handdator

Visa fullständig version : "Garanterar full vattentäthet"



Mc-Bosse
2010-08-08, 09:57
Hej!

Det ösregnar idag så lämpligt kan ju vara att köra bilen till Biltema och inhandla ett regnställ för kommande hojturer med överaskande dåligt väder halvvägs hem. Kan man lita på "Tejpade sömmar garanterar full vattentäthet. " ? För 399: - hade det ju varit ett riktigt klipp! :D

http://biltema.se/ProductImages/82/large/82-167_l.jpg

erkagn
2010-08-08, 10:03
Till det priset skulle jag nog inte lita på det. Tycks ha läst att även de bästa ställen tar in vatten på vissa ställen om man kör under längre tid i regnet.

Mc-Bosse
2010-08-08, 10:11
Det är ju rena lurendrejeriet om man skriver "garanterar full vattentäthet" om ett regnställ för hojåkning om det inte är tätt. Är det testat i 30 min i duggregen eller? Skjöljtätt är ju ett bättre utryck tycker jag om det inte klarar timmar i ösregn. Vad sur jag blir på sånt här! :mad:

erkagn
2010-08-08, 10:16
Det är nog bättre än inget alls. Men har inte kört så mycke i regn. Men visst ska även våra allvädersställ av gore-tex-typ vara en aning vattentäta?

Mc-Bosse
2010-08-08, 10:19
Det är nog bättre än inget alls. Men har inte kört så mycke i regn. Men visst ska även våra allvädersställ av gore-tex-typ vara en aning vattentäta?

Jo det trodde jag om mitt textilställ markerat "vattentätt" men där hade jag ju fel. Men ett regnställ ska vara tätt för det hörs ju liksom på namnet. När jag tänker efter vill jag minnas att någon här på forumet kört med Biltemas regnställ i europa på semester utan några klagomål.

Mc-Bosse
2010-08-08, 10:29
Enligt denna tråden är det ett bra regnställ. Trådskaparen verkar klaga bara för att det är inköpt hos Biltema men de andra kommentarerna är ju positiva överlag. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=210515

"Har precis kört med Biltemas 2-delade ca 80 mil i regn på E4'an och lika mycket på autobahn, funkade kanon." verkar ju lovande! :D

gunther
2010-08-08, 10:37
berätta gärna hur det går samt hur stort det blir när man packat ihop det... skulle vara bra om man fick plats med det under sadeln utan att behöva kasta ut andra onödigheter, som batteri o.s.v. ;)

Mats Liifv
2010-08-08, 11:59
Rekommenderar tvådelade ställ framför hela overaller. Mycket lättare att ta på sig, att hantera vid toabesök samt att man kan använda byxor och framför allt kanske jackan som förstärkningsplagg om det är kallt. Brukar fungera utmärkt.

Viktigt att kolla att det finns dragkedja som går högt upp i sidan på byxorna, alternativt att det finns väl tilltagen vidd för att få på stället med stövlarna på. Finns inte det avstår i alla fall jag från köp. Helt värdelöst att försöka kränga på sig byxorna om inte den detaljen finns. Kolla noga innan köp hur byxorna går att sätta på med stövlarna på. Tänk på att du står vid vägkanten i ösregn och gör detta nästa gång.

M@rie
2010-08-08, 12:40
Jag och Jonas har Biltema regnställ. Det får inte plats under sadeln men det kommer i en påse som går att spänna fast över packrullen (om man har en sådan). Vi använde ställen när vi körde runt Östersjön, men som tur var behövde vi bara använda dem en kortare bit, cirka 1-2 timmar på varierande 70-90väg. Det tog inte in något vatten för mig trots att det regnade rejält. Jag är väldigt nöjd med köpet!

Däremot håller jag med Mats gällande möjligheten att få på sig ställen på ett enkelt sätt - Biltema regnställ är lite kluriga. Inte så att man svär ve och förbannelse när man ska få på dem, men lite krångliga är de allt. Ställen verkar dessutom inte vara så bra om man är längre än 180 cm, jag hade ju inte några problem med det men Jonas tyckte att de var lite korta.

Mc-Bosse
2010-08-08, 13:13
Jag körde bort till Lidl och köpte en regnoverall för mc för 199: - Där fannas 4 i storlek M och 1 i XL kvar och den sistnämnda högg jag!

Jag har provat och det går bra att ta den på sig med hela stället inkl. kängorna på. Ska vara vind och vattentät enligt all text och olika symboler. Verkar vara samma typ som Biltema säljer och bara det håller tätt så är jag nöjd. Något membran eller vad det nu stod finns i overallen också.

Ett paket stort som en mellanstor kudde blir det när man packar ihop den.

Edit: dragkedjor i benen upp till knäna har den också såg jag först nu.

Och nu är det ju perfekt läga att testa egentligen för det fullständigt öser ner här i Skåne. Men jag känner inte för det! :D

räven
2010-08-08, 13:15
Att be om en vattentätsgaranti brukar sålla ganska bra redan vid inköpet. Om dom är dåligt sydda å tejpade i grenen brukar det sträcka sig å läcka efter några regnresor. Lite dyrare ställ har i prinsip livstidsgaranti, i vart fall 5 år brukar inte vara något problem.

Mc-Bosse
2010-08-08, 14:46
Jag tog en tur i ösregnet ändå. Hade bara jeans (för att tidigare känna ev. väta) men i övrigt mc-kläder och regnstället över. Det är tydligen med dessa billiga regnställ att så länge vattnet studsar så håller dom tätt. Det ösregnade som sagt och jag tänkte att knäna kan aldrig hålla emot men jo minsann. Jeansen var torra där efter 30 min körning i ösregn.

Värre var det med grenen för så fort det samlas vatten som det ju gör där på sadeln så läcker det in. Jag kan bara konstatera att som komplement till textilstället och inte timme efter timme i hällande regn så duger stället för sina 199: -. Men jag får nog ändå (fast det tar emot) ;) uppsöka en mc-firma och betala en högre summa för ett tätt regnställ.

Linnex
2010-08-08, 20:20
Vid regn så kör jag med försvarets gröna regnbyxor över mina MC byxor. Just för vattensamling i grenen.
Överkroppen enbart allvädersjackan med en träningsoveralljacka under för att slippa fuktighetskänslan.

gunther
2010-08-08, 20:42
Vid regn så kör jag med försvarets gröna regnbyxor över mina MC byxor. Just för vattensamling i grenen.
Överkroppen enbart allvädersjackan med en träningsoveralljacka under för att slippa fuktighetskänslan.

Jag har funderat på att göra likadant, men hur upplever du att utsnittet vid grenen funkar? Det är inte för lågt för körning på MC? Jag minns tyvärr inte hur lågt skuret det är. =/

Linnex
2010-08-08, 22:07
Jag har funderat på att göra likadant, men hur upplever du att utsnittet vid grenen funkar? Det är inte för lågt för körning på MC? Jag minns tyvärr inte hur lågt skuret det är. =/

Är inte riktigt med på vad du menar... I vilket fall så är det inget problem för mig och byxorna är 100 % täta.