handdator

Visa fullständig version : Lufttryck, fjädring och regnställ :)



moses
2010-08-02, 18:37
Hej kära hojvänner,

Ja har samlat på mig tre nybörjar frågor som jag helt enkelt tänkte beta av:

1. Hur viktigt är lufttrycket i däcken? enligt manualen ska min hoj ha 2.27 i både fram o bak oavsett last/passagerare men stället ja gjorde service på tryckte i 2.6 i båda varpå jag poängterade att det inte följde manualen. Han påstod att hojen blir mer lättkörd etc. Men blir
det inte lättare att tappa greppet?

2. Jag har ställbar bakfjädring på min hoj med lägen från 1-5. Läge 1-2 är för en förare.
har man passagerare så rekomenderar manualen läge 5. Jag har ställt in den på läge 4, som en
slags kompromiss då det var sjukt jobbigt att ändra fjädringen och jag åker varje dag både själv och ibland med passagerare. Försämrar detta vägegenskaperna mycket till det sämre när jag åker själv?

3. Jag köpte ett regnställ hos handelsboden som ja drog på mig idag när ja va ute och åkte i ösregnet. Men efter 1-1,5 timme så började ja känna vatten ansamlas i skrev-trakten :)
När ja kom hem efter 2 timmar va jag dygnblöt på valda ställen, magen, skrev och axlar mest. Benen och fötterna va snustorra. Borde jag gå tillbaka med stället och reklamera eller är det så att regnställ inte funkar hur länge som helst, i hur mycket regn som helst.

Tack på förhand!

engström67
2010-08-02, 20:54
Hej kära hojvänner,

Ja har samlat på mig tre nybörjar frågor som jag helt enkelt tänkte beta av:

1. Hur viktigt är lufttrycket i däcken? enligt manualen ska min hoj ha 2.27 i både fram o bak oavsett last/passagerare men stället ja gjorde service på tryckte i 2.6 i båda varpå jag poängterade att det inte följde manualen. Han påstod att hojen blir mer lättkörd etc. Men blir
det inte lättare att tappa greppet?

2. Jag har ställbar bakfjädring på min hoj med lägen från 1-5. Läge 1-2 är för en förare.
har man passagerare så rekomenderar manualen läge 5. Jag har ställt in den på läge 4, som en
slags kompromiss då det var sjukt jobbigt att ändra fjädringen och jag åker varje dag både själv och ibland med passagerare. Försämrar detta vägegenskaperna mycket till det sämre när jag åker själv?

3. Jag köpte ett regnställ hos handelsboden som ja drog på mig idag när ja va ute och åkte i ösregnet. Men efter 1-1,5 timme så började ja känna vatten ansamlas i skrev-trakten :)
När ja kom hem efter 2 timmar va jag dygnblöt på valda ställen, magen, skrev och axlar mest. Benen och fötterna va snustorra. Borde jag gå tillbaka med stället och reklamera eller är det så att regnställ inte funkar hur länge som helst, i hur mycket regn som helst.

Tack på förhand!

Hej det där med olika lufttryck diskuteras ofta,men jag kör med ett par hekto över vad som står i manualen,vart även rekomenderad av att göra det av michelin sverige.Det är mycket värre att köra med för lite luft.Jag har till och med hört talas om folk som gärna vill ha mindre luft bara för att det skall gå lite mjukare>:( då förstör du både vägegenskaperna och däck.Sedan det där med fjädringen är väl kanske lite olika på hojar men jag brukar spänna på mina lite mer än standard inställningen,det blir då absolut inte sämre vägegenskaper av det tvärsom,är den för mjuk i fjädringen så blir ju hojen svampigare i kurvorna.Ett regnställ ska ju absolut inte släppa igenom vatten oavsett hur länge du åker i regn,om det inte kommer in i någon öppning förstås,typ halsen, armarna.Jag skulle då vända mig till säljaren om detta.Jag menar jag har ett skinnställ med gore tex,och det håller då tätt oavsett hur mycket jag åker i regn,då borde ju ett regnställ vara minst lika bra8)

Guzzi-Leif
2010-08-02, 21:22
Justeringen på bakfjädringen ändrar inte hårdheten på fjädringen, enbart hur hopsjunken bågen är när du + eventuell last sitter på. Du får med andra ord lite olika styrvinkel och olika tillgänglig fjädringsväg beroende på inställning.
Kolla gärna på inställningsinstruktionen på Öhlins hemsida - lättförståeligt och proffsigt.

engström67
2010-08-03, 08:43
Justeringen på bakfjädringen ändrar inte hårdheten på fjädringen, enbart hur hopsjunken bågen är när du + eventuell last sitter på. Du får med andra ord lite olika styrvinkel och olika tillgänglig fjädringsväg beroende på inställning.
Kolla gärna på inställningsinstruktionen på Öhlins hemsida - lättförståeligt och proffsigt.

