handdator

Visa fullständig version : Hur ofta ska man byta hoj?



erkagn
2010-08-05, 07:44
Jag menar hur länge är det optimalt behålla hojen innan min byter om man ser det rent ekonomiskt? Har en kompis som byter en till 2 gånger per år. Han får alltid bra deal hos handlarn eftersom han är stamkund så han hinner ju knappt få nå större värdeminskning. Man kan ju oxå behålla hojen typ en 3 säsonger innan man byter. Men då har den ju sjunkit massor i värde.

Ett annat alternativ är ju att köpa sin drömhoj för dyra pengar och sedan behålla den resten av livet :)

Hur resonerar ni? Eller ska man kanske inte tänka på pengar när det gäller en hobby:rolleyes:

Scorpio
2010-08-05, 08:25
Ju nyare desto dyrare gäller även i hojvärlden. Dvs rent ekonomiskt är det förmånligaste att ha en så gammal hoj som möjligt. Dyrast blir det att köpa nytt. Handlarna bedriver ju inte direkt något socialkontor..

Se´n finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln. Som exempel köpte jag en ny Honda VFR750 på hösten 1993. Då det var en "överbliven" -93:a fick jag den för 75000 kr(nypriset var 92900 kr). Körde sedan hojen drygt 2 år/2000 mil. Under denna period steg nypriserna med ungefär 20000 kr vilket förstås även påverkar begagnatmarknaden. Jag sålde sedan hojen för 70000 kr. Bara 5000 kr förlust på drygt 2 år/2000 mil är ju lysande för en ny hoj, men hade nypriserna inte gått upp något under de två åren hade jag nog inte fått mer än kanske 60-65000 för den. Hade jag dessutom betalat det ordinarie priset 92900 hade situationen varit mer normal med c:a 30000 kr i förlust.

Om man absolut vill ha nytt så är väl det minst dyra att köpa en fjolårsmodell och behålla denna i många år. De första åren är värdeminskningen hög, men ju längre tiden går desto mindre blir den varför det jämnar ut sig i längden. Försäkringen blir också billigare ju äldre hojen blir.

erkagn
2010-08-05, 09:28
Jag fick ju bra pris när jag köpte min 950 för 80 tusen. Men eftersom glidarhojar är stendöda på marknaden nu så lär jag göra en brakförlust om jag säljer den. Så lika bra behålla ju.

Hagis
2010-08-05, 12:46
En klubbkamrat har köpt helt nya hojar två år i rad och gjort en enormt stor förlust på detta. Jag håller med ovanstående. Köper man nytt bör man behålla den några år för att minska förlusten och vill man kanske byta hoj säg efter 2 säsonger så bör man nog titta på en lite äldre hoj då dom oftast inte går ner i pris mer än kanske någon tusenlapp. Jag tror detta är generelt för alla typer av hojar men min referens är dock sporthoj och motardhojarna samt sport touring.

Edit
Pengar är alltid pengar och har man inte obegränsade tillgångar så tror jag dom flesta ändå tänker någorlunda ekonomiskt. Sen att det kan bli inpuls köp om man verkligen hittar sin ögonsten för en vettig peng eller ett erbjudande man bara inte kan stå emot även om man gör en stor förlust! Jag försöker göra mina sälj och köp i samma affär på pappret, alltså att jag försöker räkna säljet och köpet innan jag gör någon affär! Så jag få ut varje krona hojen är värd och sen skuta till så lite som möjligt och på så sätt jobba upp mig. Jag letar nu hoj som bekant, jag har en prislapp som ekonomin godkänner så jag väljer att sälja min hoj innan säsongen är slut och köpa en under vintern. På så sätt kan man göra sig några tusen extra genom att sälja när priset inte riktigt är i botten men köpa när priserna är lägra!

Mc-Bosse
2010-08-05, 13:03
Andra säsongen med den enda hoj jag ägt. Kawasaki Z 750 LTD från 81.

