handdator

Visa fullständig version : Getingar



pea_72
2010-08-03, 21:39
Har upptäckt att getingmonster verkar älska min hoj...speciellt den främre delen...för mig är detta ett större problem än kurvorna just nu då fobin mot de små monstren är på riktigt. Nu har jag en teori kring detta...odjuren är ju köttätare och slipper de döda själva och kan få lite as sig till livs är de bara glada...främre delen av min hoj är lika med massa inkletade insekter...så vad tror ni, är min dåliga "hojhygien" (tycker det är roligare att köra än att tvätta och putsa krom) ett mecka för getingar:confused:

Gawriel
2010-08-03, 21:41
låt de hållas

Mc-Bosse
2010-08-03, 22:28
Köra ska man göra. Tvätta gör jag bara ibland och då pratar jag visiret på hjälmen och kanske strålkastaren när den är full av insekter. Kawasakin är ett fordon för utomhusbruk och då blir den skitig. Jag lever med detta faktum. :D

Är det fortfarande jobbigt att göra nerlägg?

pea_72
2010-08-03, 22:33
ja det är det...näradödenupplevelse varje gång det kommer en ny skymd vänsterkurva eller en rejäl kurva på en motorvägsavfart... men jag jobbar på det. :)

Ove
2010-08-03, 22:51
ja det är det...näradödenupplevelse varje gång det kommer en ny skymd vänsterkurva eller en rejäl kurva på en motorvägsavfart... men jag jobbar på det. :)

:D Fråga sign. Räven om du kan får en lektion av honom. Det fick jag och det var nyttigt. Annars finns SMC;s kurser. Att lägga ner hojen är ju faktiskt viktigt annars kommer man bara rakt fram och det händer att vägen kröker ibland. ;)

Sen är det det där med av/ påfarter och rondeller. Dom kan vara hala pga spill av olika slag så det är inte fel att vara försiktig. :)

Olle Å
2010-08-04, 07:56
Att lägga ner hojen utöver det man tycker är lagom kräver ju övning. Vet inte hur mycket man kan lägga ner en Virago innan det tar i någonstans. Det måste du öva på. Det kan vara livsnödvändigt att kunna göra en snäv undanmanöver utan att bli alldeles stel i kroppen. Hojarna av typ offroad, Dominator och Transalp kan läggas ner så fotpinnarna skrapar i asfalten. Om det dock händer på grus, så har man nog gått för långt.
För att återgå till getingar, så körde jag en gång med bara en skjorta på mig och fick då in en geting som bet mig i ryggen.

Mats Liifv
2010-08-04, 08:07
Körde med öppet visir i söndags och fick in en geting bakom glasögonen. Naturligtvis stack den mig precis under ögat. Gjorde rejält ont och sved under flera timmar. Gav även en svullnad som gjorde att jag såg ut som jag slagits....kan vara glad att den inte stack mig direkt i ögat, undrar hur det hade gått?

erkagn
2010-08-04, 08:11
Körde med öppet visir i söndags och fick in en geting bakom glasögonen. Naturligtvis stack den mig precis under ögat. Gjorde rejält ont och sved under flera timmar. Gav även en svullnad som gjorde att jag såg ut som jag slagits....kan vara glad att den inte stack mig direkt i ögat, undrar hur det hade gått?

Tror man kan bli blind. Hur är det? Finns det ingen lag att man ska ha glasögon? Även om det kan gå som i ditt fall att dem letar sig bakanför dem.

Tror i vissa stater i USA där de inte behöver hjälm så kräver de i alla fall glasögon.

Mats Liifv
2010-08-04, 12:17
Tror man kan bli blind. Hur är det? Finns det ingen lag att man ska ha glasögon? Även om det kan gå som i ditt fall att dem letar sig bakanför dem.