Precis, jag skrev ju det att det är ju olika på hojar:) min blir hårdare om jag spänner fjädern,gaska logiskt tycker jag8)

gunther
2010-08-03, 08:45
Hej kära hojvänner,

...

2. Jag har ställbar bakfjädring på min hoj med lägen från 1-5. Läge 1-2 är för en förare.
har man passagerare så rekomenderar manualen läge 5. Jag har ställt in den på läge 4, som en
slags kompromiss då det var sjukt jobbigt att ändra fjädringen och jag åker varje dag både själv och ibland med passagerare. Försämrar detta vägegenskaperna mycket till det sämre när jag åker själv?

...

Tack på förhand!

Vad gäller stötdämparinställningarna så vill jag till att börja med säga att jag inte själv har någon erfarenhet av detta. MEN, jag läste en artikel hos SOE som gav mig mycket lättförståelig info i frågan. http://www.soe.se/mek/stotdampare/stotdampare.htm. Förvisso så avser den väl primärt enduro/motard-bågar, men jag inbillar mig att funktionerna fortfarande är dom samma och således strategin för att välja en bra inställning.

Scorpio
2010-08-03, 10:32
Vikten på förare + passagerare + packning är ju högst personligt, det kan i extremfall variera från 100 kg till 300+ kg. Därmed sagt att rekommenderat lufttryck också kan variera.

Och val av däck. Som exempel tillverkar Metzeler två versioner av sitt gatdäck Roadtec. Det ena är för tunga hojar och/eller om man oftast kör med tung last, har för mig att det har tillägget C i beteckningen.

Men för att hålla det enkelt så anser jag att man bör följa däckfabrikantens rekommenderade lufttryck för respektive hoj/däck. Den hittar man i regel på däckfabrikanten hemsida. Vid forcerad bankörning bör man ha något hekto lägre tryck eftersom trycket stiger när däcken blir riktigt varma. Och med packning och passagerare bör man ha något hekto högre tryck för att kompensera för den högre vikten.

Scorpio
2010-08-03, 10:42
Fjädringsinställning är rätt komplicerat och kan vara svårt för en lekman att bemästra. Speciellt på moderna hojar som ofta har justering för både fjäderförspänning, kompressionsdämpning och returdämpning(vissa har dessutom både högfart och lågfart inställningar på dämpningen).

Men för gemene man på gatan bör man åtminstone öka fjäderförspänningen bak när man kör med passagerare. På en del hojar är det dock rätt besvärligt och kräver specialverktyg(mina hojar t.ex :( ) varför många sällan eller aldrig rör dessa inställningar. Jag skulle dock säga att det är bättre att ha för hård förspänning än att ha för mjuk om man ofta kör med passagerare, det har jag valt att köra med på min sporttouring då jag ofta skjutsar på den och ingen av oss direkt är några anorektiker. Jag har även ökat på kompressions och returdämpning en aning.

Scorpio
2010-08-03, 10:52
Regnställ håller sällan helt tätt vid långvariga turer i ösregn, lite blöta får man tyvärr räkna med. Men det är mycket bättre än att vara utan.

Maestro
2010-08-03, 11:00
Kör du på bana skall stötdämparen justeras lite hårdare samtidigt som man släpper ut en hel del luft från däcken.

Nina
2010-08-03, 12:19
Kör du på bana skall stötdämparen justeras lite hårdare samtidigt som man släpper ut en hel del luft från däcken.

Tack, bra att veta (säger jag som just nu studerar allt inom bankörning). :D

Mc-Bosse
2010-08-03, 12:45
Regnställ håller sällan helt tätt vid långvariga turer i ösregn, lite blöta får man tyvärr räkna med. Men det är mycket bättre än att vara utan.

Och detta tycker jag suger! Ett inköpt regnställ som inte klarar ösregn mil efter mil i timmar skulle inte få kallas regnställ! Finns galonkläderna man hade när man var barn i vuxenstorlek? För de var minsann täta!

En svart sopsäck håller bättre mot väta än vissa regnställ.

gunther
2010-08-03, 12:51
...

Finns galonkläderna man hade när man var barn i vuxenstorlek? För de var minsann täta!

...

Om inte annat så finns försvarsmaktens regnställ. Det är tätt åt båda håll.
http://www.militart.se/product.html?product_id=21&category_id=13

Mats Liifv
2010-08-03, 12:55
Och detta tycker jag suger! Ett inköpt regnställ som inte klarar ösregn mil efter mil i timmar skulle inte få kallas regnställ! Finns galonkläderna man hade när man var barn i vuxenstorlek? För de var minsann täta!

En svart sopsäck håller bättre mot väta än vissa regnställ.

