handdator

Visa fullständig version : Bortskämda?



erkagn
2010-08-05, 21:11
Är vi bortskämda (i alla fall många av oss nutida knuttar/knuttor) som tar bilen istället för hojen så fort det är för varmt, regnigt eller blåsigt eller mörkt? Har ju släktingar som på 50-talet körde hoj året om. Och det i Västerbotten där det är kallt och halt på vintern.

Jag brukar till och med undvika köra hojen om det regnat under natten så det är blött på gatan för då blir hojen skitig. :eek:

Mc-Bosse
2010-08-05, 21:24
Om hojen blir skitig eller våt struntar jag i. Men bekväm är jag då jag vet att bilen med ac står där om det är för varmt sommartid och värmen kan vridas på om det är för kallt vintertid. ABS och 4 hjul är ju att föredra när det är halt också. :D

Kret
2010-08-05, 21:30
Själv tar jag gärna en tur när det är duggregn. Hellre det än när det är 30 grader varmt.
Och att det blir skitigt struntar jag i, kör mycket grusväg för att det är roligt.
Men det kan ju bero på att det är första sommaren med MC. :)

Mats Liifv
2010-08-05, 21:49
Själv tar jag gärna en tur när det är duggregn. Hellre det än när det är 30 grader varmt.
Och att det blir skitigt struntar jag i, kör mycket grusväg för att det är roligt.
Men det kan ju bero på att det är första sommaren med MC. :)

Kör i alla väder från slutet av mars till början av oktober. Bilen kommer bara till heders när det är storhandling på gång, annars är det alltid någon av hojarna som gäller. Vilken det blir beror på omständigheterna och ändamålet med körningen.

RobbeS
2010-08-05, 21:55
Skulle knappt köra bil alls om jag inte alltid var tvungen att släpa med mig två schäfrar både på fritiden och till jobbet. Vintertid skulle jag kunna cykla till jobbet, vilket är lite förädiskt att göra med två schäfrar, och sommartid köra mc.

lars
2010-08-05, 21:55
Kör så mycket jag kan det finns ju regnställ ifall det skulle börja droppa ;)

tunalepp
2010-08-05, 22:00
Kör hoj i alla väder utom ösregn och under 5°C april-oktober.

Jonas
2010-08-05, 22:01
Kör helst i uppehållsväder, men numer kan det också regna en skvätt. Har införskaffat regnkläder som numer alltid finns tillgänliga i väskorna på hojen. Kör så fort det är hyfsat snöfritt (slutet av mars) till början av december. Förra året körde jag sista turen 5 december. Då såg jag inga andra hojar ute på vägarna trots att det var snö- och isfritt. Lite kallt dock. ;)

christianka
2010-08-05, 22:15
för varmt blir det aldrig :)

men det får gärna vara torrt (sedan en liten regnskur gör inget)

Kret
2010-08-05, 22:36
Kör i alla väder från slutet av mars till början av oktober. Bilen kommer bara till heders när det är storhandling på gång, annars är det alltid någon av hojarna som gäller. Vilken det blir beror på omständigheterna och ändamålet med körningen.
Körde en tur på ca 35 mil i Juli, när det var 30 grader varmt och strålande sol.
Blev rejält solbränd i ansiktet och kunde nästan vrida ur hjälmen av all svett.
Så värmen är det väder jag inte gillar.

Sen glömde jag tillägga att åska gillar jag inte efter i sommar.
Höll på att köra i diket när en blixt slog ner ca 50 meter ifrån mig när jag var på väg hem från en fisketur mitt i natten.

Mats Liifv
2010-08-05, 22:44
Håller med om att värmen kan vara tuff ibland. Dock inte så ofta i vårt land. Leffa och jag körde en Sväng runt Vättern tidigare i sommar. Var, så långt, årets varmaste dag. Tempen låg långa tider över trettio grader plus. Blev åttiofem mil under dagen. Lite i tuffaste laget vad gällde värmen...Inte kört i några värre regn denna sommar, skönt nog!