Tror i vissa stater i USA där de inte behöver hjälm så kräver de i alla fall glasögon.Finns ingen lag i Sverige som kräver att du ska ha glasögon, bara hjälm. I USA är det mycket riktigt så i en del stater att det är lag på glasögon men inte på hjälm. Kör för egen del aldrig med öppet visir utan glasögon. Fick en insekt i ögat i ungdomen vilket medförde en otäck blödning, gav inga framtida men men blev en rejäl läxa. Märkligt hur den senaste getingen letade sig in bakom glasögonen. Bar Velodromglasögon som ändå sitter ganska tätt mot ansiktet. Allt kan hända....;)

Motormannen
2010-08-04, 13:34
Körde med öppet visir i söndags och fick in en geting bakom glasögonen. Naturligtvis stack den mig precis under ögat. Gjorde rejält ont och sved under flera timmar. Gav även en svullnad som gjorde att jag såg ut som jag slagits....kan vara glad att den inte stack mig direkt i ögat, undrar hur det hade gått?

Länge leve integralhjälmarna, säger man då! En fluga i ögat i 70-90 km/h kan göra att man mister synen på det ögat för gott, kör alltid med nedfällt visir. Getingstick är inte att leka med, tur att du inte fick en allvarligare allergisk reaktion på det eller som du säger, att du fick den i ögat.

Jonas76
2010-08-04, 14:00
Körde med öppet visir i söndags och fick in en geting bakom glasögonen. Naturligtvis stack den mig precis under ögat. Gjorde rejält ont och sved under flera timmar. Gav även en svullnad som gjorde att jag såg ut som jag slagits....kan vara glad att den inte stack mig direkt i ögat, undrar hur det hade gått?

Jobbigt läge....mitt stick var inte lika farligt då den lilla jäveln kröp in bakom mitt vänstra öra förra veckan, hörde bara hur det surrade till ilsket sen kom smärtan!

Hagis
2010-08-04, 14:06
som fd sporthojs och motard åkare kan jag bara konstatera att kurvtagningen är något man verkligen bör öva in. Ta det lugnt i början så du hittar vart du tycker det är obehagligt, sen ökar man sakta därifrån. Det handlar (egen åsikt) om att köra in sig på hojen, våga lite på däcken och som det är skrivet ta det försiktigt i rondeller. Framför allt dom som är anslutna till en bensinstation, många glömmer tanklocket och soppa på vägen är halt! Jag vet av erfarenhet!

Kurvor man ser igenom är att föredra givetvis, kurvor man inte ser igenom bör man ta det piano i. Det kan vara cyklister eller annat som befinner sig längst vägen och dom vill man ju inte köra på! Blir det läskigt, sänk farten något så ska du se att det ger sig! Med tiden kommer både fart och nerlägg, men hur som så håller jag med om att det faktiskt kan rädda din hälsa så det är bara nöta vidare i Ditt tempo!

Ang getingar så håller jag med dig, det är monster! Fick en geting genom intergralhjälmen som 16 åring, den jäkeln gled mellan stoppningen och rakt in till örat. Paniken vart enorm och hjälmen åkte av i farten och ut i skogen! Har du som jag, allergi mot monstrena så skaffa en liten plunta med Tavegyl som du har med dig när du är ute! :)

Mats Liifv
2010-08-04, 14:06
Jobbigt läge....mitt stick var inte lika farligt då den lilla jäveln kröp in bakom mitt vänstra öra förra veckan, hörde bara hur det surrade till ilsket sen kom smärtan!Måste säga att jag blev förvånad över hur ont det gjorde och vilken reaktion i form av svullnad det blev. Har inte blivit stucken på säkert mer än trettio år. Hade uppenbarligen glömt hur det var....

Mavve65
2010-08-05, 11:59
Hej
Jag är ny på forumet och råkade dyka på denna tråd helt slumpmässigt.
Kan nämna att jag tog mc kort för 22 år sedan, och köpte en MC i våras. Så jag är total nybörjare, slapp i o f s uppkörning men tog flera lektioner innan jag köpte.

Har också många getingar kring MC:n, särskilt fram. Tror de gillar värmen från motorn, de äter ju inte insekter. Fick nästan in en i hjälmen när jag tankade. Tydligtvis mycket getingar i år beroende på värmen

Eller så är det för att jag kör en Honda Hornet 08 guldfärgad ;)...

erkagn
2010-08-05, 12:16
Hej
Jag är ny på forumet och råkade dyka på denna tråd helt slumpmässigt.
Kan nämna att jag tog mc kort för 22 år sedan, och köpte en MC i våras. Så jag är total nybörjare, slapp i o f s uppkörning men tog flera lektioner innan jag köpte.