Jag skulle kanske vilja ha något sportigare men absolut inget nytt. 20 år gammalt är ju lagom med tanke på att då är det den billliga classicförsäkringen som gäller. Eller kanske jag inte alls vill ha en sportigare, jag vet inte hur de är att köra. Jag har bara kört den jag har med gubbakörställning och det är rätt bekvämt tycker jag att sitta rakt upp med halvhögt styre. 74 Hk och 4 cyl räcker för jag har aldrig saknat kraft. Jag kommer att behålla denna mc i många år tror jag.

Sen tycker jag att har man skruvat med mc:n som jag gjort så blir den mer personlig för anledningen till att den fungerar felfritt när jag kör beror på att mig själv. Lite stolt kan man ju vara när man kör omkring tycker jag! :D

Mina skriverier om en Suzuki Hayabusa är nog mest en dröm. Hade jag haft pengarna eller tyckt att avbetalning för en mc hade varit ok + försäkring hade en Hayabusa stått här ute redan för vackrare och mer fulländad racermaskin finns inte enligt mitt tycke! :D

Hagis
2010-08-05, 13:12
Jag kan delvis hålla med dig Mc-Bosse. Att skruva med sin egen maskin är något som bygger band mellan sig själv och hojen! Jag har svårt att sälja min motard som jag skruvat på hela året men samtidigt så känner jag att det är dags att etablera sig på vägarna med en hoj som jag och tjejen kan njuta av. Så det blir en custom 2011.

Att skruva själv är ½ nöjet tycker jag. Man träffar vännerna i garaget under vintern, man skruvar, tar några kalla och lite kaffe osv. Det är en enormt socialt under säg vintern när man inte har så mycket mer att göra än jobba och familjen. Jag har tur att styvson och fästmön är hoj intresserade så dom är oftast med i garaget ihop med resten av "familjen". Men sen är det tycker jag, en säkerhetsfråga! Vi har lämnat in våra hojar på dom flesta serviceverkstäderna runt i kring Stockholm och bara en firma kan jag rekommendera. Dom andra har lämnat tillbaka hojarna med fler och större fel än när vi lämna in dom, tagit överpriser mot vad som var överenskommet osv! >:(

Mats Liifv
2010-08-05, 13:19
Vi har lämnat in våra hojar på dom flesta serviceverkstäderna runt i kring Stockholm och bara en firma kan jag rekommendera. Dom andra har lämnat tillbaka hojarna med fler och större fel än när vi lämna in dom, tagit överpriser mot vad som var överenskommet osv! >:( Vi är nog en del som gjort samma erfarenheter, oavsett märke. Vilken firma kan du, respektive inte, rekommndera?

Hagis
2010-08-05, 13:39
Vi är nog en del som gjort samma erfarenheter, oavsett märke. Vilken firma kan du, respektive inte, rekommndera?

Man ska väll inte peka ut med namn men å andra sidan jag tar dom som verkligen riskerat våran hälsa och även kört över oss yrkesmässigt.

Racerepair utanför uppsala. Inte rekommenderat, dom har noll koll. Fick tillbaka en hoj som knappt var ihopskruvad. Vet fler som haft samma problem med dom! Dom ändrar även priserna lite som dom vill.

Finns en firma utanför strängnäs som har samma problem, skruvar bmw, kan inte namnet men dom skruva inte dit bakdäcket! Det satt löst!

Fd aprilia center, en bekant som ägde det tyvärr, men hans mekaniker hade verkligen inte en aning om vad fan dom gjorde! Dom skulle mappa om polarens motard till "racing mappning" dom ströp hojen istället och skruva inte dit delarna ordentligt så han fick lämna in den igen efter x mil.

Starol mc, tog över efter aprilia. Skulle göra stora servicen på polarens hoj, dom tog fullt betalt men gjorde knappt ½ av jobbet!

Honda city, gör jobbet bra men tar jäkligt bra betalt för det! Tåls att kolla upp andra honda verkstäder om man vill spara lite pengar!

Lelles mc ingen koll på deras service men har aldrig hört något negativt! Det är ett företag jag kan rekommendera. Bra kännedom och kunskap när det kommer till reservdelar och priserna är utan pålägg! Bra personal och trevlig service!

