag på strategisk placerat ställe ovanför bakhjulet och lifta lätt samtidigt som man drar bakåt i styret, lätt som en plätt. Fick lära mig i trafikskolan efter att ha kämpat som fan med min egen VF750 utan att komma nånvart genom att bara dra bakåt i styret...Precis så gör man! Inga problem att få upp vilken hoj som helst på centralstödet. Handlar ytterst lite om styrka, är bara en teknikfråga. Trots de fyrahundra kilo min hoj väger fulltankad är det en barnlek att få upp den på centralstödet. Konstigt nog är inte tekniken inte så spridd som man skulle önska. Ser ofta folk som står och kämpar, drar och sliter för att sedan ge upp. Eller som aldrig använder centralstödet överhuvudtaget på grund av att dom inte tror sig klara av det efter några misslyckanden. Borde läras ut i körskolorna.

Motormannen
2010-08-11, 22:38
Tack för tipsen, Bosse och Ove! Ska kika på det så fort man kommer hem till pärlan i Norrland igen! :)

Mc-Bosse
2010-08-11, 23:10
För att få centralstödet på så är det bara att fälla det tills det tar emot i marken hålla den på plats med foten, ta ett ordentlig tag på strategisk placerat ställe ovanför bakhjulet och lifta lätt samtidigt som man drar bakåt i styret, lätt som en plätt. Fick lära mig i trafikskolan efter att ha kämpat som fan med min egen VF750 utan att komma nånvart genom att bara dra bakåt i styret...

Jag får väl öva. :D Jag är kanske rädd för att ta i och lägga hojen eller så har jag fel teknik. Men å andra sidan hade jag inga problem överhuvudtaget med körskolehojen...

Mats Liifv
2010-08-11, 23:21
Jag får väl öva. :D Jag är kanske rädd för att ta i och lägga hojen eller så har jag fel teknik. Men å andra sidan hade jag inga problem överhuvudtaget med körskolehojen...Det går skrattretande lätt när du väl kommer på tekniken, du ska inte behöva ta i utan det är din kroppsvikt som är tricket. Lägg hela vikten på stödet och hjälp bara till lite grand genom att lyfta med högerhanden. Den vänstra har du på styret. Får du till det rätt åker hojen upp lika lätt som för besiktningsgubben! ;)

Mc-Bosse
2010-08-11, 23:30
Vad finns inte på youtube? :D Problemet jag har är kanske att jag inte har någonstans att få ett ordentligt grepp med högerhanden... Den där ramen finns liksom inte. Den togs väl bort när förra ägaren monterade sidoväskorna.

http://www.youtube.com/watch?v=OwXZyJSPkx4

http://www.youtube.com/watch?v=lDNqCMNau9A&feature=related

Guzzi-Leif
2010-08-12, 00:47
Vissa mc (särskilt äldre japanska + min nuvarande Stelvio) har vansinnigt konstruerade centralstöd - så till den milda grad att ingen teknik i världen hjälper; bara råstyrka och jävlaranamma.
I övrigt håller jag med om det som sagts; vågar man bara stå på stödpinnen så går det så lätt på de flesta mc.

När det gäller framhjulslager är det så att Bilprovningens testmetod avslöjar fel lååååångt innan det är så illa att det skulle kännas/höras för hemmapularen. Jag håller det för en av de stora fördelarna med besiktningen. I övrigt håller jag med Bosse om hur det oftast går till med planlöst "kläm-och-känn".
I ärlighetens namn ska sägas att vi åtminstone här i Karlstad också har några fullblodsproffs som kollar det jag själv har svårt att kolla; svinglagring med mera (uppkörningens glappkoll av sving är rena nyset på en tung mc - det krävs lite andra krafter än handens för att avslöja fel!).

Nina
2010-08-12, 05:10
Jag får väl öva. :D Jag är kanske rädd för att ta i och lägga hojen eller så har jag fel teknik. Men å andra sidan hade jag inga problem överhuvudtaget med körskolehojen...

Sätt ner centralstödet och vicka lite i sidled så du känner att båda fötterna på centralstödet är mot marken. Sen pressar du ner centralstödet med foten samtidigt som du drar upp med handen på styret. Jag ställer alltid mina hojar på centralstödet, det blir en plättlätt sak när man väl fått in snitsen. På besiktningen skulle de hjälpa mig med det, antagligen vanligt att folk inte kan få upp sin hoj på centralstödet (?).

Guzzi-Leif
2010-08-12, 07:54
Centralen är ju en välsignelse i många fall; vid packning, tillsyn och så. Men: Den är också ett fördärv vid lös mark och på färjan.

