handdator

Visa fullständig version : Tur till Örebro



Mats Liifv
2010-08-07, 20:45
Leffa, Danne och jag bestämde oss för att ta en tur idag. När vi träffades i Botkyrka i morse visste vi inte vart vi skulle åka. Snabbt kom vi fram till att Örebro kunde vara ett lämpligt mål för dagens utflykt. Sagt och gjort, Danne började knappa lite på sin navigator för att lägga upp en lämplig rutt. Efter en stund var rutten framräknad och vi var klara att åka iväg. Då är batteriet på Dannes Panna totalt urladdat. Det löste vi snabbt genom att dra hojen uppför en backe, lägga i en hög växel och rulla nerför backen. Hojen skuttade snabbt igång och vi var på väg.

Till en början valde navigtorn ett antal konstiga vägar, vi fattade inte mycket av tanken bakom de vägvalen. Nåväl, vi kom snart ut i Turinge och jag sa åt Danne att inte bry sg om vad navigatorn sa utan i stället köra via Mariefred och Stallarholmen. Så småningom lät vi navigatorn åter bestämma vägvalet och tog oss på småvägar från Eskilstuna, på södra sidan av Hjälmaren, till Örebro. Vägen mellan Eskilstuna och Örebro var ett guldkorn, en riktigt trevlig väg jag aldrig kört tidigare.

Så småningom kom vi fram till Örebro, nu återstod bara att hitta Svampen. Efter en stund fick vi syn på Svampen och kunde snabbt hitta parkering i närheten. Har inte varit uppe i den på mer än fyrtio år, så det kunde vara dags. Har många gånger tänkt stanna för en fika, men alltid åkt "Värdshus förbi", fram till nu. Utsikten från den drygt femtio meter byggnaden var anslående. Vi såg rejält långt åt alla håll. Efter en kaffe och macka, som smakade helt okay, var det dags att rulla hem mot Stockholm igen. Eftersom klockan hade hunnit bli ganska mycket valde vi att ta motorvägen till Enköping. Här skildes våra vägar, Leffa åkte via Strängnäs mot Nyköping medan Danne och jag valde Gamla Enköpingsvägen ner till Kungsängen. Nu började det regna lite så vi svängde in på E18 för att lite snabbare ta oss hem. När jag hade runt tio minuter hem öppnade sig himlens portar och skyfallet var ett faktum. Ingen större skada skedd än att byxorna hann bli lite blöta innan jag kom hem. Ännu en bra dag med trevliga kompisar, denna säsong har varit min bästa genom åren. Framför allt har alla turer med kompisarna varit berikande på alla sätt. Blir lika glad efter varje gång vi varit ute, i alla möjliga konstellationer. Ett härligt kompisgäng! Tack för att ni finns! :)

Av misstag hade jag kommit åt att ändra inställningarna på min kamera så det blev tyvärr bara tre bilder.

Jonas
2010-08-07, 22:15
Tack för reseberättelsen; Mats. Uppskattas alltid med en liten historia (och bilder) efter varje tur. =) Skönt att ni klarade er från regnet (nästan).

Mats Liifv
2010-08-07, 22:38
Tack för reseberättelsen; Mats. Uppskattas alltid med en liten historia (och bilder) efter varje tur. =) Skönt att ni klarade er från regnet (nästan).Var ju nästan hemma innan det blev skyfall på riktigt. Danne hade ju lite längre hem. Gick rätt bra så länge man körde, att stanna för rött ljus var ingen höjdare. Som att sitta i en biltvätt ungefär...;)

adara
2010-08-07, 22:53
Vilken väg var det ni tog mellan Eskilstuna och Örebro? 230 och sen vidare västerut på småvägar? Alltid bra med nya vägar=)

Mats Liifv
2010-08-07, 23:06
Vi åkte på väg 214 för att sedan övergå till 207 sista biten in till Örebro.

speed triple
2010-08-08, 07:26
Nu hittade hittade jag ett ny resmål.Tack för berättelsen.

leffa
2010-08-08, 09:01
ja det var verkligen en fin väg den mellan e-tuna och örebro ,det fanns fina ställen som man kan stanna och fika om man vill ,åker gärna den vägen flera gånger när vi är ute o åker.Tack danne o mats för en härlig mcdag :=))

leffa
2010-08-08, 09:09
här kommer bilderna från turen

leffa
2010-08-08, 09:12
och några till

GeCe
2010-08-08, 13:17
Var själv bortrest igår annars hade hade det var ett utmärkt tillfälle att träffas när ni ändå var åt det här hållet. vi är ju några "Hojare" i trakten. Men det kanske blir fler tillfällen.

Ni hittade också min favoritväg 214 när jag någon gång åker åt det hållet. Även väg 230 västerut från E-tuna med avtag söderut på 56:an är också trevlig att köra även om det är större vägar men det är vackert att åka över Hjälmarsundet. Om man har gott om tid kan man också offra ett par timmar på att ta sig ut via färga till Vinön vid Läppe där det bl.a finns en sommarresturang med med mycket gott käk där fiskrätterna står i en klass för sig. Aborre och Gös.