Mc-Bosse
2010-08-05, 22:47
Kör helst i uppehållsväder, men numer kan det också regna en skvätt. Har införskaffat regnkläder spm numer alltid finns tillgänliga i väskorna på hojen. Kör så fort det är hyfsat snöfritt (slutet av mars) till början av december. Förra året körde jag sista turen 5 december. Då såg jag inga andra hojar ute på vägarna trots att det var snö- och isfritt. Lite kallt dock. ;)

Kanske nämnt detta innan men i vintras här i Skåne var där en "galning" som körde mc i 16 minusgrader. Jag fick titta två gånger ut från min varma och goa bil att jag såg rätt men nog var det en mc! Och det kördes inte sakta där på E22 utan ekipaget höll hastigheterna som är 100 och sedan 110. Halt var det inte utan torra vägar och vindstilla då tidigt på morgonen.

Mats Liifv
2010-08-05, 23:10
Kanske nämnt detta innan men i vintras här i Skåne var där en "galning" som körde mc i 16 minusgrader. Jag fick titta två gånger ut från min varma och goa bil att jag såg rätt men nog var det en mc! Och det kördes inte sakta där på E22 utan ekipaget höll hastigheterna som är 100 och sedan 110. Halt var det inte utan torra vägar och vindstilla då tidigt på morgonen.Kyla är jobbigt om det inte handlar om endurokörning, det klarar man bra med hjälp av värmehandtag och att det inte går så fort. Ren landsvägskörning i hög fart genererar sådan kyla att det snabbt blir förfrysningsrisk!

lars
2010-08-05, 23:11
Jag möter en pendlare på E65 han/hon kör året runt utom i värsta märk väl värsta snövädret, i vintras kördes det inte alltför fort men körde gjorde han/hon.

engström67
2010-08-06, 07:05
Är vi bortskämda (i alla fall många av oss nutida knuttar/knuttor) som tar bilen istället för hojen så fort det är för varmt, regnigt eller blåsigt eller mörkt? Har ju släktingar som på 50-talet körde hoj året om. Och det i Västerbotten där det är kallt och halt på vintern.

Jag brukar till och med undvika köra hojen om det regnat under natten så det är blött på gatan för då blir hojen skitig. :eek:

Ha ha lika med mig:)Men jag ställer ju inte in en planerad tur pga regn,körde en vecka i Norge -05,det spöregnade 5dar,men det var kul ändå,men det är ju trevligast med fint väder,och sedan är det ju skitkul att tvätta och putsa hojen,brukar även göra det under resans gång.

Jan-Olov
2010-08-06, 08:27
Lite regn klarar jag men värmen är förfärligt, det går inte att tänka klart, så när jag är för varm så är det rent trafikfarligt. Vi tål värmen olika, min far var lika dan han fick i bland hög feber när det var riktigt varmt ute.

erkagn
2010-08-06, 08:40
Ja, värmen är nästan värst. Hoppas de blir bättre sen när man inköper mc-jeans

Scorpio
2010-08-06, 08:46
Är vi bortskämda (i alla fall många av oss nutida knuttar/knuttor) som tar bilen istället för hojen så fort det är för varmt, regnigt eller blåsigt eller mörkt? Har ju släktingar som på 50-talet körde hoj året om. Och det i Västerbotten där det är kallt och halt på vintern.

Jag brukar till och med undvika köra hojen om det regnat under natten så det är blött på gatan för då blir hojen skitig. :eek:


Inte jag, men hojarna däremot. #¤%&/(& italienska primadonnor...:D

Mavve65
2010-08-06, 10:04
Som nybliven mc åkare försöker jag köra i alla väder. Häromdan var det rejält med regn på väg till jobbet. Jag har ju inte så mycket eranhet av regn , så jag körde 60 km/h på infartsleden till Stockholm E 18. Jag blev omkörd av en BMW mc som säkert körde 90 och gjorde ett snabbt filbyte i backen ner mot trängselavgiftsstationen.
Vad är er erfarenhet om just hastighet vid regn när man kör mc?

gunther
2010-08-06, 10:39
Som nybliven mc åkare försöker jag köra i alla väder. Häromdan var det rejält med regn på väg till jobbet. Jag har ju inte så mycket eranhet av regn , så jag körde 60 km/h på infartsleden till Stockholm E 18. Jag blev omkörd av en BMW mc som säkert körde 90 och gjorde ett snabbt filbyte i backen ner mot trängselavgiftsstationen.
Vad är er erfarenhet om just hastighet vid regn när man kör mc?