RobbeS
2010-08-12, 08:26
Enda gången jag använder sidostödet är då jag gör ett kortare stopp för att gå in på affären eller något liknande annars är det centralstöd som gäller. Inbillar mig att det är bra för bakdämparna att låta dom vara obelastade vid längre stillastående.

Linnex
2010-08-12, 09:08
Det går skrattretande lätt när du väl kommer på tekniken, du ska inte behöva ta i utan det är din kroppsvikt som är tricket. Lägg hela vikten på stödet och hjälp bara till lite grand genom att lyfta med högerhanden. Den vänstra har du på styret. Får du till det rätt åker hojen upp lika lätt som för besiktningsgubben! ;)

Ni är välkomna att testa denna teknik på min V3:a. Den som har konstruerat detta stöd kan aldrig ha kört MC utan bara moppe:eek:

Här finns det ingen "arm" för att med tyngden häva upp cykeln på stödet utan bara en liten tapp. Då man inte har någon hjälp av foten mer än att hålla nere stödet så gäller ren muskelstyrka:( Enda sättet jag lyckas själv är att först rulla upp bakhjulet på en 45 regel.

Deuvillen däremot ställer sig nästan själv på stödet8)

Mc-Bosse
2010-08-12, 10:09
Vissa mc (särskilt äldre japanska + min nuvarande Stelvio) har vansinnigt konstruerade centralstöd - så till den milda grad att ingen teknik i världen hjälper; bara råstyrka och jävlaranamma.


Guzzi-Leif kommer ju är med en förklaring till mina centralstödsproblem som ni andra kanske kan ta i beaktande?

Jag ser på videorna jag länkade till att de centralstöden slår i marken strax innan kl. 6 och då är det inte speciellt mycket kvar för att komma över kl. 6. Den röda mc:ns stöd verkar slå i marken 5:55 och då är det ju hur enkelt som helst. Mitt slår i marken 4:30 och då är det över 200 kilo som ska dras/tryckas/lyftas en bra bit för att komma förbi 6:00.

Besiktningsmannen var en krafitig karl och ju fler kilon man kan flytta till högerfoten ju lättare blir det naturligtvis. En person på 300 kilo bara stödjer hojen och lägger sin tyngd på stödet och sen åker hojen upp.

Det är osäkerheten jag känner när jag dels tar i så jag nästan skiter på mig trots rätt teknik och jag inte kommer förbi kl. 6:00 och hojen går framåt igen med risk för att jag ska tappa den. Jag tycker inte om detta helt enkelt. Så därför är det sidostödet som gäller men om jag måste ha upp hojen på mitten så får jag med lätthet upp den där genom att bara sakta backa hojen samtidigt som jag trycker ner centrelstödet. I besiktningshallen misslyckades jag dock för stödet hamnade liksom fel där på testplattan på något sätt. Och sen hade jag ju publik! ;)

Mc-Bosse
2010-08-12, 10:13
Ni är välkomna att testa denna teknik på min V3:a. Den som har konstruerat detta stöd kan aldrig ha kört MC utan bara moppe:eek:

Det är samma centralstöd som jag hade på min Eu-moped. Och med 85 kilo fungerade stödet utmärkt! :D Jag förstår att du kan ha problem!

Linnex
2010-08-12, 10:40
Guzzi-Leif kommer ju är med en förklaring till mina centralstödsproblem som ni andra kanske kan ta i beaktande?

Jag ser på videorna jag länkade till att de centralstöden slår i marken strax innan kl. 6 och då är det inte speciellt mycket kvar för att komma över kl. 6. Den röda mc:ns stöd verkar slå i marken 5:55 och då är det ju hur enkelt som helst. Mitt slår i marken 4:30 och då är det över 200 kilo som ska dras/tryckas/lyftas en bra bit för att komma förbi 6:00.

Besiktningsmannen var en krafitig karl och ju fler kilon man kan flytta till högerfoten ju lättare blir det naturligtvis. En person på 300 kilo bara stödjer hojen och lägger sin tyngd på stödet och sen åker hojen upp.

