handdator

Visa fullständig version : Äntligen Mc efter över 20 år!



Mavve65
2010-08-05, 13:12
Hej alla

Jag är en gubbe på 45 som tog mc-kort redan 1983. Dock köpte jag min första (men nog inte sista) mc i våras. Extrem gubbkris sa frun, men själv tror jag att jag måste befunnit mig i mental koma alla dessa år, så det är nog snarare ett uppvaknande för mig. Att det är så grym j-vla roligt att köra kunde jag aldrig fatta :D

Innan jag köpte mc n så tog jag fem körlektioner. Det blev en Honda CB 600FA hornet.
Körde den som en moped första dagarna, och första gångerna jag pendlade till jobbet i centrala Stockholm var ju inte Essingeleden så himla rolig i rusningstrafik....

Nu börjar det gå riktigt hyfsat, kört ca 300 mil och varit på min första längre resa till Öland.
Det ska bli kul och intressant att ta del av alla inlägg, jag får bidra så gott jag kan, ni får ha överseende med eventuell okunskap. (jag läser alla inlägg jag kan å tidningar m.m.
)

Hagis
2010-08-05, 13:24
Välkommen.
Kul att höra att du gillar hojåkandet, det är en enormt stor frihet och det går inte att beskriva för någon som inte har kört hur det känns! Hoj världen här i våra krokar är enormt trevlig, det finns gott om körningar men det gäller väll att veta vilka man ska hänga på, man får pröva sig fram helt enkelt. Men vi finns ju bara några mil i från varandra så till nästa sommar är du mer än välkommen att hänga på ut och gasa/glida om du vill. Vi är rätt hemma med företag osv runt i kring stockholm så har du funderingar eller frågor så är du mer än välkommen att höra av dig om du undrar något!

Kör försiktigt och håll hälsan på topp :)

Mats Liifv
2010-08-05, 13:29
Trevligt att du hittat hit och äntligen återupptagit hojåkandet. Hur kom det sig att det blev så långt uppehåll? Kul om du berättar om dina erfarenheter som nygammal knutte. Har du några funderingar är det bara att lägga ut en fråga. Finns mycket samlade erfarenheter att ta del av. Alla misstag behöver man inte göra själv....

erkagn
2010-08-05, 13:34
Välkommen! Härligt du varit iväg till Öland. Där är det ju fint har jag hört.

Mc-Bosse
2010-08-05, 13:40
Jag är en gubbe på 45 som tog mc-kort redan 1983.

Välkommen säger en annan gubbe på nu 46 år som fick rycket med båda A och mc förra våren! Ångrar det inte ett ögonblick. Man blir ju ung på nytt av att köra motorcykel!

Ps: det finns riktiga gubbar här på forumet också! ;)

Mavve65
2010-08-05, 14:00
Tackar!

Vore kanonkul att hänga med ut å åka någongång. Just nu tränar jag på vägarna runt Täby. har nog inte varit över 7000 varv ännu.....

Varför det tog så lång tid vet jag inte säkert, men jag har opererat axeln samt haft en del ryggproblem . Nu när jag äntligen är bra kände jag bara att nu var det dax.
(något ont som inte för något gott med sig kan man säga.

Hagis
2010-08-05, 14:06
det är ingen stress! Vi har oftast två grupper när vi kör, en snabb och en långsam. Jag föredrar att ligga i den långsamma efter en del olyckor förra året. Vi har ett motto, vi väntar hellre in dig längre fram än vänder om och plockar ihop dig! Men det är tryggt att du har den insikten i alla fall så du inte har dom hornen som några hade förra året. Kom i finskor och finbrallor och mer eller mindre bara kört från butiken till samlingen och trode dom skulle köra snabba gruppen :eek:

Mats Liifv
2010-08-05, 14:10
Vi är ett gämg som är ute och åker mest varje vecka. Senast igår kväll hade vi en trevlig tur ner till Nynäshamn. Vi lägger ut körningarna här så det är bara att hänga med, när och om det passar!

Jonas
2010-08-05, 16:25
Välkommen Mavve65!

If you don´t ride, you don´t know! Men nu vet också Du! :)

Häng som sagt gärna på oss på en tur (jag kör med Mats). Vi kör oftast på tisdagskvällarna, men ibland blir det onsdagar istället. Vi kör alltid lugnt (hastighetsgränserna) för att alla ska känna att de "hänger med".

Vi kombinerar våra turer med fika på något trevligt ställe och många skratt. Nya folk kommer in i gänget hela tiden, så känn dig välkommen du också.

Vi brukar vara från fem till femton hojar och snittar väl runt åtta hojar när vi åker. Ibland åker partners, barn och vänner med. Dock inte på samma hoj...

Tveka inte att testa en sväng med oss om du skulle vilja ha sällskap. Och som Mats redan sagt här ovan, så lägger vi ut turerna här. Var vi träffas, klockslag etc.

Ett tips, oavsett vilket gäng du väljer att åka med, är att alltid ha fulltankad hoj på mötesplatsen. Och gärna en kaffeslant i byxfickan. Många ställen tar nämligen inte kort längre om du handlar för under 100 kronor.

Kör lugnt nu, så ses vi förhoppningsvis på en tur snart! :)

Guzzi-Leif
2010-08-05, 18:45
Varmt välkommen!
Som åldersutvecklingen är inom branschen kan du knappast kallas gubbe ;-)
MVH Leif (snart 53)

Gurrag
2010-08-05, 20:08
Välkommen.