Självklart ska ett regnställ hålla tätt mot väta utifrån. Allt annat tycker jag man ska reklamera. Har själv ett tvådelat från Lindstrands som håller absolut tätt mot regnat timme efter timme. Har aldrig läckt in på något sätt. En bra och för mig viktig detalj är att byxorna har en dragkedja som går långt upp på höften. Förenklar avsevärt när man ska dra på dom. Går utmärkt även med crosskängor. Ett tvådelat är betydligt smidigare än en hel overall. Har haft mitt ställ sedan -04 så det är ganska flitigt använt både on och offroad.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/rain_jacket_b.jpg

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/rain_pant_b.jpg

Mc-Bosse
2010-08-03, 13:14
Självklart ska ett regnställ hålla tätt mot väta utifrån. Allt annat tycker jag man ska reklamera. Har själv ett tvådelat från Lindstrands som håller absolut tätt mot regnat timme efter timme. Har aldrig läckt in på något sätt.

Tack för tipset. Verkar vettigt ju. Men 1 400: - för lite regnkläder? Men det är klart att håller det absolut tätt så lär man ha det för lång tid framåt.

engström67
2010-08-03, 13:20
Självklart ska ett regnställ hålla tätt mot väta utifrån. Allt annat tycker jag man ska reklamera. Har själv ett tvådelat från Lindstrands som håller absolut tätt mot regnat timme efter timme. Har aldrig läckt in på något sätt.

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/rain_jacket_b.jpg

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/rain_pant_b.jpg

Jag hade själv ett regnställ innan jag köpte detta gore tex ställ som jag har och det var ett jofama regn overall,Jag köpte det hos Lungnets mc i Borås för ett par år sedan för det var ett sådan enormt regnväder.Det var då absolut tätt.Jag har nätta 45mil hem till borlänge,men det var så kul att köra så jag tog en omväg på 10mil:)det var riktigt skönt att åka faktiskt,och dessutom väldigt kul för nästan varje gång man dök upp i bilarnas backspeglar så nästan kastade dom sig åt sidan,dom trodde väl att det var polisen tack vare mitt varselställ,det var riktigt kul :D

Mc-Bosse
2010-08-03, 13:22
Om inte annat så finns försvarsmaktens regnställ. Det är tätt åt båda håll.
http://www.militart.se/product.html?product_id=21&category_id=13

Det verkar ju vettigt! 700 för ett heltätt regnställ kan jag stå ut med! Tack för tipset!

Nina
2010-08-03, 13:29
Fast det rinner ju ner från hjälmen och rakt ner på buffen som i sin tur blöter ner resten innanför kläderna. Skulle nästan behöva ha en sydväst utanpå hjälmen?

Försvarets regnkläder har jag haft, de är inte bra, i alla fall inte de moderna de använder sig av i dag. Det var bättre förr!

gunther
2010-08-03, 13:29
Det verkar ju vettigt! 700 för ett heltätt regnställ kan jag stå ut med! Tack för tipset!

Enda nackdelen med det (som jag ser det) är att byxorna är skurna så att man kan.. uhm... vädra snoken... utan att behöva dra ner regnbrallorna. Oklart om detta skapar problem avseende att hålla tätt runt grenen. Jag minns helt ärligt inte hur högt upp den utskurna delen trots allt når. Det är ju ändå över 10 år sedan jag fick förmånen att valsa runt i skogen i det där stället. ;)

- edit -

noterar nu att det ju faktiskt syns på bilden på webbsidan hur brallorna är skurna. Enda tipset då är att titta på bilden och bedöma själv. =)

Gurrag
2010-08-03, 16:02
Det verkar ju vettigt! 700 för ett heltätt regnställ kan jag stå ut med! Tack för tipset!

Körde med försvarets regnställ i ösregn hela dagen förra veckan. Rätt knäppt håller det tätt åt båda riktningarna. Vilket brukar resultera att man blir blöt i alla fall. Sedan läcker det lite vid alla öppningar men tror alla ställ gör det.

oban
2010-08-03, 20:58
Jag har kört med Handelsbodens regnställ i ett par år nu och är helnöjd med det. Har hållit tätt i ordentliga skurar under flera timmars körning.

Ett tips om du tycker det läckt in är ju att ta med det till butiken igen, har själv inte behövt bytt något jag köpt där men de verkar serviceminded när jag varit där så skadar nog aldrig att försöka.

moses
2010-08-03, 22:33
Tack för alla svar!
Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?

Härligt o veta att det inte medför några negativa säkerhetsrisker med ökat tryck samt fjädring!

Jan-Olov
2010-08-03, 23:00
Tack för alla svar!
Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?


http://www.jofama.se/motorcycle_wear/images/products/neckcollar_b.jpg
Den här funkar bra, jag använder den även på vintern som halsduk.

Guzzi-Leif
2010-08-03, 23:43
Tack för alla svar!
Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?