Bidrog tyvärr också till lägre uppslutning till den efterlängtade utflykten "Innan staden vaknar" tidigare men eftersom väderprognosen inte var tilltalande och vi dessutom fick skyfall här på eftermiddagen dagen före på em. när vi i såfall skulle fixat boende och åkt upp så blev det tyvärr ingen resa. Det är ju lättare om man bor i Stockholm och kan bestämma sig genom att titta ut genom fönstret på morgonen det går tyvärr inte vid våra breddgrader.

Gurrag
2010-08-08, 13:19
=) Vad roligt att ni har haft en trevlig resa! skojigt att hembyn kan erbjuda lite roliga upplevelser.
Som kuriosa så syns min bostad på en av bilderna.

Mitt emot närmaste kyrkan (Olaus Petri kyrka) syns ett rött tak. Under det taket har jag min bostad =)

Mats Liifv
2010-08-08, 13:39
Ni hittade också min favoritväg 214 när jag någon gång åker åt det hållet. Även väg 230 västerut från E-tuna med avtag söderut på 56:an är också trevlig att köra även om det är större vägar men det är vackert att åka över Hjälmarsundet. Om man har gott om tid kan man också offra ett par timmar på att ta sig ut via färga till Vinön vid Läppe där det bl.a finns en sommarresturang med med mycket gott käk där fiskrätterna står i en klass för sig. Aborre och Gös.
Tack för tipsen!
Vi kommer vid tillfälle göra om resan, trevligt att åka den väg vi gjorde. Vi blev sugna på att utforska området mer noga framöver om vädret är lite mer stabilt. Nu blev det mest av en händelse att vi kom till Örebro. En trevlig dag och resa fick vi i alla fall. Som vanligt!

Lustigt att ditt hus kom med på bilden Gurrag! Då vet vi var du bor i alla fall!

GeCe
2010-08-08, 15:14
Tack för tipsen!
Vi kommer vid tillfälle göra om resan, trevligt att åka den väg vi gjorde. Vi blev sugna på att utforska området mer noga framöver om vädret är lite mer stabilt. Nu blev det mest av en händelse att vi kom till Örebro. En trevlig dag och resa fick vi i alla fall. Som vanligt!

Lustigt att ditt hus kom med på bilden Gurrag! Då vet vi var du bor i alla fall!


Nu stänger tyvärr sommarresturangen på Vinön redan den 15 augusti om du tänkte på det.

Såg i en annan tråd som jag inte hittat igen att ni diskuterade en ev. sväng till Örebro och Nora. Och är man i Nora trakten är det inte långt till till Carl-Jans kändisställe Grythyttan. God mat men den det kostar skjortan.
Finns annars ett trevligt boende vid sjön Usken som heter "Uskavi" med stugor som ligger väldigt vackert vid sjön om man inte räds att det är ett ställe med religös prägel vars aktiviteter jag antar man inte behöver ta någon del av om man inte är intresserad. Men de har en egen resturang och stället drivs idag av resturangfolk så jag tror de har bra mat och frukost där.

Om vägen nr 56 jag nämnde förut: När man passerat Hjälmarsundet kan man om man vill få lite omväxling ta in till höger mot "Uddens fritidsområde" på en liten trevlig asfalterad mc-väg där man kommer ned till väg 214 sedan för vidare färd västerut.

Mats Liifv
2010-08-08, 18:49
Tackar, tackar får lägga tipsen på minnet. Alltid kanon när lokalbefolkningen kan komma med förslag på saker man annars inte skulle hitta! :)

Danne
2010-08-08, 20:21
Intressant information, bra tips inför kommande turer.

Ove
2010-08-08, 21:59
Tackar, tackar får lägga tipsen på minnet. Alltid kanon när lokalbefolkningen kan komma med förslag på saker man annars inte skulle hitta! :)

:D Jo jag lovar, han kan sitt Närke, GeCe. Han haver snurrat mig alldeles yr genom att lotsa mig på vägar som jag aldrig skulle hitta själv. :cool:

:rolleyes: Får jag skryta lite så hittar jag ganska bra i Skaraborg och Värmland, så om ni vill förlänga turen så kan jag nog ge en del tips eller ev. guidening. Vore kul att träffa folket från utkanterna också. :cool: ;)

leffa
2010-08-09, 11:14
:D Jo jag lovar, han kan sitt Närke, GeCe. Han haver snurrat mig alldeles yr genom att lotsa mig på vägar som jag aldrig skulle hitta själv. :cool:

:rolleyes: Får jag skryta lite så hittar jag ganska bra i Skaraborg och Värmland, så om ni vill förlänga turen så kan jag nog ge en del tips eller ev. guidening. Vore kul att träffa folket från utkanterna också. :cool: ;)

vi kan nog få till en runda i era trakter :=)