Sport mc, trosta gård. Bra och kunnig personal, servicen är extremt bra! Man får checklista på vad dom gjort och det är bra priser.

Sen finns det ju en mängd sk service verkstäder hemma i folks garage, dessa har jag inte ens vågat pröva. Men dessa ovan nämnda är dom jag har personlig erfarenhet av samt folk från klubben!

RobbeS
2010-08-05, 14:06
Det viktigaste för att inte gå alltför mycket i förlust på en hojaffär är att inte låna pengar till en hoj. En hoj köpt för lånade pengar är en dyr hoj. Detta gäller ju iofs för alla kapitalvaror man köper.
Nu innebär ju detta med att spara ihop pengar att man får anpassa hojköp efter plånbok och kanske köpa beganat.
Svenskarna är idag ett belånat folk där dom äger i princip inget av det dom har, för det gör bankerna och kreditinstituten. Har bekanta som verkligen sitter i skuldfällan, mycket prylar, fina hus, nya bilar och husvagnar men dom äger egentligen ingenting. När låneamorteringen och räntan är betald varje månad så är pengarna slut en till två veckor före nästa lön.

engström67
2010-08-05, 15:27
Det viktigaste för att inte gå alltför mycket i förlust på en hojaffär är att inte låna pengar till en hoj. En hoj köpt för lånade pengar är en dyr hoj. Detta gäller ju iofs för alla kapitalvaror man köper.
Nu innebär ju detta med att spara ihop pengar att man får anpassa hojköp efter plånbok och kanske köpa beganat.
Svenskarna är idag ett belånat folk där dom äger i princip inget av det dom har, för det gör bankerna och kreditinstituten. Har bekanta som verkligen sitter i skuldfällan, mycket prylar, fina hus, nya bilar och husvagnar men dom äger egentligen ingenting. När låneamorteringen och räntan är betald varje månad så är pengarna slut en till två veckor före nästa lön.

Hur många är det som köper en ny hoj kontant?10%,det är nog mindre,är ganska övertygad om det.Alla drar väl inte hem 50 000 i mån eller mer, och sedan kasta tusentals med pengar på golf,men det kanske man tjänar pengar på,om man blir proffs så klart.Mc åkning är ju en hobby,för dom flesta,och där tjänar man väl inga pengar Man lär nog lägga av med all hobby om man ska spara pengar.Det kommer ju nya pengar varje månad.

Kret
2010-08-05, 16:29
Hur många är det som köper en ny hoj kontant?10%,det är nog mindre,är ganska övertygad om det.Alla drar väl inte hem 50 000 i mån eller mer, och sedan kasta tusentals med pengar på golf,men det kanske man tjänar pengar på,om man blir proffs så klart.Mc åkning är ju en hobby,för dom flesta,och där tjänar man väl inga pengar Man lär nog lägga av med all hobby om man ska spara pengar.Det kommer ju nya pengar varje månad.
Då är jag en av dom 10% som handlade kontant.
Totalt har väl MC, kort och utrustning kostat mig ca 100.000 i år. Och för mig är det självklart att jag ska betala allt kontant. Och om jag skulle byta hoj efter t.ex. ett år är 15-20.000 i förlust inte hela världen. Det är ungefär vad jag har rökt upp varje år. Min belöning när jag slutade röka var just att skaffa mig kort och mc, så för mig går det jämnt upp i plånboken.
Kort och mc köpte jag för sparade pengar, och det utan att ha särskilt stor inkomst. (Ca 20 000 för skatt/mån). Men har man inga lån sedan förrut så går det ganska enkelt att lägga undan halva lönen när man är 2 personer i hushållet. :)

Chappy
2010-08-05, 21:14
Att alla inte kan hosta upp hela köpesumman när man kommer på den goda idén att köpa hoj är väl inte så konstigt. Men både med eget och lånat kapital måste man rätta mun efter matsäcken.Själv skulle jag få ångest och förlora mycket av körglädjen om jag hela tiden måste se upp för repor i lack och att mätaren inte får för många mil så värdeminskningen inte håller jämna steg med avbetalningar o ränta.