Erfarenhet från min sida vore att ta i, men vad jag har lärt mig så är vattenplaning inte ett riktigt lika stort problem på MC som det är på bil. Dessutom så har man i regel bra mycket bättre bromskapacitet än man tror i regn, men det förutsätter att man inte låser framhjulet och att man inte spänner sig över styret (undertecknad har klotat på detta vis under övningskörning).

Däremot så har jag alltid lagt uttalandet om "det blir så himla halt vid nyregn" lite grann på hyllan med ursäkten "jaja, aldrig märkt tidigare"..... fram tills det att jag körde under syndafloden i förra veckan - vid minsta lilla gaspådrag på Essingeleden utöver det "normala" så började bakhjulet släppa.

Som med allting annat så ska man nog inte ha en övertro på vare sig teknik (har ABS numera) eller sig själv (odödlig!), så jag brukar ta det lite piano när det regnar.

erkagn
2010-08-06, 10:56
De är väl som halkigast då det nyss börjat regna har jag hört? Tror det är vägdamm och gammal spilld diesel som blir halt då de blir blött, sedan sköljs det bort.

Mavve65
2010-08-06, 11:09
Ja det låter vettigt. Man ska nog inte lita blint på tekniken även om man har ABS.


Såg f.ö en olycka på väg ner till Öland i sommar (första långturen). En mc som vält och låg i diket. Föraren satt på vägbanan . Räddningstjänsten var på plats när jag passerade. Det var lätt regn då. Sånt får en ju att tänka till lite extra...

Mats Liifv
2010-08-06, 12:46
Ja det låter vettigt. Man ska nog inte lita blint på tekniken även om man har ABS.



Om du har ABS på hojen ska du absolut testa hur den funkar...under kontrollerade former. Känns läskigt att dra fullt i bromsarna i början...sedan inser man vilket fantastiskt tillbehör det verkligen är.
Har testat "skarpt" på nylagd asfalt i regn...fungerade alldeles utmärkt. Fick ner farten helt utan dramatik trots att jag reagerade med reptilhjärnan och klippte till båda bromsarna för fullt. Det är så man gör när en älg kliver upp på vägen....

Hade jag varit utan ABS vid det tillfället hade jag med stor sannolikhet bromsat omkull mig och kanat mot älgen. Kanske klippt benen och fått den över mig. Ingen kul tanke. Efter den händelsen är jag en absolut övertygad anhängare av ABS. Kommer aldrig att köpa en ny hoj utan detta livsviktiga tillbehör.

Mc-Bosse
2010-08-06, 12:47
En anledning till fartsänkning vid regn kan ju också vara att man ser så illa ut genom visiret. Visirtorkarna har ju inte fått fäste på marknaden, än :D

Jan-Olov
2010-08-06, 13:40
Jag har egen erfarenhet att det kan vara ruskigt halt precis när det börjat regna, fast det var med bil. Brunnslock och de målade strecken vid övergångs ställen kan det vara halt vid blöt väglag.

Mavve65
2010-08-06, 14:14
Tack för synpunkter.
Jag köpte en liten gummitorkare för visiret på Mekonomen för 25 kr som man fäster på vänstertummen. Ger lite bättre sikt tillfälligtvis, även om man måste släppa vänsterhanden när man torkar av visiret.

Mats Liifv
2010-08-06, 14:32
Brunnslock och de målade strecken vid övergångs ställen kan det vara halt vid blöt väglag. Klassiska ställen att kana omkull på. Bör absolut undvikas att bromsa på brunnslock och vita streck....