Härligt o veta att det inte medför några negativa säkerhetsrisker med ökat tryck samt fjädring!

FÖR högt däckstryck och FÖR hög förspänning kommer definitivt att försämra vägegenskaperna!

Som tidigare sagts:
Var flitig med att variera däckstryck o fjädringsinställning efter aktuella förhållanden (ha däcktrycksmätare och fjäderverktyg någorlunda lättåtkomliga)!
Kolla däckstryck ofta med tillförlitlig mätare (bensinmackens brukar vara tveksam men en billig mekanisk duger bra) och med kalla däck!
Följ däckstillverkarens och instruktionsbokens förslag (var beredd på att äldre bågars i-böcker är lite otidsenliga; använd i så fall däcktillverkarens uppgifter)!
Läs gärna den utmärkta "Check sag and ride height" på http://ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/ !

moses
2010-08-04, 01:19
Ok, men det har ju sagts lite olika :)
Men du menar att det ska vara nödvändigt för mig som inte har en sporthoj o som använder hojen varje dag till både singelturer, med passagerare o ibland last att justera fjädring o lufttryck efter varje situation? Alltså justera flera ggr per dag? De kan väll ingen vettig människa göra? Notera att ja inte vansinnes kör utan kör max 10-20 över skyltarna vid tillfälle.
Vad är det isåfall som blir till de sämre om ja kör ensam med ökade dämpare.
För övrigt har jag väldigt enkla dämpare, går endast att justera höjd, tror jag iaf. Så här ser dom ut:
http://www.triumph.co.uk/images/t100_overview_main_2008.jpg
Det är endast de bakre ja kan justera.

Tack för tips om halskrage.

engström67
2010-08-04, 02:05
FÖR högt däckstryck och FÖR hög förspänning kommer definitivt att försämra vägegenskaperna!

Som tidigare sagts:
Var flitig med att variera däckstryck o fjädringsinställning efter aktuella förhållanden (ha däcktrycksmätare och fjäderverktyg någorlunda lättåtkomliga)!
Kolla däckstryck ofta med tillförlitlig mätare (bensinmackens brukar vara tveksam men en billig mekanisk duger bra) och med kalla däck!
Följ däckstillverkarens och instruktionsbokens förslag (var beredd på att äldre bågars i-böcker är lite otidsenliga; använd i så fall däcktillverkarens uppgifter)!
Läs gärna den utmärkta "Check sag and ride height" på http://ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/ ![/QUOTE

skulle för högt lufttryck ,och för högt fjädertryck försämra vägegenskaperna???jag säger bara bullshit8)

gunther
2010-08-04, 08:45
Tack för alla svar!
Det kan ju va det som hände mig som du skriver Nina, att regnet rinner genom buffen, jag hade ju ingen vattentät buff.. Men hur gör ni i halsen för att det ska hålla tätt? Vattentät buff?

...


Jag körde till jobbet imorse i regn utan buff och kom fram snustorr, då hade jag bara mitt vanliga Lindstrands-ställ med regnmembranet isatt på mig. Körde samma setup i förra veckan under syndafloden och hade inga som helst problem med att jag blev blöt genom halsen. Ingen buff då heller. Blev förvisso blöt p.g.a. läckage i grenen, men det är en annan historia som man säger. ;)

Scorpio
2010-08-04, 09:43
[QUOTE=Guzzi-Leif;41445]FÖR högt däckstryck och FÖR hög förspänning kommer definitivt att försämra vägegenskaperna!

Som tidigare sagts:
Var flitig med att variera däckstryck o fjädringsinställning efter aktuella förhållanden (ha däcktrycksmätare och fjäderverktyg någorlunda lättåtkomliga)!
Kolla däckstryck ofta med tillförlitlig mätare (bensinmackens brukar vara tveksam men en billig mekanisk duger bra) och med kalla däck!
Följ däckstillverkarens och instruktionsbokens förslag (var beredd på att äldre bågars i-böcker är lite otidsenliga; använd i så fall däcktillverkarens uppgifter)!
Läs gärna den utmärkta "Check sag and ride height" på http://ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/ ![/QUOTE

skulle för högt lufttryck ,och för högt fjädertryck försämra vägegenskaperna???jag säger bara bullshit8)

Bullshit?? Det är väl klart att det gör det.

Men för gemene man på gatan som bara är ute och glider märker man knappast någon större skillnad om inte inställningarna/lufttrycket är helt uppåt väggarna. Varför det som sagt räcker med att följa däckfabrikantens rekommenderade lufttryck. Och gärna öka fjäderförspänningen och pumpa i något hekto extra lufttryck om man ofta kör med passagerare och/eller packning.

För de som ligger på ordentligt blir det däremot märkbart sämre vägegenskaper och grepp. Och vid bankörning kan även små justeringar ge ganska stora skillnader.