Mc-Bosse
2010-08-05, 21:16
Att skruva själv är ½ nöjet tycker jag.

Det är absolut inget nöje tycker jag. Hade helst sluppit men jag vet ju att jag kan och känner mig nödgad att göra det själv för att komma undan med kostnaden för reservdelarna. Stolthet kan jag ju ändå känna när arbetet är klart trots att jag helst sluppit skita ner mig överhuvudtaget. Men jag börjar ju "komma till åren" och då blir man väl bekväm antar jag. :)

Mc:n är så säsongsbetonad tycker jag. Bilen är för mig det huvudsakliga transportmedlet.

Köpte min Corolla från -03 i våras för att jag var så förbannat trött på gamla bilar för upp till 10 000: - och dess reparationer utan tillgång till garage. Kul var det inte när reparationer skulle göras vintertid! Bläää!

Nu betalar jag varje månad och har en bil som statistiskt sätt inte ska gå sönder. Till vintern då bilen är det enda alternativet så kommer det att kännas bra att kunna lita på bilen vid mina transporter av mig själv till jobbet. Jag kan inte ta mig till jobbet utan bil.

Vad gäller avbetalning så anser bankerna att bostadslån och ett billån hör till och höjer inte ens på ögonbrynen. Ett mc-lån på det kanske inte behöver ställa till det ekonomiskt.

erkagn
2010-08-05, 21:17
Att alla inte kan hosta upp hela köpesumman när man kommer på den goda idén att köpa hoj är väl inte så konstigt. Men både med eget och lånat kapital måste man rätta mun efter matsäcken.Själv skulle jag få ångest och förlora mycket av körglädjen om jag hela tiden måste se upp för repor i lack och att mätaren inte får för många mil så värdeminskningen inte håller jämna steg med avbetalningar o ränta.

Drömmen för mig är ju en Harley! Men tyvärr är dem för dyra för mig även om jag skulle låna av ovanstående anledningar. Så skulle det bli en sådan skulle det antingen bli en begagnad eller en Sporster 1200. Men dem är då inte så billiga heller. Särskilt när man köpt till luft och buller.

Chappy
2010-08-05, 21:33
Drömmen för mig är ju en Harley! Men tyvärr är dem för dyra för mig även om jag skulle låna av ovanstående anledningar. Så skulle det bli en sådan skulle det antingen bli en begagnad eller en Sporster 1200. Men dem är då inte så billiga heller. Särskilt när man köpt till luft och buller.

Det är lika bra att suga en stund på sina drömmar. För när man har förverkligat dom kommer det bara nya, o dom är inte billiga dom heller!

Hagis
2010-08-05, 23:00
Det är absolut inget nöje tycker jag. Hade helst sluppit men jag vet ju att jag kan och känner mig nödgad att göra det själv för att komma undan med kostnaden för reservdelarna. Stolthet kan jag ju ändå känna när arbetet är klart trots att jag helst sluppit skita ner mig överhuvudtaget. Men jag börjar ju "komma till åren" och då blir man väl bekväm antar jag. :).

Jo fast om man ser till hur vi har det som klubb så är det (mekandet) en social händelse! Visst finns det kvällar man bara ruttnar på att skruva, därför är kylen alltid laddad med dryck :rolleyes: Men ta en vanlig dag under senhösten och vintern, alla är samlade, medlemmar och respektive samt våra småttingar, ungarna leker med dom leksaker som vi har skrapat ihop till garagena eller så är dom nyfikna på vad vi gör när vi mekar och vill vara med. Våra respektive får lite social tid ihop och vissa av oss skruvar lite och moddar hojarna efter önskemål. Det är en fristad för dom våra samt närmaste sörjande :D

speed triple
2010-08-05, 23:22
Håller med mc-bosse Fy fan för skruva i gammal skit.:(Jag tycker om att åka:D men inte att skruva.

Hagis
2010-08-05, 23:27
Håller med mc-bosse Fy fan för skruva i gammal skit.:(Jag tycker om att åka:D men inte att skruva.