Har också många getingar kring MC:n, särskilt fram. Tror de gillar värmen från motorn, de äter ju inte insekter. Fick nästan in en i hjälmen när jag tankade. Tydligtvis mycket getingar i år beroende på värmen

Eller så är det för att jag kör en Honda Hornet 08 guldfärgad ;)...

Hej och välkommen!

Har hört det är getingår i mellersta och södra Sverige. Här uppe i Umeå är det inte så farligt många. Ja, passar ju bra köra hornet som drar till sig getingar :)

Hagis
2010-08-05, 13:03
Hej
Jag är ny på forumet och råkade dyka på denna tråd helt slumpmässigt.
Kan nämna att jag tog mc kort för 22 år sedan, och köpte en MC i våras. Så jag är total nybörjare, slapp i o f s uppkörning men tog flera lektioner innan jag köpte.

Har också många getingar kring MC:n, särskilt fram. Tror de gillar värmen från motorn, de äter ju inte insekter. Fick nästan in en i hjälmen när jag tankade. Tydligtvis mycket getingar i år beroende på värmen

Eller så är det för att jag kör en Honda Hornet 08 guldfärgad ;)...

Hej och välkommen.
Jo hehe en guldfärgad hornet drar nog till sig lite extra getingar! Trevlig maskin dock, polaren har en sådan! Men ja erkagn det har varit galet mycket getingar här nere i år, till o med tidningarna gick ut och varna för några veckor sen :eek: tavegyl pluntan i innerfickan

Mats Liifv
2010-08-05, 13:10
Har för egen del bara sett två getingar på hela sommaren...förutom den jag kom i närkontakt med. Måtte haft tur....?

Hagis
2010-08-05, 13:19
Tja, kanske beror lite på vart man bor? Vi har rätt mycket grönska och natur här ute vilket kanske påverkar det hela?

Mc-Bosse
2010-08-05, 13:23
Dessa flygfän. Körde med öppet visir när jag skulle hem från jobbet idag. Första biten i stan brukar jag ha öppet visir. Stod och skulle svänga vänster vid en väjningsplikt då bilen från vänster bara står på bromsen mitt för mig och gör en u-sväng.

Ok tänkte jag, det gick ju bra. Jag börjar köra och svängde vänster och får in något i hjälmen som började klia något otroligt. Jag tar upp vänsternäven med handske på och börjar klicka mig i ansiktet. Samtidigt står u-svängaren på bromsen ordentligt för att backa in i en parkeringsruta. Jag håller lite för kort avstånd för klieriet störde mig men fick stopp men jag hade i tankarna att hinner bakomvarande få stopp utan att köra rakt in i mig?

Bilen fick stopp den också.

Hade detta (vad det nu var) som flög in i hjälmen inte gjort detta hade jag haft en helt annan koncentration och troligtvis kunnat köra om u-svängaren där han stod och skulle backa eller bromsat mindre kraftigt.

Hagis
2010-08-05, 13:27
Dessa flygfän. Körde med öppet visir när jag skulle hem från jobbet idag. Första biten i stan brukar jag ha öppet visir. Stod och skulle svänga vänster vid en väjningsplikt då bilen från vänster bara står på bromsen mitt för mig och gör en u-sväng.

Ok tänkte jag, det gick ju bra. Jag börjar köra och svängde vänster och får in något i hjälmen som började klia något otroligt. Jag tar upp vänsternäven med handske på och börjar klicka mig i ansiktet. Samtidigt står u-svängaren på bromsen ordentligt för att backa in i en parkeringsruta. Jag håller lite för kort avstånd för klieriet störde mig men fick stopp men jag hade i tankarna att hinner bakomvarande få stopp utan att köra rakt in i mig?

Jodå! Bilen fick stopp den också.

Hade detta (vad det nu var) som flög in i hjälmen inte gjort detta hade jag haft en helt annan koncentration och troligtvis kunnat köra om u-svängaren där han stod och skulle backa eller bromsat mindre kraftigt.

Skönt ändå att det gick bra! Naturen kan vara hård mot dom hårda om den vill sätta sig på den kanten :)