handdator

Visa fullständig version : nykomling söker råd om nyhoj



Hagis
2010-08-02, 22:05
Ja då är det dags att börja se sig om efter en ny hoj inför 2011.
Har tidigare kört sporthojar, bytte hoj i början av året till en motard men börjar nu se mig om efter en cromsläde

Jag har fastnat för custom hojarna och när jag sen såg vilken av alla på blocket jag först och främst hade sparat som favoriter så visade det sig vara Dragstar hojarna. Min käre far kör en honda 750, också cromsläde, men han är så less på den och framför allt när han ska skutsa frugan. Det finns inte kräm i hojen för att köra om osv så fort dom är två på hojen. Så något under 800 cc är inte första intresset för egen del OM det inte är så att rekommendation finns! Jag vill ha en hoj som jag kan njuta av i ett par säsonger utan att tröttna!

Tröttna lär jag nog göra ändå då jag är van med farten, men ni förstår nog vad jag menar! Min vision av denna kommande hoj är att det ska vara en rolig hoj att köra lokalt med men även en hoj som jag kan ta fästmön och lite packning och dra ner i europa utan att vilja sparka hojen i diket halvvägs ner! Jag såg att någon rekommenderade Kawas hoj pga lite mer tryck i motorn. Så ja har ni förslag på vad jag kan titta efter så var inte blyga utan hör av er nu när ni har lite koll på vad jag letar efter!

Jag vet att detta är en Honda men det är den här stilen på hoj jag är ute efter! Så finns ingen liknande så bör det ju gå att bygga om lite utan att det kostar en årslön!
http://www.hagis.nu/links/honda.jpg
Tack på förhand

Jonas
2010-08-02, 22:29
Hej och välkommen till forumet!

Jag svarade häromdagen en kille på SMC´s forum och samma svar passar in här så jag kopierar min egen text.

"Jag skulle rekommendera dig att tänka större. Och kanske gå upp lite i pris om det är möjligt. Jag tog mitt A-kort förra året och har sedan dess bytt hoj tre gånger vilket har kostat mig massor med pengar.

Jag startade med en Triumph America för att jag tyckte den verkade lagom att börja med. Den växte jag ur i princip omgående. En trevlig hoj, men alldeles för liten för mig både storleksmässigt (jag är 1.89) och motormässigt, då den inte är särskilt bekväm på lite längre sträckor.

Nästa hoj blev en BMW R1150 RT som är en ren touringhoj. Fantastiskt bekväm och utrustad med nyttigheter som ABS (borde alla hojar ha), värmehandtag och elmanövrerad ruta. Men jag saknade feelingen med att köra glidare som är något alldeles speciellt. För mig. Så nu efter två månader har jag bytt hoj igen och denna gången tror jag att jag hittat rätt.

Nu har jag en Kawasaki VN 1600 Classic Tourer-07 som kostade drygt 100.000. Jag har hela tiden trott att de skulle vara oerhört tunga och jobbiga att köra, men icke. Fantastiskt bra balans tack vare den låga tyngdpunkten.

Om jag vore du skulle jag absolut välja en 1600cc med en gång istället för att byta upp dig inom kort vilket brukar kosta pengar. Och byta upp dig kommer du garanterat göra. Om inte innan så i alla fall när du får se foton på dig själv på en för liten hoj."

Vill sen tillägga efter att i helgen kört en tur till Västervik och tillbaka från Stockholm att det är en utmärkt hoj att toura med såväl som att köra kaffeturer med en fin kväll. Bra vrid och skjuts är inga som helst problem.

Vad du gör, köp inte för liten hoj om du vill kunna ta längre turer också. Du kommer garanterat annars snart byta upp dig. Välkommen till customfamiljen!

P.s Är lite nyfiken på vad som fått dig att växla över från sporthoj till custom. Berätta gärna! D.s :)

erkagn
2010-08-03, 05:55
Hej och välkommen! Tycker Dragstar 1100 är en bra hoj med bra bromsar, väghållning och tillräckligt klipp i motorn. Jag hade en sådan, men tyvärr strulade startmotorn. Så kolla upp startmotorn noga. Annars är det en bra hoj.

Mats Liifv
2010-08-03, 07:38
Håller med Jonas!
Skaffa en större hoj direkt, speciellt som du vill köra både lite längre sträckor och med skjuts. Har själv en Triumph Bonneville America, likadan som Jonas hade. Funkar utmärkt för mitt behov, att åka kortare turer och företrädesvis solo. Ren nöjeskörning.
Har en BMW för de längre körningarna, med passagerare och packning.

Hagis
2010-08-03, 09:25
Hej och välkommen till forumet!

Jag svarade häromdagen en kille på SMC´s forum och samma svar passar in här så jag kopierar min egen text.

"Jag skulle rekommendera dig att tänka större. Och kanske gå upp lite i pris om det är möjligt. Jag tog mitt A-kort förra året och har sedan dess bytt hoj tre gånger vilket har kostat mig massor med pengar.