äh ni behöver bara trevligt sällskap i garaget :D

RobbeS
2010-08-06, 01:43
Hur många är det som köper en ny hoj kontant?10%,det är nog mindre,är ganska övertygad om det.Alla drar väl inte hem 50 000 i mån eller mer, och sedan kasta tusentals med pengar på golf,men det kanske man tjänar pengar på,om man blir proffs så klart.Mc åkning är ju en hobby,för dom flesta,och där tjänar man väl inga pengar Man lär nog lägga av med all hobby om man ska spara pengar.Det kommer ju nya pengar varje månad.

Det är väl en fråga om prioritering egentligen. Men även med en normal inkomst tar det inte så lång tid att spara ihop till det man vill ha om man slipper betala av på en massa lån samtidigt. Om det nu inte är en superduperlyx Ferrari eller ett jetplan förstås;D.
Jag har för några år sedan skippat alla lån och väljer begagnat istället. Bilar för max 100 000 istället för nya för 300 000 och mc för 70 000 istället för en likadan ny för 180 000.
Men då är mitt mål att kunna sluta jobba vid 55 och ändå kunna ha samma standard som idag plus lite extra för att kunna resa och göra saker jag inte hinner idag.
På tal om Golf så har jag spelat det i 10 år nu och det är en betydligt billigare hobby än både mc, sportfiske eller jakt. Billigare än grabbens bandyspelande också förresten. Men precis som fiske, jakt och mc så är det en prylsport som kan bli hur billig eller dyr som helst...

erkagn
2010-08-06, 05:32
Det är lika bra att suga en stund på sina drömmar. För när man har förverkligat dom kommer det bara nya, o dom är inte billiga dom heller!

Ja du har så rätt. För skaffar jag värsta Harleyn så blir den vardag och man börjar fantisera om nåt ännu dyrare och häftigare. Tror människan aldrig blir nöjd.

engström67
2010-08-06, 06:49
Då är jag en av dom 10% som handlade kontant.
Totalt har väl MC, kort och utrustning kostat mig ca 100.000 i år. Och för mig är det självklart att jag ska betala allt kontant. Och om jag skulle byta hoj efter t.ex. ett år är 15-20.000 i förlust inte hela världen. Det är ungefär vad jag har rökt upp varje år. Min belöning när jag slutade röka var just att skaffa mig kort och mc, så för mig går det jämnt upp i plånboken.
Kort och mc köpte jag för sparade pengar, och det utan att ha särskilt stor inkomst. (Ca 20 000 för skatt/mån). Men har man inga lån sedan förrut så går det ganska enkelt att lägga undan halva lönen när man är 2 personer i hushållet. :)

Du har ju helt rätt,kan man göra som du så är det ju kanon:)Men tyvärr så kan ju inte alla det.Det finns ju dom som har lite andra utgifter med,och jag tycker inte att det så hemskt att man får låna en del av köpet av hoj. Det jag tycker är lite illa är ju att det finns folk som idiot kallar dom som tar nåt på avbetalning,jag tycker att det är upp till var och en,har man råd,det har jag,att köpa ny hoj var 2-3 år då gör jag det,men skulle man spara ihop allt så kanske man fick vänta något år till,hatar att vänta8)

Scorpio
2010-08-06, 08:43
men skulle man spara ihop allt så kanske man fick vänta något år till,hatar att vänta8)

Det är precis det som är anledningen till att överhuvudtaget låna pengar tilll konsumtion. Folk ser något de vill ha och då vill de ha det NU och inte se´n och konsekvensen blir förstås att man får betala ränta. Vilket i sin tur gör att man har mindre pengar att handla för och får nöja sig med något billigare/enklare objekt, jämfört med att spara ihop pengarna och istället få ränta utbetald.

Men det är som sagt upp till var och en. Själv har jag valt någonstans mittemellan och äger bara den ena hojen själv, den andra ägs av banken. Fast med den aktuella utlåningsräntan på 1.4 % känns det inte så betungande, och inom några år när räntan stigit till mer normala nivåer är denna skuld betald.