Det är osäkerheten jag känner när jag dels tar i så jag nästan skiter på mig trots rätt teknik och jag inte kommer förbi kl. 6:00 och hojen går framåt igen med risk för att jag ska tappa den. Jag tycker inte om detta helt enkelt. Så därför är det sidostödet som gäller men om jag måste ha upp hojen på mitten så får jag med lätthet upp den där genom att bara sakta backa hojen samtidigt som jag trycker ner centrelstödet. I besiktningshallen misslyckades jag dock men stödet hamnade liksom fel där på testplattan på något sätt. Och sen hade jag ju publik! ;)

Vet inte om det är samma typ av stöd som det var på min gamla GT750 från -83. Modellerna är ju kusiner. Där krävdes det mer än enbart tyngd.
Förutom det som Maths skrev så var jag tvungen att vrida styret max vänster så att styret blir "låst". All tyngd på stödet men istället för att bara hjälpa till med höger hand var jag tvungen att med full kraft dra cykeln snett upp-bakåt.
Var precis som du beskrev det att det kändes som om stödet gick i förtidigt. Som om cykeln hade någon cm för låg markfrigång mot stödet.

Linnex
2010-08-12, 10:44
Det är samma centralstöd som jag hade på min Eu-moped. Och med 85 kilo fungerade stödet utmärkt! :D Jag förstår att du kan ha problem!

Japp. Fruns moppe på 95 kg med samma typ av stöd är inga problem. V3:an på 180 kg löser jag inte.

Som jag skrev tidigare så har nog konstruktören enbart kört moppe.

Mc-Bosse
2010-08-12, 11:01
Förutom det som Maths skrev så var jag tvungen att vrida styret max vänster så att styret blir "låst". All tyngd på stödet men istället för att bara hjälpa till med höger hand var jag tvungen att med full kraft dra cykeln snett upp-bakåt.


Det är just dom här manövrarna när jag måste ta i onödigt mycket med risk för att tappa greppet, snubbla eller något annat som gör mig osäker. Jag vill ju inte lägga hojen bara för att jag ska resa den på centralstödet! Som jag skrev innan: Suzukin på körskolan bara flög upp utan någon ansträngning alls.

Linnex
2010-08-12, 11:13
Det är just dom här manövrarna när jag måste ta i onödigt mycket med risk för att tappa greppet, snubbla eller något annat som gör mig osäker. Jag vill ju inte lägga hojen bara för att jag ska resa den på centralstödet! Som jag skrev innan: Suzukin på körskolan bara flög upp utan någon ansträngning alls.

Det sitter i skallen. Har du full vikt på stödet så skall det mycket till innan hojen välter.

Jag kom på hur jag och frun hittade tekniken på Kawasakin.
Jag rullade upp bakhjulet på en 20 mm planka (brädforing). Då behövdes det betydligt mindre kraft och man fick till tekniken. När tekniken satt så bort med plankan och på med mer kraft.

Första gången jag skulle ha upp Deauvillen på stödet så tog jag i på samma sätt som med Kawasakin. Trodde den skulle flyga av stödet:eek:. Som sagt. Där krävs det ingen handkraft utan bara teknik och tyngd på stödet.

Mc-Bosse
2010-08-12, 11:27
Det sitter i skallen. Har du full vikt på stödet så skall det mycket till innan hojen välter.

Det är om jag inte lyckas och hojen rullar tillbaka framåt som är kruxet.

Mr.Peter
2010-08-12, 11:39
Lustigt att inte fler mc än BMW LT har hydraliskt stöd?
Den bara äter sig upp med passagerare,packning och allt!
Himla praktiskt!

Mats Liifv
2010-08-12, 12:23
Lustigt att inte fler mc än BMW LT har hydraliskt stöd?
Den bara äter sig upp med passagerare,packning och allt!
Himla praktiskt!Det är en fantastiskt smidig lösning som kom -04, om jag inte missminner mig. Det är dock inga som helst problem att få upp även den tidigare modellen, utan elstöd. Trodde att det skulle vara lite tungt, men hojen är så välbalanserad att den är en synnerligen lätt att få upp på stödet. Fyrahundra kilo är annars en respektabel vikt att hantera....i teorin. I verkligheten är den inte ett dugg svårare än andra hojar jag haft att hantera, dock med undantag av om den ligger ner. Då blir det i tyngsta laget....bör undvikas! ;)

nippe
2011-03-04, 00:14
kom just på att man måste besikta cykeln också... senast i maj... men på ett sätt är det väll bra att få henne kollad...

Olle Å
2011-03-04, 08:11
Ibland kan man fundera på hu konstruktörerna tänker. Den äldre modellen av Transalp har ett erkänt fel på centralstödet, då det är svårt att få upp hojen på det trots att den inte är så tung. Faktiskt ganska lätt avhjälpt. Man plockar av stödet och förlänger den lilla knoppen som man trampar på. Då blir det mycket lätt att få upp hojen.
Den lilla brädlapp som någon föreslog är ju ett mycket bra tips, speciellt om hojen har mycket packning bak.