Jag startade med en Triumph America för att jag tyckte den verkade lagom att börja med. Den växte jag ur i princip omgående. En trevlig hoj, men alldeles för liten för mig både storleksmässigt (jag är 1.89) och motormässigt, då den inte är särskilt bekväm på lite längre sträckor.

Nästa hoj blev en BMW R1150 RT som är en ren touringhoj. Fantastiskt bekväm och utrustad med nyttigheter som ABS (borde alla hojar ha), värmehandtag och elmanövrerad ruta. Men jag saknade feelingen med att köra glidare som är något alldeles speciellt. För mig. Så nu efter två månader har jag bytt hoj igen och denna gången tror jag att jag hittat rätt.

Nu har jag en Kawasaki VN 1600 Classic Tourer-07 som kostade drygt 100.000. Jag har hela tiden trott att de skulle vara oerhört tunga och jobbiga att köra, men icke. Fantastiskt bra balans tack vare den låga tyngdpunkten.

Om jag vore du skulle jag absolut välja en 1600cc med en gång istället för att byta upp dig inom kort vilket brukar kosta pengar. Och byta upp dig kommer du garanterat göra. Om inte innan så i alla fall när du får se foton på dig själv på en för liten hoj."

Vill sen tillägga efter att i helgen kört en tur till Västervik och tillbaka från Stockholm att det är en utmärkt hoj att toura med såväl som att köra kaffeturer med en fin kväll. Bra vrid och skjuts är inga som helst problem.

Vad du gör, köp inte för liten hoj om du vill kunna ta längre turer också. Du kommer garanterat annars snart byta upp dig. Välkommen till customfamiljen!

P.s Är lite nyfiken på vad som fått dig att växla över från sporthoj till custom. Berätta gärna! D.s :)

Tack för era svar samt välkomnanden. Börjar uppifrån.
Jo jag är väll ute efter en 1100 minst, jag hr fått för mig att en dragstar 1100 skulle funka men är medveten om det du samtidigt säger Jonas, att jag förmodligen kommer vilja ha något större längre fram. Tyvärr måste jag säga, så erbjuder inte ekonomin några större utgifter än 50 000 för tillfället. Hade jag haft 100 att lägga ut så hade jag nog köpt en HD via svärfars klubb, men som sagt. Däremot har jag lyssnat på min far som kör en Honda, en custom dock osäker på modellen, men en 750 cc och som skrivet, han är allt annat än nöjd med sin hoj då dom är två på den och lite längre sträckor.

Varför jag bytt från sporthoj till custom?
Tja jag bytte från sporthoj till motard i början på året, orsaken var då enkel. Familjen! Jag har en fästmö och fick fick samtidigt titeln "plast farsa" och efter 2009 fick jag erfara på nära håll hur illa det verkligen kan gå när man smäller med en sporthoj och även hur ofta faran lurar runt hörnet, satte mig i sidan av en bil i 35 km/tim. Samtidigt så dog även en av dom vänner som körde HD så faran finns över allt men när man ligger i 200 blås och lägger ner framhjulet i marken.... ja det är inte rätt mot någon särskillt inte min familj. Motardåkning i all ära, men det är som att ha en moppe! Man åker inte gärna utanför kommunen. Så tja, förutom att jag faktiskt gillar custom hojarnas utseende så är det nog den typen av hoj jag får lära mig att köra. Och jag lägger hellre pengar på att bygga lite på en custom än en motard/sporthoj. Sen är det en jäkligt bekväm hoj, har kört några när vi varit utomlands och jag njööööt. Ljudet (även om det inte är HD) och komforten på en custom som man även gillar utseendet på får en att känna sig lite som en Kung när man kommer puttrandes mellan husen ;D King of the road hehe... Sen är det ju faktiskt så, med en sådan hoj SKA man glida och gärna synas/höras :D

Det kommer väll med åldern :eek: hihi

ERKAGN:
Tack för rådet, finns det några fler saker som du eller någon annan hört som strular på Dragstar hojarna? 1100 cc!

Mats:
Jo, som sagt jag är nog ute efter minst en 1100 i alla fall. Har tyvärr inte råd att ha två hojar då fästmön även vill ha en egen. :)

erkagn
2010-08-03, 09:37
Det är startmotorn som är det dyra felet. Har även hört att folk har haft felet att oljenivå-lampan lyser, men då är det bara fel på givaren och det är ju billigt att fixa. Jag tycker Dragstaren var ganska så pigg för att vara en 1100:a. Särskilt om man har utrustat den med andra pipor, kn-filter och dynojet-kit. En klart körglad glidare tycker jag :-)

Jag hade modellen med fotpinnar och mindre skärmar.

Hagis
2010-08-03, 09:40
Det är startmotorn som är det dyra felet. Har även hört att folk har haft felet att oljenivå-lampan lyser, men då är det bara fel på givaren och det är ju billigt att fixa. Jag tycker Dragstaren var ganska så pigg för att vara en 1100:a. Särskilt om man har utrustat den med andra pipor, kn-filter och dynojet-kit. En klart körglad glidare tycker jag :-)

Jag hade modellen med fotpinnar och mindre skärmar.