RobbeS
2010-08-06, 10:29
Det är precis det som är anledningen till att överhuvudtaget låna pengar tilll konsumtion. Folk ser något de vill ha och då vill de ha det NU och inte se´n och konsekvensen blir förstås att man får betala ränta. Vilket i sin tur gör att man har mindre pengar att handla för och får nöja sig med något billigare/enklare objekt, jämfört med att spara ihop pengarna och istället få ränta utbetald.

Men det är som sagt upp till var och en. Själv har jag valt någonstans mittemellan och äger bara den ena hojen själv, den andra ägs av banken. Fast med den aktuella utlåningsräntan på 1.4 % känns det inte så betungande, och inom några år när räntan stigit till mer normala nivåer är denna skuld betald.

Det är om några år då räntan höjs till en nivå där den egentligen ska ligga som "spararna" kan börja göra fynd. Säkert många som lever på marginalen idag, som lånat pengar nu då räntan är låg, och inte klarar en räntehöjning.

engström67
2010-08-06, 11:05
Det är om några år då räntan höjs till en nivå där den egentligen ska ligga som "spararna" kan börja göra fynd. Säkert många som lever på marginalen idag, som lånat pengar nu då räntan är låg, och inte klarar en räntehöjning.

Så är det ju,men det värsta där är väl dyra hus,billån på flera hundra tusen,kanske miljoner,men ett mc lån runt 60-70tusen är väl ganska lite.

Mc-Bosse
2010-08-06, 12:39
Det är lika bra att suga en stund på sina drömmar. För när man har förverkligat dom kommer det bara nya, o dom är inte billiga dom heller!

Så tänker jag också när det gäller en Suzuki Hayabusa. Jag låter det vara en dröm... som kanske en dag går i uppfyllelse. :D

Mats Liifv
2010-08-06, 12:50
Så tänker jag också när det gäller en Suzuki Hayabusa. Jag låter det vara en dröm... som kanske en dag går i uppfyllelse. :DEn begagnad Hayabusa kanske inte känns så ouppnåelig att det måste stanna vid en dröm....;)

Mc-Bosse
2010-08-06, 13:20
En begagnad Hayabusa kanske inte känns så ouppnåelig att det måste vid en dröm....;)

Låt mig få ha min dröm ifred! ;) Bättre drömma än att flänga i 300 km/ tim på E22:an! :D

RobbeS
2010-08-06, 14:02
Så är det ju,men det värsta där är väl dyra hus,billån på flera hundra tusen,kanske miljoner,men ett mc lån runt 60-70tusen är väl ganska lite.

Jo så är det ju men man ska inte glömma småutgifterna heller som när man räknar ihop dom blir en hel del. Nu blev det ju mer en tråd om privatekonomi än hur ofta man bör byta mc men det är ganska intressant hur mycket man kan göra och hur lätt det egentligen är att slippa leva på marginalen och få pengar över.
Det är inget fel i att låna men som ordspråken säger "den som lever i skuld är inte fri" och "det är inte de stora inkomsterna som gör en rik utan de små utgifterna".:)

Ove
2010-08-06, 14:59
Nu blev det ju mer en tråd om privatekonomi än hur ofta man bör byta mc men det är ganska intressant hur mycket man kan göra och hur lätt det egentligen är att slippa leva på marginalen och få pengar över..:)

:) Jomenvisst handlar hojköp om privatekonomi. Dessbättre för mig har dom hojar som jag är intresserad av redan sjunkit till en behagligt låg nivå så jag betalar kontant. Låna till en nöjesmaskin eller köpa på avbetalning skulle inte falla mig in. Hellre vänta och spara. :rolleyes:;)

engström67
2010-08-06, 17:05
Jo så är det ju men man ska inte glömma småutgifterna heller som när man räknar ihop dom blir en hel del. Nu blev det ju mer en tråd om privatekonomi än hur ofta man bör byta mc men det är ganska intressant hur mycket man kan göra och hur lätt det egentligen är att slippa leva på marginalen och få pengar över.
Det är inget fel i att låna men som ordspråken säger "den som lever i skuld är inte fri" och "det är inte de stora inkomsterna som gör en rik utan de små utgifterna".:)

Helt sant:)