Startmotorn har jag en god kontakt på via en hojbroder, någon kille i upplandsväsby som tydligen är en Gud på att fixa just startmotorer. Han lindar även om dom om det behövs och håller väldigt bra priser.

Ja jag måste nog erkänna att jag tror att det blir en DS 1100, den faller inom prislappen och jag tror att storleken är rätt lagom att börja med. Sen får vi ju se när fästmön tar lappen, då ges det ju utrymme att leta/bygga ganska fritt :)

erkagn
2010-08-03, 10:08
Finns ju mycket tillbehör till dem att köpa till oxå.

En sida där det finns forum för de hojarna är:

http://www.vstar.se/index.html

Hagis
2010-08-03, 10:38
Finns ju mycket tillbehör till dem att köpa till oxå.

En sida där det finns forum för de hojarna är:

http://www.vstar.se/index.html

Man tackar! Där kan man nog få tips och ännu mer råd om den hojen :)

erkagn
2010-08-03, 10:49
Ja där finns även några som mekar själva med sina hojar.

Hagis
2010-08-03, 10:56
Ja där finns även några som mekar själva med sina hojar.

Ja det är guld värt. Jag är av den sorten som själv föredrar att skruva med mina hojar. Har för dålig erfarenhet av verkstäder över lag, det är bara med KTM hojen jag träffat på en super mekaniker. Annars har det bara varit strul och man har fått tillbaka hojen i sämre skick än när man lämnade in den! Sen är det ju en trevlig vinter syssla ihop med nära och kära. Hehe det är så att lillgrabben börjar fråga om vi kan åka till garaget så han får meka på sin hoj (en "hd" minimoto). Han är 4 år ;D

erkagn
2010-08-03, 11:21
Ja det är guld värt. Jag är av den sorten som själv föredrar att skruva med mina hojar. Har för dålig erfarenhet av verkstäder över lag, det är bara med KTM hojen jag träffat på en super mekaniker. Annars har det bara varit strul och man har fått tillbaka hojen i sämre skick än när man lämnade in den! Sen är det ju en trevlig vinter syssla ihop med nära och kära. Hehe det är så att lillgrabben börjar fråga om vi kan åka till garaget så han får meka på sin hoj (en "hd" minimoto). Han är 4 år ;D

Härligt att han oxå har intresse för hojar och mekning.:)

Hagis
2010-08-03, 15:30
Härligt att han oxå har intresse för hojar och mekning.:)

Ja det underlättar ju garagetimmarna under vintern om inte annat. Sen är det väll så, ska böjas i tid det som krokigt ska bli ;)

swedan
2010-08-17, 15:29
Börja med en Dragstar 1100 och byt upp dig om ett par år till en Wildstar 1600.
Har en bekant som åkt Dragstar i några år och han var nöjd med den.
Jag har kört min Wildstar ett par säsonger nu och tycker den är helt ok.

Hagis
2010-08-17, 15:31
Som det ser ut efter lite provkörningar så ser det ut att bli en Intruder 1400 som jag vid ekonomisk möjlighet borrar upp till 1700 :D

Mats Liifv
2010-08-17, 16:22
Som det ser ut efter lite provkörningar så ser det ut att bli en Intruder 1400 som jag vid ekonomisk möjlighet borrar upp till 1700 :DDu kanske redan hittat en lämplig Intruder, annars har Bajen-Sam här på forumet en till salu till, som jag tror, rimligt pris!

Hagis
2010-08-17, 18:43
Nä har inte hittat någon ännu! Har ärligt inte haft tid att leta heller, ska först sälja motarden samt spara ihop ca 10 papp till sen till dec-jan är det väll i så fall intressant att köpa hoj! När folk måste spara pengar till ungarnas julklappar och precis har betalat av förra årets julafton ;)

Edit:
Måste efter att ha tagit en titt i hans album erkänna att den är på god väg mot det hållet jag söker efter en Intruder! Sadeln är redan lagom enligt önskemål men sen är det väll en del "måsten" att bytas, bakljuset, rören och lite annat ögongodis :)

Mats Liifv
2010-08-17, 18:58
Edit:
Måste efter att ha tagit en titt i hans album erkänna att den är på god väg mot det hållet jag söker efter en Intruder! Sadeln är redan lagom enligt önskemål men sen är det väll en del "måsten" att bytas, bakljuset, rören och lite annat ögongodis :)Det är ju så, en stor del av nöjet är att sätta sin personliga prägel på hojen. Det finns ju mycket prylar för den hågade. Går att få dom riktigt balla....Du kan ju alltid kontakta Patrik och snacka Intruder med honom. Skadar aldrig med lite input!

Hagis
2010-08-17, 19:01
Mats:
Ja det är ju det som är problemet hehe... men först ska jag hitta en hoj som är fräsh i motor och ram så jag inte behöver bry mig om den biten! Där måste jag dock erkänna att hammarby snubbens hoj faktiskt såg jäkligt bra ut! Men sen är det ju som du säger, den personliga prägligen ser jag fram emot men det får ta den tid det tar :)